Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Når du spiser på vedlikehold trenger du ikke det, nei. I vedlikehold og over vil det medføre høyere insulin som kan gjøre at du lagrer mer fett. Spis balansert, men du kan også kutte 100kcal hver dag for å spise 600kcal ekstra på lørdag, f.eks.

Ja som "spisedag" mener jeg ikke samme som oppkarb dag slik som på psmf. Til vanlig har jeg ikke pleid og laget noe spesielt på spisedagene, har liksom aldri hatt noe behov for noe.. mer.. har gjerne laget proteinpannekaker(men d skjer jo i hverdagene også), og lager funlight gele osv.. så det går mine spisedager i! Kan jo fint lage meg et større måltid og unne meg mye forskjellig, men har bare ikke blitt sånn. men "vanlige" spisedager er ok da? som feks 600 kcal mer ja. kan vel bare fortsette på samme måte som før.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja... jeg vet. Men som sikkert en del andre... så er jeg redd for å gjøre vondt verre, og spise for mye. Men jeg gav jo meg selv et bevis nå når jeg hadde karbodag sist under psmf. Spiste jo en del, men likevel "fråtset" jeg ikke... og jeg la ikke på meg... så, må lære av meg selv litt... og ikke være så "redd" for hva som kan skje... typisk jentegreie det vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generell kommentar til mange som er frustrerte over manglende vektnedgang eller evt vektøkning. For meg virker det som det i altfor mange tilfeller dreier seg om at man veier seg for ofte. Ser at mange skriver at de har ikke gått ned siden i går eller to dager siden. Eller gått opp siden igår. Slutt å vei dere hver dag! Toppen en gang i uken, under omtrent samme forhold. Det er heller ikke uvanlig å gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tull. En sterkt overvektig person kan leve utelukkende av eget kroppsfett. Det som er saken er at jo mindre fett man har, jo mindre kan man mobilisere. En som har 20kg fett på kroppen kan fint mobilisere 2000kcal fra fett om det er nødvendig, mens en som har 3kg fett på kroppen ikke kan det (selv om det er nok fett til å gjøre det). Det er på grunn av forsvarsmekanismer mot å sulte ihjel. Det er også en oversimplifisering, men poenget er det samme.

Ok, men finnes det noen måte å finne ut hva kroppen maksimalt kan brenne av fett, før den går over på muskler? Og vet du om det da er sånn at man kun brenner muskler, eller blir det en blanding av begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har gått på PSMF.. Når dietten er gjennomført, og du går tilbake til "normalt" kcal-inntak, holder du vekt/resultat?Man går vel litt opp med en gang, men så stabiliserer det seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha vært aktiv her inne en stund så:

Syns det er mange som ikke leser artiklen til fitnessbloggen skikkelig.

PSMF - Den sunneste ekstremdietten - Fitnessbloggen

Om man kan spise mais eller ost. Drikke melk eller pepsi max. Spise kake eller drikke 70 liter øl. De fleste svar er i den artikklen.:)

Du fortjener mer ære enn det du får Little Engine that Could.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stivpisket du eggehvitene? oppskrift? Får teste det ut! Prøvde noe lignendes i forige uke med eggehvite, men det ble bare et kaos på stekepanna.. :eek:

det kommer an på proteinpulveret kanskje. Eggehviteprotein funker veldig bra å ha i stekepanne. Om det ikke funker med ditt kan du bre det utover bakepapir på en langpanne og steke det som en pizzabunn i ovnen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Gudameg, på fjerde dagen med 20-50g karbs (stort sett fra grønnsaker) om dagen usmaken i munnen og kroppsduften kicker skikkelig inn :sick: Litt sånn herlig blanding av blod, metall og spy. Dusjer, pusser tenner, drikker te, hjelperikke, blææææ!

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

begynte på PSMF på Lørdag og er sålangt meget fornøyd. Her er min matplan sittet opp av isabella martinsen i myorevolution:

Måltid 1:

Masse grønnsaker/salat

200g kylling eller kalkun eller 300g hvit fisk (torsk, sei etc.)

