Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Du kan ikke si at du veier 100 g mer, sånn egentlig. For 100 g er 1 dl vann det. Det kan være akkurat det ekstra vannet du drakk like før du veide deg. Eller det ekstra vannet kroppen holder på fordi du spiste salt mat dagen før. Eller trente litt hardt. Eller....osv...

Jeg blir alltid like forundret når jeg hører jenter (ja for det er spesielt oss jenter) som klager over at de har lagt på seg et par hundre gram. Da skal man ha stålkontroll på muskler og fett om man kan vite at man har lagt på seg 100 g fett. Det er sikkert flisespikkeri, men det begynner å grense til usunn tankegang, tenker nå jeg.

Hehe..det var ikke akkurat sånn ment da... heller det at jeg syntes det er superbra at jeg ikke har lagt på meg etter at jeg slutta med PSMF, og fyllte opp karbolageret :p Jeg regnet med en kilo eller to opp, og fremdeles er det bare 100 g som skiller vekta siste dag på PSMF og i dag (og jeg vet det er en dårlig uvane å gå på vekta hver dag ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fortsto egentlig det :whistling: Men denne dietten kan tiltrekke seg noen av dem som absolutt ikke trenger det og som teller grammene de veier for mye hver dag, og flere ganger for dagen. Og da følte jeg for å poengtere at det ikke er bra å tenke sånn. Jeg vet om jenter som lar være å drikke vann fordi de skal veie minst mulig. Og ja, det er en veldig dårlig vane å gå på vekta hver dag. Vekta di sier egentlig veldig lite om utviklinga. Finn heller fram målebåndet :thumbsup:

Lørdag er målebånd-dag ;) Men egentlig nesten like lite til å stole på det som 100 g opp og ned på vekta..for målebåndet varierer fort med en cm her og en cm der i forhold til å treffe akkurat det samme stedet som man gjorde forrige gang..:p Målet mitt er egentlig en bukse, og der har jeg ganske langt igjen enda :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst å prøve psmf, men er utrooolig usikker på kostholdsprogrammet. Om noen har lyst/mulighet/lett til/for å lage et kostholdsprogram for meg pleeease LET ME KNOW!! Jeg er 157 høy og veier ca 59 kilo. Har ikke serlig muskler og høøy fettprosent. Har et mål om å bade i bikini i sommer (har badet i shorts og t-skjorte di siste årene)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på psmf siden søndag og det går litt for bra føler jeg. Jeg er ikke så sulten lenger, føler meg relativt opplagt og fokusert og merker at fettet forsvinner! Føler nesten at jeg gjør noe feil, men jeg "håper" litt på at smellen kommer snart .. Er det slik at det går greit de første dagene og så blir det værre etterhvert? Og bør jeg ha refeed før etter 10 dager for å få bedre resultater eller skal jeg bare kjøre på? Jeg vet det er litt forskjellig synspunkter på dette i forhold til hvor god form man er i og fett% osv. men jeg vet liksom ikke hva jeg skal tro. for øyeblikket føler jeg strengt tatt ikke at refeed er nødvendig, men den dager kommer kanskje..

Jeg spiser:

- 5 kyllingfileer fra firstprice jeg veier de ikke men de veier vel mellom 150 og 200 gram pr stykk.

- Så det er vel ca. rundt 180g protein (jeg burde vel veiet dette for å få det opptimalt, men jeg har ikke vekt.

Rundt 400g grønnsaker (brokkoli og paprika)

- 2 ss tran. (vet det ikke er opptimalt med tran, men er det jeg har atm)

Ser dette greit ut?

jeg veide 87.5 kg før diettstart og trente 4-6 ganger i uken.

Nå trener jeg fullkropp 2 ganger i uken veldig rolig. Jeg prøver virkelig å holde igjen og ikke kjøre for hart. Det skriker i alle "vil trenen hele tiden" kreftene jeg har, men det får gå. jeg har trua på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Hva tenker dere om oppkarbing? kan jeg gå ti dager uten dette? eller vil effekten av dietten bli bedre med en oppkarbing foreks. halvveis med hht. leptin og det greiene der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier hvis jeg skal holde på i 10 dager så dropp oppkarbing, tenker du uansett fettprosent da? Jeg begynner å ligne no ala det som er avbildet på avatarbildet ditt, dog ikke helt der enda ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal droppe dietter når man er syk uansett. Greit nok at kroppen trenger mindre energi når den er syk, men diett = stress, og stress trenger man ikke.

Men formen er helt fin da, så føler meg ikke syk :-) men venter til jeg har blitt frisk da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 av PSMF er gjennomført, og jeg tenkte jeg skulle dele min opplevelse med dietten hittil.

Dag 1 gikk fint, men hadde litt hodepine. Morgenvekten var i dag 83,4. Inntak: 184g prot, 9g fett, 12,5g karbo.

