Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Synes det virker som du bør legge opp til en litt annen type diett en periode. Du har lyst til å trene mer sier du, og spise mer normalt? Istedenfor å føle at man misslykkes på dietten og gjør ting feil, ha en annen målsetning for en periode? Spis etter PF, legg opp til rundt 2000 kcal. Da kan du spise og trene bra og samtidig være i underskudd :) Tipp topp det :)

Ja tror jeg må gjøre noe sånn.. Går jo på veggen om jeg ikke skal gjøre noe om dagen. Lettere å følge dietten da man er på jobb å sånn. Men jeg får se hvordan det går utover uka. Formen er ikke så værst nå, men hadde vært moro å spisse den litt mer før jeg drar på ferietur med gutta! Men som sakt kan man fortsatt spise lite karbs og holde seg unna usunnheter men ikke så ekstremt som PSMF da man skal trene. Eventuelt kjøre helt strickt 3-4 dager føre turen for å få ut vannet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor står det?? I boka til Lyle McDonald skriver han at de med lav fettprosent skal kjøre 10-12 dager uten refeed, og så "full diet brake". Mens han anbefaler de med mer normal fettprosent å ha en 5-timers refeed i uka pluss et frimåltid.

Hvor lenge har du gått på dietten nå??

Jeg har bare gått på den litt over 2 uker. Men kjørte en runde tidligere i vår.

Jo det står i artikkelen om PSMF her på fitnessbloggen

Det står : Er du i god form, bør du ha refeeds annen hver dag, eller hver tredje dag. Den kan også være 6 timer, med et karbohydratinntak på 5-6g / kg. Du kan litt avhengig av hvor god form du er i (det er forskjell på 7 % og 13 % fett) ha en spisedag hvor du spiser 6-8g karb/kg. Er man i god form, bør man ikke gå på denne dietten noe mer enn 1,5 uke (tilsvarende 10 dager+) før man har seg en pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jau, målvekta er vel egentlig ikke å gå ned noe i vekt men:p kan si 75 så har jeg noe å gå ut ifra=) skrev øverst at alle måltider blir servert med grønnsaker og eller salat=)

Sorry..jeg overså visst den setningen med grønnsaker..

De fleste klarer ikke å bygge muskler på denne dietten, så når man reduserer fettprosenten går man jo også ned i vekt. Proteinbehovet skal egentlig regnes ut fra fettfri kroppsmasse, men de fleste vet ikke hvor mye det er,derfor er målvekt et greit tall å gå ut i fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke kaloriene er det jeg skal bekymre meg meg for, har disse fire dagene hittil ligget på hhv 913, 954, 892 og 956kcal/dag. Det er såvidt jeg kan skjønne godt under halvparten av vedlikeholdsforbruket mitt i en ellers aktiv hverdag :p

Jeg tenkte mer generelt..poenget er jo at kaloriene skal holdes på et minimum, samtidig som man får i seg nok proteiner ;)

Jeg tror ikke jeg har vært over 800 kcal på denne dietten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gått på den litt over 2 uker. Men kjørte en runde tidligere i vår.

Jo det står i artikkelen om PSMF her på fitnessbloggen

Det står : Er du i god form, bør du ha refeeds annen hver dag, eller hver tredje dag. Den kan også være 6 timer, med et karbohydratinntak på 5-6g / kg. Du kan litt avhengig av hvor god form du er i (det er forskjell på 7 % og 13 % fett) ha en spisedag hvor du spiser 6-8g karb/kg. Er man i god form, bør man ikke gå på denne dietten noe mer enn 1,5 uke (tilsvarende 10 dager+) før man har seg en pause.

