Gå til innhold

Sukkerskatt for å gå ned i vekt?Hva med viljestyrke?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

han er talsmann for overvektige i Norge... HAHA!!

Folk som Jørgen Foss skulle fått en egen øy en plass i sørøst-asia med et eget sykehus med fedmeoperasjoner, en haug med mcdonalds-"resturanter" og en egen tvkanal for pisspreiket sitt. Då han spise seg feit, operere seg, klage og skylde på alle andre til det tar livet av han, uten at vi må plages av det.

Jeg har forståelse for at mange overvektige er i en vanskelig situasjon. Men Jørgen Foss er bare en tosk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tullete å legge skyld på at det er billig og kan bli enklere om en legger skatt på godteri.. når så mange folk i det ganske land klarer å snu livet opp ned sånn at de går ned i vekt og får et bedre selvbilde. Klart det kan ha gått for langt allerede for enkelte mennesker og da er det kanskje en siste veit ut før det er for seint. Syntes det her virket litt som en "å det er synd på meg, gjør ting dyrt for andre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle sier og alle vet er ikke problemet billig usunn mat. Det har med livvstil å gjøre. Og ja, det er ekstremt hardt å snu livsstil for mange. MEN da burde det da finnes hjelp da? Folk/grupper man kan snakke med om å endre tankemåten etc? Jeg mener ikke at vi skal fortsette å skru opp prisene på alt som i grunn er dårlig for kroppen (junkfood,godteri og tobakk), en viss frihet mener jeg vi burde ha til å velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er talsmann for overvektige i Norge... HAHA!!

NAFFP.png

Stand up all fat men

Stand up straight

Stand up because no chair can hold your weight

If God created us to be so big

That's proof

He must be a big fat pig

God's really flabby with an ass so wide

His arms look like pillows with cake mix inside

God's man boobs are flabby and they hurt when he jogs

And the back of God's neck looks like a pack of hot dogs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det jammen mange dårlige holdningar, eg skjemst av å lese dette.

Ikkje snakk om viljestyrke i eit samfunn der ein må gå kanossagang i ein butikk teppebomba av påskeegg, sjokolade, marsipan og anna drit, det heilage er fastfood og kortsiktig nytelse "fordi vi fortjener det", McDonalds og CocaCola sponsar idrettsarrangement og ein er så omgitt av sukker på alle kantar at ein må rømme langt ut i skogen for å komme unna, og når ein fyrst er der ute, er det den eine plassen der grilling av MUK-pølser er akseptert!

Eg ville eigentleg ikkje inn i denne diskusjonen, men eg klarte ikkje halde meg unna, for det er eit stort samfunnsproblem at snart 80% av den vaksne befolkninga er overvektig, og då er det andre mekanismar enn viljestyrke på individnivå som spelar inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mange dårlige holdningar, eg skjemst av å lese dette.

Ikkje snakk om viljestyrke i eit samfunn der ein må gå kanossagang i ein butikk teppebomba av påskeegg, sjokolade, marsipan og anna drit, det heilage er fastfood og kortsiktig nytelse "fordi vi fortjener det", McDonalds og CocaCola sponsar idrettsarrangement og ein er så omgitt av sukker på alle kantar at ein må rømme langt ut i skogen for å komme unna, og når ein fyrst er der ute, er det den eine plassen der grilling av MUK-pølser er akseptert!

Eg ville eigentleg ikkje inn i denne diskusjonen, men eg klarte ikkje halde meg unna, for det er eit stort samfunnsproblem at snart 80% av den vaksne befolkninga er overvektig, og då er det andre mekanismar enn viljestyrke på individnivå som spelar inn!

Det er lov å gå forbi snopet. Det er lov å gå på butikken etter du har ete middag i staden for å ta det på vegen heim frå jobb når du eigentleg berre vil ha mat med ein gong. So mykje kunnskap som ligger fritt tilgjengelig for alle og einkver som har internett og ein PC, så blir det for dumt å sei at enkelte ikkje har noko valg eller alternativ til å bli feit.

Det er ikkje enkelt å ha gode holdningar mot folk som "glømmer" gymtøy kver gong og et loff med nugatti kver dag på skulen, korleis trudde dei helsa vart 10 år seinare...?

