Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette var egentlig ment for en annen tråd men poster det her og :)

"Hei!

Jeg vil bare legge til at jeg har gått på periodisk faste i snart ett år og er totalt vant til denne livstilen. Jeg spiser ofte bare ett måltid om dagen(kembostort). Jeg kan ofte la det gå over 20 timer uten mat når jeg trener og føle meg superpigg.

I går løftet jeg tunge møbler i 4 timer og forbrant sikkert masse så en time på sofaen for hvile før jeg tok en 2 timers hard fotballtrening, jeg eksploderte nærmest av energi, masse adrenalin på trening og når jeg kom hjem hadde jeg ikke spist på 26 timer(utenom BCAA). Da spiste jeg en gigantisk middag på 3000-4000 kalorier(har trent magesekken til å tåle stort volum :)).

Så en god natts søvn og i dag føler jeg meg topp, enda ikke spist i dag og snart skal jeg trene, gleder meg til den gigantiske middagen jeg skal spise etter trening!!! :)

Kan også legge til at jeg ikke har merket noe forskjell i styrkeprogresjonen siden jeg begynte på PF, hverken positivt eller negativt. Har trent relativt seriøst og lagt på meg ca. 4kg muskler siden september i fjor.

Jeg får økt fokus i hverdagen under PF, vet ikke hvorfor men har venner som har begynt på PF som sier det samme. Kanskje det har noe med at kroppen ikke trenger å bruke energi på fordøyelsen? Det tar jo mange mange timer å fordøye et måltid.

Periodisk faste er faktisk det mest revolusjonerende jeg har lært om innen trening og det er nå en livsstil for meg, jeg kommer aldri til å gå tilbake. Jeg føler 0 sult nærmest uansett hvor lenge jeg lar det gå mellom måltider, sult ligger i hodet og forventningen av mat. Jeg forventer aldri mat før tiden er inne og dermet tenker jeg ikke på det.

Diett er også som en lek når det kommer til sultfølelse under PF.

REVOLUSJONERENDE!

Men gi det tid, tok meg 1-2mnd å vende meg til det så jeg nesten aldri følte sult. 6mnd+ for å ALDRI føle sult. Kroppen er fantastisk, den tilpasser seg. :)

Satan, denne posten ble mye lenger enn jeg hadde trodd... kanskje jeg heller burde postet denne i PF-tråden?

Peace out! :)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten rapport fra meg etter en uke med periodisk faste.

Har nå snart spist en uke med periodisk faste, og jeg liker det veldig godt forløpig! De første to-tre dagene var tunge, og spiser jeg mye karbohydrater føler jeg meg generelt mer sulten, så har måttet være litt obs på dette.

Det psykiske med PF er for meg det mest avgjørende. Jeg kan godt være sulten en stund før måltidene, men når jeg vet at jeg kan spise en god porsjon med middag OG dessert på mitt siste måltid så fokuserer jeg ikke på det. Det var annerledes når jeg spiste ett knekkebrød her og ett knekkebrød der, da fikk jeg jo aldri spise meg mett, og ble følgelig småsulten hele tida. Da bestod jo også middagen av lite kalorier, siden jeg spiste så mange måltider hver dag, og måtte fordele kaloriene utover 5-6 måltider. Nå spiser jeg to ganske store måltider hver dag, og ett litt mindre. Om det fortsetter sånn som dette, så tror jeg faktisk jeg også kan bli kvitt de siste 6-8 kiloene. Spennende! I går spiste jeg litt godteri til kvelds + et par pizzastykker, og det merket jeg godt i morges, så i kveld skal jeg lage meg noe litt mer proteinrikt, sånn at jeg blir mindre surrete før kl. 12 i morgen(kollokvie med meg i morges var ikke nyttig, men ganske gøy med alle feilformuleringene mine).

Dette er gøy! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trenger litt synspunkter på mitt kosthold! Har du tid et lite øyeblikk setter jeg stor pris på hjelp:)

Jente 175,5 cm, 73,4 kg. Trener 5-6 styrke økter i uken, samt litt kardio. Fett % 20

Frokos: Kaffe og 10 gram BCAA

Kl.12.00

Måltid 1

150 gram kyllingfilet

15 gram ris

150 gram mager cc

60 gram blåbær

50gram brokkoli

Kl. 15.00

Måltid 2 :

150 gram kyllingfilet

15 gram ris

65 gram agurk

150 gram mager cottage cheese

100 gram jordbær

1 kiwi

16- 18

Trening

(Innen kl. 21.00)

Etter trening:

150 gram Kyllingfilet

70 gram ris

30 gram mandler

300gram mager kesam

10 gram odelia rapsolje (fordelt på stekingene)

Samt omega 3, zma, glutamin. 1800 kcal, 129 gram karb, 206 gram prot, 45 gram fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trenger litt synspunkter på mitt kosthold! Har du tid et lite øyeblikk setter jeg stor pris på hjelp:)