Mellommåltid:

½ boks mager kesam/cottage cheese + 30g MyoProtein

Måltid 2:

Grønnsaker/salat

300g karbonadedeig

Måltid 3:

Grønnsaker/salat

200g kylling/kalkun/tunfisk

Måltid 4:

Grønnsaker/salat

200g kylling/kalkun/tunfisk eller 300g hvit fisk (torsk, sei etc.) + 1ss Vital Arctic Oil

Jeg er overrasket over at jeg fungerer så bra med så høyt kaloriunderskudd. Jeg føler i stor grad at jeg er stabilt oppegående hele dagen og føler aldri noe sult.

På disse få dagene har jeg gått fra 92 KG til en morgenvekt idag på 87,7 KG. Det meste er vel vann. Jeg syntes egentlig det er skummelt mye forskjell på så få dager, men regner med det blir litt mindre nedgang nå som vannet er vekke.

Jeg skal etter endt diett poste et før og etter bilde. er spent selv:)

Men har et spørsmål:

Siden det ligger i diettnavnet at det er faste. Er det noe tidsintervall på når maten skal inntaes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå gått to dager på psmf, og har lest artikkelen om det opp og ned. har likevel noen spørsmål angående dette med hva man maks kan forbrenne av fett hver dag?!

Tar man utgangspunkt i at jeg bare kan forbrenne 70kcal pr. kg kroppsfett vil jeg bare komme i et underskudd på 4400 kcal på en uke. Og dette er jo bare litt over et halvt kilo. Men denne utregningen er altså bare tøv? For å komme i et underskudd på 700 kcal per. dag (som det blir for meg, i forhold til formelen over) er jo lett å gjøre uten å gå på psmf, men hvis man har muligheter til å gå ned mye mer (fett og ligge i et større underskudd) på psmf, så vil jeg jo fortsette med dietten. håper noen skjønner hva jeg tenker på.

Jeg har ca. 9 kg kroppsfett per i dag ,og en fettprosent på ca.18-19. Planen er å kjøre psmf i 1 uke. bør jeg ha en oppkarbingsdag? .. ser nemlig jeg er litt på grensen mellom middels og lav fettprosent.

håper noen har svaret til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

begynte på PSMF på Lørdag og er sålangt meget fornøyd. Her er min matplan sittet opp av isabella martinsen i myorevolution:

Måltid 1:

Masse grønnsaker/salat

200g kylling eller kalkun eller 300g hvit fisk (torsk, sei etc.)

Mellommåltid:

½ boks mager kesam/cottage cheese + 30g MyoProtein

Måltid 2:

Grønnsaker/salat

300g karbonadedeig

Måltid 3:

Grønnsaker/salat

200g kylling/kalkun/tunfisk

Måltid 4:

Grønnsaker/salat

200g kylling/kalkun/tunfisk eller 300g hvit fisk (torsk, sei etc.) + 1ss Vital Arctic Oil

Jeg er overrasket over at jeg fungerer så bra med så høyt kaloriunderskudd. Jeg føler i stor grad at jeg er stabilt oppegående hele dagen og føler aldri noe sult.

På disse få dagene har jeg gått fra 92 KG til en morgenvekt idag på 87,7 KG. Det meste er vel vann. Jeg syntes egentlig det er skummelt mye forskjell på så få dager, men regner med det blir litt mindre nedgang nå som vannet er vekke.

Jeg skal etter endt diett poste et før og etter bilde. er spent selv:)

Men har et spørsmål:

Siden det ligger i diettnavnet at det er faste. Er det noe tidsintervall på når maten skal inntaes?

Greit om jeg svarer? Gikk selv på PSMF i 1 måned, og endte opp med vekttap på ca 8-9kg (Morgenvekt 89kg til 81-80kg). Det fungerer veldig bra i begynnelsen, gjerne de første tre ukene. I den siste uken kommer du til å hate livet ditt. Det er da du må holde ut :p Hvor lenge tenker du å holde på?

