Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Skal prøve det. Takk. Blir som regel litt justeringer her og der før det sitter skikkelig :)

Blir alltid det. Jeg liker å avslutte dagen med en shake med kaseinpulver. Føler jeg blir mindre sulten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir alltid det. Jeg liker å avslutte dagen med en shake med kaseinpulver. Føler jeg blir mindre sulten da.

Jeg avsluttet med cottage cheese, bær og kasein selv igår. Ser såklart at det kunne vert en god del mer fett inne i bildet, så får kjøre på med det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å leser litt om periodisk faste nå, ser at det egentlig ligner mitt spisemønster fra før av. Har aldri vært komfortabel med å spise frokost, og spiser 2 til 3 store måltider om dagen. Er i fulltids jobb og spiser som regel i 11 tiden, i 16-18 tiden og til kvelds om jeg ikke har spist nok de to andre måltidene, kjenner sjeldent en sult følelse på kveldstid. Så hvorfor ikke sette det i system når jeg først er så nært. Målet mitt er muskelvekst.

Trener kl 06.30 eller rett etter jobb (ferdig 16.00). Vil det funke at jeg spiser 11-12, 17-18 (eller 16-17 de dagene det er morgentrening) og 19-20? BCAA annenhvertime mellom måltider, og 40/40/20 med inntak. Ifølge http://fitnessbloggen.no/regne-ut-energiforbruk/, vil mitt kcalforbruk ligge på omtrent 2581. På treningsdager burde jeg vell ligge noen hundre kcal i underskudd mens hviledager på vedlikehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg overså det siste du skrev. Det er bedre om du ligger i overskudd på treningsdager og i underskudd på fridager. Men hvis målet er muskelvekst og du ikke har mye fett på kroppen så kan du ligge i overskudd på fridager også.

Ikke spesielt mye fett på kroppen nei, 172cm og 69/70kg. For første gang har jeg klart å trent jevnlig over en lengre periode samtidig som jeg har lyst til det og gleder meg til neste runde på gymmen. Skal gi det et forsøk, med et par modifikasjoner av nåværende kosthold blir det nok bra.

Forsåvidt en sinnsyk form på han over her iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er PF noe som anbefales for alle uansett liksom?

hehe, kanskje jeg er ekstremt dum på dette, men har tenkt en stund på om jeg skal begynne med det nemlig :)

Men går fortsatt på videregående, noe som vil si at jeg står på 06.00 hver dag og ikke er hjemme før 15.30 de fleste dager. Jeg har alltid spist frokost og har derfor lurt på hvordan jeg skal skal klare å holde meg oppegående i 6 timer uten mat? hehe! Er i tillegg vanskelig å holde konsentrasjonen oppe på skolen når jeg er sulten og. Har dere smarte mennesker her inne noen forslag om hva jeg bør gjøre? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er PF noe som anbefales for alle uansett liksom?

hehe, kanskje jeg er ekstremt dum på dette, men har tenkt en stund på om jeg skal begynne med det nemlig :)

Men går fortsatt på videregående, noe som vil si at jeg står på 06.00 hver dag og ikke er hjemme før 15.30 de fleste dager. Jeg har alltid spist frokost og har derfor lurt på hvordan jeg skal skal klare å holde meg oppegående i 6 timer uten mat? hehe! Er i tillegg vanskelig å holde konsentrasjonen oppe på skolen når jeg er sulten og. Har dere smarte mennesker her inne noen forslag om hva jeg bør gjøre? :) :)

YMMV...du må nesten forsøke og finne ut hvordan du fungerer på IF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er PF noe som anbefales for alle uansett liksom?

hehe, kanskje jeg er ekstremt dum på dette, men har tenkt en stund på om jeg skal begynne med det nemlig :)

Men går fortsatt på videregående, noe som vil si at jeg står på 06.00 hver dag og ikke er hjemme før 15.30 de fleste dager. Jeg har alltid spist frokost og har derfor lurt på hvordan jeg skal skal klare å holde meg oppegående i 6 timer uten mat? hehe! Er i tillegg vanskelig å holde konsentrasjonen oppe på skolen når jeg er sulten og. Har dere smarte mennesker her inne noen forslag om hva jeg bør gjøre? :) :)

Jeg gr skole nå står opp alt i fra 5 til 7 om morran, første måltid alt mellom 11 og 13 etter hvordan foreleseninger er lagt opp. Sliter ikek med konsentrasjon eller noe, men er tilvendt PF. Var tøft den først uka, andre uka var spesiell og etter 3 uk viste jeg ikke hvordan jeg skulle gjøre noe annet. Frokost er aldri et alternativ lengre for meg, for jeg er ikke sulten. Ei styres jeg av klokka ,jeg spiser når jeg blir sulten jeg, og de fleste dagene havner jeg på et spisevindu mellom 6 og 9 timer.

