Gå til innhold

Gode fraser mot kommentarer angående kost/trening


Augis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På skolen (privatgymnas) er de fleste unge jentene positive til det jeg spiser, jeg får kommentarer at jeg er så flink å være sunn, lurer på hva jeg spiser, lurer hvordan CC smaker osv, mens de selv spiser brød, god morgen-yoghurter osv. Mens de fleste i familien og venner er litt mer masete om at jeg må kunne spise brød, pasta, kake, alt etter som hva slags sammenkomst det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke få noe særlige kommentarer.. Tror de rundt meg er vandt til at jeg spiser mye "rart".

Familien har forlengst akseptert at jeg tar med medbrakt til sammenkomster og at når de kommer hit så får de servert min type mat og min type godis/kaker/dessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skulle sagt ja for å være høflig hver gang hadde det fort blitt 3 pølser og 5 kakestykker ekstra i uka. Det funker bare ikke....

Truuueee!

Er så dillemma med venner som tar kontakt eks. mandag/tirsdag etter et selskap i helgen og lurer på om man skulle møttes over en kaffe den dagen, og spist opp kakerestene. Frekt å si nei, kjipt å si ja og sitte der og ikke spise noen ting og få kommentarer og blikk og være trist fordi man ikke kan spise noe - ELLER sprekke så det synger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - hevnen er litt søt da, når kantina serverer kylling, og jeg gjerne tar 3 av de største kyllinglårene, og topper tallerkenen med CC fra salatbaren.

Arbeidsgiver er forresten litt flinke de også, og hadde fler møter med kantinefolka for å få forbedring av salatbar, mer utvalg, lavere priser, mindre dårlig mat. Irriterer meg fortsatt at de KUN har sukkerholdig brus, og IKKE colazero osv. Får klage igjen......

( saken er viktig nok til at direktøren vår personlig følger opp at kantina oppfører seg, og det er jo hyggelig at han tenker på helsa til oss ansatte... )

Haha, heldig du! Jeg begynte å ta med egen mat jeg når jeg innså at "kantina" her ikke hadde noe jeg kunne spise meg mett på da jeg gikk på lavkarbo. Tenkte det ikke trengte være verre enn det, men nei. Når jeg prøvde å forsvare meg ovenfor alle som skulle ha en mening om hva jeg spiste og at jeg kom til å dø av det og at de kjente noen som kjente noen som hadde havna på sykehus osv så ble jeg kallt inn på teppe av sjefen og pent bedt om å 'ikke gjøre så stort nummer av mat'. Følte jeg hadde oppført meg meget diplomatisk med svar av typen "ja, det er jo kjedelig, men jeg føler meg veldig bra med denne typen mat så langt så da er det jo greit for meg", men det er tydeligvis greit å gjøre et stort nummer ut av alle andres mat, bare ikke å prøve å svare for seg når man spiser noe annet enn alle andre....Etter at jeg fikk medisinske grunner til å spise annerledes ble det brått stille fra de fleste hold heldigvis :p

EDIT: Men lettbrusen skal dem ha for her! I automaten er 4 av 6 luker TabXtra, 1 Cola Zero og 1 vanlig Cola :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truuueee!

Er så dillemma med venner som tar kontakt eks. mandag/tirsdag etter et selskap i helgen og lurer på om man skulle møttes over en kaffe den dagen, og spist opp kakerestene. Frekt å si nei, kjipt å si ja og sitte der og ikke spise noen ting og få kommentarer og blikk og være trist fordi man ikke kan spise noe - ELLER sprekke så det synger etter.