Oki..da står det forskjellig der og i "RapidFatLoss-boka". Lyle McDonald skriver at om man har er gutt med mindre fettprosent enn 15, skal man maks holde på i 11-12 dager før man har 3 dagers refeed, med 5-6 g karbo pr kg fettfri masse første dagen, 2-3 den andre og 1-1,5 g karbo den tredje.Hvis det er deg på bildet, og du har holdt på i over to uker, er det kanskje greit med en pause ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte mer generelt..poenget er jo at kaloriene skal holdes på et minimum, samtidig som man får i seg nok proteiner ;)

Jeg tror ikke jeg har vært over 800 kcal på denne dietten ;)

Såpass. Det går vel nedover her og håper jeg, jeg synes det er stress nok som eder er om jeg ikke skal ENDA lenger ned. Litt grønnsaker og karbonadedeig må jeg bare ha :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..høres ut som om du kanskje hadde trives bedre på LCHF ;)

Skal du mye ned..og vet du sånn ca fettprosenten din??

Hehe, jeg har holdt på med LCHF før, og det er veldig behagelig. Men dette passer meg nok bedre som periodisk diett. Føler at dette funker mye bedre for meg, rent resultatmessig og jeg føler meg egentlig mer energisk enn da jeg holdt på med LCHF.

Jeg skal mye ned ja. Tenkte å ta det etappevis til jeg er i mål og vel så det. Så får man se hva veien videre blir etter det. Jeg har tatt totalt 12 kilo nå (7-8 av dem på PSMF), og har 30+ igjen ... Snusslutt i fjor gav meg 20 bonus, i tillegg til at jeg ikke akkurat var ei pingle før det. Jeg har for noen år tilbake prestert å gå ned 50 kilo (DA var utgangspunktet relativt drøyt) uten egentlig å planlegge noe som helst (gode, gamle kjærlighetssorg og innbitthet var alt som trengtes), men så kom samboerskap og hjemmekos og passivitet og tok meg igjen. Så krøp sakte men sikkert opp 15-20 kilo. For mange her inne, så må det høres helt vanvittig ut, det skjønner jeg. Men for en som "alltid" har vært stor, så har man ikke det samme forholdet til det.

Men nå er jeg omsider motivert for å gå litt mer vitenskapelig til verks, og PSMF passer meg aldeles utmerket. Føles utrolig nok bra å ha full kontroll på hva man spiser (jeg som alltid har syntes at folka som veier alt de skal putte i seg har vært småhysteriske), og jeg har ingen større savn. I alle fall ikke i retning karbohydrater ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har holdt på med LCHF før, og det er veldig behagelig. Men dette passer meg nok bedre som periodisk diett. Føler at dette funker mye bedre for meg, rent resultatmessig og jeg føler meg egentlig mer energisk enn da jeg holdt på med LCHF.

Jeg skal mye ned ja. Tenkte å ta det etappevis til jeg er i mål og vel så det. Så får man se hva veien videre blir etter det. Jeg har tatt totalt 12 kilo nå (7-8 av dem på PSMF), og har 30+ igjen ... Snusslutt i fjor gav meg 20 bonus, i tillegg til at jeg ikke akkurat var ei pingle før det. Jeg har for noen år tilbake prestert å gå ned 50 kilo (DA var utgangspunktet relativt drøyt) uten egentlig å planlegge noe som helst (gode, gamle kjærlighetssorg og innbitthet var alt som trengtes), men så kom samboerskap og hjemmekos og passivitet og tok meg igjen. Så krøp sakte men sikkert opp 15-20 kilo. For mange her inne, så må det høres helt vanvittig ut, det skjønner jeg. Men for en som "alltid" har vært stor, så har man ikke det samme forholdet til det.

Men nå er jeg omsider motivert for å gå litt mer vitenskapelig til verks, og PSMF passer meg aldeles utmerket. Føles utrolig nok bra å ha full kontroll på hva man spiser (jeg som alltid har syntes at folka som veier alt de skal putte i seg har vært småhysteriske), og jeg har ingen større savn. I alle fall ikke i retning karbohydrater ;)

Jeg har også holdt på med LCHF tidligere, og gikk ned mye på det også, men tror egentlig jeg ble litt tynnfeit, liksom.. Så slutta jeg å røyke i januar i fjor og plutselig var alle kiloene (pluss noen til) tilbake.. Nå er jeg midt i min andre 6-ukers periode med PSMF, og har mista endel av de kiloene igjen. Jeg er ikke så glad i fett så for meg funker dette mye bedre ;)