Dag 2 var ett sant helvete, det er lenge siden jeg har vært så sliten, men det kom seg faktisk etter treningsøkten jeg hadde i 7 tiden. Jeg føler at kroppen er mye varmere enn normalt, og slik er det i dag og?! Inntak: 187g prot, 14g karbo, 25g fett.

Dag 3: Dagen i dag har vært helt super! Jeg har veldig mye energi, og kroppen fungerer så og si helt normalt. Det eneste jeg merker er at jeg ikke burde reise meg opp alt for kjapt, for da blir jeg en smule svimmel. Dette virker lovende. Inntak: 214g prot,

14g fett, 14g karbo.

Jeg er meget fornøyd med dietten hittil, og dette virker lovende. Jeg spiser 3 ganger daglig, og ligger på rundt 100g grønnsaker per måltid. Sultfølelsen har ennå ikke kommet. Bør jeg gå opp i mengde grønnsaker, og ser inntaket mitt ok ut, med tanke på prot,karbo og fett?

Den eneste skikkelige flausen jeg har gjort hittil er å steike svinefilet dagen før jeg skulle spise den. Dette ble hardt som stein, og evig tørt! Det jeg har hatt suksess med er kylling, scampi og seifilet!

Spent å se om jeg ser noen små resultater etter 10 dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dag 3 av PSMF er gjennomført, og jeg tenkte jeg skulle dele min opplevelse med dietten hittil.

Dag 1 gikk fint, men hadde litt hodepine. Morgenvekten var i dag 83,4. Inntak: 184g prot, 9g fett, 12,5g karbo.

Dag 2 var ett sant helvete, det er lenge siden jeg har vært så sliten, men det kom seg faktisk etter treningsøkten jeg hadde i 7 tiden. Jeg føler at kroppen er mye varmere enn normalt, og slik er det i dag og?! Inntak: 187g prot, 14g karbo, 25g fett.

Dag 3: Dagen i dag har vært helt super! Jeg har veldig mye energi, og kroppen fungerer så og si helt normalt. Det eneste jeg merker er at jeg ikke burde reise meg opp alt for kjapt, for da blir jeg en smule svimmel. Dette virker lovende. Inntak: 214g prot,

14g fett, 14g karbo.

Jeg er meget fornøyd med dietten hittil, og dette virker lovende. Jeg spiser 3 ganger daglig, og ligger på rundt 100g grønnsaker per måltid. Sultfølelsen har ennå ikke kommet. Bør jeg gå opp i mengde grønnsaker, og ser inntaket mitt ok ut, med tanke på prot,karbo og fett?

Den eneste skikkelige flausen jeg har gjort hittil er å steike svinefilet dagen før jeg skulle spise den. Dette ble hardt som stein, og evig tørt! Det jeg har hatt suksess med er kylling, scampi og seifilet!

Spent å se om jeg ser noen små resultater etter 10 dager!

I forhold til makroene du har lista opp trenger du ikke å forandre på noe..tallene ser fine ut :)

Lykke til videre!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag avslutter jeg dietten etter sju dager. 3 kg ned, regner med 1 kg opp igjen. Forskjellen er veldig synlig, jeg mistet fett hovedsaklig rundt midjen og der har jeg gått ned 2 cm.

Kanskje jeg gjør det igjen, synes det hele var en fin erfaring. Jeg spiste egentlig akkurat det samme som jeg spiser til vanlig, litt mindre variert bare, og helt uten alt fettet. Det jeg har lært er at jeg ikke trenger ligge så høyt i fettinntak dersom jeg skal ned i fettprosent, og at jeg kanskje bør ligge så lavt at jeg forbrenner alle ketonene som kroppen lager. Jeg har ingen hast med noe som helst så jeg skal fra nå av bare satse på å trene for å øke muskelmassen, og så spise sånn at jeg veeeeeldig sakte får lavere fettprosent. Så da takker jeg for meg i denne tråden (for denne gangen) :thumbsup:

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når vi var fornøyd med vekttapet justerte vi kostholdet litt. Martin fikk fremdeles i seg samme mengde protein, men i tillegg spiste han moderat med karbohydrater og lite fett de siste ukene, for å «fylle opp» musklene igjen. Optimalt sett skulle vi hatt en ekstra måned eller to for å bygge mer muskler uten å være i kaloriunderskudd, men dette ble det altså ikke tid til denne gangen."

Dette er hentet fra artikkelen om Martin på fitnessbloggen.

Er det noen som vet hva moderate mengder med karbohydrater vil si? Det er ikke like mye som ved en refeed-dag vi snakker om? Hvor mange gram pr kg bør man ligge på her?

