Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, noe helt grusomt! :o hehe

Hva spiser du på oppkarbingsdager? hjernen min kortsluttet når jeg sjønte at jeg kunne innta litt mere kalorier, så greier ikke tenke fornuftig! har et helt slideshow av matretter oppe i hodet :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les lengre opp i tråden så ser du det, skrev igår hva jeg hadde spist :) Veldig deilig med en oppkarb dag, og ikke ikke opp heller :) Haha, lett for..... jeg gikk jo på butikken dagen før bare for å se og planlegger alt jeg skulle spise, haha. Men klarte jo å moderere meg da, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt spes frost i meg, men har masse andre bivirkninger.... tisser mye bl.a. Og det raret er at tisset er mørkt, sånn som det er om mårran, sånn er det heeele dagen, selv om jeg tisser ofte, og drikker mye... hmmm :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, prim! skulle ikke lest det:cry:

Så kjipt å bli så dårlig da..men er jo et fint bevis på at vi mennesker ikke er laget for å spise sukker! :p

Haha, den bivirkningen har jeg også! så her er det jeg som har shotgun på toalettet! :D

Synes du har vært kjempeflink på dietten du også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at tisset blir mørkt, og kan lukte stramt, kommer av at kroppen går i noe som kalles ketose. Det er når den får så lite karbohydrater at leveren blir tvunget til å lage ketonlegemer fra fett som blant annet hjernen bruker som drivstoff. Disse skiller så kroppen ut i urinen. Det kan også forekomme at man får dårlig ånde. Og en del andre symptomer som f.eks influensasymptomer og frostrier. Bare å google ketose og symptomer :) Det er en helt ufarlig tilstand å være i, og det medfører faktisk at mengden anabole hormoner øker i kroppen :!:

Jeg spiser som regel LCHF, har gjort det siden januar, og før det i halvannet år, og dersom jeg får i meg nok fett og proteiner så forsvinner søtsug og sug etter karbo helt av seg selv. Dersom jeg slurver med fett og protein til frokosten, kan du banne på at jeg blir fysen utover ettermiddagen.

Nå har jeg prøvd PSMF i to dager og jeg holder på å gå på veggen av sug etter noe. Ikke etter noe søtt, men etter mat, mat og atter mat. Og så har jeg vondt i hele kroppen, humørsvinginger og lite energi. Har ikke sjans til å trene noe som helst akkurat nå, håper det kommer litt mer energi etterhvert. Men jeg skal holde ut i en uke, så skal jeg evaluere uka som gikk og se om jeg vil fortsette. Til nå i dag har jeg fått i meg ca 770 kcal og regner med at jeg ender på ca 1100 kcal. Jeg er 174 cm høy og veier 65 kg.

Er nok ketose ja, litt spennende det her synes jeg... en av de kjekkeste tingene jeg opplever med å gå på psmf er faktisk hvordan kroppen og systemet mitt funker. Jeg er VELDIG annerledes både humørmessig og fysisk nå under dietten, og det er spennende å se synes jeg...! :) Hmm, hva med å prøve å spise etter periodisk faste? Jeg har lite sultfølelse på psmf(og ellers pga periodisk faste), så det er greit. Litt mer sulten om morgenen fordi kroppen holder på å vende seg til periodisk faste, men eller veldig ok!

Bivirkninger jeg har merket hittill: Veldig humørsvigninger og ofte negativitet, mye vannlating, mørk farge på urin hele dagen, svimmel, nesten konstant hodepine, konsentrasjonsvansker, lite energi, klarer ikke ta "kjappe beslutninger".. må liksom tenke mye mer..