Min løsning på dette er å ha med egen mat. Hvis jeg etter en stund skulle få veldig lyst på det de andre spiser, begynner jeg å spise av min egen mat. Da blir maten til de andre brått ikke så interessant lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg missliker sterkt ( med lidenskap) enkelte kommentarer enkelte mennesker kommer med. Jeg har med meg egen lunch på skolen hver dag, til tross for at vi har kantine(for helt ærlig selger de ikke akkurat det mest optimale av mat...) , og spiser da som oftest ting som skyr, frukt, salat osv. De sjeldne dagene da jeg faktisk glemmer maten min hjemme, eller har hatt ekstremt dårlig tid og da heller kjøper meg en Go morgen yoghurt eller lignende i kantinen er det alltid et eller annet individ som skal være kjapp i kjeften og si noe sånt som '' Det der er ikke sunt'' eller '' Skal DU spise den der? den er jo ikke sunn!'' kjenner jeg koker litt i sjelen, men holder meg likevel rolig og svarer vanligvis '' Jaha... '' og sier ikke mer enn det :p Flere som opplever lignende '' angrep'' når man spiser noe utenom det man selv vanligvis spiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i familiebesøk på mandag jeg..! Kake og hjortefilet (ÆSJ, smakte på det:sick:)

Tante1: Skjeier du ikke ut idag?

Jeg: hehe nei, er mandag uansett..

Tante1: Hvor mange kg har du gått ned da?

Jeg: vet ikke.. *rød i tryne*

Tante1: cm da? du har vell gått inn?

Jeg: hmm, har ikke peiling *enda mer rød i trynet*

Tante2 (annet bord): Skal dere ha mer kake der borte? *ser på meg*: deg spør jeg ikke engang!

Jeg: hehe...

Tante2: *snakker høøyt* HADDE TENKT Å LAGE LAVKARBOKAKE, MEN ORKET IKKE!

Jeg: hehee... Tenkte bare: wtf? lavkarbo? går ikke på noe LAVKARBO jeg!:mad:

greit de spør og bryr seg, men blir LITT mye:meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg missliker sterkt ( med lidenskap) enkelte kommentarer enkelte mennesker kommer med. Jeg har med meg egen lunch på skolen hver dag, til tross for at vi har kantine(for helt ærlig selger de ikke akkurat det mest optimale av mat...) , og spiser da som oftest ting som skyr, frukt, salat osv. De sjeldne dagene da jeg faktisk glemmer maten min hjemme, eller har hatt ekstremt dårlig tid og da heller kjøper meg en Go morgen yoghurt eller lignende i kantinen er det alltid et eller annet individ som skal være kjapp i kjeften og si noe sånt som '' Det der er ikke sunt'' eller '' Skal DU spise den der? den er jo ikke sunn!'' kjenner jeg koker litt i sjelen, men holder meg likevel rolig og svarer vanligvis '' Jaha... '' og sier ikke mer enn det :p Flere som opplever lignende '' angrep'' når man spiser noe utenom det man selv vanligvis spiser?

Tror ikke jeg har opplevd det, men kjenner jeg hadde blitt temmelig pissed, og sikkert kommet med DEN skyllebøtta om at jeg glemte maten min hjemme og ikke hadde noe jævla valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg har opplevd det, men kjenner jeg hadde blitt temmelig pissed, og sikkert kommet med DEN skyllebøtta om at jeg glemte maten min hjemme og ikke hadde noe jævla valg!

Ja æsj altså... Synes selv det er et under at jeg ikke har revet hodet av noen enda. Håper for deres del at de ikke kommer med en slik kommentar på en pms dag, hoho! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja æsj altså... Synes selv det er et under at jeg ikke har revet hodet av noen enda. Håper for deres del at de ikke kommer med en slik kommentar på en pms dag, hoho! :p

Kan ikke si det er noe sjakktrekk å terge meg når jeg er sulten, heller. :mad::whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Serpens: Det er jo en mulighet selvsagt, bare at jeg synes det virker litt sært..

Jeg synes det er mer sært å takke nei til en hyggelig aften med venner fordi du kan komme til å bli fristet til å spise ting du ikke burde spise. Hvis de lurer på hvorfor du har med en liten, sunn matpakke, kan du jo bare forklare hva grunnen er.