Eg kunne skreve eit avsnitt om nedrakkingen på dei som faktisk velger det sunne alternativet men føler det har blitt dekt rimelig greitt av Kristine Weber

Samtidig er eg delvis enig med Foss. Å gjere folk meir oppmerksom på alt som inneheld sukker ville våre ein god ting for alle, kanskje utenom sukkerindustrien. Men tilnærmingen hans er heilt feil, og ut i frå eigne erfaringar med personer eg kjenner som er overvektige, er det så jævla stereotypisk at det nesten blir komisk. Men berre nesten.

Årsaken til fedmeproblemet trur eg meir ligg i dårlig oppdragelse av foreldre som burde visst so mykje betre (og som sikkert er overvektige sjølv) Og kva skjer over heile landet kver einaste laurdag? Det sit tusenvis av ungar foran TVen med ein feita pose med 99% sukker og fråtsar. Kva blir programmeringen etter årevis med dette? For å kose deg må du ete sukker. Dette sit djupt, etter så mange år. Eg trur dette er ein mykje større årsak, enn at det er for billeg med sukker.. Og det skulle ikkje forundre meg at ein som får snop regelmessig har vanskeligare for å gå forbi sukkerhylla i butikken seinare enn andre.

I dag er det nesten berre dei som av eigen interesse får noko særleg med kunnskap om trening, helse og kosthold. Løysinga er enkel - få orden på heimkunnskapen og pass på at alle deltar, både i denne og i gymtimane på grunnskulen.

Kunnskap gir makt til å ta kontroll over eiga helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper vel fint lite å øke prisene på godteri og usunn mat hvis kunnskapen om hvordan man skal bruke de sunne alternativene ikke er der. Jeg tror det som hindrer mange fra å spise sunt og ordentlig er tanken(som nødvendigvis ikke stemmer) om at sunn mat er innvilket, dyrt, tar lang tid å lage, krever ørtenogførti ingredienser og skills på linje med Hellstrøm for å få et brukbart resultat. Derfor tror jeg det er på det området at et tiltak ville hatt størst effekt: matlaging i grunnskolen med fokus på grunnferdigheter og god, sunn mat. Oppskriftshefter i butikkene med enkle, gode hverdagsoppskrifter uten altfor fancy ingredienser, eventuelt med avanserte alternativer for den som vil prøve seg. Kanskje til og med med et lite vedlegg der man beregner kostnader for en sunn ukemeny kontra en ukemeny med mye junk, for å vise hvor liten forskjellen faktisk er/kan være;) Ble kanskje litt avsporing fra tema, men det var nå mine tanker...synes det fort kan bli mye fokus på pisk og lite fokus på gulrot i diskusjoner om å få folk over i et riktigere spor:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank og (antatt) sunn og veltrent og sterk - og jeg har sett meg nødt til å gå "offentlig" ut (facebook...) med en godteavtale jeg har gjort med meg selv. Jeg kjøper egentlig ikke smågodt, men så dukker det opp anledninger, da. Og har jeg først spist litt, så MÅ jeg ha mer. MÅ MÅ MÅ MÅ MÅ. Viljestyrke har ingenting å si, jeg er som en støvsuger og gir meg ikke før jeg er kvalm.

Etter å ha trykket i meg 2kg+ smågodt på 2 uker (damn you, Norrby..!) er det rett og slett bare full stopp. Jeg kan ikke ta ansvar for meg selv og godtesuget, og har derfor laget meg en godteavtale med mannen. Jeg spiser ikke sukker frem til jul --> jeg får kjøpe meg en svindyr designerveske.

Har derfor stor sympati med mennesker som er overvektige, som gjerne er insulinresistente og som bare skal kose seg litt. Det er så lett å proppe i seg masse sukker, og kombinert med en mindre sunn livsstil og kosthold blir det jo dynamitt. Men å øke momsen på sukkervarer tror jeg ikke er veien å gå. Flytt godteriet vekk fra kassaområdet, gjør mindre ut av det og sett frem sunnere alternativer ved kassen. Kanskje det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank og (antatt) sunn og veltrent og sterk - og jeg har sett meg nødt til å gå "offentlig" ut (facebook...) med en godteavtale jeg har gjort med meg selv. Jeg kjøper egentlig ikke smågodt, men så dukker det opp anledninger, da. Og har jeg først spist litt, så MÅ jeg ha mer. MÅ MÅ MÅ MÅ MÅ. Viljestyrke har ingenting å si, jeg er som en støvsuger og gir meg ikke før jeg er kvalm.

