Gå til innhold

Aaarrrrg....forsvaring av livsstil? NEI TAKK!


Mokkakvinnen

Anbefalte innlegg

Ååå...i går var jeg så irritert som jeg ikke har vært på en j¤%&/( lang stund. Var på besøk hos en kamerat da vi begynte å snakke om trening. Og samtalen gikk ca. slik

Han:Hva vil du oppnå med treningen din?

Meg: Jeg liker å trene fordi det gir meg energi, og etterhvert som årene har gått er den utseende messige forbedringen en positiv bi effekt. Så nå er fokuset mer på at jeg ønsker å gå ned i fettprosent og få litt mer muskler.

Han: Du trenger ikke gå ned noe mer da, pass på så du ikke overdriver.

Jeg: For det første trenger det ikke være en sammenheng mellom det å gå ned i vekt og det å gå ned i fettprosent.

Han: Når blir du liksom fornøyd da?

Jeg: For å være helt ærlig har jeg ikke nødvendigvis en viss prosent jeg vil ned til, men fettprosentmessig tror jeg at jeg vil se når jeg er fornøyd. Så vil jeg som sagt ha mer muskler da. Og det er fasinerende å se hvordan kroppen forandrer seg og at man kan utnytte dens fulle potensiale.

Han: Sånn boddybuilder lav fettprosent og såne type muskler?

Jeg:Altså, når du ser folk på bilder og konkurranse på tv ogsånn, så ser ikke de sånn ut året rundt. Men NEI, jeg har ingen intensjon om å bli så stor.

Han: Du må passe på så det ikke går for langt, at du blir egoistisk. Bare se på alle toppidrets utøvere, egoister. Boddybuildere ogsånn tenker jo bare på seg selv.

( pulsen stiger )

Jeg: Trening er min interesse.Hvorfor skal den interessen stilles så mye mer spørsmål ved en andre interesser? En som sykler masse ritt, sykler mye, en som løper marathon løper mye, en som elsker modelfly, bygger mye modelfly. En som elsker pc spill, spiller mye pc.

Han: Som sagt, du ser bra ut og trenger ikke gå ned noe mer. Bare tenk på anorektikere, de mener de er feite de også, men de er jo ikke det.

( På dette tidspunktet fikk jeg lyst til å filleriste han)

Jeg: HVA ER DET DU SIER!?!? Jeg har som sagt nevnt at vekten i seg selv betyr ikke noe, det er fettprosenten. Og jeg orker ikke forsvare min livsstil. Jeg trener ikke fordi jeg har dårlig selvtillig. Jeg ser drit bra ut og er veldig fornøyd med kroppen min, men den kan bli enda bedre. Trener jo også for å øke vekter i de forskjellige øvelsene. Og jeg vet hva jeg vil med treningen fordi jeg har spesifikke mål, hvilket vel er å foretrekke innenfor trening. Dessuten blir det vanskelig for meg å IKKE se bedre ut når jeg trener, med mindre jeg har et ekstremt crappy kosthold ved siden av, hvilket jeg ikke har for et godt kosthold hjelper på det meste. Hva med deg? Du sier du vil ha bort vommen din (han: jeg prater jo ikke om det hele tiden)men den går ikke bort ved livsstilen du har nå. Du sier du vil ha six pack, ja den kommer ikke av seg selv. Og jeg prater ikke om trening hele tiden, svært sjelden, det er du som alltid tar det opp.

Han: Jeg trener MMA fordi det er gøy ikke fordi jeg vil se bra ut.

Jeg: Jeg trener også fordi det er gøy, fordi jeg liker det, jeg spiser sunt og måten jeg trener på fører automatisk til at kroppen også blir bedre. Jeg har på ingen måte usunt forhold til kosthold og trening. Det ødelegger ikke for mitt sosiale liv med venner eller familie, det ødelegger ikke livskvaliteten min på noe som helst måte, det tar ikke opp hverdagen min på en negativ måte.

Han: Jeg legger jo merke til at ting du poster på facebook er annerledes enn før (dvs jeg legger ut øktene mine med runkeeper, noen fine sitater med tilhørende bilder som jeg får her fra FB og en del bilder av den sunne maten min) Så bare pass på at folk ikke får feil opfatning.

På dette tidspunktet var pulsen min like høy som ved intervalltrening.Og det var mye mer ved samtalen, men det er liksom det jeg husker. Og jeg fant ut hva det nå vil så at haters egentlig bare er sjalu.... Jeg endte med å si: Jeg gidder ikke sitte å forsvare interessene mine ovenfor deg. Så fremt livsstilen ikke påvirker meg eller andre rundt meg på en negativ måte, så er det ikke noe problem. Så lo jeg (på den måten man ler når man er irritert fordi folk sier dumme ting) så sa jeg: Den som ler sist ler best, vi får se da, når jeg til sommeren ser enda mer smashing ut enn nå, og du fortsatt sitter med vommen din. Og det er ikke som om jeg tar hurtigløsningen, det har tatt 2 år og komme hit. Og du virker ikke interessert i måten du spør på, du virker ekstremt anklagende så leave it.