Jente 175,5 cm, 73,4 kg. Trener 5-6 styrke økter i uken, samt litt kardio. Fett % 20

Frokos: Kaffe og 10 gram BCAA

Kl.12.00

Måltid 1

150 gram kyllingfilet

15 gram ris

150 gram mager cc

60 gram blåbær

50gram brokkoli

Kl. 15.00

Måltid 2 :

150 gram kyllingfilet

15 gram ris

65 gram agurk

150 gram mager cottage cheese

100 gram jordbær

1 kiwi

16- 18

Trening

(Innen kl. 21.00)

Etter trening:

150 gram Kyllingfilet

70 gram ris

30 gram mandler

300gram mager kesam

10 gram odelia rapsolje (fordelt på stekingene)

Samt omega 3, zma, glutamin. 1800 kcal, 129 gram karb, 206 gram prot, 45 gram fett

Jeg har lite peil på kosthold, men har lest en del steder rundt om på dette forumet og du trenger ikke Bcaa hvis du ikke skal trene før spisevinduet. Resten får noen andre ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mimimi:

Leangains sier ikke noe imot å trene hver dag, men om du vil brenne fett og bli sterkere så synes jeg det er det lettere å kjøre 3 dager uten kardio og fokusere på kosthold, kommer selvfølgelig ann på målet ditt. Ved første blikk ser det ut som litt lite carbs til treningsdag å være, uavhengig om vektnedgang eller styrkeøkning.

Usikker på mengden mat før trening og, men så lenge du har lite carbs før og glykogenlagrene er klare for å fylles etter trening så er det kanskje greit. Uansett, mindre før og mer karbs etter trening, uavhengig om du søker vektnedgang eller styrkeøkning. Generelt ville jeg minimert fettinntaket så mye som mulig på treningsdagen og.

For mer om hvordan man kan spise før trening for å få optimal effekt: Sure-Fire Fat Loss | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

I tillegg så handler leangains mye om hviledager for å forbrenne fett. Han har lavkarbo/moderat fett på hviledager for å forbrenne evt fett som har kommet med kalorioverskuddet på treningsdager. Under er link til hvordan du skal regne ut matinntak

For alle andre og forsåvidt(jeg kommer sikkert til å repitere dette):

Anbefaler denne siden for periodisk faste tips, langt mer oversiktlig enn leangains.com og er laget av en tidligere klient av Martin Berkhan. PF er IKKE magisk i seg selv, men brukt riktig så kan man få bra resultater uten å stresse med kosthold. Se på Client results for inspirajson ; Results | RippedBody.jp og for info er det mye bra, for diett ville jeg anbefalt;

Øverst ser du "Diet Guide" i menyen, se på Simplefied Counting Rules og Calculating you Macros. DIsse er gull verdt -

For å illustrere, har cutta/deffa i snart tre måneder. Jeg kjører høykarbo på treningsdager, lavkarbo - MODERAT FETT - på hviledager, pretty much høy protein hver dag.

Har gått ned 7 kilo og 12cm på magen på 10 uker nå. Styrke er samme. Jeg teller ikke kalorier, jeg bruker forenklinger og tar ca mål av gram carbs og protein. Spiser omtrent det jeg vil.

For de som ville booket Martin Berkhan som PT, Andy er et godt alternativ, riktig nok har hjemmesiden hans ett harry navn, men det for bare være :)

Hvorfor ikke PSFM? Fordi om man lærer seg Andy sitt system trenger man ikke å tenke diett og man slipper å gå uten carbs! og man får alle macronæringstoffene

Peace out!

Edit: når jeg ser på kostholdet ditt igjen, så har du ganske lite fett, så det er bra for en treningsdag, ser ellers bra ut, bortsett fra mer karbs etter trening. Kikk på den andre linken og post hva målet ditt er så kanskje det er letter å komme med anbefaling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg skal plassere dette her eller i "dumme spørsmål", men what the hey..

Om en mnds tid må jeg inn i en 30dagers PF-periode, sånn er det bare. Der er også fastetiden ca.19timer +/-, og spisevinduet blir mellom 22 og 03 en plass... hvordan burde man gjennomføre dét?

Gjør jo dette 1 gang hvert år, men i år har jeg lyst til å for første gang gjøre det planlagt og gjennomført sunt!

Jeg jobber jo mot lavere fett%, som regel går jeg opp i vekt i løpet av denne mnd (par kg). Men det vil jeg ikke i år! :p

Drikker heller ikke utenom spisetiden.

Noen som har lyst til å veilede litt?:whistling:

Henger meg på denne, de siste årene har jeg gått ned men klarer lett å gå i pluss på Eid.

Begynner faktisk på PF idag, hittil gått på PSMF (hat:thumbsdown:) Fungerer greit med få måltider.