Etter å ha trykket i meg 2kg+ smågodt på 2 uker (damn you, Norrby..!) er det rett og slett bare full stopp. Jeg kan ikke ta ansvar for meg selv og godtesuget, og har derfor laget meg en godteavtale med mannen. Jeg spiser ikke sukker frem til jul --> jeg får kjøpe meg en svindyr designerveske.

Har derfor stor sympati med mennesker som er overvektige, som gjerne er insulinresistente og som bare skal kose seg litt. Det er så lett å proppe i seg masse sukker, og kombinert med en mindre sunn livsstil og kosthold blir det jo dynamitt. Men å øke momsen på sukkervarer tror jeg ikke er veien å gå. Flytt godteriet vekk fra kassaområdet, gjør mindre ut av det og sett frem sunnere alternativer ved kassen. Kanskje det hjelper?

Hvilken veske skal du kjøpe deg? ;)

Jeg ser problemet, jeg er sånn "enten eller". Hvis jeg først begynner så spiser jeg meg mer enn gjerne kvalm på snop, og så enda litt til. Klok av skade gav jeg dermed påskeegget mitt som jeg fikk fra jobben til vekterene på kontoret ved siden av :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I stedet for å gjøre den allerede for dyre maten dyrere kan man heller slå til meg å gjøre den sunne, og gjerne spesielt den proteinrike maten billigere!

Har dessverre litt liten tro på at staten i Norge per i dag er interessert i å gjøre noe billigere.... Bil og mat er alt for dyrt i dette landet:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å gå forbi snopet. Det er lov å gå på butikken etter du har ete middag i staden for å ta det på vegen heim frå jobb når du eigentleg berre vil ha mat med ein gong.

Takk for at eg for lov til det, du. Eg jobbar med meg sjølv kvar einaste gong eg er på butikken, og det er ikkje utan grunn at eg kun handlar ein gong i veka, for å slippe å utsette meg for fristelse.

Men eg synes at snop og sukkervarer har alt for mykje hylleplass og dominerar butikkane, og eg synes det er for billig. Butikkane driver ikkje veldedigheit, dei lever av at vi kjøper varer vi eigentleg ikkje har bruk for. Det er andre varer med restriksjonar også, slik som alkohol og nikotinprodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre litt liten tro på at staten i Norge per i dag er interessert i å gjøre noe billigere.... Bil og mat er alt for dyrt i dette landet:meh:

Nordmenn har aldri brukt en mindre andel av inntekten sin på mat enn det vi gjør i dag. Sammenlignet med andre land koster maten mer, men så tjener vi også mer, noe som resulterer i at folk andre land bruker en langt større andel av sin inntekt på mat enn det vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn har aldri brukt en mindre andel av inntekten sin på mat enn det vi gjør i dag. Sammenlignet med andre land koster maten mer, men så tjener vi også mer, noe som resulterer i at folk andre land bruker en langt større andel av sin inntekt på mat enn det vi gjør.

Storbritannia,

Nederland,Tyskland,Sverige er billigere enn oss, også i forhold til inntekt, det tørr jeg nesten å være 100% sikker på. Sikkert USA og. Sier ikke dermed at vi er dyrest i forhold til inntekt, for det er vi ikke. Men jeg står fast på at proteinrik mat, spesielt kjøtt osv er overpriset i Norge

:) En ting er jo staten og den litt proteksjonistiske politikken vår, en annen ting man kan stille spørsmålstegn ved er jo de større matvarekjedene her i landet. But I catch your drift, vi har det fint i Norge... Men kan bli bedre, også her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storbritannia,

Nederland,Tyskland,Sverige er billigere enn oss, også i forhold til inntekt, det tørr jeg nesten å være 100% sikker på. Sikkert USA og. Sier ikke dermed at vi er dyrest i forhold til inntekt, for det er vi ikke. Men jeg står fast på at proteinrik mat, spesielt kjøtt osv er overpriset i Norge

:) En ting er jo staten og den litt proteksjonistiske politikken vår, en annen ting man kan stille spørsmålstegn ved er jo de større matvarekjedene her i landet. But I catch your drift, vi har det fint i Norge... Men kan bli bedre, også her!

Riktig! Og Luxemburg, de bruker minst av alle. Alle disse landene + Norge ligger rundt 10% av inntekten til mat. Resten av Europa sprer seg fra dette og opp til rundt 45%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...