Det er første gang jeg har måttet forsvare meg skikkelig! Fy fadern.... Det må jo bare være sjalusi for at man faktisk har klart å jobbe seg opp til noe, mens de selv bare tenker tanken? Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er absurd egentlig, at VI skal forsvare en livsstil som når det kommer til fysisk helse er overlegen. Der er vi som burde spurt: bør du egentlig spise mer potetgull? Laks til middag hadde ikke drept deg vettu! Kanskje du skulle løftet noe tungt isteden for å se på nok en episode av paradise hotel? Hvis du har gått opp 5 kilo det siste året, vet du egentlig hvordan du vil se ut om 3 år hvis du fortsetter som du har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange håpløse folk rundt omkring. Jeg må forsvare meg selv hver gang jeg er hjemme, til noen i familien og andre.. Blir så irritert, og klarer ikke skjønne hvorfor jeg, som trener og spiser sunt og tenker på helsa, må forsvare meg ovenfor de som ligger på sofaen og trøkker i trynet. Det er jo helle de som bør forsvare sin livsstil. Arg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at disse slappe menneskene krever at vi skal forklare hvorfor vi vil være sunnere enn de er. Jeg tror de forstår innerst inne at bare det å komme seg på trening et par ganger i uken og trene half-assed er mye bedre enn det de gjør. Og derfra kan det bare bli bedre.

Selv har jeg begynt med følgende på jobb som har fungert veldig bra - det er neste helt slutt på teite kommentarer om kosthold og trening.

Person X: "Hvorfor spiser du det?", "Hvorfor trener du så mye?", "Er dette noe du virkelig vil?" etc etc

Jeg: *stoppe helt opp med det jeg driver med og stirrer på dem med hevede øyenbryn*

Person X: Ser ut som et spørsmåltegn

Jeg: *stirrer på dem videre med forventning

Person X begynner å flakke med blikket og se flau ut

osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffh, kjenner meg å sykt godt igjen!! Venninene mine sier til meg: Slanker du deg, Line?? Det trenger du ikke.. du har jo så bra kropp!! bla bla.. Nei, jeg slanker meg ikke.. Jeg trener og er bevist på hva jeg spiser!! De synes jeg er rar som ønsker å ha en sånn livstil, i mine øyne er de rare for det de ikke trener elr. så har jeg noen venniner som bare er på spinning og løper og forventer og få den faste og stramme kroppen!! Jeg liker veltrente kropper både på jenter og gutter!! Smaken er som baken, delt i to!!:)) Enda godt vi ikke er like!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg prøve. Bare å komme med flere slike tips for å si det sånn:p

Jeg prøvde å forsvare livsstilen min og valgene jeg gjorde, men det bare funket ikke. Å vise helt klart at det ikke var noe som helst morsomt med det de sa eller gjorde og tvinge dem til å starte å tenke har snudd hele greia. Personlig gir jeg beng i om de synes det er ubehagelig, flaut, dumt eller hva de måtte synes. Jeg gidder ikke å forholde meg til slike personer på noe som helst plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I know, det er kjempe irriterende. Jeg har en kompis som er PT, han fikk seg en kjæreste som var riiiimelig stor, hun fattet interesse for trening etter hun ble sammen med han, de vært sammen i tre år nå, jeg tror hun vel har gått ned bort i mot 23 kg, og familien har ALLTID stilt spm ved det. Og selv er familien av det store slaget har jeg forstått. Jeg bare forstår det ikke.

Og jeg sa også til kompisen min: Jeg har tenkt litt på en ting, hver dag på pauserommet på jobben står det kakaer, sjokkolade, kjeks et eller annet usunt. Hvorfor ikke oppfordre til sunnhet ve då kutte opp et fristende grønsaks/frukt fat med dip til grønnsakene. Han: Det er jo godt med kaker da... Jeg: Jaja, godt sikkert. Men hvorfor skal man på død å liv sette frem så mye usunt. Jeg har en i familien hvor de har kakefredag på jobben. Noen baker kaker. Da det var hans tur (altså han i familieN) kuttet han heller opp masse grønnsaker og laget dip, det forsvant like fort. Hvis folk først får det presentert spiser de det garantert, så hvorfor komme med et usunt alternativ. GAAAD! Og selvsagt er det lov å unne seg, alt med måte.

