Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Tamadeus; spis nøtter. 20 valnøtter er ca 500kcal. Legg inn en avokado så får du 300 til, og f. eks en neve mandler/peanøtter/cashewnøtter (bare gå etter de som er naturell) også har du 200-300 til. Klarer du ikke ta alt på en gang kan jeg garantere at du vil klare det i løpet av spisevinduet ;) Ei nøtt her og ei nøtt der... Nøtter er sunt!

Så til mitt spørsmål. Spist etter pf en stund, med 16-17 timers faste og med to måltider. Nå som dagene har blitt mer aktive og styrken hardere, tenkte jeg å legge inn ett ekstra måltid på morgenen. Vanligvis har jeg begynt å spise i totiden, tenkte å flytte det til ti-tiden (vil da ligge på ca 13 timers faste). Det blir før trening, som er fra halv ett omtrentlig-ish. Det er ikke noe poeng i å ta bcaa da, mirite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjører LCHF på rest days. Blir som regel 80-100g fett, 220g protein og trace carbs. Er dette dumt? Lurere å kjøre moderat med fett og moderat med karbo?

LCHF er bare så fryktelig enkelt og maten man kan lage er VELDIG god på smak.

Dessuten lett å følge om man spiser ute, er på ferie etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lchf-kosthold siden april 2010, men etter at jeg ble mer bevisst på å få i meg meg proteiner har disse veket plassen for fett så jeg kan vel ikke kalle det lchf lengre. Det er helst proteinpulveret som utgjør forskjellen, men ellers spiser jeg som jeg har gjort og det fungerer veldig bra sammen med pf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å finne et vettugt svar noen plasser på det jeg lurer på så spør her...

Om man skal hike over en skog/ås/berg til jobb, en tur som tar en time halvannen på morgenen. Holder det da med å bare sutte på BCAA før, under, etter og annenhver time etter turen til spisevinduet åpner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det blitt mange poster her inne så jeg beklager om det allerede er svart på, men PF VS Eat,stop,Eat som er nevnt her. Er det en og samme sak eller er en bedre kontra den andre, i såfall hvem? PF er en kontinuerlig faste, med spisevindu, mens eat,stop,eat er 24t faste 2x i uken? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er periodisk faste fordi begge har perioder med faste. Forskjellen er lengden på fasten og hvor ofte man faster. Det er også ganske store forskjeller i anbefalt proteinmengde, men det var ikke en del av spørsmålet ditt ;)

Jeg anbefaler å lese boken til Brad også :)

Kan du oppdatere oss andre her på hva det sto om proteinene? Hvilken form krevde mest og hvorfor? Boken er bra altså, omhandler den begge formene for Pf eller er det en innføring i hvordan kroppen i det heletatt fungerer og mest om lengre faste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brad har skrevet boken "Eat. Stop. Eat". Den trekker vel noen paralleller til andre former for faste, men den omhandler den versjonen han mener er best (gjett hvilken :p ). Jeg mener han anbefaler 0.7g/kg, hvilket er mye lavere enn Martin anbefaler.

Hmm.. skal se etter den boken. Høres litt spennende ut. Jeg er fan av PF da, har prøvd den en periode og liker det å ikke kjenne sult samtidig som jeg har bedre kontroll på hva jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke helt enig, men ser ikke ut som om han mister for mye muskelmasse. Grunnlaget er visst at faste i seg selv er proteinsparende og dermed ikke det største problemet. ESE er også designet med for "menigmann", men mye av forskningen han refererer til virker å være bra - selv om man må tolke litt for at det skal passe inn til bygging.

ebok. eatstopeat.com :)

Er det boken fra 2007 eller er det en nyere versjon ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige versjon jeg fikk var for et par måneder siden. Du gjør det ganske tydelig at du nå surfer etter torrenter...

Nei faktisk ikke. Søker på ebok, men fant en norsk side som hadde få engelske bøker i utvalget,men faktisk den, men det var 2007 versjon av boken. Forfatterens hjemmeside sa noe om nyere versjon(er) så jeg ble litt i tvil. Dere som har lest den har mer peiling på versjonene. Så da er det en 2012 versjon ute da. Noen gode sider for ebøker? jeg skulle hatt kindle nå ser jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei faktisk ikke. Søker på ebok, men fant en norsk side som hadde få engelske bøker i utvalget,men faktisk den, men det var 2007 versjon av boken. Forfatterens hjemmeside sa noe om nyere versjon(er) så jeg ble litt i tvil. Dere som har lest den har mer peiling på versjonene. Så da er det en 2012 versjon ute da. Noen gode sider for ebøker? jeg skulle hatt kindle nå ser jeg

Men, ja, torrents er lette å finne. Får opp massevis når jeg søker på Brad Pilon, så kan være lett å hoppe over å betale. MEN jeg vil forandre mitt kosthold og lære noe så da kan jeg være ærlig og kjøpe boken som en start på bedre tilværelse om dere mener den er verdt pengene og man får noe uttav den annet enn en haug med masse info man ikke får brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så jeg prøver meg på periodisk faste. Ifølge denne kalkulatoren som er blitt brakt opp jevnlig i denne tråden, så bør jeg spise 1955 kalorier for å gå ned 0,25 kg i uken, dette er de dagene jeg ikke trener. De dagene jeg trener skal jeg ha i meg 2444 kalorier. Dette synes jeg høres mye ut i forhold til alt jeg har hørt andre steder angående å gå ned i vekt. Jeg er 162 høy, vil tro jeg veier 64 kg(gjorde det sist gang jeg veide meg, og har ikke gått opp, muligens litt ned). Vil prøve å komme meg under 60 kg, men jeg veier meg ikke, så jeg ser resultatene i speilet og på målebåndet.

