Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Når jeg skal på fest? Hm.. Vann regner jeg med, Kanskje grønn te. Jeg vet ikke helt jeg :p

hehe. må jo være lov å kose seg til tider da. slutter ikke å gå på fest for mange mnd i strekk for å gå ned noen kilo. da er det ikke verdt det engang. vil bare høre hva dere har å anbefale hvis man faktiskt skal ut.

skal vel være mulig å stramme opp å fortsatt ta seg en fest i ny og ne? mener ikke hver helg nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehe. må jo være lov å kose seg til tider da. slutter ikke å gå på fest for mange mnd i strekk for å gå ned noen kilo. da er det ikke verdt det engang. vil bare høre hva dere har å anbefale hvis man faktiskt skal ut.

skal vel være mulig å stramme opp å fortsatt ta seg en fest i ny og ne? mener ikke hver helg nei.

Her er silje mariela sin artikkel på alkohol

http://bodywork.blogg.no/1324918099_sprit_opp_fettforbren.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå ned eller opp i fett% avhenger ene og alene (sett bort fra små mystefistiske biokjemetiske finurligheter) om du er i over- eller underskudd med kcal.

Neineineineinei! Har vi ikke fastslått at kalori inn = kalori ut er en myte? Det er først og fremst appetitten som skal reguleres, ikke kaloriinntaket. Kaloriinntaket følger appetitten, ikke omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineineineinei! Har vi ikke fastslått at kalori inn = kalori ut er en myte? Det er først og fremst appetitten som skal reguleres, ikke kaloriinntaket. Kaloriinntaket følger appetitten, ikke omvendt!

Det betyr ikke at kalori inn vs. kalori ut er en myte. Problemet med hele ligningen er jo at de aller færreste vet hvor mange kalorier de får i seg på en dag, og det HVERTFALL vanskelig å vite hvor mye man bruker på en dag! Så da blir det liksom sånn ??? - ???? = ????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Vi vet kanskje hvor mye vi putter i munnen, men ikke hvor mye kroppen tar opp. Det har vi egentlig ikke peiling på. 10g sjokolade til frokost er ikke det samme som 10g sjokolade rett etter middag f.eks. Det samme gjelder energibruk.

Gode estimater har kanskje en feilmargin på rundt +/- 500kcal. Lite nyttig mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeeg har et (sikkert litt dumt) spørsmål om intervalltrening...

Jeg ser at mange anbefaler 4x4, og det er også det jeg har fått på treningsopplegget mitt. Men så har det seg sånn at kondisen min har blitt eleendig, og 4x4 er knallhardt å begynne på (tviler på jeg klarer å fullføre den på de første treningene iallefall) ..gjør det noe om man ikke klarer å fullføre skikkelig de første gangene, så lenge man har progresjon i det og første målet er å fullføre 4x4, og så etterhvert øke tempo (siden jeg begynner med rask gange og sakte/vanlig jogging)?

er der evt andre alternativer til intervalltrening som fungerer like godt (eller kanskje bedre som nybegynnerintervall)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeg har et (sikkert litt dumt) spørsmål om intervalltrening...

Jeg ser at mange anbefaler 4x4, og det er også det jeg har fått på treningsopplegget mitt. Men så har det seg sånn at kondisen min har blitt eleendig, og 4x4 er knallhardt å begynne på (tviler på jeg klarer å fullføre den på de første treningene iallefall) ..gjør det noe om man ikke klarer å fullføre skikkelig de første gangene, så lenge man har progresjon i det og første målet er å fullføre 4x4, og så etterhvert øke tempo (siden jeg begynner med rask gange og sakte/vanlig jogging)?

er der evt andre alternativer til intervalltrening som fungerer like godt (eller kanskje bedre som nybegynnerintervall)?

1 og 1/2 minutt gange, 1/2 minutt spurt :) Dette har jeg brukt for å klamre tilbake kondisen min, og det har funket veldig bra! Det er tungt når du spurter, men du vet det er bare 1/2 minutt, og da er det kjempelett å motivere seg. Og du får (nesten) alltid igjen pusten skikkelig på den 90 sekundene du går rolig. Husk selvfølgelig at det er aktiv hvile på de 90 sekundene. Selv pleier jeg å ha 4% stigning, 6,5km/t 1 og 1/2 min, og 15-16km/t på spurt. Anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeg har et (sikkert litt dumt) spørsmål om intervalltrening...

Her er en artikkel av Jan Hoff om bakgrunnen for 4x4 og praktiske tips til gjennomføring. Blant annet mennesker med KOLS og hjertepasienter klarer å gjennomføre disse, så du bør ikke være noe unntak:)

Merk spesielt hva som sies om styring av intensitet (hvor fort du skal løpe/gå): "Tommelfingerregler for å finne riktig intensitet på intervallet er: ”Jeg kunne fortsatt i denne farten i ett minutt til”, og ved avslutning av økten: ”Jeg kunne ha gjennomført ett intervall til”. For høy intensitet fører til mye melkesyre som reduserer hjertets fylling, noe som gir dårligere treningseffekt."

Om dette absolutt ikke er mulig å gjennomføre for deg, så finnes det selvfølgelig et utall andre måter å løpe intervaller på, f. eks. slik Kristin Charm nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg lenge har lurt på, men aldri turt å spørre om er;

- dersom man har synlige blodårer på kroppen (ikke sånne utstående blodårer som kommer frem gjerne i forbindelse med trening, men slik at man slik at man kan se deler av "blodårenettet"), er det et tegn på feilernæring eller lav fettprosent? Eller er det andre grunner eller bare genetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg lenge har lurt på, men aldri turt å spørre om er;

- dersom man har synlige blodårer på kroppen (ikke sånne utstående blodårer som kommer frem gjerne i forbindelse med trening, men slik at man slik at man kan se deler av "blodårenettet"), er det et tegn på feilernæring eller lav fettprosent? Eller er det andre grunner eller bare genetisk?

