Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Quotet du feil nå eller noe? :p

+ fint om man ikke starter en diskusjon om biorytmedietten her, det har ikke noe med PF å gjøre.

Nei, latteren din gav meg mye inspirasjon :p

Men ja, tror jeg bomma litt på siteringa...Skylder på at jeg hadde JÆVLIG pump i fingrene etter økta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig dette likegodt kan postes i tråden-for-dumme-spørsmål, meeen anbefalingen på 10g BCAA i forbindelse med faste og trening... er det 10g "frie aminosyrer" som f.eks i denne linken er oppgitt som 6g i 10g pulver (BCAA Xplode 500g : fitness-butiken, Fitness) ELLER er det 10g pulver det er snakk om før trening og annenhver time frem til første måltid? :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette likegodt kan postes i tråden-for-dumme-spørsmål, meeen anbefalingen på 10g BCAA i forbindelse med faste og trening... er det 10g "frie aminosyrer" som f.eks i denne linken er oppgitt som 6g i 10g pulver (BCAA Xplode 500g : fitness-butiken, Fitness) ELLER er det 10g pulver det er snakk om før trening og annenhver time frem til første måltid? :whistling:

Det er et legitimt og godt spørsmål! Det er fortrinnsvis snakk om 10 g aminosyrer og ikke 10 g av hvilket som helst pulver du tar, ettersom mange varianter av BCAA inneholder annet snacks i tillegg til de forgreinede aminosyrene. Så med det pulveret der bør du innta to serveringer i stedet for bare én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et legitimt og godt spørsmål! Det er fortrinnsvis snakk om 10 g aminosyrer og ikke 10 g av hvilket som helst pulver du tar, ettersom mange varianter av BCAA inneholder annet snacks i tillegg til de forgreinede aminosyrene. Så med det pulveret der bør du innta to serveringer i stedet for bare én.

Tilleggsspørsmål:

Vil ikke forholdet mellom de tre forskjellige aminosyrene også være av betydning? For så lenge isoleucin og valin er tilstede så er det vel strengt talt leucin dosen som er den viktigste, så for å ta et eksempel:

Alternativ 1 - 10 g BCAA FX i forholdet 2:1:1

5 g leucin

2,5 g isoleucin

2,5 g valin

Totalt: 10 g BCAA per 10 g pulver

Alternativ 2 - 10 g BCAA Xpand FX i forholdet 4:1:1

5,3 g leucin

1,35 g isoleucin

1,35 g valin

Totalt: 8 g BCAA per 10 g pulver

Vil ikke 10 g av alternativ 2 være like så bra som 10 g av alternativ 1? Alternativ 2 gir bare 8 g BCAA, men siden leucin mengden er den samme (faktisk litt høyere) som alternativ 1 så blir vel effekten omtrent den samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk skal ta det litt rolig med å si at PF bare er en enklere måte å leve på. Ta å les boka til Brad Pilon, om man skal tro alt han sier, så burde alle gå 14-20 timer uten mat i døgnet.

Vil du utdype? Er det noen som har sagt at PF er noen genistrek?

Tingen er vel at måltidsfrekvens er urelevant. Kcal inn og kcal ut er det som avgjør i det store hva som skjer, og hvis det passer for noen å bare spise mellom klokka 12 og klokka 21 så burde de gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsspørsmål:

Vil ikke forholdet mellom de tre forskjellige aminosyrene også være av betydning? For så lenge isoleucin og valin er tilstede så er det vel strengt talt leucin dosen som er den viktigste, så for å ta et eksempel:

Alternativ 1 - 10 g BCAA FX i forholdet 2:1:1

5 g leucin

2,5 g isoleucin

2,5 g valin

Totalt: 10 g BCAA per 10 g pulver

Alternativ 2 - 10 g BCAA Xpand FX i forholdet 4:1:1

5,3 g leucin

1,35 g isoleucin

1,35 g valin

Totalt: 8 g BCAA per 10 g pulver

Vil ikke 10 g av alternativ 2 være like så bra som 10 g av alternativ 1? Alternativ 2 gir bare 8 g BCAA, men siden leucin mengden er den samme (faktisk litt høyere) som alternativ 1 så blir vel effekten omtrent den samme?

