Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert svart på en million plasser før; men! Jeg stekte 800g kyllingfilet i stekepose i ovnen i går, etter en halvtime var det 600g igjen. Jeg har regna 200g som ett måltid, regner med det skal gå fra vekten kyllingen hadde i rå tilstand? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent
Er det lov med ripsbær på dietten? Finner ikke noe info om karbs på rips.. :)

Edit; fant utav det selv... Nytt spørsmål! Bringebær skal ifølge diett og mylog bare ha rundt 3g karbs, men hvor finner jeg de bærene? På posene til coop osv. står det rundt 6-8g pr. 100g...

Sjekk Eldorado sine, var dem jeg brukte, og mener å huske de hadde 3g per 100! Stå på Stine! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent
Da skal jeg sjekke ut de idag! :D Tusen takk mister! :)

Hmm, usikker på om det var Eldorado, men vet jeg kjøpte de på Rema 1000! Og jeg har notert ned næringsinnhold så det stemmer nok! ;)

post-2550-14440872476068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert svart på en million plasser før; men! Jeg stekte 800g kyllingfilet i stekepose i ovnen i går, etter en halvtime var det 600g igjen. Jeg har regna 200g som ett måltid, regner med det skal gå fra vekten kyllingen hadde i rå tilstand? :)

Du skal veie maten før tilberedning, i tint tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er jo greit, men er allikevel skeptisk. Hvis jeg da under dietten ikke mistet muskelmasse, hvordan gikk jeg da like fort opp igjen. jeg spiste som jeg gjorde før jeg begynte, kutet ut masse karbs og økte gradvis i kaloriene:unsure: Jeg gikk bare ned i vannvekt, så veldig sktremt effektiv var den ikke. Minner meg om resultatene jeg fikk av en juicediett en gang i tiden. Fy meg.

Er ikke meningen å virke krass mot denne dietten , men alt som heter diett på mitt språk holder jeg meg laangt unna nå. Var ikke langt unna en spiseforstyrrelse da jeg var yngre, så derfor må jeg passe meg litt for hva jeg leser og utfører av ekstremdietter. Må komemr over den fasen. Men fy så det frister å få kiloene til å renne av:thumbsdown:

Grunn til at du går opp igjen i vekt er jo at væskebalansen i kroppen kommer tilbake ved inntak av karbohydrater igjen. Et utdrag fra Børge Fagerlig sin artikkel om PSMF: "Dagen etter denne spisedagen vil du sannsynligvis gå opp noen kilo igjen, men tro ikke at du dermed har ødelagt dietten. Som sagt tidligere, mye av vektnedgangen er ikke bare fett men også væske/vann, og det høye karbohydratinntaket vil dra med seg væske for å danne glykogen i muskulaturen. Dette vil stabilisere seg i løpet av et par dager og da vil du få se sluttresultatet av dietten."

Forstår at du er skeptisk til all som heter diett, men samtidig som du vet og som du sier så er dette en ekstrem diett,altså det krever mye psykisk for å gjennomføre det, PSMF er vel kanskje den ekstrem dietten som er best å gjennomføre, mye pga du sparer muskelmasse ved høyt proteininntak som det er på denne dietten,du går ihvertfall aldri sulten på den. Samtidig er det riktig å ikke tenke "diett" ,men heller legge om livsstilen så det blir til en vane sak i hverdagen din,og som du også nevnte hvis du har vært nærme en spiseforstyrrelse, så er ihvertfall en PSMF diett ikke noe for deg. Lykke til med dine valg og mål! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunn til at du går opp igjen i vekt er jo at væskebalansen i kroppen kommer tilbake ved inntak av karbohydrater igjen. Et utdrag fra Børge Fagerlig sin artikkel om PSMF: "Dagen etter denne spisedagen vil du sannsynligvis gå opp noen kilo igjen, men tro ikke at du dermed har ødelagt dietten. Som sagt tidligere, mye av vektnedgangen er ikke bare fett men også væske/vann, og det høye karbohydratinntaket vil dra med seg væske for å danne glykogen i muskulaturen. Dette vil stabilisere seg i løpet av et par dager og da vil du få se sluttresultatet av dietten."