Så bra at du er motivert, da går det veien!! I følge Lyle McDonald så er du i kategori 3, dvs at i følge han kan du holde på i 6-12 uker før du tar en to ukers vedlikeholds-pause. Og om du trenger det kan du ta inntil 2 frie måltider i uka, men ingen refeeds. Med frie måltider mener han et helt vanlig måltid, og ikke noe "spis så mye du orker i løpet av en time"-opplegg.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte snike på både vekt og målebånd i morges, etter at jeg våknet med ca minus i motivasjon og bare tenkte HAVREGRØTHAVREGRØTHAVREGRØTmedmasseROSIIIIINER!

....det var motivasjonen jeg trengte gitt, det blir noen dager til! Det er vel fremdeles hovedsaklig vann som er borte (når begynner fettet å gå, egentlig? ) , men jeg SER forskjell på kroppen - det går innover under ribbeina bak, "magerutene" begynner å skimtes når jeg flekser, med mer. Og ikke minst - muffintoppen krymper! Omnomnom kylling og salat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også holdt på med LCHF tidligere, og gikk ned mye på det også, men tror egentlig jeg ble litt tynnfeit, liksom.. Så slutta jeg å røyke i januar i fjor og plutselig var alle kiloene (pluss noen til) tilbake.. Nå er jeg midt i min andre 6-ukers periode med PSMF, og har mista endel av de kiloene igjen. Jeg er ikke så glad i fett så for meg funker dette mye bedre ;)

Så bra at du er motivert, da går det veien!! I følge Lyle McDonald så er du i kategori 3, dvs at i følge han kan du holde på i 6-12 uker før du tar en to ukers vedlikeholds-pause. Og om du trenger det kan du ta inntil 2 frie måltider i uka, men ingen refeeds. Med frie måltider mener han et helt vanlig måltid, og ikke noe "spis så mye du orker i løpet av en time"-opplegg.. :p

LHCF ble nesten "for fritt" for min del, om jeg kan si det sånn. Eller - jeg ble sløv. Var da ikke SÅÅÅ nøye å være nazi på å havne under 20g karber, etc. Så var ikke supereffektivt for min del.Jeg prøvde meg også på CampKilo sin pulver-greie, men det funka elendig. Jeg var sulten og småsur i over ei uke - sultfølelsen gikk aldri over, til tross for at "alle" sa det kunne være sånn i inntil fire dager. Kan ikke ha det sånn heller. PSMF funker veldig fint, synes jeg. Tre uker nå, and counting.

Jeg ser du refererer mye til McDonald-boka - burde vurdere å investere i den selv :)

Det høres også fint ut at man snakker om 6-12 uker og så to ukers pause, for det er faktisk omtrent det jeg har tenkt - uten å ha lest noe om det :D Kjører til 24 august - da har det gått ca 8 uker, så tenkte jeg å ta 13 dager pause før jeg begir meg på en 6-uker. Halvannen uke pause, så er det 8 uker igjen til jul ...

Jeg synes som sagt ikke jeg trenger de frie måltidene; jeg tenker bare at de sinker progresjonen min, og således vil de kanskje til og med virke inn negativt, mentalt sett. Jeg har lite cravings, selv om jeg liker å snakke om hva jeg skal spise når jeg har pause (uten å gå helt bananas, selvsagt).

Lå an til at hovedutfordring i denne perioden skulle bli 10 hotelldøgn på rad i jobbsammenheng, men ser ut til at jeg klarer å overtale jobben til at et leilighetshotell er billigere og bedre, og da har jeg mer kontroll sjøl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på jobb, alene. Første dag på PSMF runde 2 og det jeg har til rådighet av mat er 6 egg, en boks CC, en boks kesam, lerum bringebærsyltetøy uten tilsatt sukker, diverse fun light, sjokoladeprotein og hjemmebakt lavkarbobrød (ikke så veldig fettrikt). I tilegg har jeg muligheter fra fellesen; grillpølser, lomper, is, ketchup, rugsprø. Ordentlig dritt at det ble slik i dag! (Hvorfor kan dere lese om i loggen min.)

