Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vært på PSMF nå i 14 dager, og prøver å gå ned i vekt for vektklasse i idretten min. Spiser ca. 20 g karbo og 20 gram fett i tillegg til 180 gram protein.. Kcal blir da mellom 900-1000 per dag - dette fordelt på 4 måltider hvor 3 av dem er fisk og skalldyr. Er jente på 180 og veier 72,5 kg per dags dato. Vanligvis trener jeg 2 ganger daglig, foruten én hviledag.

Har til nå på dietten hatt 4 styrkeøkter i uken, i tillegg til 2 kardio og 2 treninger med laget. Har kjørt treningene mine med lavere intensitet og færre, og siden jeg ikke har slitt med svimmelhet eller så har jeg tenkt at det er -greit-, er det det - eller bør jeg kutte helt ned og kun ha styrkeøkter, hvordan vil det på virke resultatet? Har vært på en del dietter før hvor jeg har kjørt kardio, og har fort lukta amoniakk når jeg vet at jeg forbrente muskler, men ikke merket det nå. (Vil selvsagt ikke miste muskelmasse..) Vet sikkert mange av dere rister på hodet nå, men er virkelig treningsavhengig - og trenger noen til å si det til meg før jeg innser at det kanskje ødelegger dietten :)

MEN - Jeg gikk ned 3 kg første uken, noe jeg også gjorde første gang jeg kjørte dietten. Men nå føler jeg at det stagnerer - akkurat samme som forrige gang. Er usikker på min egen fettprosent, men vil tror jeg er i grenseland til "god form"-fettprosenten. Og også usikker på dette med oppkarbingsdager. Siden jeg ikke har hatt cravings har jeg unngått slike dager i håp på en mer effektiv diett, men innser nå at dette kan ha vært fellen. Selv om ikke jeg har lyst på søtt og mat, så er det kanskje lurt å sette i gang kroppen. Tror dere dette kan være problemet til at det stagnerer? Har planer om å holde på 6-8 dager til, hvis jeg tar en oppkarbingsdag i morgen, vil dette hjelpe? Utifra PSMF artikkelen så jeg at man burde spise 5-6gram karbo/kg, dvs. kg kroppsvekt eller?

På forhånd takk, og ja jeg er litt håpløs.

Virker jo som om du er rimelig sikker, men kan jo si at du har rett :)

Om du ikke er overvektig så ja, oppkarbing vil hjelpe. Dette fordi en oppkarbing vil gi øke leptin nivåene som "normaliserer" kroppen med tanke på forbrenning og hormonbalanse, dette er spesielt viktig for kvinner.

Er det nødvendig å kjøre kardio for å prestere i din idrett? Hvis ikke så kutt ut kardio helt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tar vel bare litt tid da. Ferdig med en uke nå. Sjekke ketostix i morgen tidlig :)

Ja da gjør man noe feil, enten er man ekstremt innaktiv (0 styrke + sofan 24 timer i døgnet) eller så spiser man alt for mye karbo!

De fleste vil havne i ketose innen 2 dager, trener du styrke rett etter oppkarbing kan du forskynne dette noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå på dietten hatt 4 styrkeøkter i uken, i tillegg til 2 kardio og 2 treninger med laget. Har kjørt treningene mine med lavere intensitet og færre, og siden jeg ikke har slitt med svimmelhet eller så har jeg tenkt at det er -greit-, er det det - eller bør jeg kutte helt ned og kun ha styrkeøkter, hvordan vil det på virke resultatet?

På forhånd takk, og ja jeg er litt håpløs.

Trening bør ikke overdrives på PSMF, kaloriunderskuddet er allerede såpass stort at det er ikke nødvendig med store mengder kardio/forbrenningstrening. En kjapp gåtur eller sykkeltur på 30 minutter 3-4 ganger per uke er tilstrekkelig.

Intervalltrening er uaktuelt på en slik ekstremdiett, og selv om du er i toppform og vant til mye trening må du enten finne deg i å kutte helt ned på slik trening når du følger PSMF, eller så må du velge en annen diett som gir mer kalorier.

Vekttrening er imidlertid viktig, da det vil bevare muskelmasse, styrke og gi en økt forbrenning. Det er vanskelig å trene lange økter med tunge vekter, så her skal du kun kjøre et minimalt helkroppsprogram med noen få enkle øvelser. Du bør også kjenne at du trener på overskudd, så hvert sett skal avsluttes med minst 1-2 repetisjoner i reserve eller når du ser at det går merkbart tregere å løfte vekta. Det vil faktisk være mulig å øke i styrke på et slikt program, spesielt for de av dere som har trent til utmattelse flere ganger i uka de siste månedene. Kroppen trenger å restituere seg med jevne mellomrom og på PSMF er restitusjon av høyeste prioritet. -PSMF - Diett for hurtig- og sunn vektnedgang

Les artikkelen noen ganger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja da gjør man noe feil, enten er man ekstremt innaktiv (0 styrke + sofan 24 timer i døgnet) eller så spiser man alt for mye karbo!

