Gå til innhold

Aaarrrrg....forsvaring av livsstil? NEI TAKK!


Mokkakvinnen

Anbefalte innlegg

Nå ser det ut som du har forsøkt å definere mitt syn på overdrivelse, og definert det som synet til "folk flest". Jeg kan fortelle deg at det ikke stemmer.

"En person som gjør alt for å bygge muskler og vil holde fettprosenten lav, har ikke nødvendigvis sunnere tanker om kosthold og trening enn en person med anoreksi", var det jeg skrev. Her snakker jeg altså om tilfeller hvor usunne tanker er til stede sammen med full innsats. Selvfølgelig er dette abstrakte begreper, men det gir deg ikke grunn til å definere diverse begreper på mine vegne.

Min intensjon var ikke noe forsøk på å belære andre mennesker noe som helst, og jeg synes det er interessant at du trekker denne konklusjonen. Snarere var dette ment som psykisk backup. Jeg tipper de fleste her inne ville sagt at det var greit å uttrykke bekymring for en nær venninne eller søster ved mistanke om anoreksi, og som allerede nevnt for BadWolf kan det for enkelte være nyttig å lytte til sitt sosiale nettverk. Jeg har aldri hevdet at det gjelder noen bestemte medlemmer av dette forumet, og man skal være klar over at et forum som dette leses av alle slags mennesker. Tråder som akkurat denne kanenkelte folk som er på grensen til å utvikle spiseforstyrrelser til å bagatellisere kommentarer utenfra.

Enda jeg siterte deg direkte med posten min, var den faktisk ikke ment som et direkte motsvar til deg. Jeg kan forstå at du ut i fra det utgangspunktet føler at jeg har puttet ord i munnen på deg, og det var ikke meningen. Det var kun ment som et eksempel på det generelle grunnlaget mange bruker for å legitimere sin kritikk av personer hvis livsstil ikke samsvarer med ens egen. Jeg har dog ikke forsøkt å definere noens syn på overdrivelse, hverken ditt eget eller andres, og jeg har ikke beskyldt noen direkte for å belære andre; jeg har utelukkende argumentert på generell basis ut i fra de vibbene jeg gjerne observerer i det daglige. Og det gjør jeg fortsatt med mitt videre resonnement her; det er ikke rettet direkte mot deg.

Jeg er selvfølgelig helt enig i at en "100 % sunn" person ikke nødvendigvis har et mer fornuftig og helhetlig helsebringende livssyn enn en anorektiker, men det er ikke det som er poenget mitt. Jeg er også enig i at det er klart det er greit å uttrykke bekymring ovenfor personer man kjenner som er i ferd med å utvikle et problem. Det jeg forsøker å si, er at de aller færreste vet hvor grensen går mellom sunt engasjement og usunn besettelse, og det er derfor jeg mener det er arrogant å skulle belære andre med hvordan de burde leve. Man burde kjenne sin plass og ikke blande seg inn i forhold som kan ha stor betydning for andres mentale og fysiske ve og vel basert på ens egen ukvalifiserte subjektive vurdering. Hvis hele omgangskretsen skal ta på seg hobbypsyokologhattene sine og gi sin mening om en persons livsstil, forstår jeg godt at denne personen reagerer på dette.

Min oppfatning er at de aller færreste, meg selv inkludert, kan gi noen fornuftig og objektiv vurdering av hvor grensen går mellom sunt engasjement og usunn besettelse. Kall meg gjerne elitist, men jeg vil påstå at det vil være rimelig malplassert tatt i betraktning at jeg innrømmer at jeg selv ikke nødvendigvis er i posisjon til å dømme. Men om noen skulle være bedre kvalifisert til å foreta en slik vurdering, så måtte det være personer som har kompetanse innen helse og kosthold, selv om disse, som du påpeker, heller ikke nødvendigvis ser hele bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda jeg siterte deg direkte med posten min, var den faktisk ikke ment som et direkte motsvar til deg. Jeg kan forstå at du ut i fra det utgangspunktet føler at jeg har puttet ord i munnen på deg, og det var ikke meningen. Det var kun ment som et eksempel på det generelle grunnlaget mange bruker for å legitimere sin kritikk av personer hvis livsstil ikke samsvarer med ens egen. Jeg har dog ikke forsøkt å definere noens syn på overdrivelse, hverken ditt eget eller andres, og jeg har ikke beskyldt noen direkte for å belære andre; jeg har utelukkende argumentert på generell basis ut i fra de vibbene jeg gjerne observerer i det daglige. Og det gjør jeg fortsatt med mitt videre resonnement her; det er ikke rettet direkte mot deg.

