Jump to content

Lotta

Members
  • Content Count

    252
  • Joined

  • Last visited

About Lotta

  • Rank
    Member
  • Birthday 02/12/1986

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å forstå hva det er som hindrer meg fra å ta knebøy uten å få smerter. Bakgrunnen for spørsmålet: Jeg fikk vondt i korsryggen i romjulen i fjor, trente på tross av smertene videre i en måned før jeg gikk til behandling. Prolapsen skjedde ikke under trening, og skyldes ifølge kiro hovedsakelig dårlig sittestilling på jobb. Behandlere (fysio/kiropraktor) trodde da det var en låsning mellom bekken og korsrygg, og forsøkte å behandle dette. Det hjalp minimalt. Jeg var så hos fysioterapaut og kiropraktor andre steder for å forsøke å finne ut av det. I april viste MR to prolapser i korsryggen. En helt nederst, og en litt lenger oppe. Begge på venstre side. Mine behandlere har hele tiden sagt at jeg kunne fortsette å trene, så lenge jeg trente øvelser jeg ikke fikk vondt av og i tillegg brukte mye tid på kjernemuskulatur. Jeg trente dermed frontbøy gjennom hele våren, men måtte droppe alt markrelaterte øvelser da disse medførte smerte (i etterkant - jeg har ikke hatt smerte under utøvelse av øvelsene noen gang). Bøyen gjorde aldri vondt under utførelse, men jeg fikk smerter ganske fort etterpå - særlig ved sitting. Først i juli tok jeg helt fri fra treningsstudioet til fordel for slynge og kroppsvektstyrke utendørs, og ble mye bedre i ryggen med en gang. Siden sommeren har jeg derfor holdt meg helt unna bøy. Markløften tok jeg opp igjen for en måneds tid siden, og jeg kan nå løfte tilnærmet like tungt som før prolapsen (både sumo og konvensjonell) uten at dette medfører smerter. Jeg har i tillegg kjørt ganske mye bulgarske utfall med kettlebell, og kettlebellswing, - og dette får jeg ikke smerte av. For en uke siden var jeg på treningsleir i Portugal og der var det en økt som var satt av spesielt til teknikkøving i blant annet knebøy. Da jobbet vi kun med varianter der vekten var foran kroppen (zercher, goblet og frontbøy). Etter 6-8 oppvarmingsrepetisjoner på hver av disse øvelsene, tilnærmet uten vekt, hadde jeg smerter i korsryggen og droppet å kjøre mer bøy. Men nå skjønner jeg ingenting. Er det noen som kan hjelpe meg med å forstå hvorfor jeg kan gjøre utfallsvarianter og tung mark uten smerter, mens bøy fortsatt gjør vondt? Ideelt sett skulle jeg selvsagt gjerne også hatt en oppskrift på hvordan jeg løser situasjonen, men akkurat nå er jeg mest frustrert over at jeg ikke skjønner hva som skjer. For ordens skyld - jeg har god teknikk i bøy og varmer godt opp (dynamisk) før jeg prøver.
  2. Jeg fant på MR ut at jeg har to prolapser i ryggen. En mindre en i brystryggen, og en på venstre side i korsryggen. Fysioterapaut og kiropraktor har gitt meg beskjed om å trene det jeg vil, så lenge det ikke gjør vondt + mye core. Det gjør jeg. Jeg har aldri hatt noen strålinger noen av stedene, og prolapsene oppstod ikke akutt. Den i korsryggen er den jeg har hatt mest problemer med, og den som hindrer meg i å gjøre det jeg synes er mest gøy; mark, bøy etc. Den begynte å gjøre vondt rundt nyttår, og jeg fikk behandling for det de trodde var en låsning mellom bekken og korsrygg i flere måneder. Det stikker fortsatt litt til i ryggen dersom jeg forsøker markløftaktige bevegelser (uten vekt, for å teste). Jeg savner å kunne trene det jeg vil, når jeg vil. Jeg lurer nå på om det er noe som kan gjøres - enten behandlingsmessig eller øvelsesmessig - for å fremskynde prosessen. Noen som har noen tips, enten til behandlere eller ting jeg kan gjøre for raskere bedring?
  3. Tenk nå heller på det som en positiv ting. Hvis du ikke vil ha barn, og de vil ha, så er det jo best for dere begge at dere går hver deres vei