Så noen mattips? Sånn bortsett fra CC og Kesam med syletøy/fun light! Har bare tatt en shake hittil i dag og sikter meg inn på et enomt kjøttmåltid når jeg kommer hjem, men må jo ha noe nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LHCF ble nesten "for fritt" for min del, om jeg kan si det sånn. Eller - jeg ble sløv. Var da ikke SÅÅÅ nøye å være nazi på å havne under 20g karber, etc. Så var ikke supereffektivt for min del.Jeg prøvde meg også på CampKilo sin pulver-greie, men det funka elendig. Jeg var sulten og småsur i over ei uke - sultfølelsen gikk aldri over, til tross for at "alle" sa det kunne være sånn i inntil fire dager. Kan ikke ha det sånn heller. PSMF funker veldig fint, synes jeg. Tre uker nå, and counting.

Jeg ser du refererer mye til McDonald-boka - burde vurdere å investere i den selv :)

Det høres også fint ut at man snakker om 6-12 uker og så to ukers pause, for det er faktisk omtrent det jeg har tenkt - uten å ha lest noe om det :D Kjører til 24 august - da har det gått ca 8 uker, så tenkte jeg å ta 13 dager pause før jeg begir meg på en 6-uker. Halvannen uke pause, så er det 8 uker igjen til jul ...

Jeg synes som sagt ikke jeg trenger de frie måltidene; jeg tenker bare at de sinker progresjonen min, og således vil de kanskje til og med virke inn negativt, mentalt sett. Jeg har lite cravings, selv om jeg liker å snakke om hva jeg skal spise når jeg har pause (uten å gå helt bananas, selvsagt).

Lå an til at hovedutfordring i denne perioden skulle bli 10 hotelldøgn på rad i jobbsammenheng, men ser ut til at jeg klarer å overtale jobben til at et leilighetshotell er billigere og bedre, og da har jeg mer kontroll sjøl :)

Både PSMF-artikkelen her og på myrevolution baserer seg på Lyle McDonald sin Rapid Fat Loss, så det er veldig greit å ha lest den selv. Jeg synes ihvertfall jeg fikk svar på mye. Mener den kosta ca 100 kroner, så det er ikke akkurat noen stor investering :p

Så lenge du føler at det går greit uten frie måltider synes jeg bare du skal kjøre på, så kan du heller spare de måltidene til sosiale anledninger eller sånn ;) Jeg anbefaler deg å telle og holde kontroll når du har pause også. jeg gjorde det under mine to uker og gikk ikke opp noe, ikke engang vann.. Jeg har aldri telt kalorier tidligere, så jeg fikk meg noen overraskelser i forhold til hva endel matvarer inneholdt av kalorier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er på jobb, alene. Første dag på PSMF runde 2 og det jeg har til rådighet av mat er 6 egg, en boks CC, en boks kesam, lerum bringebærsyltetøy uten tilsatt sukker, diverse fun light, sjokoladeprotein og hjemmebakt lavkarbobrød (ikke så veldig fettrikt). I tilegg har jeg muligheter fra fellesen; grillpølser, lomper, is, ketchup, rugsprø. Ordentlig dritt at det ble slik i dag! (Hvorfor kan dere lese om i loggen min.)

Så noen mattips? Sånn bortsett fra CC og Kesam med syletøy/fun light! Har bare tatt en shake hittil i dag og sikter meg inn på et enomt kjøttmåltid når jeg kommer hjem, men må jo ha noe nå!

Eggehvite fra eggene, sjokoladeprotein blandet med vann! Da har du hvertfall litt. Ellers kan tyggis fungere for å stilne sulten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggis er det dårlig med! :) Men takk for tips... Bestemt meg for å lage litt eggerøre av hvittene, må bruke smør fordi stekepanna her er helt elendig, men, men...