Jeg er selvfølgelig helt enig i at en "100 % sunn" person ikke nødvendigvis har et mer fornuftig og helhetlig helsebringende livssyn enn en anorektiker, men det er ikke det som er poenget mitt. Jeg er også enig i at det er klart det er greit å uttrykke bekymring ovenfor personer man kjenner som er i ferd med å utvikle et problem. Det jeg forsøker å si, er at de aller færreste vet hvor grensen går mellom sunt engasjement og usunn besettelse, og det er derfor jeg mener det er arrogant å skulle belære andre med hvordan de burde leve. Man burde kjenne sin plass og ikke blande seg inn i forhold som kan ha stor betydning for andres mentale og fysiske ve og vel basert på ens egen ukvalifiserte subjektive vurdering. Hvis hele omgangskretsen skal ta på seg hobbypsyokologhattene sine og gi sin mening om en persons livsstil, forstår jeg godt at denne personen reagerer på dette.

Min oppfatning er at de aller færreste, meg selv inkludert, kan gi noen fornuftig og objektiv vurdering av hvor grensen går mellom sunt engasjement og usunn besettelse. Kall meg gjerne elitist, men jeg vil påstå at det vil være rimelig malplassert tatt i betraktning at jeg innrømmer at jeg selv ikke nødvendigvis er i posisjon til å dømme. Men om noen skulle være bedre kvalifisert til å foreta en slik vurdering, så måtte det være personer som har kompetanse innen helse og kosthold, selv om disse, som du påpeker, heller ikke nødvendigvis ser hele bildet.

Takk for oppklaringen, virker som vi er enige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bliiiir så irritert. Vet egentlig bedre enn å bli det men klare ikke la være :eek:. Kjenner meg så utrolig godt igjen i mange av postene her.

Det som har irritert meg mest er at jeg har spesielt to kompiser.. Var kjempeflinke innen utholdenhetstrening, spesielt langrenn. De konkurrerte og stod på.. Og nå skulle han ene nylig være med på Birkebeinerrennet. Sa til han at "nå må du droppe drekkinga fremmover, kutte ut den forbanna pizzaen og ete litt sunt og få en skikkelig boost nå som du skal være med i en "konkurranse".

Trenger vell ikke si hva han gjorde og ikke gjorde. Er selvfølgelig hans valg. Men når folk med talent for spesielt noe i idrett ikke utnytter det blir jeg irritert. Min bror er en meget erfaren PT, vi var i middagsselskap og rundt kaffebordet ble det snakk om trening av en eller annen grunn..og så begynte diskusjonen da.. "jaa vi burde jo treene litt mer, spiiise litt sunnere, men vi har så lite tiid, barn hentes der og der og styr og hoheeiii"..Syns det er synd når det gjelder voksne folk med barn. De burde virkelig gå foran som ett godt eksempel og vise barna at jo...brokkoli trenger ikke være så ille. Trenger ikke ete grandiosa 3 ganger i uka fordi "mamma har det travelt"..

Og så det ble nevnt det med idrettsarrangement. Det er totalt tragiiisk!! En ting når det er snakk om 6åringer som løper rundt..Men når de er i tenårene så må det da være lov å fremme sunn helse istede for å be foreldra bake kake for å ha med på kamp..Hva med svææært fruktfat..da kan man jo spise litt når man sitter på benken også..nei.. nå legger jeg meg :p blir irritert og usaklig hvis jeg fortsetter

Hihi, synes det er morsomt når andre engasjerer seg også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, føler det passer best her :) (moderator får evt flytte den) men føler jeg bare må bare fortsette på denne litt merkelige innstillingen enkelte mennesker har på servering på sportslige arrangementer:

I går var jeg nemlig på årsmøte i bedriftidrettslaget på jobben. Det er kjempefint at vi har det og bedriften stiller med flere aktiviteter som vi kan være med på som feks orientering, ukentlig spinning, skidag og volleyball. MEN serveringen på gårsdagens møte overrasket meg litt. Det ble nemlig servert pizza og brus etterfulgt av godteri og potetgull :eek: Er det bare jeg som synes det er litt merkelig? Hvorfor har det blitt helt vanlig med slik "mat" på alle møter, kamper, treninger osv? :huh:

Da skulle du sett Fredrikstad Open besøkendes kjempeutvalg i helga... Inne i salen solgte de såklart proteinbarer.. men kantina utafor var jo bare vafler, is, godis og ræl.. og dette er en flerbruks idrettshall.. med tilliggende treningssenter... Ikke en frukt i sikte!! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der faktisk

