Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lulz.

It's been fun watching Martin Berkhan turn into the same type of industry twit he used to criticize. Case in point his most recent critique of breakfast for 'making you hungry' which is just cherry picked bullshit. He's so determined to make everything into a support of IF that he's just ignoring data left and right. To whit: HIGH PROTEIN breakfasts reliably blunt hunger. Of course that doesn't support IF so he can't talk about that. Fuck him and his mindless fucking followers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på PSMF i ca 5 uker og føler at framgangen begynner å stagnere for ikke å nevne at jeg er drit lei, så jeg tenkte å gå over på vanlig underskudd diett på PF.

Jeg har lest igjennom Intermittent Fasting and Stubborn Body Fat | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health og hele denne tråden så spørsmål som allerede har blitt svart på burde bli holdt til et minimum.

Hovedmålet mitt her er å bli kvitt resten av det satans stae underhudsfettet mens jeg beholder den ynkelige muskelmassen jeg allerede har.

SÅ. Det jeg lurer på er følgende: Jeg forstår det slik at jeg kan spise før jeg drar på trening, men siden jeg har tenkt å trene styrke og ta litt rask gange på mølla, blir dette den mest effektive måten å bli kvitt fettet på, eller bør jeg bare ta bcaa før trening og så vente med å spise til etter trening? Eller er det samme ulla?

Det andre jeg lurer på er, hvor mye underskudd kan jeg ha uten at jeg ødelegger for meg selv på noen måte?

Jeg spør fordi jeg har en dårlig uvane med å ha veldig stort underskudd når jeg er på diett for at prosessen skal gå fortest mulig, men nå som fettprosenten er ganske lav så forstår jeg det slik at det er ikke bare bare å rushe som juling.

Er 27 år, 71kg, 179cm, og vil gjette at fettprosenten er under 10%, sixpacken vises litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt lærevansker, så jeg ville bare spørre her for å være helt sikker på hva jeg skal gjøre er rett eller feil.

Og ang. fettprosenten, da jeg veide 80kg tok jeg en sånn kroppssammensetning test på en maskin hos fysioen, den du står på mens du holder et par håndtak, og ifølge den hadde jeg 11% kroppsfett, og etter å dømme fra din reaksjon må ha vært helt riv ruskende feil.. ouch. De er vel ikke til å stole på i det hele tatt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist etter PF en stund nå, og trives veldig! Energien er på topp, og jeg er ikke sulten før 15:00 -16:00 tiden.

Slik ser kostholdet ut pr. dags dato:

Kaffe

Trening 14:00; lett styrke i ca. 1 time

Etter trening: 3 toppede ss CC og 1 ss vanlig vaniljekesam med bringebær og blåbær (som regel det, eller annet frukt noen ganger)

Når jeg kommer hjem, starter jeg på lunsjen som består av: 100-150 g Hvit fisk/tunfisk/laks eller kylling med avokado, egg, cherrytomater, spinat & ruccola

Middag 18:00

150 g kylling med masse grønnsaker

Kveldsmat 20:00 - 21:00:

150 g kylling/fisk med salat

En sjelden gang spiser jeg litt fruktsalat på kvelden dersom jeg fortsatt er sulten.

Jeg er 158 cm over bakken og veier ikke så altfor mye, så jeg trenger vel kanskje ikke mere protein, eller...(?) Det er jo en del proteiner i kostholdet mitt, og jeg blir jo god og mett...

Så... jeg har et enkelt spm; ser dette greit ut også mtp. treningen? Er det noe jeg kan legge til, evt. justere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste denne Why Does Breakfast Make Me Hungry? | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Så leste jeg disse:

Appetite. 2012 Apr 30;59(2):201-203. [Epub ahead of print]

Consuming pork proteins at breakfast reduces the feeling of hunger before lunch.

Meinert L, Kehlet U, Aaslyng MD.

Source

Physiol Behav. 2012 Feb 1;105(3):877-84. Epub 2011 Oct 28.

Whole grain rye breakfast - sustained satiety during three weeks of regular consumption.

Isaksson H, Tillander I, Andersson R, Olsson J, Fredriksson H, Webb DL, Åman P.

Source

Nutr. 2011 Jul;141(7):1381-9. Epub 2011 May 11.

Breakfast consumption affects appetite, energy intake, and the metabolic and endocrine responses to foods consumed later in the day in male habitual breakfast eaters.

Astbury NM, Taylor MA, Macdonald IA.

Source

Public Health Nutr. 2012 Feb;15(2):238-45. Epub 2011 Jun 23.

Does consuming breakfast influence activity levels? An experiment into the effect of breakfast consumption on eating habits and energy expenditure.

Halsey LG, Huber JW, Low T, Ibeawuchi C, Woodruff P, Reeves S.

Source

Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96.

Deleterious effects of omitting breakfast on insulin sensitivity and fasting lipid profiles in healthy lean women.

Farshchi HR, Taylor MA, Macdonald IA.

Br J Nutr. 2009 Jan;101(2):295-303. Epub 2008 Jul 18.

Comparison of the effects of a high- and normal-casein breakfast on satiety, 'satiety' hormones, plasma amino acids and subsequent energy intake.

