Gå til innhold
magerkesam

Tråden for dumme spørsmål!

Anbefalte innlegg

Kan vi ha ein tråd for alle dei dumme spørsmåla som eg (og forhåpentlegvis fleire) berre brenner etter å spørre?

Helst med hyggelege/fornuftige/saklige/forklarande svar og utan for store lattersalver... :)

StineB, Imu, Tvilling90 og 3 andre liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

liker denne tråden! :p

som ukjent med de tre store, hvilke stativ/rack(??) skal man bruke for dem? Leser her inne om folk som erger seg over andre som bruker feil stativ :p (vil jo ikke bomme kun pga man ikke vet bedre:) )

magerkesam liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
liker denne tråden! :p

som ukjent med de tre store, hvilke stativ/rack(??) skal man bruke for dem? Leser her inne om folk som erger seg over andre som bruker feil stativ :p (vil jo ikke bomme kun pga man ikke vet bedre:) )

De 3 store er Benkpress, Markløft og Knebøy. Det som folk irriterer seg over er når folk f.eks trener bicepscurl i knebøy stativet fordi de på død og liv må bruke olympiastanga.

Benkpress bruker du benken til:

bench-press-girl4.jpg

Markløft bruker du gulvet:

how-to-deadlift.jpg

Knebøy bruker du Power rack eller "bur" til. Finnes forskjellige varianter også som bøystativ etc. Par eksempler under:

Yellow-Power-Rack-Image.jpg

Squat-Stand.gif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

+ ganske mange steder er det også stativ på utsiden av smithmaskinen, fin å bruke både til bøy og floorpress :)

Synne liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Når en 17-åring skal trene langintervall, hva bør pulsen ligge på?

No er ikkje eg nokon ekspert her, men jfr denne artikkelen av mr Fjeldberg

http://fitnessbloggen.no/lage-kondisjonstrenings-program/

så skal langkøyringspulsen din ligge på 60-70% av maks. Dersom du har gjennomsnittleg puls så er din maks (220-17) 203, dvs du skal ligge på mellom 120-140, med forbehald om individuelle forskjellar

Aurelius liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit, drister meg til å spørre noen dumme spørsmål ;)

1) Jeg trener styrke mandag, onsdag og fredag. Kan jeg trene både markløft, benkpress og knebøy alle disse dagene, eller bør jeg trene feks markløft på mandag, benk på onsdag og knebøy på fredagen for å få best mulig utbytte? Tenker da både på tyngdeprogresjon og restitusjon.

2) Finnes det noen øvelser som er et absolutt must i et program utenom de tre store? Hvilke og hvorfor? (ja, jeg er klar over at det ligger noen fine nybegynner program ute på webben, men syns disse spriker på hva som er viktig)

Tusentakkpåforhånd :D

Aurelius, CaraMella og invictum liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
pts ser noen skrive...og det er??

I treningslogger? Points, de kopierer loggene sine fra et eller annet rollespill på nett som baserer seg på treninger med utfordringer om diverse ting osv. Fitocrazy heter det vel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
I treningslogger? Points, de kopierer loggene sine fra et eller annet rollespill på nett som baserer seg på treninger med utfordringer om diverse ting osv. Fitocrazy heter det vel.

ok! :mellow:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her