Spørsmålet er hvordan man skal få i seg nok kalorier med et vindu på 5 timer? Og det mellom 22 og 03

:!::!::confused::confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne, de siste årene har jeg gått ned men klarer lett å gå i pluss på Eid.

Begynner faktisk på PF idag, hittil gått på PSMF (hat:thumbsdown:) Fungerer greit med få måltider.

Spørsmålet er hvordan man skal få i seg nok kalorier med et vindu på 5 timer? Og det mellom 22 og 03

:!::!::confused::confused:

Jeg har egentlig nå kommet meg til psmf-elsk-stadiet:wub: Og ser egentlig lysere på det hele nå :)

Flere som nevner de kjører en PF-variant på PSMF også. Så da burde det gå for oss! :D

Eller kanskje du er ferdig på psmf nå?

Jeg har slitt litt med å kun trene 3 ganger helkropp, det ligger ikke for meg:thumbsdown: men i Ramadan må det jo være glimrende opplegg :)

Så jeg tror jeg kjører på.

Og Eid har jeg ikke tenkt tanken på en gang:eek: jaja, med gode valg i mnd før, så har vi litt å gå på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig nå kommet meg til psmf-elsk-stadiet:wub: Og ser egentlig lysere på det hele nå :)

Flere som nevner de kjører en PF-variant på PSMF også. Så da burde det gå for oss! :D

Eller kanskje du er ferdig på psmf nå?

Jeg har slitt litt med å kun trene 3 ganger helkropp, det ligger ikke for meg:thumbsdown: men i Ramadan må det jo være glimrende opplegg :)

Så jeg tror jeg kjører på.

Og Eid har jeg ikke tenkt tanken på en gang:eek: jaja, med gode valg i mnd før, så har vi litt å gå på! :D

Gjorde meg ferdig med PSMF for en uke siden. Tenkte det var greit å bli litt vant med en sunn ramadan måned, enn ett fettholdig-myekarb-liteprotein-ramadan. Derfor begynner jeg idag, akkurat 1 måned før.

Ramadan er jo et av de mest gjennomforskede områdene når det gjelder kosthold, og danner mesteparten av grunnlaget for det vi vet om IF. Pass på å få i deg proteinene dine. Resten er ikke så farlig. Faktisk ville jeg kanskje forsøkt PSMF-kosthold der all maten ble spist i spisevinduet ditt.

LEC: takk for svar....ja.....PSMF.......hmfr.......skal prøve

Hva med trening da? mer spesifikt NÅR er det best å trene? før fasten brytes? etter fasten brytes?

Treningsstudioet stenger kl. 00:30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fastende men har hittil bare tatt en proteinshake med vann etter trening og så en time senere en stor middag.

Men jeg tenkte nå at kanskje det er lurt å ta noen raske carbs rett etter trening i tillegg? For å raskere stimulere muskelvekst etter trening.

Noen vil kanskje si at det er åpenlyst men husker jeg leste at en moderator på forumet sa at carbs rett etter trening ikke har noen ekstra effekt så lenge du får dem i deg innen neste trening så da sluttet jeg med det, men siden jeg trener fastende med kun BCAA er det kanskje noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90kg, 184cm

Ey folks! Trenger litt hjelp her. Driver å planlegger måltider utifra PF prinsipper.. Merker jeg har vanskelig for å holde fett lavt på treningsdager når jeg skal opp mot 3600kcal.. har 300g protein, 400 carb og circa 38g fett nå =3300kcal.. Bør jeg gå høyere på protein eller karbo? Noen forslag til hvilke produkter isåfall?

Generelle tips/forslag til PF måltider tilpasset treningsdag og hviledag?

Ble plutselig en utfordring å komme igang med PF. Har ikke akkurat hatt problemer med å gå i overskudd fra tidligere av, men siden jeg skal lavt på fett på treningsdager ble det en litt hardere nøtt å knekke.

Tar artic oil (myrevo) 1 ss hver morgen nå, jeg må vel drøye denne til første måltid etter fasten? Am I right?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Martin anbefaler lavere med fett på treningsdager er vel at det lettere går til lagring om du ligger i kalorioverskudd.

Jeg ville kjørt på med litt mer av begge deler egentlig, gjerne karbs siden du spiser mindre av det på hviledagene.

Forslag til ting:

Frukt

Ris

Havregryn

Is

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah ok, takk for det! Men slik han forklarer med at man ikke skal ha høyt fettinntak på overskuddsdag(treningsdag siden overskuddet blir lagret osv.. Samme grunnen til at man skal holde lavt fettinntak den dagen man skal drikke alkohol. Det er jo så logisk man får det til. Men ingen problem å gå høyrere på carbs altså? Syns jeg havna jævli høyt både på proteiner og carbs plutselig, grunnen er vel lavt fettinntak. Har jo lest at med PF så slipper man masse stresse med å telle kalorier osv, tror det henger igjen her hos meg fra tidligere diettoppsett :p Better get used to IF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...