Forstår at du er skeptisk til all som heter diett, men samtidig som du vet og som du sier så er dette en ekstrem diett,altså det krever mye psykisk for å gjennomføre det, PSMF er vel kanskje den ekstrem dietten som er best å gjennomføre, mye pga du sparer muskelmasse ved høyt proteininntak som det er på denne dietten,du går ihvertfall aldri sulten på den. Samtidig er det riktig å ikke tenke "diett" ,men heller legge om livsstilen så det blir til en vane sak i hverdagen din,og som du også nevnte hvis du har vært nærme en spiseforstyrrelse, så er ihvertfall en PSMF diett ikke noe for deg. Lykke til med dine valg og mål! :)

Takk for det :) Ja jeg husker sluttresultatet dagene etter oppkarbing, det var ikke verst!. Men jeg mener alt vannet så samlet seg på tiden etterpå:eek: . Egentlig tror jeg alle de ekstremdiettene jeg har vært borti har fucka opp metabolismen min...kroppen min holder myyye vann konstant og virker som den er i et slags evigvarende sparebluss i panikk for at den ikke får mat. Når jeg spiste dobbelt så mye, da slapp fettet taket og kroppen ble glad. Så skal nok øke betraktelig i kalorier for å redusere så kraftig på dem igjen funker ikke på meg lenger. NEI jeg går faktisk ikke ned etter 2 uker med 1200 - 1400 kalorier. sa jeg vann i kroppen? Det er som om kroppen er vandt lavt kaloriinntak om ikke mye lavere før. Og psmf gjorde alt bare "verre" for min del.

Hadde jeg ikke funnet dette forumet hadde jeg nok blitt gal i hode og levd på ekstremdiett etter ekstremdiett. Takker alle her inne for motivasjon og mye visdom rundt dette om hvordan kroppen faktisk fungerer. Alt jeg ikke visste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en sommer med svært lavt aktivitetsnivå og null kontroll over hva jeg har stappet i meg(spiste hva som helst, og MYE, ikke overrasket om tallet kcal en dag var på 3000) bestemte jeg meg for to uker siden at jeg ville prøve å endre om kostholdet mitt-atter en gang. Jeg begynte rett på psmf-dietten forrige mandag, og selv om det var en veldig brå start gikk det nokså greit de første dagene. Men jeg var ikke veldig streng med hva jeg spiste, dvs, jeg holdt meg unna store karbo og fettbomber, men jeg passet ikke på at jeg fikk i meg nok proteiner hver dag. Og dessuten sprakk jeg helt en dag, og spiste både mørk sjokolade og nøtter.

Så etter gårdsdagens oppkarbing(spiste nok langt mer enn det jeg skulle, drakk nesten en flaske vin også, kanskje ikke det smarteste når man er på psmf?) er jeg klar for en ny runde denne uken. Denne uken skal definitivt gå bedre. Dag 1 gikk veldig bra, har ikke hatt noe sult følelse eller svimmelhet/ mangel på energi. Har heller blitt fort mett, og følt meg litt oppblåst. Jeg er ikke så veldig flink til å måle opp måltidene,altså mengder av forskjellige matvarer til hvert måltid. Måltidene for i dag var som følger:

Frokost: Halvt glass proteinshake av sjokolade protein pulver fra Whey blandet med soyamelk.

Lunsj: salat med egg(glemte å ta ut eggeplomma), tunfisk og agurk.

Mellommåltid: Samme salat som lunsj+ litt kikerter i salaten

Middag: Brokkoli, blomkål, karbonadedeig,løk, cayennepepper,buljong,spisscumin + grønn te å drikke

Kvelds: Et glass proteinshake

For dere erfarne psmf-ere? Vil dette være en tilstrekkelig matplan for dietten? Noe jeg mangler, evt burde kutte ut?

Lurer også på hva maximum inntaket av fett og karbohydrater bør være på denne dietten? Og hvordan er det med frukt? Bør man ikke ha i seg noe frukt i det hele tatt? Eller går det greit med litt? I så fall, hvor mye, og hvilke bær og frukter har minst innhold av karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en sommer med svært lavt aktivitetsnivå og null kontroll over hva jeg har stappet i meg(spiste hva som helst, og MYE, ikke overrasket om tallet kcal en dag var på 3000) bestemte jeg meg for to uker siden at jeg ville prøve å endre om kostholdet mitt-atter en gang. Jeg begynte rett på psmf-dietten forrige mandag, og selv om det var en veldig brå start gikk det nokså greit de første dagene. Men jeg var ikke veldig streng med hva jeg spiste, dvs, jeg holdt meg unna store karbo og fettbomber, men jeg passet ikke på at jeg fikk i meg nok proteiner hver dag. Og dessuten sprakk jeg helt en dag, og spiste både mørk sjokolade og nøtter.