De fleste vil havne i ketose innen 2 dager, trener du styrke rett etter oppkarbing kan du forskynne dette noe

Jeg er overhodet ikke inaktiv, trener 4 ganger i uka. Og jeg spiser ikke karbohydrater annet enn fra grønnsaker. Ser det er litt mye karbo i tomater. Kanskje begrense det inntaket da.Man responderer vel ulikt på dietter og jeg har vært i ketose flere ganger før. Men utslag på ketostix i dag, og jeg merker det på ånden...:eek: Og vekten er minus 2 kg på en uke :p. Så da fortsetter jeg et par uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke inaktiv, trener 4 ganger i uka. Og jeg spiser ikke karbohydrater annet enn fra grønnsaker. Ser det er litt mye karbo i tomater. Kanskje begrense det inntaket da.Man responderer vel ulikt på dietter og jeg har vært i ketose flere ganger før. Men utslag på ketostix i dag, og jeg merker det på ånden...:eek: Og vekten er minus 2 kg på en uke :p. Så da fortsetter jeg et par uker til.

Den ketosticken reagerer ikke like sterkt på alle sammen. Derfor kan det hende at du er i ketose, men ketosticken viser det ikke. Hvis du drikker mye og går mye på do kan det hende at du skylder ut alle ketonene dine før de viser seg på sticken også:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ketosticken reagerer ikke like sterkt på alle sammen. Derfor kan det hende at du er i ketose, men ketosticken viser det ikke. Hvis du drikker mye og går mye på do kan det hende at du skylder ut alle ketonene dine før de viser seg på sticken også:D

Ja det skal jeg love deg ! Må opp og tisse flere ganger om natta ! Men, men, det skal jeg tåle så lenge dietten funker :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har vært på psmf en stund nå og har hatt en knall fremgang( fra 107kg til 90kg) syntes jeg selv da:-) har kjent den siste uken at når jeg sitter/bøyer meg for så å reise meg "fort" opp igjen kjenner jeg det "svimler" litt for meg. Regner med det er litt lavt blodsukker. Noen som har noen tips på hva jeg kan spise for å regulere dette på andre måter enn å dytte trynet fullt av sukker??

Forresten super inspirerende å se så mange gjøre det så bra:-) setter pris på alle svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har vært på psmf en stund nå og har hatt en knall fremgang( fra 107kg til 90kg) syntes jeg selv da:) har kjent den siste uken at når jeg sitter/bøyer meg for så å reise meg "fort" opp igjen kjenner jeg det "svimler" litt for meg. Regner med det er litt lavt blodsukker. Noen som har noen tips på hva jeg kan spise for å regulere dette på andre måter enn å dytte trynet fullt av sukker??

Forresten super inspirerende å se så mange gjøre det så bra:) setter pris på alle svar:)

har også hatt d slik. hjelper med salt. så pøs på md salt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også hatt d slik. hjelper med salt. så pøs på md salt !

Har med blodtrykk å gjøre, ikke blodsukker. Så den gode nyheten er at du ikke trenger å stappe trynet med sukker men med salt :) Hatt kjempeproblemer tidligere m blodtrykksfall på denne dietten. Etter at jeg forsøkte å å virkelig kjøre på m salt har problemet vært helt fraværende. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå starter jeg på min tredje uke med PSMF, og hadde min første oppkarbing på lørdag (etter 2 uker på). Jeg hadde så sinnsykt skallebank på søndagen da jeg våknet, føltes ut som at jeg hadde vært på grisefylla! Noen som har opplevd det samme? Og noen som kan si hva slags resultater de har hatt etter runt 3 uker? Jeg har gått ned fra 119.8 kg til 115.3 (ca.), men den siste uka virker det som at det har stått rimelig stille. Har kanskje bygget litt muskler? cm rundt hofte og bryst har gått ned 2-3 cm, mens magen fortsatt er på 114. Noe jeg gjør feil, tror dere? Eller skal det gå sånn som dette - litt opp og ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med blodtrykk å gjøre, ikke blodsukker. Så den gode nyheten er at du ikke trenger å stappe trynet med sukker men med salt :) Hatt kjempeproblemer tidligere m blodtrykksfall på denne dietten. Etter at jeg forsøkte å å virkelig kjøre på m salt har problemet vært helt fraværende. Lykke til :)

Takk for svar og rettelse:-) salt it is:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! Tenkte jeg skulle kjøre i gang med dette etter en ukes ferie (og tilsvarende utskeielser!) Vekta på mandag startet på 96kg, idag viste den 92! Masse vann og avfallsstoffer som har forlatt kroppen antar jeg (som kanskje forklarer hvorfor mesteparten av dagen igår gikk med på å sitte på ramma? :p). Har målt opp og registrert absolutt alt jeg har inntatt iløpet av disse dagene, og har ligget på 1050-1090 kcal iløpet av de siste tre dagene, 190-210g protein, 8-16g karbo og 18-19g fett så langt. Skal ikke holde på alt for lenge med dette, men hadde vært greit å høre om det ser greit ut så langt?

Merker forresten at dette ikke kalles ekstremdiett uten grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...