Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Har dere noen tips til et mellommåltid? Jeg prøvde eksempelet i artikkelen her på FB med cottage cheese og bringebær, men det var virkelig ikke noe for meg :p

Fortell meg hvordan jeg ikke følger retningslinjene for en diett, ved å spørre om tips til å EVENTUELT endre én detalj? Jeg har ikke oppgitt noe som helst om meg selv, annet enn at jeg ikke liker å spise CC, men du greier likevel å trekke den beslutningen at jeg har dårlige utsikter for å fullføre en slik diett - fantastisk bra. Foreslår at du går ned fra din høye hest og kommer ned på bakken sammen med oss andre, det er ganske koselig.

Konklusjonen er forøvrig at jeg bytter ut CC og bringebær med krydret kyllingfilet og rå brokkoli - er det tørt nok for deg? ;)

Jeg vil heller anbefale å spise skikkelige måltider, og hoppe over alle mellommåltider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk! :blush: Aner ikke! :o men har jo fulgt opplegget som ligger her inne på fitnessbloggen! :)

Er det forresten bare jeg som har utrolige frostrier som bivirkning på dietten? :confused:

Ikke uvanlig ved lavt matinntak. Nedsatt forbrenning. Kroppen sparer på energien ved å sette ned temperaturen i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det er mange som er negative til å bruke for mye proteinpulver. Hvorfor det? Selv sliter jeg med å få i meg nokk kjøtt og drikker derfor endel shake istede. Synes det går greit og går ikke rundt og er sulten. Bare lurer på om det blir feil å erstatte måltider med proteinshake i stede for å spise mat? :/ tenkte å gå på PSMF i 14 dager og er i dag på 6 dagen. de siste par dagene har jeg kun spist et måltid (kylling+grønnsaker) og de tre andre måltidene har bestått av shakes. Kan det være skadelig?:p Skal prøve å få i meg vertfall ett måltid til med mat fra nå av og ikke bare drikke proteinpulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg har gått opp nå.. Før jeg begynte psmf var jeg ca 59,3 og så var jeg nede i 57,4 .. Hvor jeg følte meg veldig ok! Nå har d gått oppover og nå er jeg på 58,8 kg ?! Hmm, frustrert. Følger dietten, ligger i mer enn nok underskudd, trener som anbefalt, og gikk ikke opp etter oppkarb dag, var før den, og nå noen dager etter den. Varierer veldig, men kjedelig den går oppover??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg har gått opp nå.. Før jeg begynte psmf var jeg ca 59,3 og så var jeg nede i 57,4 .. Hvor jeg følte meg veldig ok! Nå har d gått oppover og nå er jeg på 58,8 kg ?! Hmm, frustrert. Følger dietten, ligger i mer enn nok underskudd, trener som anbefalt, og gikk ikke opp etter oppkarb dag, var før den, og nå noen dager etter den. Varierer veldig, men kjedelig den går oppover??

Vil tro det er vannvekt? :) Har selv gått litt opp i dag, men vet uka er rett rundt hjørnet og da er jeg alltid full av vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Hmmm... Jeg har gått opp nå.. Før jeg begynte psmf var jeg ca 59,3 og så var jeg nede i 57,4 .. Hvor jeg følte meg veldig ok! Nå har d gått oppover og nå er jeg på 58,8 kg ?! Hmm, frustrert. Følger dietten, ligger i mer enn nok underskudd, trener som anbefalt, og gikk ikke opp etter oppkarb dag, var før den, og nå noen dager etter den. Varierer veldig, men kjedelig den går oppover??

Logger du absolutt alt du spiser? Lag logbok så kan folk sjekke hva du spiser osv.

Hvordan ligger du på proteiner/karbs/fett? Treningen? og hvordan er dagene ellers?:) målvekt/nåværende vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke når jeg har uke, er så varierendes på cerazette (p pille) så vet ikke.. Ja, loggfører endel, ikke hver dag. Spiser feks 150 gr kyllingkjøttdeig stekt sammen med grønnsaker, løk osv.. Typisk vanlig måltid. Tror ikke det er feil i kostholdet, virker bare som om kroppen er vandt til høyt underskudd. Hadde mye underskudd to uker FØR jeg begynte på psmf pga sykdom og.. MEN kan jo ikke gå enda lavere, lavere enn 500 kcal er ikke forsvarlig synes jeg.. Og kan jo ikke trene for mye heller.. Hmm.. Går bare fortsette til uken er omme og se. Jeg er ikke typen som til vanlig veier meg, men man blir jo lett opphengt i den akkurat under en slik diett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når jeg har uke, er så varierendes på cerazette (p pille) så vet ikke.. Ja, loggfører endel, ikke hver dag. Spiser feks 150 gr kyllingkjøttdeig stekt sammen med grønnsaker, løk osv.. Typisk vanlig måltid. Tror ikke det er feil i kostholdet, virker bare som om kroppen er vandt til høyt underskudd. Hadde mye underskudd to uker FØR jeg begynte på psmf pga sykdom og.. MEN kan jo ikke gå enda lavere, lavere enn 500 kcal er ikke forsvarlig synes jeg.. Og kan jo ikke trene for mye heller.. Hmm.. Går bare fortsette til uken er omme og se. Jeg er ikke typen som til vanlig veier meg, men man blir jo lett opphengt i den akkurat under en slik diett..