Å ha med egen mat er selvsagt ikke noe jeg gjør i enhver anledning. Som regel klarer jeg meg lenge med ordene "Nei, ellers takk!". Hvis jeg blir tilstrekkelig sulten, er det imidlertid vanskeligere å si nei takk til dårlig mat, og da er det fint å i stedet kunne ta fram sin egen mat. Hvis jeg på forhånd vet at aftenen kan bli lang, pleier jeg derfor å ha med en matpakke i baggen. Da slipper jeg valget mellom å gå sulten og å spise dårlig mat. Og jeg tar naturligvis ikke fram matpakken før jeg faktisk føler at jeg trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt fra min mor i selskap, HVER gang jeg takket nei til kake: "Lars er så SUNN han, skjønner du..."

Hver gang jeg takker nei til søppel når jeg er på besøk hos foreldrene mine: "Du må unne deg LITT da!"

Det virker ikke som om NOEN skjønner at man har mulighet til å spise dritt hver eneste dag, og det folk flest mener er "litt", blir fort flere ganger om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer sært å takke nei til en hyggelig aften med venner fordi du kan komme til å bli fristet til å spise ting du ikke burde spise. Hvis de lurer på hvorfor du har med en liten, sunn matpakke, kan du jo bare forklare hva grunnen er.

Å ha med egen mat er selvsagt ikke noe jeg gjør i enhver anledning. Som regel klarer jeg meg lenge med ordene "Nei, ellers takk!". Hvis jeg blir tilstrekkelig sulten, er det imidlertid vanskeligere å si nei takk til dårlig mat, og da er det fint å i stedet kunne ta fram sin egen mat. Hvis jeg på forhånd vet at aftenen kan bli lang, pleier jeg derfor å ha med en matpakke i baggen. Da slipper jeg valget mellom å gå sulten og å spise dårlig mat. Og jeg tar naturligvis ikke fram matpakken før jeg faktisk føler at jeg trenger den.

Føler som sagt det er en dillemma-situasjon. Det er mye bedre å stappe i seg en boks CC enn fire kakestykker, men samtidig dukker garantert spørsmålene opp om HVORFOR. Det er selvsagt ikke verre enn å si det som det er, at man ikke spiser kake på en mandag. Bare at av og til koster det litt mer å tørre å si det, fordi du vet det muligens kommer en storm av beskyldninger i retur. Og aller helst vil man bare være "normal" og gjøre som alle de andre - men bør ikke, om buksa skal fortsette å passe. Det ideelle mener jeg er å takke ja, men klare å holde seg unna kaka (det går jo, om man VIL.). Jeg er igrunnen lært opp til at det er sært å ha med seg egen mat/snacks når man skal bort.. Eventuelt kan man ta det som en "free meal" og ofre en annen planlagt kosedag isteden!

"Ellers takk" fører ofte til kryssforhør og nedlatende kommentarer, etter min erfaring. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt fra min mor i selskap, HVER gang jeg takket nei til kake: "Lars er så SUNN han, skjønner du..."

Hver gang jeg takker nei til søppel når jeg er på besøk hos foreldrene mine: "Du må unne deg LITT da!"

Det virker ikke som om NOEN skjønner at man har mulighet til å spise dritt hver eneste dag, og det folk flest mener er "litt", blir fort flere ganger om dagen

Har foreldre/venner som lider av det samme. Kjenner det koker på innsiden hver gang de absolutt Må kommentere mine matvalg.

Har holdt hodet kaldt å ikke vært frekk tilbake enda, men tror ikke det er så himmla lenge før begeret er fult.

Også når man prøve å servere sunne alternativer til "kos" og godteri, får man sure miner om at når de skal kose seg skal de ha noe som smaker GODT, før de i det heletatt har smakt på maten. jeg for miiin del syns mager vaniljekesam med frossne bær er noe av det beste jeg kan få, og ofte bedre enn mye av det som blir servert i enkelte tilstelninger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...