Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hva er mat?=S

Det du ellers måtte spise som passer inn i dagsbehovet ditt. Hos meg går det mye rødt kjøtt, hos andre går det mye fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på andre prøveuke med PF, og kan nesten med 100% sikkerhet si at det kommer til å være mer enn bare prøving :) Jeg nyter de store måltidene, og det er herlig og ikke gå å tenke på mat hvert tredje sekund! Litt sliten enkelte morgninger, men sulten plager meg lite :)

Noe jeg lurte på var til dere som har holdt på en stund; Har det skjedd mange ganger at dere bryter spisevinduet, enten før start eller etter avsluttet? Jeg stresser på ingen måte med det om det skulle skje innimellom, det er jo ikke noe magisk over PF, men jeg er bare nyssjerrig. Kom hjem fra en venn etter spisevinduet var lukket i går, men måtte jo ha mat etter å ikke ha spist på mange timer. Skjer det ofte med dere andre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom hjem fra en venn etter spisevinduet var lukket i går, men måtte jo ha mat etter å ikke ha spist på mange timer. Skjer det ofte med dere andre? :)

Om du er skrubbsulten er det bedre å spise enn å legge seg og ikke få sove fordi du føler du må ha mat. Spis heller et lite måltid og fortsett som du ellers ville gjort dagen etterpå.. Det hadde iallefall jeg gjort. Noen ganger begynner jeg å spise kl 12, noen ganger kl 13. Noen ganger er siste måltid kl 19, andre kl 21. Havner jeg på fylla er siste måltid kl 0300 og da blir det ikke cottage cheese og valnøtter for å si det på den måten :)

Som du selv sier så er det ikke noe magisk over dette, og du skal ikke styres av spisemønsteret ditt, men heller omvendt :) Om du ender opp med å ha et spisevindu på 11 timer istedet for 10, eller en dag med bare 8 timer så er det også helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på andre prøveuke med PF, og kan nesten med 100% sikkerhet si at det kommer til å være mer enn bare prøving :) Jeg nyter de store måltidene, og det er herlig og ikke gå å tenke på mat hvert tredje sekund! Litt sliten enkelte morgninger, men sulten plager meg lite :)

Noe jeg lurte på var til dere som har holdt på en stund; Har det skjedd mange ganger at dere bryter spisevinduet, enten før start eller etter avsluttet? Jeg stresser på ingen måte med det om det skulle skje innimellom, det er jo ikke noe magisk over PF, men jeg er bare nyssjerrig. Kom hjem fra en venn etter spisevinduet var lukket i går, men måtte jo ha mat etter å ikke ha spist på mange timer. Skjer det ofte med dere andre? :)

Litt av poenget med PF for meg er nettopp det at jeg IKKE trenger tenke så mye på når jeg skal spise. Før ble jeg jo sulten hver 3. time, og ble kjempestresset om jeg ble innkalt til lange møter på jobb som innebar at jeg ikke fikk spist mellommåltid nr 3 den dagen ;) Nå er ikke sult noe problem, og jeg styrer spisetidene etter hva som er praktisk, ikke etter klokken og en hyperaktiv sultfølelse.

Jeg spiser siste måltid for kvelden ca 22-22.30 på hverdagene. På lørdagene er jeg ofte på besøk hos folk om kveldene, og da blir siste måltid det tidspunktet de har invitert til mat til. Og så blir det som regel snop til utpå natten...

Første måltid blir lunsj på jobb, og det er heller ikke på slaget samme tidspunkt hver dag. Som regel blir det mellom 11.30-12, avhengig av møter og når de andre spiser. I helgene spiser jeg første måltid når enn det måtte passe. Lørdag blir det ofte 24-timers faste, så første måltid er også det siste, eller så spiser jeg en middag midt på dagen om jeg er sulten og det passer seg slik. Søndag blir det lunsj før trening (fastet trening fungerer IKKE for meg), og når trening er avhenger av når det er søndagsmiddag.

Så jeg er langt ifra fanatisk på spisetidene, og fasteperioden blir som regel mindre enn de 14 timene Leangains anbefaler for kvinner. Og noen dager en del lengre. Uten at det plager meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Første posten på forumet :)

Liker å se at mange virker hjelpsomme og entusiastiske rundt treningen, i motsetning til treningsforum.