Da skulle du sett Fredrikstad Open besøkendes kjempeutvalg i helga... Inne i salen solgte de såklart proteinbarer.. men kantina utafor var jo bare vafler, is, godis og ræl.. og dette er en flerbruks idrettshall.. med tilliggende treningssenter... Ikke en frukt i sikte!! :p

Jeg var der faktisk :) Og jeg var en av de som IKKE kjøpte pølse, pommes frites eller vaffel, hehe.. Luktet godt da.. :wub: Kjøpte meg en smoothie (uten tilsatt sukker and shit) og en baguette med ost og skinke med en 50% proteinbar som dessert jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der faktisk

Jeg var der faktisk :) Og jeg var en av de som IKKE kjøpte pølse, pommes frites eller vaffel, hehe.. Luktet godt da.. :wub: Kjøpte meg en smoothie (uten tilsatt sukker and shit) og en baguette med ost og skinke med en 50% proteinbar som dessert jeg ;)

Jeg kjøpte 2 proteinbarer og gikk sulten til jeg fikk meg sushi etterpå :p (men JA.. vaflene lukta dritgodt) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte 2 proteinbarer og gikk sulten til jeg fikk meg sushi etterpå :p (men JA.. vaflene lukta dritgodt) :D

Hehe :) Husker at samme tanken kom når jeg entret lokalet der ja. Jeg tenkte bare "hvor er fruuukten?!" haha :p

Men etterhvert ble jeg så oppslukt av showet og opptatt av å ta bilder så merket ikke at jeg var sulten før det var ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt... På hvilken måte er det dømmende å påpeke at medlemmer på et internettforum ikke er i direkte kontakt med hverandre, i motsetning til hva mennesker man omgås i det virkelige liv er? Det kan vel ikke anses som annet enn et faktum. Jeg snakker om overdrivelse innenfor rammene av en allerede streng trenings- og kostholdsdisiplin, altså grensen mellom hva som er maksimal innsats og på kanten av for mye, og det burde du skjønt med måten jeg innledet kommentaren på. Den forhåndsdømmingen du måtte oppleve tror jeg hva opphav i din egen tankegang. Det er forskjell på sansning og persepsjon. ;)

Selv har jeg lest rundt på forumet og funnet tråder der medlemmer lurer på om de er overtrente, hvordan de kan finne riktig balansegang i livet, etc. Tråder som akkurat denne kan (kan)enkelte (enkelte) folk som er på grensen til å utvikle spiseforstyrrelser til å bagatellisere kommentarer utenfra. En anorektisk person kunne for eksempel brukt nøyaktig samme argumenter. Konkludert for seg selv om at "det er flere som meg, og deres omgivelser forstår ikke dem heller. Det jeg driver med er greit". Dette trenger selvfølgelig ikke gjelde en eneste person i dette forumet, verken en som leser det eller et aktivt medlem - jeg bare påpeker det. Det beriker tråden, slik jeg ser det.

Eksempel: "fit og lykkelig?"

Det er klart at jeg misforsto det du skrev, når det kommer til det med å se hele bildet, så beklager at det ble digresjoner rundt det. Selv opplever ingen forhåndsdømming, er heldig nok til at de rundt meg på skole og arbeid er voksne nok til å se at folk gjør sine egne valg:)

Når det kommer til mennesker med spiseforstyrrelser klarer helt fint å rasjonalisere for seg selv uten hjelp av fitnessforum, leser de det ikke her finner de en annen kilde som "bekrefter" deres syn, og ignorerer det som blir sagt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja:p Det snodige var at min ene kollega som jeg har snakket masse trening med, har pleid å hatt med hjemmelaget sunn mat flere ganger(jobber litt på en bensinstasjon) og tatt en og annen tur på treningssenteret. Men da jeg begynte å gi henne tips til hvordan hun skulle sette opp en enkel plan for trening og kosthold og viste henne flere gode artikler fra fitnessbloggen om hvordan hun kunne lykkes uten å måtte spise salat til hvert måltid eller løpe seg ihjel på tredemølla(siden det er det de fleste tror tydeligvis). Det var da hun begynte å miste motet av en eller annen snodig grunn. Jo mer trening og sommerform vi pratet, jo mer pizza og pølse heiv hun innpå mens vi var på jobb:p jeg måtte jo le litt og sa at nå må vi slutte å prate mer om trening, ellers blir hun jo feit. Jo ivrigere hun var på å komme igang med treninga jo mer junk spiste hun. Hva i alle dager liksom:p

så jeg har gitt opp å prøve å motivere folk, eller diskutere livsstilen min med venner. Tenker jeg venter til bikinisesongen, så kan de se hvorfor jeg orker å å bry meg om trening og kosthold og hva de har gått glipp av fordi de ikke orket:)

Det der med mat er jo himmla enkelt. Det er bare snakk om litt planlegging. Lage litt store middager et par ganger i uka, porsjonere og hive i frysa. Det er oppi skallen til folk det begynner å bli vanskelig.

