Gå til innhold

Sukkerskatt for å gå ned i vekt?Hva med viljestyrke?


Anbefalte innlegg

Fant denne artikkelen på VG i dag, og jeg er litt forferdet.

http://www.vektklubb.no/artikkel/slankere-med-godteri-moms-20179877

Han vil ha sukkerskatt på usunne matvarer som godteri, fordi da blir det dyrere og derav mindre fristende å kjøpe pga pris. Fordi man da skal kjøpe mindre godteri er det lettere å gå ned i vekt:confused: Jeg er av den opfatning at hvis noen mener vi trenger sukkerskatt for at de skal lavær å kjøpe godteri, fordi da blir det lettere å gå ned i vekt....ja så, er vel kanskje problemet at man rett og slett spiser for mye godteri. Blandt andre faktorer også som bidrar til overvekten.

Livsstil, livsstil, livsstil...., og jeg kan annerkjenne at å legge om livsstil og kosthold ikke er lett, spesielt ikke for de som har i lang tid levd på en ekstrem usunn måte..., men COME OOON... Det blir ansvarsfraskrivelse på ett vis slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, så bra :) Skrev akkurat det samme på min facebookside om å heller ta seg sammen og ha litt viljestyrke. Er så lei av at folk trenger all verdens unnskyldninger. Uten viljestyrke, så tviler jeg på at det hjelper med dyrere godteri. Eneste man oppnår da er at de som kjøper godteri blir enda "fattigere" og ihvertfall ikke har råd til sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som med røyk, alkohol, bensin - jekkes prisen opp så går forbruket ned.

Jeg tror det er mange som dør av kombinasjonen overvekt, sukkersyke, høyt blodtrykk, forhøyede kolesterolverdier, inaktivitet, innsnevrede blodårer (som følge av forkalkning/fettansamlinger) også videre... Kanskje langt flere enn folk som holder seg i form, men likevel tar seg noen glass rødvin og en røyk på fest?

Sukker er slik jeg vurderer det et langt mer helseskadelig næringsmiddel enn noe annet - nettopp fordi det brukes så ukritisk. Vi forer barn med sukker hver gang de skal ha det kjekt og koselig. Det ligger i vår kultur. Vi bør endre dette - og jeg ville stemt ja til sukkerskatt. 10 kr. pr. kg. hadde vært bra. Og - la penga gå øremerket og uavkortet til å subsidiere treningsanlegg for alle dem som ønsker å trene utenfor den organiserte idretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært SVÆRT overvektig, og vet hva mangel på viljestyrke kan medføre - jeg har også bevist at jeg har shitloads med viljestyrke ved å kvitte meg med overvekten, og tror helt ærlig ikke at prisen på godteri vil ha noe som helst å si! Vil man ha snop, så kjøper man snop. Men prisene på sunnere matvarer burde ned, og sukkerfrie kasser er en god ting. "Ute av syne, ute av sinn" tror jeg funker bedre enn straff. Når det er sagt, likte jeg forslaget til Linjemannen;

Sukker er slik jeg vurderer det et langt mer helseskadelig næringsmiddel enn noe annet - nettopp fordi det brukes så ukritisk. Vi forer barn med sukker hver gang de skal ha det kjekt og koselig. Det ligger i vår kultur. Vi bør endre dette - og jeg ville stemt ja til sukkerskatt. 10 kr. pr. kg. hadde vært bra. Og - la penga gå øremerket og uavkortet til å subsidiere treningsanlegg for alle dem som ønsker å trene utenfor den organiserte idretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å sitte på sidelinjen og ta ovenfra og ned-holdningen om at det bare er å ta seg sammen, lette på ræva og spise mindre.Dette er en forferdelig tragisk holdning og at noen i det hele tatt vil fronte en sånn respektløs holdning er utenfor mitt forståelsessted.