Så etter gårdsdagens oppkarbing(spiste nok langt mer enn det jeg skulle, drakk nesten en flaske vin også, kanskje ikke det smarteste når man er på psmf?) er jeg klar for en ny runde denne uken. Denne uken skal definitivt gå bedre. Dag 1 gikk veldig bra, har ikke hatt noe sult følelse eller svimmelhet/ mangel på energi. Har heller blitt fort mett, og følt meg litt oppblåst. Jeg er ikke så veldig flink til å måle opp måltidene,altså mengder av forskjellige matvarer til hvert måltid. Måltidene for i dag var som følger:

Frokost: Halvt glass proteinshake av sjokolade protein pulver fra Whey blandet med soyamelk.

Lunsj: salat med egg(glemte å ta ut eggeplomma), tunfisk og agurk.

Mellommåltid: Samme salat som lunsj+ litt kikerter i salaten

Middag: Brokkoli, blomkål, karbonadedeig,løk, cayennepepper,buljong,spisscumin + grønn te å drikke

Kvelds: Et glass proteinshake

For dere erfarne psmf-ere? Vil dette være en tilstrekkelig matplan for dietten? Noe jeg mangler, evt burde kutte ut?

Lurer også på hva maximum inntaket av fett og karbohydrater bør være på denne dietten? Og hvordan er det med frukt? Bør man ikke ha i seg noe frukt i det hele tatt? Eller går det greit med litt? I så fall, hvor mye, og hvilke bær og frukter har minst innhold av karbohydrater.

Hold fett og karbohydrater på et minimum, noen sier 20 g av hver er max (uten å regne med omega3-en)

Frukt inneholder en del karbohydrater, så nei. Bringebær går an:)

Logger du måltidene dine? Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold eller myfitnesspal.no :D så får du oversikt over hva og hvor mye du faktisk får i deg:) (bare husk å dobbeltsjekke at det er lagt inn riktig næringsinnhold på ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold fett og karbohydrater på et minimum, noen sier 20 g av hver er max (uten å regne med omega3-en)

Frukt inneholder en del karbohydrater, så nei. Bringebær går an:)

Logger du måltidene dine? Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold eller myfitnesspal.no :D så får du oversikt over hva og hvor mye du faktisk får i deg:) (bare husk å dobbeltsjekke at det er lagt inn riktig næringsinnhold på ting)

Tusen takk for svar :) Nei, eller jeg bare skriver opp måltidene i en notatbok, that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold fett og karbohydrater på et minimum, noen sier 20 g av hver er max (uten å regne med omega3-en)

Frukt inneholder en del karbohydrater, så nei. Bringebær går an:)

Logger du måltidene dine? Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold eller myfitnesspal.no :D så får du oversikt over hva og hvor mye du faktisk får i deg:) (bare husk å dobbeltsjekke at det er lagt inn riktig næringsinnhold på ting)

Må bare spørre, skal ikke omega-3en regnes med i det totale karbohydratinntaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spise miracle noodles på psmf? Inneholder ingen carb eller fett bare fiber

2g karbohydrat pr 100g, ser greit ut. Men vil du bruke karbohydratene dine på noe som bare er fyll og ikke noe næring..? Det blir en avveining, i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg trenger litt hjelp! Klarte å ha habanero i maten min idag (alle seks kyllingburgerene jeg hadde tenkt å spise idag, trodde det var gul chili..). Habanero smaker skikkelig vondt, jeg klarte ikke spise opp dagens første porsjon, og er fortsatt kvalm pga. dårlig smak (over en time siden jeg spiste). Kl. to begynner jeg på jobb, og jeg har ikke tid til å lage noe mer mat idag. Har dere tips til hva jeg kan spise som evt. er enkelt å lage eller jeg kan få kjøpt noen plass? Tror ikke jeg orker flere av de burgerene, stygt redd alt kommer opp igjen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...