  4. Jeg tenkte 40 kr flaska - høres det ok ut? Har ikke sett oppdateringene her, så svar gjerne med å quote meg Jeg tror vinninga vil gå opp i spinninga for deg ved å sende dem i posten. De er ganske tunge..
  5. Da jeg ikke lenger tåler Walden Farms produktene må jeg selge lageret i skapet. Har 3 uåpnede sjokoladesiruper og 2 uåpnede karamellsiruper. Bor i Oslo og kan møte i sentrum evt.
  6. Om det er en trøst har jeg opplevd akkurat samme greia med en mann. Det forundrer meg stadig at det finnes mennesker som tenker at det å trene og det å ha gått Besseggen er samme greia - "been there, done that - gjelder for alltid". Jeg synes forøvrig du er tøff som inviterer dama hjem til deg første gang dere møtes.
  7. Vil dette over tid skape irritasjon og gi risiko for skade? Er det noe jeg kan gjøre med det? Jeg synes forøvrig ledd i kroppen min klikker litt vel mye for tiden generelt. Ankler og skuldre og sånt også..
  8. Klikker på vei ned i løftet, ikke opp. Det glemte jeg visst å presisere. Det skjer når jeg setter meg ned.
  9. I det siste har det stadig hyppigere klikket i min venstre hofteleddsbøyer under knebøy. Jeg har ved to anledninger tidligere fått en strekk i nettopp denne venstre hofteleddsbøyeren, så selv om det ikke gjør vondt gjør lyden meg litt bekymret. Jeg har forsøkt å tøye både hamstrings og hofteleddsbøyeren godt, i tillegg til å tøye rompe, innside og utside lår, og også gjort øvelser som squat-to-stand. Det er som sagt ingen smerte, men det forekommer sjeldnere ved lettere vekter enn ved tyngre - noe som igjen gjør meg bekymret. Årsaken til tidligere strekker har vært svak støttemuskulatur i utover-rotator (?) i hoften, noe jeg nå har blitt flinkere til å trene øvelser for igjen. Hva gjør jeg med dette? Og er det fare for at trening med denne klikkelyden present gjør at jeg skader meg igjen?
  10. Og hvis man vil gjøre det enda vanskeligere så hiver man på ordentlig telefonstolpe-legger. Bootcut ser ut som skinny jeans, skinny jeans funker aldri og chinos blir en vits. Disse blir drøøøøye om man har ganske mye rompe og kjøper så de skal passe i livet... Jeg kjøpte, prøvde den på badet, innså at jeg aldri ville tort å gå ut i den og sendte tilbake. Likevel - jeg bruker aldri tights utenom trening. Jeg slår et slag for kjole og skjørt til hverdags. Det finnes til alle kroppsformer
  11. Ja, løp mye der i fjor, da jeg bodde rett ved. Dog ikke drag hele veien opp, det ble for langt for meg. Avsluttet ofte en økt med å gå opp der, også gå en runde i skogen på vei ned etterpå. Jeg har foreløpig funnet ut at jeg føler fremgangen er raskest om jeg jobber med korte og eksplosive drag, med rask stegfrekvens, fremfor lange - da melkesyra kommer tidlig og blokker høyere puls. Derfor synes jeg tribunetrappene i Kollen er bedre. I dag løp jeg denne økta: 35 minutter gåtur til Kollen 2 drag fra bunnen av sidetribunetrappene (ca 170 trinn) 2 drag fra 1 gjerde i sidetribunetrappene (kanskje 110 trinn?) 4 x 2 drag fra 2 gjerde i sidetribunetrappene (kanskje 60 trinn?) 2 x 1 utfallsteg fra bunnen 2 drag fra 2 gjerde i sidetribunetrappene 35 minutter gåtur hjem. Totalt blir det noen drag, og nok syre for meg nå. Har økt med et par drag for hver økt der oppe.
  12. Jeg og en venninne løper trappeintervaller en gang i uken. Det varierer litt hvor mange drag vi kjører, og ofte avgjøres det underveis av hvor slitne vi er. Er det noen som har tips/forslag til hvor mange drag vi burde kjøre og hvor lange de bør være? Vi løper intervallene i Holmenkollen, så kan forsåvidt velge mellom trapper med kort avstand (tyngst for legger) og lang avstand (tyngst for lår), og av ulik lengde.
  13. Hei. Har du disse enda? Kan du i såfall sende meg bilde?
  14. Lotta

    Dagens Glade

    Spontanpersing i knebøy under dagens treningsøkt; 102,5 kg Feiret med tacofest og smågodt! What's not to love?
×
×
  • Create New...