Det fungerer ikke sånn i virkeligheten. Det handler ikke BARE om viljestyrke. Det handler også om de fysiologiske faktorene som er inne i bildet. Om man hadde visst ett fnugg av forståelse for mekanismene i en stor kropp vs. en liten kropp så hadde man visst at det ligger ekstra utfordringer i den store kroppen, rett og slett fordi disse to kroppene ikke spiller på samme lag og med 90% sikkerhet ikke reagerer likedann på den samme maten.

Nå tror jeg ingenting på at sukkerskatt er løsningen på dette. Folk kjøper den maten de har lyst på der og da, og om man ikke eier motivasjon for å ligge unna sukker så driter man også fullstendig i skatten på sukkeret. Folk har ikke slutta å røyke selv om tobakken koster en halv formue og er skjult under skap.

Når det gjelder Jørgen Foss så er han ett klassisk eksempel på en mann som er totalt uten motivasjon for sin egen helse og kropp. Han trenger nok den hjelpen som kan fås ettersom han bestandig leter etter unskyldninger for sin overvekt. Han nekter å innse at hans problem ligger i at han mener at verden skal tilrettelegges rundt han og hans ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil jeg ha sjokolade, så kjøper jeg sjokolade :p Koste hva det koste vil.

Selv om jeg ikke er overvektig, så kan jeg samme cravings som en som er overvektig. Drømmer ofte om junkfood og et berg med godteri, men jeg må ta meg selv i skinnet og stå imot.

Samfunnet kan ikke ta ansvar for alle og enhver som ikke klarer å ta ansvar for seg selv. Da må det heller fokuserer på å få folk på riktig vei ved hjelp av riktig tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Jeg siterer fra artikkelen:

"En økning av momsen til 25 prosent på brus og godteri vil redusere vekten for mange av oss med mer enn en halv kilo per år."

Så resten av samfunnet må betale 25% mer for sukker, så noen kan gå ned 500 gram i ÅRET!? Hva med å enten ikke kjøpe godteri eller GÅ til butikken, det vil gi utslag på mye mer en en halv kilo. Dette er rett og slett for dumt.

Dette blir for min del litt prinsippsak, det han sier er at alle må betale for enkeltes livsstil. Det ville gagnet samfunnet MYE mer å sette ned prisen på sunne matvarer, framfor å øke prisen på sukker. Dette vil i det lange løp gi bedre og mere overveide matvarevalg og et løft over hele linja i folkehelsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd noen som er mindre kvalifisert til en lederstilling en Jørgen Foss. Han legger ALL skyld på alle andre, tar NULL ansvar for egen overvekt, og har INGEN gode forslag på hvordan overvektige kan hjelpes. Neste gang han snakker, legg merke til hva han sier når noen nevner overforbruk av mat. Hvis han ikke sier "det finnes mange grunner til at folk er overvektige", kontakt meg så skal jeg sende 100,- i posten.

Hvis narkomane uteliggere klarer å få tak i heroin for tusenvis av kroner, vil Jørgen Foss klare å få tak i sukker selv med forhøyet moms. Han vil bli servert løsningen på sin egen overvekt, men å endre livsstil eller ta ansvar for egne handlinger er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært bare-bare å takke nei til brus, snop og usunn mat, hadde vi sett ut som fitnesskonkurrenter hele gjengen, så så enkelt er det bare ikke!

INGEN har godt av sukker, hverken barn, voksne, de tynnfeite, tykkfeite, tynn-tynne eller feit-feite, så at prisen går opp for at noen skal få det lettere å holde seg unna, driter jeg helt ærlig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært bare-bare å takke nei til brus, snop og usunn mat, hadde vi sett ut som fitnesskonkurrenter hele gjengen, så så enkelt er det bare ikke!