Hvis du er nede i 500 kcal så ville jeg økt til 1000 - 1200 i en ukes tid eller så.... Man kan lære kroppen sin mye rart, og dersom den "føler" den får for lite til de mest nødvendige prosessene, går den i sparebluss... Så gir du den litt mer enn den trenger i en periode så blir den "glad" og "slapper" av litt igjen. Da kan det godt være at kiloen slipper. Men du er vel ganske lavt i kg allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke når jeg har uke, er så varierendes på cerazette (p pille) så vet ikke.. Ja, loggfører endel, ikke hver dag. Spiser feks 150 gr kyllingkjøttdeig stekt sammen med grønnsaker, løk osv.. Typisk vanlig måltid. Tror ikke det er feil i kostholdet, virker bare som om kroppen er vandt til høyt underskudd. Hadde mye underskudd to uker FØR jeg begynte på psmf pga sykdom og.. MEN kan jo ikke gå enda lavere, lavere enn 500 kcal er ikke forsvarlig synes jeg.. Og kan jo ikke trene for mye heller.. Hmm.. Går bare fortsette til uken er omme og se. Jeg er ikke typen som til vanlig veier meg, men man blir jo lett opphengt i den akkurat under en slik diett..

Næringsinnholdet i kyllingkjøttdeig er for høyt for en PSMF. Prøv å loggfør alt.. Få god oversikt over makroene dine (det hjalp for meg). Personlig veier jeg meg bare 1 gang i uken under like forhold. Jeg veier meg tirsdager etter jeg har stått opp og vært på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på dag 5 nå og merker allerede forskjell :). Aner ikke hva vekta sier, for den har jeg bestemt meg for å la være å gå på :D

Merker jeg har lite krefter på trening, men det er vel til dels meningen.

Arctic Oil smakte utrolig nok helt greit (var litt skeptisk til den. hehe)

Men en ting jeg har lagt merke til er at jeg har blitt ganske susete. Glemmer ting og både sier og skriver feil. Er det noen flere som har vært borti akkurat dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på en ting ifh til maksimalt kaloriunderskudd. Har lest et sted at kroppen max kan ta 70kcal per kg kroppsfett om dagen når den er i underskudd. Men hvis man går over dette, tar kroppen da KUN fra muskler, eller bare fra muskler det den ikke klarer å dekke fra fettet? Er på PSMF nå, så vil gjerne vite hvilken skade som evt skjer om jeg er for mye i aktivitet en dag, og får for stort underskudd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å bli susete kan være fordi du er på vei inn i ketose eller at hjernen din ikke har vendt seg til å gå på ketoner. Se om det går over. Ellers er det jo veldig lite kalorier, og ikke alle trives like godt på det.

Jeg sjekket i går om jeg var i ketose og det var jeg definitivt. Ikke noe hokus-pokus med det, men det kan helt sikkert være noe av årsaken. Jeg får bare se det an :)

Dette er jo en ekstrem-diett, så man skal vel strengt tatt ikke trives. hehe.