Fettmengden skal vel være like lav som før regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Liten update fra min første uke på PSMF:

jeg har gått ned 3 cm på midje(målt under navle), og 1 cm rundt bryst. Dette målte jeg på torsdag så muligens noe mer idag :)

Tilsammen har vekttapet vært ca 5 kg(differansen fra morgenvekt fra lørdag til fredag). er egentlig strålende fornøyd.

Jeg har ikke følt meg nevneverdig sliten, bortsett fra gårsdagen da jeg flyttet inn i ny leilighet og måtte bære 500 kg møbler :p

Som jeg har skrevet om tidligere er dette hva jeg spiser:

Måltid 1:Masse grønnsaker/salat

200g kylling eller kalkun eller 300g hvit fisk

Mellommåltid:

½ boks mager kesam + 30g MyoProtein

Måltid 2:

Grønnsaker/salat

300g karbonadedeig

Måltid 3:

Grønnsaker/salat

200g kylling/kalkun/tunfisk

Måltid 4:

Grønnsaker/salat

200g kylling/kalkun/tunfisk eller 300g hvit fisk + 1ss Vital Arctic Oil

Jeg er 22 år, 184 cm over bakken og veier nå 87 kg med ca 12% kroppsfett.

Et spørsmål bare:

For dere som kan litt om kostholdet i forhold denne dietten. blir det ikke endel fett og karb på dette kostholdet?

bare måltid 2 inneholder jo tilsammen 15 gram fett(5 g per 100 g i karbonadedeig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Liten update fra min første uke på PSMF:

jeg har gått ned 3 cm på midje(målt under navle), og 1 cm rundt bryst. Dette målte jeg på torsdag så muligens noe mer idag :)

Tilsammen har vekttapet vært ca 5 kg(differansen fra morgenvekt fra lørdag til fredag). er egentlig strålende fornøyd.

Jeg har ikke følt meg nevneverdig sliten, bortsett fra gårsdagen da jeg flyttet inn i ny leilighet og måtte bære 500 kg møbler :p

Som jeg har skrevet om tidligere er dette hva jeg spiser:

Måltid 1:Masse grønnsaker/salat

200g kylling eller kalkun eller 300g hvit fisk

Mellommåltid:

½ boks mager kesam + 30g MyoProtein

Måltid 2:

Grønnsaker/salat

300g karbonadedeig

Måltid 3:

Grønnsaker/salat

200g kylling/kalkun/tunfisk

Måltid 4:

Grønnsaker/salat

200g kylling/kalkun/tunfisk eller 300g hvit fisk + 1ss Vital Arctic Oil

Jeg er 22 år, 184 cm og bakken og veier nå 87 kg med ca 12% kroppsfett.

Et spørsmål bare:

For dere som kan litt om kostholdet i forhold denne dietten. blir det ikke endel fett og karb på dette kostholdet?

bare måltid 2 inneholder jo tilsammen 15 gram fett(5 g per 100 g i karbonadedeig)

Karbs har jeg funnet ut er veeeldig lett å holde lavt. Som det er nevt i artikklen så må man begrense inntaket av matvarer som feks karbonadedeig. For hvis du spiser mye mat som har 4-5 fett er karb så kan du like godt spise noe som har 6-7g karb eller fett.Man kan ikke spise uhemmet. Den store syndern hos mange er nettopp karbonadedeig og kesam eller cottage cheese, siden det lett er 5g fett pr 100g.

Men ser jo ut som om du har dreisen på dietten :)

Personlig har jeg alltid et par teskjeer med kesam til maten og har karbonadedeig 1-2 ganger i uka.. Har gått ned 14 kilo. Mitt råd er å lytte til kroppen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbs har jeg funnet ut er veeeldig lett å holde lavt. Som det er nevt i artikklen så må man begrense inntaket av matvarer som feks karbonadedeig. For hvis du spiser mye mat som har 4-5 fett er karb så kan du like godt spise noe som har 6-7g karb eller fett.Man kan ikke spise uhemmet. Den store syndern hos mange er nettopp karbonadedeig og kesam eller cottage cheese, siden det lett er 5g fett pr 100g.

Men ser jo ut som om du har dreisen på dietten :)

Personlig har jeg alltid et par teskjeer med kesam til maten og har karbonadedeig 1-2 ganger i uka.. Har gått ned 14 kilo. Mitt råd er å lytte til kroppen din :)

jeg tror jeg skal vurdere å kutte i karbonadedeigen. eneste måten jeg får det ned nå er å ha masse sjampingjong til :p

Pluss at 300 g av det er MYE å spise når du egentlig ikke er så sulten.

Men tusen takk for gode råd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbu er en dag man spiser kunstig mye karbohydrater for å fylle musklene med energi
Vet du hvor mange karbohydrater som skal til for å fylle opp lagrene i musklene og leveren i en liten jente-kropp når lagrene er tomme fra før ? har du noen link evnt.?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...