Gå til innhold

Gode fraser mot kommentarer angående kost/trening


Augis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

- Har du TRENT - ?

- Er du så SUNN, du a?

- Hva er DET (havregrøt)?

- Nå må du ikke ta helt av, da.

- LITT må man unne seg. Passe på å kose deg litt også, da.

- Vil du ha pizza?

- Nei takk. :)

- :huh::confused::eek:

- .. jeg er på diett.. :oops:

- Sorryyy! Skal ALDRI spørre igjen!! :confused:

... er ting jeg stadig vekk får høre. Jeg blir som oftest stum av irritasjon og klarer ikke si noe bra tilbake.

Hehe, det skjønner jeg, virker nesten som de blir sint på deg fordi du velger en annen livsstil :p Den der med "litt må man unne seg" bruker jeg bare å nikke og smile og si "ja, bær er faktisk KJEMPEGODT". Og når jeg ikke er på diett, så unner jeg meg noe godt en gang i uka, men ikke hver bidige dag :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å påpeke hvor sært det er at folk er kritiske når noen velger å spise sundt, men det er ingen som sier i fra når en overvektig kjøper kake

Tja.. Si ikke det. Jeg hørte ting som "Ikke rart hun er stort som et fjell." Dette ble sagt uansett hva jeg spiste egentlig. Folk sier det bare ikke til tryne ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de samme erfaringene selv, men fra sykehjem. Har hørt at mange omsorgsboliger har samme problem også, de blir gjerne kalt vaffelboliger :p.

Jeg bruker gjerne å si nei, jeg vil bruke kaloriene mine på noe jeg virkelig har lyst til å spise.

vaffelboliger, hehehhe:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ofte kommentarer at jeg har med lunsj (kylling, laks, torsk, storfekjøtt etc) Jeg sier som det er: spiser jeg brødmat, pasta, frukt etc blir jeg bare oppblåst, lat og trøtt men spiser jeg ordentlig mat som kjøtt, fisk og grønnsaker funker jeg optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Si ikke det. Jeg hørte ting som "Ikke rart hun er stort som et fjell." Dette ble sagt uansett hva jeg spiste egentlig. Folk sier det bare ikke til tryne ditt.

Uff, stygt!

Morsom tråd. Jeg for min del har bare erfaring fra sykehuslivet, men der er det til gjengjeld kaker over alt. Sykepleiere og hjelpepleiere er fantastisk gode til å bake og kose seg når de har vakt (spesielt nattevakt). Det var et mareritt å gå fra avdeling til avdeling og det var kaker over alt. Når jeg pent takket nei til et kakestykke for 10-gang samme vakt fikk jeg alltid høre "Skal du ikke ha kake? Slanker du deg eller?". Til slutt begynte jeg bare å svare "ja". Da ble det fort stille.

Hehe, litt artig at du nevner det. En bekjent av meg jobber i en omsorgsbolig for barn, og omtaler ofte de hun jobber sammen med som "de late og feite kollegaene mine som bare spiser kake".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også spm om jeg ikke skal kooooose meg litt.. Da sier jeg "joda, på lørdager" Så sier jeg at helga mi begynner ikke torsdag kveld, eller fredag ettermiddag, for da er vi jo oppe i 3 eller 4 fulle dager med koooos (ja jeg drar ut MÅ og KOS når jeg snakker med dem for jeg blir drittlei) - og det er faktisk over ei halv uke! DA ser jeg ofte at det regnes oppi skallen på folk.. og de er som oftest enige med meg brått :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lider av "sykehjemssyndromet". Der er det kakefest til frokost, middag, nons (ettermiddagskaffen) og kvelds. I tillegg til bakemesterkonene som bare MÅ bruke opp ingredienser på vei til å gå ut på dato til å lage x varianter av kaker og boller til "noe ekstra godt vi kan unne oss bare vi som er på senvakt den og den dagen", personalmøte, pårørendemøte, lørdagskos, tirsdagskos, Mette Marits bursdag og Kinas nasjonaldag.

Ok, dro den litt langt.

Men kjipt for meg som har kuttet korn, melk (intoleranse) og alt med tilsatt raff.sukker. Ok, kanskje jeg drar det litt langt, men spiser korn i de situasjonene alternativene er få, melk går fint å unngå og sukker bruker jeg ikke - (kun i de situasjonene der jeg ikke er helt sjef over det som kommer på bordet (som når jeg er i besøk o.l) ). Jeg ser an settingen.