Kjører på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppskriften på en suksessfull PSMF diett er individuelt, finnes ikke noe spesifikk oppskrift som passer alle.. Man må selv prøve seg litt frem for å finne en linje som passer for deg. Følger selv PSMF, med en god del modifikasjoner fra det som står rundt om på nett. Mitt kosthold er kanskje noe mangen syntes er litt kjedelig, men fungerer: Benytter med kun av to typer grønnsaker til alle måltider: Spinat og isbergsalat (lavest mulig innhold av carbs og fett). Når det kommer til proteinet så varierer dette alt fra tunfisk (ikke laks "alt for fetende" selv om sunn fett), torsk, indre/ytre filet av svin/storfe (skjærer bort det meste av fett som allerede er på disse stykkene), og selvfølgelig kylling/kalkun. "Ingen brød, kornprodukter, meieriprodukter etc". Rationen på måltidene er det nesten det samme på alle måltider: Sånn 70% grønt til 30 % kjøtt (ca 170 -250g kjøtt pr måltid 'frokost,lunsj,middag' sånn total kalorier pr dag rundt 670 - 750 kca). Når det kommer til carb dag som i mitt tilfelle er på en lørdag, tar jeg en god lang treningsøkt før jeg spiser litt carbs, carbsene varier fra litt bedre måltid, kanskje et lavkarbo med ost/laks "frokost", kyllingfillet "lønsj" grovt pitabrødpizza "middag", eller fjerne et av måltidene i bytte med en liten yougurtis fra 7-eleven (på lørdag ca 800-1000 kcal) :D Når det kommer til trening trener jeg 6 dager i uka 1,5-2 timer, lite cardio trening, men noen tusen meter roing pr gang "god oppvarming". Resultatet har vært strålende, førvekt var på 93-94 kg nåvekt 72 kg, (-22kg) på 8 uker. Når det kommer til muskelmasse har den holdt seg, og forbedret seg, fett prosenten er sunket drastisk, og magemusklene begynner å bli synlige. Så mitt råd er å lage sitt eget program og høre på kroppen sin om kostholde er nok (psmf er for de som er viljesterke). Good luck folkens:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en uke med PSMF har jeg gått ned 5kg! Sikkert mest vannvekt, men har mensen så holder jo litt vann nå også, så tallet er jo ikke helt nøyaktig uansett, kan hende det er mer også. Men nå har jeg feber, hoster til jeg brekker meg og klarer nesten ikke stå, så tar en pause til mandag så jeg kan bli frisk :) En veldig kjekk erfaring, var ganske lett etter et par dager, treningen gikk greit også borsettfra nå når jeg har blitt syk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente når jeg skrev 500 kcal er ikke at jeg er på så lavt selv, men det er det laveste jeg har inntatt på en dag, og mener at om noen hadde sagt at " du må kutte mer i kcal" så hadde d ikke gått fordi det blir veldig lavt. Ligger vel ca på 700-1000 om dagen nå på psmf. Men jeg hadde lavt kaloriinntak i to uker FØR psmf og pga sykdom og fikk ikke i meg så mye.. det kan jo ha ført til at kroppen er blitt vandt med lite kcal.

Lureste ja, er vel kanskje å prøve å spise mer og mer, bygge det sakte oppover, og når jeg har vært på vedlikehold en liten stund, så hoppe på psmf igjen? Slik at det faktisk får skikkelig virkning? Virket ikke som kroppen min synes det var så "big deal" med så lavt kcal inntak, fordi jeg har vendt kroppen til det sikkert.

Usikker da på om jeg bør avbryte dietten nå idag, eller om jeg bør vente til lørd så det har gått to uker? Bør jeg avslutte med en oppkarb, eller bare begynne rett på mitt normale kosthold? ( Har en sunn livsstil til vanlig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en uke med PSMF har jeg gått ned 5kg! Sikkert mest vannvekt, men har mensen så holder jo litt vann nå også, så tallet er jo ikke helt nøyaktig uansett, kan hende det er mer også. Men nå har jeg feber, hoster til jeg brekker meg og klarer nesten ikke stå, så tar en pause til mandag så jeg kan bli frisk :) En veldig kjekk erfaring, var ganske lett etter et par dager, treningen gikk greit også borsettfra nå når jeg har blitt syk da :)

Oi!!!! bra!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvordan jeg ikke følger retningslinjene for en diett, ved å spørre om tips til å EVENTUELT endre én detalj? Jeg har ikke oppgitt noe som helst om meg selv, annet enn at jeg ikke liker å spise CC, men du greier likevel å trekke den beslutningen at jeg har dårlige utsikter for å fullføre en slik diett - fantastisk bra. Foreslår at du går ned fra din høye hest og kommer ned på bakken sammen med oss andre, det er ganske koselig.

Konklusjonen er forøvrig at jeg bytter ut CC og bringebær med krydret kyllingfilet og rå brokkoli - er det tørt nok for deg? ;)

Mager kesam er ett godt alternativ fant jeg ut da jeg heller ikke takler CC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og carbup er?? :eek:

Viss jeg begynner idag da og går gradvis opp, også holdet jeg vedlikehold fra neste mandag av f.eks? og to uker fremmover. Så evnt psmf der igjen om jeg føler for det?

Tusen takk for at du tar deg til til å svare meg(og alle andre...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...