I dag er min andre dag på periodisk faste, og det er ikke så veldig hardt. Har spisevindu fra kl 12-22, men blir veldig sulten mellom hvert måltid. Spiser tre måltider om dagen.

I dag har jeg spist:

Måltid 1 kl 12

1 boks cottage cheese og fire skjeer naturlig lett syltetøy fra Nora

Måltid 2 kl 16

1 kyllingfilet, wokgrønnsaker, agurk, paprika sjampinjong og en porsjon ris

Måltid 3 kl 21:30

200 gram karbonadedeig stekt i en ss olje, tomatsaus av en boks hakkede tomater og en tomat, sjampinjong, 50 gram pasta, litt parmesan, en løk.

200 gram jordbær, 2 kiwier og 1 banan med mager kesam

Dette skal vel være ok, skal det ikke? Har syklet 45 minutter moderat som trening i dag, i tillegg til 15-20 minutter til og fra skolen. Jeg føler meg småsulten hele tiden, selv om jeg tror jeg spiser nok. Morgenen er ille en times tid før jeg spiser, men det blir ikke så mye bedre i løpet av dagen. Føler meg kvalm, på samme måte som når jeg er veldig sulten. Vil dette gå over? Trodde sulten bare skulle komme på morgenen, men kroppen min oppfører seg som om jeg skulle være sulten hele tiden. Slapp, småkvalm og blir fort sliten. Tenkte å gi det en sjanse i to-tre uker, men må være sikker på at jeg spiser forholdsvis riktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om hvor mye du skal spise, men du kan spise like mye som du gjorde før, men fordelt i 3 måltid. Er ingen problem å spise 2 eller 5 ganger innenfor spisevinduet om det passer deg bedre!

Når det kommer til at du er "sulten" og føler deg uvel, er det mest sansynlig hode ditt som tenker at en er sulten, og da blir du sulten! Dette er en vane og vil mest sansynlig gå over! Noen passer ikke til å følge periodisk faste, men det er ikkje mange!

Jeg jobber selv som tømerer og jobber fra 06-12 med kun litt bcaa i ei litersflaske og er nesten aldrig sulten! Videre går jeg fra første måltid kl 12 til kl 16 uten mer mat! 0 problem :) lykke til videre! Kan muligens legge i litt mer carbs i første måltid forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ikke uttale meg om hvor mye du skal spise, men du kan spise like mye som du gjorde før, men fordelt i 3 måltid. Er ingen problem å spise 2 eller 5 ganger innenfor spisevinduet om det passer deg bedre!

Når det kommer til at du er "sulten" og føler deg uvel, er det mest sansynlig hode ditt som tenker at en er sulten, og da blir du sulten! Dette er en vane og vil mest sansynlig gå over! Noen passer ikke til å følge periodisk faste, men det er ikkje mange!

Jeg jobber selv som tømerer og jobber fra 06-12 med kun litt bcaa i ei litersflaske og er nesten aldrig sulten! Videre går jeg fra første måltid kl 12 til kl 16 uten mer mat! 0 problem :) lykke til videre! Kan muligens legge i litt mer carbs i første måltid forresten!

Takk! I dag er det litt bedre(foreløpig i det minste!). Første ble inntatt 1 time etter planlagt, og det gikk helt greit. Ikke overveldende sulten, tror det har mye å si at jeg spiste et forholdsvis stort siste måltid i går. Jeg burde kanskje laget en egen tråd angående hvor mange kalorier jeg burde ligge på og sånn, tror det er mer det jeg er forvirret på. Tror jeg skal forsøke med et litt større første måltid, litt mindre andre måltid og ett forholdsvis stort tredje og siste måltid. Spennende å se om dette er noe for meg, ville gjort meg evig glad å måtte slippe å småspise hele dagen, og aldri føle meg helt mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg skal plassere dette her eller i "dumme spørsmål", men what the hey..

Om en mnds tid må jeg inn i en 30dagers PF-periode, sånn er det bare. Der er også fastetiden ca.19timer +/-, og spisevinduet blir mellom 22 og 03 en plass... hvordan burde man gjennomføre dét?

Gjør jo dette 1 gang hvert år, men i år har jeg lyst til å for første gang gjøre det planlagt og gjennomført sunt!

Jeg jobber jo mot lavere fett%, som regel går jeg opp i vekt i løpet av denne mnd (par kg). Men det vil jeg ikke i år! :p

Drikker heller ikke utenom spisetiden.

Noen som har lyst til å veilede litt?:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Problemet hvert år er nok mye(!) karb :p Carbjunkie :whistling:

Akkurat nå er jeg carbjunkie på psmf, så jeg har planer om å slutte å være det videre.:p

Jeg tenker at jeg må sette meg opp en mer spesifikk "spiseplan", men har jo over en mnd på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...