Vannvittig vanskelig å få folk til å endre på vanene sine. Det som for meg er irriterende hinsides enhver fornuft er når folk tilsynelatende er interesert i å gjøre en endring, du forklarer hvordan, de nikker og sier jaha jaha mhm, jaha... og kommer så med all slags pølsevas om hvorfor dette ikke er mulig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med mat er jo himmla enkelt. Det er bare snakk om litt planlegging. Lage litt store middager et par ganger i uka, porsjonere og hive i frysa. Det er oppi skallen til folk det begynner å bli vanskelig.

Vannvittig vanskelig å få folk til å endre på vanene sine. Det som for meg er irriterende hinsides enhver fornuft er når folk tilsynelatende er interesert i å gjøre en endring, du forklarer hvordan, de nikker og sier jaha jaha mhm, jaha... og kommer så med all slags pølsevas om hvorfor dette ikke er mulig å gjøre.

Haha ja. De fleste er jo også av den oppfattning at de må leve på salat og suppe og tilbringe evige timer på tredemølla for å bli slankere. Så da skjønner jeg ikke hvorfor de feiger ut når jeg står og forteller dem at det ikke er slik i det hele tatt. At de skal spise mye mat, bare endre litt på hva de spiser. Jeg ble jo gledelig overrasket den dagen jeg selv fikk vite dette. "trenger man ikke gå rundt sulten liksom??". Jeg spiser mer kaker og slikt nå som jeg har kuttet ut sukker og hvetemel, enn før da jeg prøvde å nekte meg selv det så godt jeg kunne. Og samvittigheten har det mye bedre:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja. Virker ikke som de vil tro på at det virkelig er så "enkelt"..

Tror nesten jeg lettere hadde klart å overtale dem til en uke med PSMF, enn bare et fornuftig kosthold med 500kcal underskudd og styrketrening 3 dager i uka:P fordi folk gjerne vil ha slike ekstremkurer som de oftest ikke klarer å holde.

Og da har de jo en unskyldning for hvorfor de ikke lykkes.

Skjønner ikke hva det er med enkelte. De kan tvinge i seg nutrilettshaker som smaker.. Ugg.. Ja, ei hel uke. Men blir de bedt om å bare kutte ut brød og sukker istedet så er bare å gi opp. For det går jo bare ikke! Hvordan skal man overleve da!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for 10 sekunder siden:

Jeg er på kjøkkenet for å fylle vannflasken min, møter min mor der.

Hun: Vil du være med ut og gå en tur?

Jeg: Nei takk, jeg skal gå til trening.

Hun: Det er jo mye bedre trening å gå en tur, kanskje løpe litt også.

Jeg: Nei, og det er ikke den type trening jeg vil gjøre i dag.

Hun: Ååå, du er så SÆR.

Jeg: Ja-a, men det er denne livsstilen jeg har valgt. Kommer ikke til å bli noen løpejente. *:)*

Hun: *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, for 10 sekunder siden:

Jeg er på kjøkkenet for å fylle vannflasken min, møter min mor der.

Hun: Vil du være med ut og gå en tur?

Jeg: Nei takk, jeg skal gå til trening.

Hun: Det er jo mye bedre trening å gå en tur, kanskje løpe litt også.

Jeg: Nei, og det er ikke den type trening jeg vil gjøre i dag.

Hun: Ååå, du er så SÆR.

Jeg: Ja-a, men det er denne livsstilen jeg har valgt. Kommer ikke til å bli noen løpejente. *:)*

Hun: *sukk*

Hehe, din mor rører i alle fall på seg!:p min er forsåvidt slank og ganske sunn i matveien, men kan jo ikke gjøre noe fysisk fordi det alltid er en eller annen betennelse eller vonde ledd her og der. Dårlige knær, dårlige skuldre, blabla.. Så lei av å høre på det. Slik er det med 90% av familien. Jeg har da også arvet de dårlige knærne. Men det hindrer meg da ikke i å ta knebøy, hoppe og sprette rundt osv.. Har tvert imot blitt bedre av det.

