Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg lurer på en ting.. Er det helt umulig å kombinere PF med nattevakter? Jeg har lest såpass at jeg vet at man bør holde seg til samme tidspunkt hver dag, men det kan bli et problem å bryte fasten kl 17 de dagene jeg står opp 06.. Jobber 70% natt.. Kan det kombineres på noen måte?

Problem og problem. Jeg spiste til klokka 01 om natta igår fordi jeg hadde lyst, selv om "spisevinduet" mitt slutter klokken 21. Jeg lever idag også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem og problem. Jeg spiste til klokka 01 om natta igår fordi jeg hadde lyst, selv om "spisevinduet" mitt slutter klokken 21. Jeg lever idag også :p

Selvfølgelig lever man selv om man ikke følger spisevinduet konstant, det tror jeg kakemonster også vet :) tingen er vel at om man ikke har mulighet til å ha et noe lunde konstant vindu vil det muligens bli slitsomt med tanke på sultfølelse å skulle spise fra 12-20 en dag og fra kl 17 til 0100 den andre dagen siden kroppen aldri får et fast mønster. Om det blir et problem er det like greit å spise når det passer seg med tanke på døgnrytmen din da det tross alt handler om kcal inn vs kcal ut in the big picture :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lever man selv om man ikke følger spisevinduet konstant, det tror jeg kakemonster også vet :) tingen er vel at om man ikke har mulighet til å ha et noe lunde konstant vindu vil det muligens bli slitsomt med tanke på sultfølelse å skulle spise fra 12-20 en dag og fra kl 17 til 0100 den andre dagen siden kroppen aldri får et fast mønster. Om det blir et problem er det like greit å spise når det passer seg med tanke på døgnrytmen din da det tross alt handler om kcal inn vs kcal ut in the big picture :)

Siden jeg regner med at kakemonsteret har lest innledningsposten i tråden og artiklene man blir bedt om å lese før man stiller spørsmål, så var jeg så teit at jeg tok utgangspunkt i at han/hun hadde skjønt at PF handler om å tilpasse spisinga si til når man faktisk har tid til det, og at ting skal være enklere. Så hvis det i 80% av tilfellene skulle krasje med spisevinduet, så er det jo klart at PF ikke er noe for denne personen :)

Jeg spiser random vanligvis både fredag, lørdag og søndag, og sliter ikke med sult av den grunn :) Men et er nok veldig inviduelt også..

Jeg er ikke så opptatt av å skulle sette et navn på spisemønsteret mitt. Noen mener sikkert jeg følger pf, noen ikke. Jeg spiser når det passer meg, og 4-5 dager i uka pleier det å være mellom 12:00 og 22:00..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lever man selv om man ikke følger spisevinduet konstant, det tror jeg kakemonster også vet :) tingen er vel at om man ikke har mulighet til å ha et noe lunde konstant vindu vil det muligens bli slitsomt med tanke på sultfølelse å skulle spise fra 12-20 en dag og fra kl 17 til 0100 den andre dagen siden kroppen aldri får et fast mønster. Om det blir et problem er det like greit å spise når det passer seg med tanke på døgnrytmen din da det tross alt handler om kcal inn vs kcal ut in the big picture :)

Godt poeng! Selv tenker jeg ikke på maten jeg spiser som periodisk faste lenger, men bare som å spise det jeg vil, når jeg vil, og det har seg bare slik at jeg ikke vil spise om morgningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på en ting.. Er det helt umulig å kombinere PF med nattevakter? Jeg har lest såpass at jeg vet at man bør holde seg til samme tidspunkt hver dag, men det kan bli et problem å bryte fasten kl 17 de dagene jeg står opp 06.. Jobber 70% natt.. Kan det kombineres på noen måte?

Det er ingen umulighet. Grunnen til at det anbefales å spise til samme tidspunkt hver dag er på grunn av sultfølelse. Kroppen din eller sulthormonene dine vil venne seg til spisemønsteret ditt og gi sultfølelse deretter. Det kan derfor bli vanskelig å holde seg til fasten når du ikke spiser til samme tid én dag etter perioder med samme mønster. Når sultfølelsen melder seg kan du drikke vann eller finne noe å holde deg opptatt med. God trening for bedre selvdisiplin:thumbsup:

Forskyv spisevinduet slik du føler er gunstigst i forhold til nattevaktene dine du:) Halve poenget med PF så vidt jeg har skjønt det er jo fleksibilitet og mindre fokus på mat hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man jobber skift i tredelt turnus (en dag nattevakt, en annen dag kveldsvakt, en tredje dag dagvakt f.eks) - vil det ikke da bli vanskelig å gjennomføre PF? Jeg tenker at man kan jo ikke ha noen fast spisevindu siden når man står opp, når man trener, og når man legger seg vil variere med ganske mange timer etter som hvilken vakt man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej! Jeg har hørt at et spisevindu på ca 10 timer er greit for ei jente i min alder. Så tenker fra 12 - 22. Men, de dagene jeg trener før klokken 12.. Må jeg ta noe tilskudd før treningen da? Og hva hvis jeg en dag trener styrke kl 07? Kan jeg da vente helt til 12 med å spise eller hva gjør jeg?

Grunnen til 12 - 22 er fordi med kveldsvakter får jeg spist greit mens jeg er på jobb, på nattevakter innbilder jeg meg det ikke er så lurt å spise midt på natten uansett da det er fort gjort å putte i seg "gale ting" + at forbrenningen er lavere da, OG at jeg burde klare på dagvakter der jeg begynner på jobb kl 07.30 å vente til lunsjpausen kl 12 før jeg spiser. Jobber som sykepleier og har alle mulige slags vakter som dere kanskje skjønte..

Noen meninger rundt dette, og tips i forbindelse med hva jeg gjør til trening utenom spisevinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet hvordan det er med biorytme-dietten kombinert med PF? Har lest en del om biorytme-dietten og har tenkt til å gi den et forsøk, men PF er meg så hjertenært at det gidder jeg aldri i verden og gi opp. Jeg trener ofte fastende, og til nå har jeg jo pleid og la PW-måltidet mitt være mye karbohydrater, og det går jo ikke på biorytme-dietten? Innspill, anyone?

Jeg følger PF på Biorytmedietten. Det er ingenting i biorytmedietten som tilsier en ikke skal ha karbohydrater etter trening, tvert imot. Å spise etter biorytme vill jo bare si at en spiser karbohydratene når kroppen behandler de best, som er om kvelden eller rett etter trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha :p

Tok meg litt tid før jeg forstod det selv, men som person har jeg en tendens til å overkomplisere ting.

En må faktisk ta tiden til betraktning, og ri tidsbølgen, fremfor å sjekke speilet dagen etter man skiftet kosthold, og tenke "hvorfor i helvete er jeg ikke ripped?!?!

Hvorfor stresse, når det kan være så enkelt? Men igjen, jo mer men holder på, jo mer kjent blir man i forhold til hvordan man reagerer til kostholdet.

Hvordan funker biorytmedietten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg litt tid før jeg forstod det selv, men som person har jeg en tendens til å overkomplisere ting.

En må faktisk ta tiden til betraktning, og ri tidsbølgen, fremfor å sjekke speilet dagen etter man skiftet kosthold, og tenke "hvorfor i helvete er jeg ikke ripped?!?!

Hvorfor stresse, når det kan være så enkelt? Men igjen, jo mer men holder på, jo mer kjent blir man i forhold til hvordan man reagerer til kostholdet.

Hvordan funker biorytmedietten?

Quotet du feil nå eller noe? :p

+ fint om man ikke starter en diskusjon om biorytmedietten her, det har ikke noe med PF å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...