Spis 3-4 timer mellom hvert måltid. Jeg hadde bare tre store måltider, pluss mellommåltid, og det gikk helt fint. Bare pass på at du får i deg nok. Du kommer nok til å ville spise mer etterhvert, men det er ikke noe problem!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVARET får du ikke av meg, men kan prøve å gi deg noen pekepinner :) 1 kg fettvev har vist å kunne frigi 70 kcal/kg/dag ved kaloriunderskudd. Resten må dekkes av fettfri masse, derfor vil ekstreme dietter over tid kunne føre til tap av fettfri masse, noe de færreste ønsker. Likevel, i forsøket tallet er hentet fra var testpersonene i moderat aktivitet. Det nevnes ikke spesifikt at de drev med styrketrening, ei heller kan dietten sies å være optimalisert for å beholde fettfri masse. Når en i andre forsøk ahr funnet at det som beholder fettfri masse best sammenlignet med ingen trening, styrketrening eller styrketrening og moderat aktivitet vinner moderat aktivitet+styrketrening som det som gir best resultat. Mer energiforbruk, mindre tap av fettfri masse.

Om denne effekten også kan overføres til PSMF, og en muligens vil kunne beholde mer fettfri masse ved å f.eks øke blodtilførsel og frigjøring av fettsyrer med den stimulerende effekten tung styrketrening kan gi blir bare gjetting, men basert på egne erfaringer ( som veier fjærlett i så måte) vil det ha noe for seg å trene smart og holde seg i jevn aktivitet når en har stort underskudd. PSMF er en veldig midlertidig diett, så uansett er det ikke mye du taper du ikke kan hente raskt inn igjen på en uke eller to.

Er du på grensen mellom middels og lav fettprosent kan du godt f.eks begrense 'oppkarbingen' til 2 måltider eller 6 timer. Er du allerede nokså slank har du nok grei kontroll (vill gjetting).

Tusen takk for svar:)

Så spørsmålet mitt blir da om jeg kan få omtrent samme resulat ved en vanlig diett (hard styrke, moderat kardio, proteinrik kost, normalt med fett og karbs), som med psmf om underskuddet er like stort på begge diettene? syntes psmf virker så "magisk" i alle artiklene, men om man uansett ikke kan forbrenne mer fett enn en viss mengde om man har relativ lav fettprosent. så da er det kanskje bare magisk for dem som har høy fettprosent eller? .. nå bare synser jeg litt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått to dager på psmf, og har lest artikkelen om det opp og ned. har likevel noen spørsmål angående dette med hva man maks kan forbrenne av fett hver dag?!

Tar man utgangspunkt i at jeg bare kan forbrenne 70kcal pr. kg kroppsfett vil jeg bare komme i et underskudd på 4400 kcal på en uke. Og dette er jo bare litt over et halvt kilo. Men denne utregningen er altså bare tøv? For å komme i et underskudd på 700 kcal per. dag (som det blir for meg, i forhold til formelen over) er jo lett å gjøre uten å gå på psmf, men hvis man har muligheter til å gå ned mye mer (fett og ligge i et større underskudd) på psmf, så vil jeg jo fortsette med dietten. håper noen skjønner hva jeg tenker på.

Jeg har ca. 9 kg kroppsfett per i dag ,og en fettprosent på ca.18-19. Planen er å kjøre psmf i 1 uke. bør jeg ha en oppkarbingsdag? .. ser nemlig jeg er litt på grensen mellom middels og lav fettprosent.

håper noen har svaret til meg :)

jag hade faktiskt oppkarbing var tredje dag. körde psmf 10 dar. det behövdes verkligen. tränade som vanligt å jag gick ned 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil hjelpe med forslag til oppsett av diett for par ?

Litt info om oss, jeg er 25 år, 171 cm og 82 kg, 18% fett. Hun er 20 år, 159 og 52 kg, fettprosent er noe usikker men ganske tett på 20%.

Jeg trener jevnt og trutt 4-split program, har trent sammenhengende i flere år men uten å fokusere helt på kosthold.

Hun trener alt ifra 3-4 dager i uken, litt mer varierte treningsmetoder. Her noe turn og noe styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...