Meget godt spørsmål som blir litt for teknisk for min del. Forhåpentligvis er det noen smartinger her som kan svare deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brøt fasten kl ti idag ( pleier å bryte den i ett-to tia ).

Vil dette ha noe å si ? Må jeg faste 3 timer lengre imorgen da? Siden jeg brøt fasten tidligere en vanlig, må jeg kjøre enda større kalorieunderskudd imorgen for å få samme resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsspørsmål:

Vil ikke forholdet mellom de tre forskjellige aminosyrene også være av betydning? For så lenge isoleucin og valin er tilstede så er det vel strengt talt leucin dosen som er den viktigste, så for å ta et eksempel:

Alternativ 1 - 10 g BCAA FX i forholdet 2:1:1

5 g leucin

2,5 g isoleucin

2,5 g valin

Totalt: 10 g BCAA per 10 g pulver

Alternativ 2 - 10 g BCAA Xpand FX i forholdet 4:1:1

5,3 g leucin

1,35 g isoleucin

1,35 g valin

Totalt: 8 g BCAA per 10 g pulver

Vil ikke 10 g av alternativ 2 være like så bra som 10 g av alternativ 1? Alternativ 2 gir bare 8 g BCAA, men siden leucin mengden er den samme (faktisk litt høyere) som alternativ 1 så blir vel effekten omtrent den samme?

Alt 2 vil være bedre for å stimulere proteinsyntesen i henhold til Lyle McDonald, da Leucin er kongen av aminosyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brøt fasten kl ti idag ( pleier å bryte den i ett-to tia ).

Vil dette ha noe å si ? Må jeg faste 3 timer lengre imorgen da? Siden jeg brøt fasten tidligere en vanlig, må jeg kjøre enda større kalorieunderskudd imorgen for å få samme resultat?

I see what you did there!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor effektivt du tror 0.3 g mer leucin stimulerer proteinsyntesen ;)

Neinei, var ikke det at jeg trodde 0,3 g ville utgjøre en insane forskjell, var mer et spørsmål om 8 g netto BCAA ville kunne være like så bra som 10 g netto BCAA gitt at forholdene mellom aminosyrene var ulike :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgjer ikkje så veldig mykje når det er snakk om 8-9g per 10g, men enkelte produkt har nede i 5g per 10g. Då må ein doble mengda for å nå same nivå.

Rein BCAA har 10g i 10g, men dei fleste har tilsett smak, konsistens eller noko sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting.. Er det helt umulig å kombinere PF med nattevakter? Jeg har lest såpass at jeg vet at man bør holde seg til samme tidspunkt hver dag, men det kan bli et problem å bryte fasten kl 17 de dagene jeg står opp 06.. Jobber 70% natt.. Kan det kombineres på noen måte?

Jeg sitter med akkurat det samme. 60% nattevaktstilling, og har dermed to helt ulike døgnrytmer. :) Imidlertid har jeg funnet at selv om jeg har fri så trener jeg sjelden før 16-17-18-tiden uansett, så jeg kan godt holde kostholdsrytmen og spisevinduet likt. I sommer skal jeg imidlertid jobbe i tredelt turnus.. :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville dere løst kabalen min?

Jobbtid varierer mellom dag (12-18) og kveld (18-02). Med dagtidsvakt må jeg trene etter jobb (rundt 19) og kveldvaktene må jeg trene før jobb (16-17 tiden). Jeg trives best med å ha 3 måltider, klarer ikke store måltider sent på kvelden og skulle ønsker å finne en "balanse" mellom disse to jobbskiftene, for å holde spiserommet ganske stabilt. Forslag? ps; har ikke bcca (altså må ha et måltid før trening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...