Så lei av dårlige unskyldninger!! Mamma går forsåvidt litt tur med hundene da. Men der er jeg litt teit igjen. Jeg synes det er gørr kjedelig å luffe avgårde på rolige turer. Skal jeg først gå, bør det være i bakker eller terreng så jeg kan svette litt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lei av dårlige unskyldninger!! Mamma går forsåvidt litt tur med hundene da. Men der er jeg litt teit igjen. Jeg synes det er gørr kjedelig å luffe avgårde på rolige turer. Skal jeg først gå, bør det være i bakker eller terreng så jeg kan svette litt i alle fall.

Du er flink!

Men det er nettopp det min mor gjør også, hun løper ALDRI. Hun mente nok at jeg kunne løpe i forveien sammen med hunden. Det er så vidt at hun går tur med hunden, der trår jeg ofte til. Forskjellen er at hun ikke har noen vondter, hun er bare lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink!

Men det er nettopp det min mor gjør også, hun løper ALDRI. Hun mente nok at jeg kunne løpe i forveien sammen med hunden. Det er så vidt at hun går tur med hunden, der trår jeg ofte til. Forskjellen er at hun ikke har noen vondter, hun er bare lat.

Hehe, det er vel litt slik med min familie også tror jeg. At de føler på alle de vonde kroppsdelene fordi de egentlig bare er late:P tviler på at de faktisk har så vondt at de ikke tør å røre på seg i frykt for å skade noe. Jeg ferska mamma da vi gikk tur en gang og jeg sa "førstemann til det treet der" og hun spurta forbi meg. Nå er hun mer enn et hode høyere enn meg og har lengre ben(så vi sier det er derfor jeg tapte). Men hun kan jo faktisk løpe jo! Og om noen prøver å insinuere at hun er dårlig form eller svak, da får vi høre hvor aktiv hun liksom er på jobben og hvor atletisk hun alltid har vært. Men når noen foreslår ballspill eller aktivitet av noe slag, nei da er skuldrene og knærne plutselig ødelagte igjen.. Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er vel litt slik med min familie også tror jeg. At de føler på alle de vonde kroppsdelene fordi de egentlig bare er late:p tviler på at de faktisk har så vondt at de ikke tør å røre på seg i frykt for å skade noe. Jeg ferska mamma da vi gikk tur en gang og jeg sa "førstemann til det treet der" og hun spurta forbi meg. Nå er hun mer enn et hode høyere enn meg og har lengre ben(så vi sier det er derfor jeg tapte). Men hun kan jo faktisk løpe jo! Og om noen prøver å insinuere at hun er dårlig form eller svak, da får vi høre hvor aktiv hun liksom er på jobben og hvor atletisk hun alltid har vært. Men når noen foreslår ballspill eller aktivitet av noe slag, nei da er skuldrene og knærne plutselig ødelagte igjen.. Haha

haha glad jeg har aktiv familie på begge sider :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha glad jeg har aktiv familie på begge sider :D

Heldig! Har heldigvis en aktiv far. Og ei søster som plutselig begynte å trene og har gått ned nesten 30kg. Så det har jo blitt bedre:) og jeg vet at resten kan hvis de vil. Synes bare det er så teit med folk som unskylder alt med dårlige knær, dårlig rygg, dårlige hender. Greitnok om man har en skade, men da er det vel også en fordel å trene seg opp. Mange har jo sikkert vond kropp fordi de er i dårlig form. Men bør vel ikke uttale meg for mye om slikt siden jeg selv ikke har slitt mye med sånt. Men knærne hindrer meg ikke selv om bare det å reise seg fra sofan kan gjøre vondt til tider. Det har i alle fall ikke blitt verre av trening, heller motsatt. Har til tider betennelser i skulder og hånd pga. Jobben(fotograf=100 timer på pcn) men det hindrer i alle fall ikke treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men besteforeldre har jeg gitt opp. Farmor er blitt stor og tung og sliter med å gå noen få meter. Så hun kjøpte seg hund for å ha motivasjon til å gå noen turer. Det endte med at hunden nå kun blir sluppet ut i hagen noen timer om dagen. Og hun bruker istedet hunden som unskyldning for at hun ikke kan dra ut av huset lengre. Vanskelig å ha med seg hunden, hunden kan ikke være igjen hjemme blabla. Hunden var på et tidspunkt så tjukk at den måtte sette seg ned å hvile hver gang den hadde rørt litt på seg:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...