Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Akutt eller over tid? Akutt er det 5-6g per ren kroppsvekt.

jeg tenker sånn i teorien, om lagrene er tomme og man skal fylle opp fullstendig på en gang. Hvor mange gram skulle man da inntatt av rent karbo om det var mulig? er det 5-6 g per kroppsvekt? det er jo en del. Om ei jente veier 60 kg skal hun ha 330 g karbo for å fylle opp. Har da ganget med 5,5. takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fant noe på nettet, her http://www.daria.no/skole/?tekst=12607

Trening og kosthold er noe du selv kan gjøre noe med og er derfor de viktigste faktorene. Kroppen lagrer mellom 300 og 400 gram karbohydrater i musklene i form av muskel-glykogen og rundt 100 gram karbohydrater i leveren som lever-glykogen. Muskel-glykogenet hos de fleste idrettsutøvere rekker til mellom 60 og 90 minutters hardt muskelarbeid og utgjør rundt 2000 kcal hos godt trente. Trener du en spesifikk muskel i en større grad enn andres å kan musklene ta mye raskere slutt enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er et tau? Jeg er ikke på PSMF, men forsøker å ligge på 120-150g karbo om dagen. Det er moderat. Når jeg skal opp i vekt igjen kommer jeg til å legge til 100-150g karbo om dagen.

Takk for det. :)

Jeg skal jo opp i vekt igjen nå som jeg har vært 8 og snart 9 uker på PSMF, men prøver å legge meg på ca 150g om dagen da. Så beholder jeg proteinmengden oppe og fettmengden nede i noen uker til før jeg legger meg på et 33/33/33 nivå ca.

Mitt primære mål med PSMF var ikke å få vaskebrettmage, men å komme ned ca 8-10 kg fra 78 til ca 70. Merker at det fremdeles etter 8 uker ikke er helt sixpack. Kan den fremdeles dukke opp de ukene jeg øker med karbohydrater og samtidig holder fett nede, eller måtte jeg da holdt ut noen uker til med lav karb og fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg skal gå ned halvannen kg før et stevne neste uke. Skal begynne på PSMF, men ser her at man skal ha proteininntak i forhold til målvekten, men har det noe å si om proteininntaket er høyere? Jeg veier 48 kg, har en forbrenning på 1848, og har tenkt å ligge på 840. Kommer innenfor dette selv med for mye proteiner, har det noe å si da?

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke satset på å gå ned 1.5kg fett på en uke. Sats på halvkiloen og dehydrer deg selv siste døgnet før innveiing (er ikke mye som skal til - halvannen kilo bli du kvitt bare ved å tømme glykogen). Etter innveiing er det jo bare å starte med massiv glykogenlagring ;)

Takk for raskt svar! Ja, det er også en mulighet, men stevnestart er kun to timer etter innveiing, har det noe ekstremt å si for prestasjonen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kilo væske/glykogen burde du klare å ta til deg relativt fort. En kilo er jo to turer på toalettet. En tur om du gjør "big business" ;)

Okei, ja, Takk! :D Da prøver jeg på det. Men mente du da å satse på å gå ned litt med PSMF, og det resterende med væskestopp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF er heller ikke optimalt for å komme seg veldig lavt i fettprosent. Jeg ville sagt at det var bedre å gå de siste kiloene med noe mer moderat.

Jeg trodde at PSMF dietten var perfekt til å komme veldig lavt i fettprosent.

Har gått på dietten nå i 3 uker og gått ned 3kg.

Håper på å miste de siste 4 nå på 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at PSMF dietten var perfekt til å komme veldig lavt i fettprosent.

Har gått på dietten nå i 3 uker og gått ned 3kg.

Håper på å miste de siste 4 nå på 6 uker.

hehe - det er sant men ikke sant. Ville ha økt karbomengden når du kommer under 10 OM du trener ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den er ikke det. Den er perfekt for å gå fort ned i fettvekt, men etter hvert som man får mindre fett på kroppen klarer ikke kroppen å mobilisere nok kalorier fra fettvevet til å beskytte muskler.

Spurte om det samme i "Tråden for dumme spørsmål", men har ikke fått noe svar der enda. Vet du noe om hvor mye muskler man kan regne med å miste hvis man kjører noe ala PSMF med relativt lav fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den er ikke det. Den er perfekt for å gå fort ned i fettvekt, men etter hvert som man får mindre fett på kroppen klarer ikke kroppen å mobilisere nok kalorier fra fettvevet til å beskytte muskler.

Takk for svar:-)

Betyr det at jeg kan miste mye muskelmasse nå på slutten hvis jeg bare kjører på med PSMF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg skal gå ned halvannen kg før et stevne neste uke. Skal begynne på PSMF, men ser her at man skal ha proteininntak i forhold til målvekten, men har det noe å si om proteininntaket er høyere? Jeg veier 48 kg, har en forbrenning på 1848, og har tenkt å ligge på 840. Kommer innenfor dette selv med for mye proteiner, har det noe å si da?

Takk:)

Er det stevne nå i nærmeste fremtid? Hvis ikke, prøv deg frem for å sjekke om PSMF funker for deg så nærme et stevne. Jeg kjørte 10 dager med PSMF nå i april, og det tok faktisk en uke eller to før styrken var tilbake på topp. Noen som funker for meg er å holde meg til nok kalorier, men kutte ned på karbohydratene. På den måten kan jeg miste 1-2 kg på under en uke i kun vann og glykogen, men jeg beholder styrken i mye større grad ettersom jeg er på vedlikehold mtp kaloriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er 1500kcal i underskudd og kroppen kun klarer å mobilisere 500kcal fra fett, så...må 1000kcal komme fra andre steder. Når leveren er tom for glykogen er det stort sett bare muskler å ta av. Kroppen vil også kunne finne på å redusere forbrenningen din for å kompensere, men svaret er "det kommer an på". Kanskje 100g om dagen?