INGEN har godt av sukker, hverken barn, voksne, de tynnfeite, tykkfeite, tynn-tynne eller feit-feite, så at prisen går opp for at noen skal få det lettere å holde seg unna, driter jeg helt ærlig i.

det ER bare å takke nei til brus og snop! Hvor mange her inne tror du ikke har gjort det? Hvis man ikke har et reelt ønske om å forandre seg, og ikke bare "skulle ønske jeg var tynn", vil man aldri klare å forandre seg heller, samme hva prisen på snop er på. I en debatt med Robert Eilertsen på P1 sier jo Foss at "det er ikke sånn at feite mennesker bare ligger og spiser snop og potetgull..." Neivel, hvorfor i helvete skal du forsure tilværelsen til resten av oss ved å heve momsen på lørdaggodtet da?? MENGDEN mat er det avgjørende her, ikke bare matpreferanser. Foss er som han er fordi han har overspist hele livet, og ikke bare på snop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Foss fy faen han er usmakelig, nei sikter ikke til utseende men uttalelsene hans. Det er helt ekstremt at vi skal straffes med mer moms fordi noen har problemer med å kontrollere seg selv.

Å si at folk røyker eller drikker mindre pga høy moms er en sannhet med modifikasjoner. For det første så er det ikke sånt at fordi salg av røyk og alkohol har gått ned så må det være pga de høye prisene, det mer sannsynlige alternativet er holdningsendringer i samfunnet. Det er ikke lenger kult å røyke, å det samme holder på å skje med alkohol.

Noe som hadde fungert er å ha regler mot snop rett ved kassen, som ofte fører til impulskjøp selv av mennesker som ellers kontrollerer seg.

Legger forresten merke til at Foss har utgjevnet sine 2 cola med 2 pepsi max, dette må jo være det nærmeste han kommer innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg har jo funnet ut av det - jeg har tross alt klart å slanke meg, og derfor irriterer også Foss meg noe inni granskauen - men det er langt mer enn viljestyrke som spiller inn hos overvektige mennesker, for mange ER det ikke barebare, man må innse noe, oppnå noe eller få seg en vekker av noe slag, og DA først blir det barebare.. Derfor tror jeg ikke at en sukkerskatt vil være den endelige løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke myndighetene drastiske grep, så vil vi stå overfor helseutfordringer som vi aldri før har sett maken til, sier Jørgen Foss (22).

Det eneste riktige er å gjøre de rette valgene enkle, slik at alle kan velge sunne alternativer uavhengig av inntekt, sier Foss. Ifølge Foss er det mange årsaker til overvekt, men økonomi er en viktig faktor.

Kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg leste dette! :mad:

Skylder på alt og alle, men å gjøre noe med overvekta si?? Om han har lyst på sjokolade og cola, tviler jeg på at prisen har noe særlig å si der, med disse holdningene...

Kan ikke helt si at jeg er enig i at sunn mat er så mye dyrere enn usunn.

Ta deg sammen Foss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen om at man skal forby/beskatte ting som enkeltpersoner har problemer med er jo velkjent i Norge. Vi har sett det med alkohol, røyk, spilleautomater og snus. Ting skal gjemmes bort, forbys og gjøres dyrere slik at en minoritet skal slippe det "presset" det er å møte disse tingene. Det norske samfunnet er dobbeltmoralsk. I skolen skal vi stadig tidligere ta ansvar for egen læring, men i livet etterpå forventer vi at politikere og samfunnet forøvrig skal hjelpe oss å kjempe mot vår egen viljestyrke. Sånt irriterer meg. De som vil ha forbudte/begrensede ting skaffer seg det uavhengig av pris, forbud og tilgang generelt. Norge må snart lære seg å jobbe forebyggende fremfor å tro at løsningen på alt er å forby det, evt. øke skatten på det.

Når det gjelder Jørgen Foss synes jeg det i beste fall er idioti at han uttaler seg om dette. Han har jo nå fått innvilget fedmeoperasjon fordi han ikke klarer å gå ned i vekt på vanlig vis. Hvor mye godteri han får spist begrenser seg dermed selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...