Tragisk vettu. Hvorfor ikke være glad for at hun har gått ned så masse? Men hvis de i familien er store, så er det vel bare misunnelig tenker jeg. De klarer det ikke selv, og da er det vel bedre å rakke ned på andre:meh:

Sånn er det der jeg jobber også, heldigvis er det bare helgejobb jeg har nå, men da er det bestandig kaker der. Men kollegaene vet jeg ikke spiser så mye av det, så blir ikke oppstyr når jeg sier nei, de er heldigvis mer forståelsesfulle enn familien faktisk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVER søndag prøver moren og søsteren min å få meg med på middag og kaker...

heheh, det blir litt slitsomt etterhvert tenker jeg. Når jeg kommer til tante blir jeg tvingt til å spise is, kaker eller lignende. For å si det sånn, jeg drar sjelden dit:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheh, det blir litt slitsomt etterhvert tenker jeg. Når jeg kommer til tante blir jeg tvingt til å spise is, kaker eller lignende. For å si det sånn, jeg drar sjelden dit:p

Jeg tror ikke man kan bli tvunget til noe sånt, men det er utrolig slitsomt å sitte og se på og lukte på all herligheten som jeg ikke har lyst til å ville spise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan bli tvunget til noe sånt, men det er utrolig slitsomt å sitte og se på og lukte på all herligheten som jeg ikke har lyst til å ville spise ;)

:rofl: Jo faktisk, jeg vil ikke ha.. Så ho sier bastant at nå skal du eta, du har ikke noe valg:p Må jo bestandig forsvare meg ovenfor henne også da, ho sliter med overvekt, så det er vel å få bedre samvittighet... Men som sagt, sjelden jeg drar dit. Orker ikke forsvare livsstilen min hver eneste gang :) Spiser når jeg får lyst på, men det er sjeldent.. Ganske heldig der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i faktisk i går å holdt på å lage et nesten make innlegg, men var så sint og irritert at jeg ikke klarte å formulere meg :p

Blant mine venner og kollegaer er det få som stiller spørsmål ved treningsmengde eller kosthold, for de fleste er igrunn godt opplyst om dette. MEN når det kommer til alkohol!!! Det er rimelig nytt for meg dette her med å være sunn og trene og slikt (jan 2012), og tidligere har jeg glatt vært med på fylla 4 ganger i uken. Nå har jeg derimot gått all in for å få en flott og stram kropp til sommeren, og da kan jeg jo ikke feste 4 ganger i uken. En gang i blant er greit, men ikke for ofte.

Når jeg sier jeg kan være med, men ikke skal drikke så får jeg bare teite svar ala:

- Jammen, det ødelegger jo ikke å drikke en gang da (nei, men du spør meg 4 ganger i uken, kan ikke si ja hver gang!!!)

- Er du liksom såååå opptatt av trening nå? (i et forferdelig nedlatende tonefall)

- Er jo ikke noe vits å være med hvis du ikke skal drikke da (jeg er tydligvis veldig kjedelig når jeg er edru...?)

- Jeg er sååå glad jeg slipper å trene (denne personen burde VIRKELIG begynne å trene)

Så ender stort sett opp med at jeg ikke blir med, fordi jeg blir sint, såret og irritert av umoden oppførsel fra enkelte. Jeg respekterer dine valg, så stfu og respekter mine! Og ikke minst, la meg nå få være med ut selvom jeg er edru!!

Kjenner pulsen stiger bare å av skrive dette her. Jeg kommer til å sitte igjen som Viggo Venneløs etterhvert :p

(Gjelder heldigvis ikke alle, har noen veldig snille, gode venner som respekterer valgene jeg tar! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Lol at dere gidder. Å snakke om trening med folk som ikke er litt over middels dedikert selv er det dummeste en kan gjøre. Unngå det. Også; ikke ta frem shakere eller annet kosttilskudd/ting som ikke finnes i 95% av alle kjøleskap i Norge i feil forsamling.

Når dere får innarbeidet disse to enkle prinsippene kan jeg forsikre dere om en langt mindre frustrerende hverdag og et sunt og jevnt blodtrykk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehm.... I mitt tilfelle er det aldri jeg som initierer disse samtalene. Og jeg skal ikke måtte behøve å la vær å ta en shake eller hva det måtte være pga andre. Hvis de kommenterer det, får jeg Heller la være å kommentere det.

Samme her. For ikke så lenge siden var det en flis av en selger som sa han hadde lyst til å "tvangsfore meg". Først ble han fornærmet når jeg sa at lille han veide omtrent det samme som middagen min, og så har han holdt kjeft etter jeg fortalte ham at jeg fremdeles veier 90kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg: *stoppe helt opp med det jeg driver med og stirrer på dem med hevede øyenbryn*

ahaha alt for bra reaksjon!

For det første, aldri føl at du må forsvare det å være opptatt av fitness og kosthold. Om du er i en situasjon der du føler du må forsvare deg fordi du er opptatt av å holde deg i form, må du stoppe. Haters lukter svakhet og de vill utnytte det til å trekke deg ned i driten med deg.