Hvordan er da ekstreme eksempler slik som Asles " oppdrag fleskemoderasjon" mulig? Ender jo opp med mye høyere fettmobilisering enn det som er mulig hvis hvert kilo fett bare kan "opprettholde" 70kcal underskudd pr. dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på akkurat denne dietten, eller noen annen diett for den saks skyld. Dette er første gang jeg går på diett på de siste 23 årene... Men jeg har lang erfaring i å trene meg opp fra å være utrent til å bli sånn noenlunde trent. Det har jeg gjort 4 ganger etter hvert svangerskap from Hell. Det jeg vil anbefale deg er ikke å starte med denne dietten, men å starte med en enkel kostholdsomlegging. Start med de vanlige rådene, som å kutte ut alt sukker, bort med lettprodukter, bort med alle raske karbohydrater. Det er tøft nok det skal jeg si deg. Da vil du naturlig få et langt lavere kaloriinntak enn du har hatt før. Du må sørge for å få i deg de ernæringsstoffene som er essensielle for kroppen din: Fett og Proteiner! Sørg for at du får i det nok fett fra naturlige kilder. Er du som meg har du problemer med å spise nok skikkelige proteiner, så skaff deg et godt proteintilskudd. Ut med lettmargarin og andre margariner, inn med smør, olivenolje og skikkelig marine oljetilskudd. Bruk heller litt mindre fett i stedet for å satse på forsøplet kjemikaliefett. Jeg vil anbefale deg å gå inn på en side som heter lavkarbo.no, der finner du mange som har samme ønske som deg og du vil finne mange gode råd. Er ikke noe i veien med å fortsette å være på siden her også i tillegg. Her finner du utrolig mange flinke mennesker som villig deler av sine kunnskaper om trening og kosthold. Men jeg har tro på at en forsiktig omlegging til noe varig er veien å gå for deg. Og jeg tror også at en forsiktig tilnærming til et karbohydratredusert kosthold er det riktige for deg.

Det er egentlig litt sent å begynne å sørge for bikiniformen når vi er i juni og jeg tror du heller bør tenke litt mer langsiktig og kanskje tenke at til neste sommer, da skal du ha flott bikinikropp :) Men når det er sagt; drit i hvordan de andre ser ut og kast t-skjorta og shortsen. (Jeg vet det er enkelt å si, ikke like enkelt å gjennomføre)

Litt om meg; Jeg begynte å trene i januar, veldig forsiktig, etter et svangerskap der jeg måtte ligge på sofaen i mange mnd, og ta det helt med ro i mange mnd etterpå. Så jeg var helt i bunnen da jeg startet. Som deg; lite muskler og MASSE fett. Jeg la om til LCHF og begynte med forsiktig trening med stavgang, pluss styrkeøvelser tilpasset min elendige form. Men her er også kunnskap viktig. For å få skikkelig effekt av enhver trening, trenger du kunnskap sånn at du gjør øvelsene riktig. Selv for å få effekt av stavgangen, studerte jeg teknikk på nettet. Det samme gjelder styrkeøvelsene. Teknikk, teknikk og teknikk. Først, så får de tunge vektene komme senere. Jeg startet som sagt i januar 2012, og mitt mål er at jeg skal ha en sterk og flott kropp til sommeren 2013. Jeg har satt meg noen kortsiktige mål. Først var det at jeg skulle klare å løpe 5 km. Så skulle jeg løpe ei mil. Så skulle jeg klare å løpe opp den bakken jeg trener bakkedrag i (det målet er ikke nådd enda) Til høsten skal jeg begynne på kickboksing, det er et mål som går både på å psyke meg opp til å prøve noe nytt, og på å pushe meg til nye høyder da dette er beintøff trening.

Det var noen litt løsrevne tanker som sånn umiddelbart kom inn i mitt hode. Forlat denne tråden akkurat nå. Skaff deg skikkelig kunnskap om kost og trening, sett deg kortsiktige mål, og et langsiktig mål om bikiniform til neste sommer. Det er forresten flere jenter her inne som blogger/logger, og legger ut bilder. Det er stor inspirasjon å lese. Og kanskje du kan få kontakt med noen

av dem?

Lykke til med livsstilsendringen din. Jeg håper du vil lykkes!

Men husk; det finnes ingen kvikkfiks...

Takk for svar! Men jeg begynte å trene og endre kosthol i januar 2011. Vet ikke startvekt (vil tippe 65-62 kilo), men gikk ned en god del til sommeren. Etter sommeren gikk jeg ned enda mer, og i november veide jeg 51 kilo (jeg er bare 157 høy). Jeg trente hver dag (noen ganger både morgen og kveld), og spiste bra. Jeg trener styrke, intervall og langdistanse fordelt. Så jeg har vell allerede endret livsstil. Nå har jeg hatt både sykdom og betennelse i kneet (kom av mye jogging på asfalt), så treninga har dabbet av, og da også kostholdet som har resultert i at jeg har gått opp i vekt. Jeg har dårlig forbrenning, og at jeg har vert tjukk spiller jo også en rolle der. Jeg har mistet mye motivasjon, og tror selv at et strikt program kan hjelpe meg, der jeg til en hver tid vet hva jeg skal spise. Og som jeg tror vil funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...