OM PF fungerer for alle? Nei. Kan alle prøve? ja. Test deg frem og se, men gi det en uke eller to så du vet virkelig hva det er :)

Husk at du skal fremdeles spise som før, bare utsett frokosten eller kutt ut kveldsmaten. Fleste velger å kutte frokost, mye fordi man er optatt på morgenen og det er familiekos å spise på kvelden :)

Ellers er kaffe, te og vann. Til tider tyggis og drops fine ting :) Jeg drikker ofte te mens frøkna spiser frokost. På den måten kan jeg leve med en partner uten store forandringer i livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er PF noe som anbefales for alle uansett liksom?

hehe, kanskje jeg er ekstremt dum på dette, men har tenkt en stund på om jeg skal begynne med det nemlig :)

Men går fortsatt på videregående, noe som vil si at jeg står på 06.00 hver dag og ikke er hjemme før 15.30 de fleste dager. Jeg har alltid spist frokost og har derfor lurt på hvordan jeg skal skal klare å holde meg oppegående i 6 timer uten mat? hehe! Er i tillegg vanskelig å holde konsentrasjonen oppe på skolen når jeg er sulten og. Har dere smarte mennesker her inne noen forslag om hva jeg bør gjøre? :) :)

Jeg tror du burde ta tipsene til Tor!

Husk at ingen kan fortelle deg hvordan du må eller skal legge opp din måltidsfrekvens. Hvis PF ikke passer deg så burde du ikke følge det :) Er du glad i frokost, synes jeg du burde spise frokost. Hvis du blir stressa av å ikke ha mat i magen mens du er på skolen, så synes jeg du burde spise.

Men det er ikke verre enn å ta deg en uke der du prøver det ut. Hvis du blir helt pocoloco av det så hadde jeg gått tilbake. Poenget er at det skal være praktisk. For min del er bare periodisk faste en liten klubb for anonyme-ikke-frokost-spisere.. og det passa meg fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! :) Dette hjalp virkelig!

Er ikke alltid jeg er sulten om morgenen jeg heller, men jeg vet at med en gang jeg går ut døren halv 8 så rumler magen. Så får alltid bare i meg ett eller annet.. hehe!

Kanskje jeg skal ta en uke å prøve det ut, høres ikke så dumt ut egentlig for mat smaker jo mye bedre jo lengre utover dagen man kommer! =)

Frokosten min består som oftest av et kokt egg og et knekkebrød, men føler jeg blir fortere sulten når jeg spiser så tidlig om morgenen? Er dette noe jeg bare tror eller er det fakta ? hehe

Og ja på akkurat dette området har jeg minimalt med kunnskap. Derfor jeg må spørre dere om hjelp! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med en gang jeg går ut døren halv 8 så rumler magen.

Det er et hormon som heter grehlin som gjør det, og det er et "vanehormon". Det er det som gjør at tarmene og magen din gjør seg klar på de tidene der den er vant til å spise, og det er det som gjør at du gradvis begynner å bli sulten ca en halvtime før du pleier å spise. Når jeg sier vanehormon, så betyr det at du kan endre hvordan det produseres gjennom å endre tidspunkter for spising. Det tar 3-4 dager før grehlin-rytmen endres.

Mange klarer ikke å kjenne forskjell på sult og tom mage, og det er nok det første du må tenke på. Blir du sulten, eller er magen din tom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som lars nevner er grunnen til at alle som sier de spiser 8 ganger om dagen må spise så ofte fordi de alltid er sulten.. grunnen til at de alltid er sulten er nettopp fordi de spiser så ofte :)

Jeg merker fremdeles at det av og til rumler litt i 8-9tida ofte, men tar meg et glass vann eller noe vanligvis, og da gir det seg fort :) Matgleden er mye større når maten først kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,du har et godt poeng der altså :D

Er lei av å hele tiden være ''litt sulten''! Får heller dra meg meg en god kaffekopp på skolen og kose meg med den til kl 12 ( Er her selvkontrollen må inn i bildet, hehe). Så heller spise en god salat med kylling eller noe mellom 12-1, som metter frem til middag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...