Høres jo ut som en jævlig greie det her... men liker å gå på psmf, spennende og lærerikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, prim! skulle ikke lest det:cry:

Så kjipt å bli så dårlig da..men er jo et fint bevis på at vi mennesker ikke er laget for å spise sukker! :p

Haha, den bivirkningen har jeg også! så her er det jeg som har shotgun på toalettet! :D

Synes du har vært kjempeflink på dietten du også! ;)

Lover deg, jeg tenkte på prim i hele går... drømte sikkert om det og. Og da jeg endelig kjøpte meg boksen, har prim aldri smakt bedre!! Spiste opp en hel boks med Prim Lettere fra Synnøve, 250gr og rundt 660 kcal i hele tror jeg. Fråtset dog ikke, men fordelte det utover 7 lomper, og ellers spiste fra boksen... hehehehe. Namnam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du ligger forferdelig lavt på protein. Det er faktisk fysisk umulig å ikke gå ned i vekt på en PSMF, med mindre man gjør noe veldig dumt som å kutte kaloriene for mye, trene for mye cardio eller å gå for lenge uten å justere opp leptin.

Ble litt urolig ang vektoppg. Går man mye opp i vekt på en PSMF? og det er ønsket målvekt man skal ta utgangspunkt i når man skal regne ut hvor mye proteiner man skal ha pr. dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva du mener med om man går opp i vekt på en PSMF. Som jeg sier i sitatet du tok med skal det være fysisk umulig med mindre det er noe alvorlig galt med deg. Går du ikke ned på en PSMF bør du snakke med lege.

Og ja, det er målvekt man regner ut fra. Du kan godt bruke andre formler, men de ender opp på ca det samme om du bruker dem rett...

Takk, jeg formulerte meg litt feil, lurer på om man går mye opp i vekt etter en PSMF periode? leste innlegget med hun som hadde gått opp 7kg på en liten pauseuke, og syntes dette var litt vel mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg formulerte meg litt feil, lurer på om man går mye opp i vekt etter en PSMF periode? leste innlegget med hun som hadde gått opp 7kg på en liten pauseuke, og syntes dette var litt vel mye..

Jeg har ikke så veldig lang erfaring med tiden etter PSMF, men jeg hadde min foreløpig siste dag på fredag (etter 6 uker) og har gått opp 400 g på vekta så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er veldig utrent er det alltids muligheter for å legge på seg litt muskelmasse, men som regel henviser jeg folk til å lese artikkelen som heter "of wooshes and squishy fat" eller noe av Lyle.

Hehe.. de 400 g er vel heller kroppen som har bindt litt vann enn økt muskelmasse.. Jeg tryna oppi isboksen på lørdag for å "feire" 6 ukers vel gjennomført PSMF :p Synes egentlig det er rart at det ikke har blitt mer opp.. 500 g opp i går, og ned 100 av de i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje et litt dumt spørsmål, men men.. here goes

Hvor kommer hovedbestanddelen av væske fra, som man mister ved start PSMF og legger på seg ved diettslutt?

Fettvev eller muskelvev? 50/50? 30/70? individuelt?

Er vel hovedsaklig fra glykogenlagrene, som lagres både i lever og intramuskulært. 1 g glykogen binder vel noe som 2,3 g vann, og når man kan lagre opp til 500 g glykogen blir det en del vann også. Størrelse på glykogenlagrene varierer like mye som variasjonene i hvor mye man mister de første dagene på PSMF. Noen mister mye, andre mister ingenting. I tillegg vil jo en del av vekttapet de første dagene skyldes redusert mage- og tarminnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lagde lapper av proteinpulver, eggehviter, fiberhusk og vann.. Ble litt "seige" da, men spiselige og gode :)

stivpisket du eggehvitene? oppskrift? Får teste det ut! Prøvde noe lignendes i forige uke med eggehvite, men det ble bare et kaos på stekepanna.. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stivpisket du eggehvitene? oppskrift? Får teste det ut! Prøvde noe lignendes i forige uke med eggehvite, men det ble bare et kaos på stekepanna.. :eek:

Brukte 3 scoops proteinpulver, 4 eggehvitter og ca 1 spiseskje fiberhusk, og så mye vann jeg ville

Bare rørte alt sammen jeg, lot det svelle litt (ble veldig tykk røre tilslutt), så steikte jeg de på middels varme :) viktig å vente en stund før du snur de, siden hvis du ikke venter lenge nok så henger de fremdeles fast i stekepannen, men med en god teflonpanne så kan de snus til slutt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...