Tenker du da bare på blodårer som syns god igjennom huden? Jeg har synlige blodårer, dels fordi jeg er så bleik :wub: og delvis fordi fettprosenten er lav har jeg blitt fortalt. ( ikke at min fettprosent er så lav da men ). Hos meg syns de best på armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da bare på blodårer som syns god igjennom huden? Jeg har synlige blodårer, dels fordi jeg er så bleik :wub: og delvis fordi fettprosenten er lav har jeg blitt fortalt. ( ikke at min fettprosent er så lav da men ). Hos meg syns de best på armene.

Ja, slik at man ser blodårene såpass godt at man kan se hvordan de anatomisk er under huden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik at man ser blodårene såpass godt at man kan se hvordan de anatomisk er under huden...

Ja på meg også. Før mislikte jeg de sterkt, ikke nå lenger, men får jeg litt farge på kroppen så blir de litt mindre synlig. Med meg er det bare fordi jeg er bleik som sagt og lite fett på armene...

Skal følge med her. Lurer på om det er andre grunner også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja på meg også. Før mislikte jeg de sterkt, ikke nå lenger, men får jeg litt farge på kroppen så blir de litt mindre synlig. Med meg er det bare fordi jeg er bleik som sagt og lite fett på armene...

Skal følge med her. Lurer på om det er andre grunner også :)

Jeg er også veldig bleik, så det kan nok være en av grunnene. Men ja, det hadde vært spennende å vite om det "bare" er det, eller om det kan være andre grunner også. Jeg føler liksom ikke at jeg har så lav fettprosent, men så var det det med selvbilde da :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig bleik, så det kan nok være en av grunnene. Men ja, det hadde vært spennende å vite om det "bare" er det, eller om det kan være andre grunner også. Jeg føler liksom ikke at jeg har så lav fettprosent, men så var det det med selvbilde da :p

Min fettprosent er 25 eller noe sånt, ikke så veldig lav... Tok et par bilder, så kan du fortelle meg om det er sånn du er :p

post-1150-14440828230917_thumb.jpg

Syns litt mindre på bildet enn i virkeligheten :p Er så "heldig" at jeg har fått tykke årer på den enes sida og mange tynne på den andre :p

PS: Trenger sårt farge på kroppen :)

post-1150-14440828230659_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fettprosent er 25 eller noe sånt, ikke så veldig lav... Tok et par bilder, så kan du fortelle meg om det er sånn du er :p

[ATTACH=full]6421[/ATTACH][ATTACH=full]6422[/ATTACH]

Syns litt mindre på bildet enn i virkeligheten :p Er så "heldig" at jeg har fått tykke årer på den enes sida og mange tynne på den andre :p

PS: Trenger sårt farge på kroppen :)

Ja, det er litt sånn jeg også har det!! Men jeg har det stort sett over alt, i hvert fall på undersiden av armene, på lårene, på hver side av magen og på brystet. Prøvde å ta bilde jeg også, men jeg fikk det ikke til å bli så tydelig som det er i virkeligheten.

Det plager meg ikke, men jeg bare lurer på hvorfor det er sånn :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt sånn jeg også har det!! Men jeg har det stort sett over alt, i hvert fall på undersiden av armene, på lårene, på hver side av magen og på brystet. Prøvde å ta bilde jeg også, men jeg fikk det ikke til å bli så tydelig som det er i virkeligheten.

Det plager meg ikke, men jeg bare lurer på hvorfor det er sånn :p

Da får vi vente å se om vi får noe svar :D Har på siden av magen jeg også ser jeg.. Haha., måtte se etter og på innsiden av lårene men ikke fullt så tydelige der, men der er det nok mer fett enn på armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg lenge har lurt på, men aldri turt å spørre om er;

- dersom man har synlige blodårer på kroppen (ikke sånne utstående blodårer som kommer frem gjerne i forbindelse med trening, men slik at man slik at man kan se deler av "blodårenettet"), er det et tegn på feilernæring eller lav fettprosent? Eller er det andre grunner eller bare genetisk?

jg tipper genetikk og lavfett %. noen har blodårer som ligger veldig nære huden, mens andre vil man ikke så de på unasett hvor lav fett% de har. Underarmer og slikt er normalt å ha de mye blodårer på om man er i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 store er Benkpress, Markløft og Knebøy. Det som folk irriterer seg over er når folk f.eks trener bicepscurl i knebøy stativet fordi de på død og liv må bruke olympiastanga.

Benkpress bruker du benken til:

bench-press-girl4.jpg

Markløft bruker du gulvet:

how-to-deadlift.jpg

Knebøy bruker du Power rack eller "bur" til. Finnes forskjellige varianter også som bøystativ etc. Par eksempler under:

Yellow-Power-Rack-Image.jpg

Squat-Stand.gif

jg kjører curl med eleiko stanga, hvorfor mener du bare det skal brukes til de 3 store?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jg tipper genetikk og lavfett %. noen har blodårer som ligger veldig nære huden, mens andre vil man ikke så de på unasett hvor lav fett% de har. Underarmer og slikt er normalt å ha de mye blodårer på om man er i form.

Blodårer om man er i form er ikke de der type blodårer :p Mine har vært sånn hele livet :p

Lav fettprosent når man ligger på 25 liksom :p :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...