Begynte på et PF-aktig kosthold f.o.m oktober, men samtidig har jeg prøvd å gå opp litt i vekt med å spise mye karbs.

Jeg slet mye med døsighet etter måltidene, noe som var helt jævlig spør du meg, helt til jeg ramla over denne tråden :) Innså at jeg måtte nedjustere karbsa, spesielt på treningsfrie dager. Jeg antar de har en stor innvirkning på blodsukkeret?

Men spørsmålet mitt nå, jeg tar 1ss tran hver morra, ødelegger dette for fastevinduet? Bør jeg vente til første måltid med tranen?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier og trene rundt kl.11 og kl.12, og tar som oftest jack3d før økta. Spisevinduet mitt er oftest fra 13:00 til 21:00. Men bryter jeg ut av fasten når jeg tar jack3d'n?

Når du inntar kalorier er du pr. definisjon ikke fastende lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette er ting som står svar på tidligere i tråden.. Anbefaler å lese igjennom denne tråden før man stiller nye spørsmål. Dette tok meg 2min å lete opp.

Martin sier man kan ta til seg 40kcal, men som dere sier - hvor går grensen? Om man trener på morgenen og ikke bryter fasten før på kvelden skal man også ta BCAA annenhver time frem til man spiser, og da kan det jo plutselig bli 200kcal. Osv...

MEN - og her er det morsomme. Om dere ikke har lest om fordelen med selve fasten, så er det at den blokkerer alfa-reseptorene i fettvev. Alfa-reseptorene er det som gjør at det er vanskelig å miste fett, så når man blokkerer dem er det lettere å forbrenne "vanskelig fett" (hofter og lår for damer, nedre mage og rygg for menn). Insulin slår på alfa-reseptorene, og når dere spiser de 40kcal-ene deres, så hindrer dere kroppene deres i å brenne av det vanskelige fettet.

Så da spør jeg - hvor viktig er det med melk i kaffen? ;)

0 kalorier bryter fasten mindre enn 40 kalorier, som bryter fasten mindre enn 80 kalorier, som...

Det er ikke noen av/på-bryter her. Om du tar deg en pakke tyggis på 45 kalorier i fasteperioden så er ikke alt ødelagt, men prøv å holde deg så nært 0 som mulig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer bare med en forespørsel på en kontrollsjekk, har så sykt varierte dager :(

Jobber turnus, dag/kveld, pluss nattevaktsstilling.

I tillegg trener jeg styrke og fotball. Trener styrke på dagen så fremst det er mulig, fotball på kvelden kl.16.30, og kampene går da ca kl.20.

Så mine utgangspunkt er:

Trening kl.11.

Måltid 1: Kl. 13-14 PWO.

Fotball: Kl. 16.30 - 18.00

Måltid 2: Kl. 18-19

Måltid 3: Kl. 21-22

De dagene jeg jobber dag:

Måltid 1: Kl.13-14

Trening: Kl.16

Måltid 2: Kl.18-19 PWO

Måltid 3: Kl. 21-22.

Er vel greit det el?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaaarrrrggggghhhhhhhh.

Prøver å sette opp en fornuftig kostholdsplan fremover da jeg er ikke flink til å få i meg nok mat. Når det gjelder karb så blir jeg trøtt og daff hvis jeg spiser det i måltid 1 men det funker nedre i måltid 2 man hovedsaklig forsøker jeg å ta til meg mest karb i måltid 3 og da på treningsdager. Jeg har prøvd å lagt meg på ca 200 kcal på treningsdager men tror jeg med god margin kan ligge litt over (ca 2200/2300) og ca 1800 på hviledager. Måltid 2 skal også avpasses med middagen her hjemme hvor 2 barn og kona også skal ha mat.

Treningsdager (man/ons/fre):

Måltid 1: ca 12

Måltid 2: ca 17

Før trening: PWO

Trening: ca 20/21

Måltid 3: ca22/23

Andre dager:

Måltid 1: ca 12:

Måltid 2: ca 17:

Måltid 3: ca 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...