Jeg bruker aldri "unnskyldninger" i den forstand, jeg sier bare at jeg har valgt det sånn og kroppen trives best sånn - jeg har vært alt fra colaavhengig til brødnarkoman - så da gjør jeg det som jeg mener er best for kroppen min.

Når de sitter der med kaken sin og skryter til bakedronningen for deeeilig sjokoladekake, selv om den smaker akkurat det samme som de 30 foregående senvaktene, fisker jeg opp mine 50 deilige sushibiter og sier "SO LONG, SUCKERS".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt så vant til at vennene mine spøker om "sunnhetshysteriet" mitt, at det ikke plager meg så mye lenger :) Jeg tror de egentlig bare finner det litt fascinerende, og de mener det på ingen måte vondt ;)

Må derimot le litt når de spør om jeg vil ha et drops, og jeg sier nei takk fordi jeg ikke har lyst på, og svaret jeg får er; "De er sukkerfrie altså!" :wub: De kjenner meg godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lider av "sykehjemssyndromet". Der er det kakefest til frokost, middag, nons (ettermiddagskaffen) og kvelds. I tillegg til bakemesterkonene som bare MÅ bruke opp ingredienser på vei til å gå ut på dato til å lage x varianter av kaker og boller til "noe ekstra godt vi kan unne oss bare vi som er på senvakt den og den dagen", personalmøte, pårørendemøte, lørdagskos, tirsdagskos, Mette Marits bursdag og Kinas nasjonaldag.

Haha, tatt på kornet. Jeg har selv vært en som har omfavnet ALLE unnskyldninger til å spise noe "kos", men ettersom det gjorde meg feit (og ikke engang på sikt, vi snakket et halvår), er det andre boller (heh!!!) nå.

Hørt av medstudent (vi går ernæring, faktisk): "Åh, idag skal jeg lage sjokoladefondant. Det er jo Valentine's."

Jeg sa: "Nei, det er tirsdag."

Fikk en furtent tryne tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan "heldigvis" bare si at jeg ikke tåler gluten, og at legen har sagt jeg skal holde meg unna sukker. Det fører ofte til oppfølgingsspørsmål, men ikke av typen "Åh, herregud, er du helt treningsfreak eller?". Saken er jo at jeg spiser og trener som jeg gjør fordi jeg trives med det, og fungerer godt med det. Jeg prøvde å bruke det som svar en stund også, men da kom veldig ofte "jammen, man må jo kose seg litt da!"-påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan "heldigvis" bare si at jeg ikke tåler gluten, og at legen har sagt jeg skal holde meg unna sukker. Det fører ofte til oppfølgingsspørsmål, men ikke av typen "Åh, herregud, er du helt treningsfreak eller?". Saken er jo at jeg spiser og trener som jeg gjør fordi jeg trives med det, og fungerer godt med det. Jeg prøvde å bruke det som svar en stund også, men da kom veldig ofte "jammen, man må jo kose seg litt da!"-påstanden.

Har begynt å si: "Jeg koser meg hver dag, jeg!"

401510_10151299184280128_697430127_22966593_1863442367_n.jpg

Men det er jo grådig trist at folk fyker på en fordi man spiser sunt og trener. Hvis det er ukjente tenker jeg 'haters gonna hate' og prøver å spøke det vekk om jeg er i humør til det. Er det folk jeg anser som venner, forklarer jeg at jeg blir lei meg, også kommer det frem at de ikke mente det vondt, men egentlig kanskje bare hadde litt dårlig samvittighet for at de ikke var like friskus selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av å forsvare livsstilen min. Noen sier at jeg ikke bør trene så mye for da kan jeg gå lei, ei har sagt at jeg kan ødelegge levra, eller var det nyrene(!?) av å spise som jeg gjør. Noen spør meg når jeg er ferdig med dietten!? Jeg blir gal snart! I mai er det ett år siden jeg begynte å legge om livstilen min ved å trene hardere og spise riktigere. Moderat lavkarbo.. uten at jeg tenker at jeg spiser lavkarbo. Bare tenker litt mer over ingrediensene i middager og baker sunt. Hva er galt i det? Hvorfor skal andre bestemme hva jeg skal spise å hvor mye jeg skal trene? Kroppen min trives med dette! Og jeg trives når jeg ser forandringer av å gjøre riktige valg for kroppen min. Jeg har sluttet å si noe spesielt! Orker ikke. De kommer ikke til å sette seg inn i det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...