Sjokoladeprotein med vann var frokost! :D Har pulver igjen (har en egen batch i skapet mitt her), men kan jo ikke drikke det HELE dagen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folket om diett når man har ferie eller når man er i jobb?

Jeg er på min 6. dag nå, og har ikke hatt noen problemer. Ligget på maks 12-13 g karbo og fett hver dag. Ser helt klart at dietten gir resultater, men begynner å tenke om jeg gidder bruke sommerferien min på en slik diett. Før jeg begynte tenkte jeg at det enkleste var å gå på denne dietten når man hadde fri, for da hadde man tid til å lage mat, planlegge osv. Men nå tenker jeg at det nesten er enklere å gjøre dette mens man er på jobb. Er jo bare å snekre sammen en salat dagen i forveien (eller faste). Begynner derfor å lure på om jeg skal utsette dietten til jeg begynner å jobbe igjen, istedenfor å bruke ferien min på dette. Noen som har noen tanker om diett når man har ferie kontra full jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker folket om diett når man har ferie eller når man er i jobb?

Jeg er på min 6. dag nå, og har ikke hatt noen problemer. Ligget på maks 12-13 g karbo og fett hver dag. Ser helt klart at dietten gir resultater, men begynner å tenke om jeg gidder bruke sommerferien min på en slik diett. Før jeg begynte tenkte jeg at det enkleste var å gå på denne dietten når man hadde fri, for da hadde man tid til å lage mat, planlegge osv. Men nå tenker jeg at det nesten er enklere å gjøre dette mens man er på jobb. Er jo bare å snekre sammen en salat dagen i forveien (eller faste). Begynner derfor å lure på om jeg skal utsette dietten til jeg begynner å jobbe igjen, istedenfor å bruke ferien min på dette. Noen som har noen tanker om diett når man har ferie kontra full jobb?

Jeg har funnet ut at jeg rett å slett ikke klarer dietten nå som jeg har tatt ferie. Ettersom jeg bruker fritiden på å trene å ksose meg å sånn. Sykla en tur i dag 1800 kcal brent bort. da er det jo lov å være litt løsere i krava om mat uten å legge på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne på tanken selv. Vet at jeg klarer gjennomføre de siste 4 dagene, men problemet er om jeg er villig til å ofre ferien med tanke på at det trossalt er et år til neste gang det er sommerferie. Dette var jo også et prøveprosjekt fra min side, bare for å se hvordan kroppen og hodet taklet en slik diett, og alt går veldig bra etter planen. Nå i ferien har jeg muligheter til å ta styrkeøkt på dagen og evt en løpeøkt på ettermiddagen, så kan jo også få til masse trening nå. Syns det er litt synd å ofre feriedagene med kjæresten hvor man egentlig bør kose seg med god mat og drikke. Så jeg har kommet fram til, noe som jeg ikke trodde når jeg startet, at denne dietten er bedre å gjennomføre når man er i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne på tanken selv. Vet at jeg klarer gjennomføre de siste 4 dagene, men problemet er om jeg er villig til å ofre ferien med tanke på at det trossalt er et år til neste gang det er sommerferie. Dette var jo også et prøveprosjekt fra min side, bare for å se hvordan kroppen og hodet taklet en slik diett, og alt går veldig bra etter planen. Nå i ferien har jeg muligheter til å ta styrkeøkt på dagen og evt en løpeøkt på ettermiddagen, så kan jo også få til masse trening nå. Syns det er litt synd å ofre feriedagene med kjæresten hvor man egentlig bør kose seg med god mat og drikke. Så jeg har kommet fram til, noe som jeg ikke trodde når jeg startet, at denne dietten er bedre å gjennomføre når man er i jobb.

Følger meningen din helt der asså. Får heller starte dietten tidligere neste år. Men jeg kommer til å veie meg hver dag for at formen ikke skal bli dårligere. Vekten har da holdt seg stabil over helga :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...