Husk at om du havner på defansiven, tror folk det er noe å forsvare. Om du har en holdning som f.eks Little Engine that Could, så føler folk som regel at det heller er de som er teite, rettere sagt innser det.

Om de ikke stopper, så finn nye venner. Kynisk som det høres ut, så kan en spørre seg selv om det er lurt å henge med mennesker som prøver å ødelegge en av de tingene som går bra for deg i livet. :)

rant over :p

Dealing with haters.

http://mashable.com/2010/04/29/deal-with-haters-tim-ferriss/

( for dere som kjenner til Tim Ferriss og ikke liker tim ferriss, tim ferriss er ikke poenget med denne linken men hvordan en skal takle haters :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange gode poenger her! Og jeg kunne ikke vært mer enig!! Er så sliten og lei av å stadig måtte forsvare hvorfor jeg spiser det ene eller det andre/hvorfor jeg ikke spiser det ene eller det andre, hvorfor jeg trener så mye som jeg gjør og hvorfor jeg trener på den måten jeg gjør. Slik som mange av dere skriver her er kommentarene som følgende særlige gjengangere;

- "Det skader jo ikke å spise litt smågodt en gang i blant?"

(Nei, det er klart det ikke gjør det. Jeg unner meg smågodt eller annet godt en dag i uken, og trives veldig godt med det. Jeg spiser mer enn gjerne en proteinbar eller en sukkerfri sjokoladeplate på kino en tirsdag, fremfor å trykke i meg et halvt kilo gummi med tilsetningsstoffer, dersom jeg f.eks ønsker å spare "godtedagen" min til helgen. For ikke å snakke om alle de deilige proteinpannekakene og den sukkerfrie baksten jeg stort sett koser meg med hver dag - det tar rotta på søtsuget, så behovet mitt er heller ikke tilstede. :) )

- "Hvorfor trener du mye? Du er jo slank og i god form!"

(Ja, og hvordan tror du jeg er komt til den formen jeg er i? Helt riktig min venn - gjennom trening og riktig kosthold. Dessuten er det helt håpløst hvor lite kunnskap det finnes blant Norges befolkning om alle de fantastisk helsegevinstene (slapp helt av, har ikke tenkt å ramse dem opp. :)) som følger med en aktiv livsstil - det handler ikke bare om forfengelighet eller om å blir "fit" og "digg". Dette er det virkelig mange som har misforstått. For ikke å snakke om livsstilkarakteren som trening - og kostholdssjangeren holder, jeg elsker å trene og spise sunt og riktig, det er min livsretning, min livsstil - hva i alle dager er galt med det!? Jeg hadde aldri funnet på å rakke ned på noen som velger å "vie livet" sitt til en sunn interesse. Tvert i mot - jeg hadde gitt dem en stor applaus!)

Jeg har forresten ressornert meg frem til en veldig fin "unnskyldning", eller "bortforklaring" om man vil, til hvordan å takke nei til kaker eller søtsaker på en høflig måte i de millioner situasjoner man tilbys den slags. (Ja, tenk overe det; vennekvelden, kaffebesøk hos mormor, middagsbesøk hos tante, familiedag på skole/barnehagen, på café med venner osv.)

Jeg forklarer bare enkelt og greit at jeg forsøker å unngå for mye sukker i hverdagen og holder meg til én "sukkerdag" i uken. Får jeg en anelse fornemmelse av negativ reaksjon hos menneskene rundt meg setter jeg dem greit på plass med å forklare at det så og si er nøyaktig det samme som et menneske som velger å ikke drikke alkohol. Dersom man vet at en person er avholds, ville man ikke sin villeste fantasi prøvd å påpakke dette menneske noen form for alkohol! Nei, de fleste ville blitt imponert, vist respekt og sagt "så flott for deg!" Hvorfor kan ikke sunnhetsbefolkningen få samme reaksjon!? Akk, lenge leve ytringsfriheten, sier bare jeg....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience...

Jeg bare svarer "javel", og ignorerer folk når de prøver seg. Mens jeg koker innvendig.. Trikset er å fremstå helt rolig og uinteressert i deres mening.

Når folk på jobben diskuterer trening og kosthold tar jeg dopause for å slippe å høre på svadaet. Å prøve å diskutere slike ting er bare nytteløst. Har de bestemt seg for at jenter ikke skal trene med vekter, og at poteter er djevelens verk (noe de proklamerer -mens- de sitter og spiser godmorgenyoghurt) så får de bare mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En morsom variant er å vri og vende på smørsmålene og stil dem tilbake.

F.eks.

"Hvorfor trener du så mye, er det ikkke usunt"

bruker jeg å returnere med

"Hvorfor trener du IKKE? er ikke det usunt?"

Mange skjønner det ikke, men noen av disse spørsmålene som blir stilt faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...