Veldhorst MA, Nieuwenhuizen AG, Hochstenbach-Waelen A, Westerterp KR, Engelen MP, Brummer RJ, Deutz NE, Westerterp-Plantenga MS.

J Nutr. 2011 Jan;141(1):163-8. Epub 2010 Dec 1.

Breakfast frequency and quality may affect glycemia and appetite in adults and children.

Pereira MA, Erickson E, McKee P, Schrankler K, Raatz SK, Lytle LA, Pellegrini AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen: but an important point of this article is that post-breakfast hunger is independent of food choice...

Så uavhengig av matvalg vil martin ha frem at frokost øker sultfølelsen. Det stemmer ikke med studiene over iallfall. Og da synes jeg det er rart martin ikke diskuterer de i sin artikkel, det kan godt hende de har svakheter han finner, og det hadde vært interessant lesning. men han bare lar hver og ta de med? Martin er lommekjent på pubmed og kan sikkert disse utenat. For meg som ikke følger IF eller lean gains men synes det er interessant og lese artiklene hans for det, mister han troverdighet når han plukker ut det som passer han og hans konsept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå gjør du egentlig litt det samme som Berkhan gjør, Fjeldmann. Faktum er jo at mange folk faktisk BLIR sultne av å spise frokost. Skal vi ignorere det også?

Berkhan har forsøkt å forklare dette fenomenet. Tenk nå på at selve essensen i problemstillingen allerede er i favør av PF som spisemønster. Og problemstillingen er det ikke Berkhan som har funnet på – den er basert på empiriske data og han bare velger å diskutere den.

Hvis noen hadde skrevet en artikkel om hvorfor trær faller ned når du sager gjennom stammen, er det totalt meningsløst å kritisere denne personen for å ha en agenda fordi han digger trær som ligger på bakken og vise til studier som viser at nei, trær faller ikke når du sager gjennom stammen. Faktum er jo at de aller fleste trær faller ned når du sager gjennom stammen deres. På samme måte finnes det folk som blir sultne av frokost, og det er ikke noe Berkhan har funnet på; han forsøker bare å forklare det, og han gjør det på en fornuftig måte.

Det er åpenbart at resultatene fra Berkhans artikkel vil tale i favør av PF. Skulle han forklart problemstillingen "Why does breakfast make me hungry" ved å si "breakfast does not make you hungry"?

Skal Berkhan kritiseres for å ha en agenda, får man kritisere han for å ta opp problemstillingen i utgangspunktet, ikke for å finne resultater som faktisk forklarer den. Og å kritisere han for å ta opp en interessant problemstilling er rimelig respektløst.

Et annet sentralt poeng som kommer frem i artikkelen til Berkhan er at mekanismene som forårsaker denne økte appetitten kun er til stede hos personer med meget god insulinsensitivitet, altså godt trente personer. Han skriver jo til og med at Average Joe kan ha god nytte av frokosten sin:

Although the feeding-induced insulin peak comes much faster and is much higher, due to the meal coinciding with the circadian cortisol peak, the net effect should be that average insulin secretion and blood glucose in the post-prandial period post-breakfast is lower than later in the day, under a low-cortisol fed condition. In a way, Average Joe’s sluggish pancreas might actually benefit from the augmented insulin response in the morning,

Jeg sjekket ut studiene dine, og det er et par av dem som refererer til "healthy subjects." Det blir en litt for upresist til å sammenligne med Berkhans artikkel, som presist snakker om slanke folk med lav fettprosent (som slettes ikke har noe 1:1-forhold med BMI).

Anyway, it wasn’t until at a later stage, leanness wise, that breakfast really started becoming a problem.

Faktum er fortsatt at det finnes personer som opplever at frokost gjør dem sultne, og man kan ikke forklare en slik problemstilling ved å fortelle dem at nei, du tar feil, frokost gjør deg ikke sulten, og vise til studier som støtter opp under dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spist etter PF en stund nå, og trives veldig! Energien er på topp, og jeg er ikke sulten før 15:00 -16:00 tiden.

Slik ser kostholdet ut pr. dags dato:

Kaffe

Trening 14:00; lett styrke i ca. 1 time

Etter trening: 3 toppede ss CC og 1 ss vanlig vaniljekesam med bringebær og blåbær (som regel det, eller annet frukt noen ganger)

Når jeg kommer hjem, starter jeg på lunsjen som består av: 100-150 g Hvit fisk/tunfisk/laks eller kylling med avokado, egg, cherrytomater, spinat & ruccola

Middag 18:00

150 g kylling med masse grønnsaker

Kveldsmat 20:00 - 21:00:

150 g kylling/fisk med salat

En sjelden gang spiser jeg litt fruktsalat på kvelden dersom jeg fortsatt er sulten.

Jeg er 158 cm over bakken og veier ikke så altfor mye, så jeg trenger vel kanskje ikke mere protein, eller...(?) Det er jo en del proteiner i kostholdet mitt, og jeg blir jo god og mett...

Så... jeg har et enkelt spm; ser dette greit ut også mtp. treningen? Er det noe jeg kan legge til, evt. justere på?

Du har blitt fortalt det før, og jeg sier det igjen: Du spiser i beste fall 800 kcal om dagen og det er altfor lite. Søk profesjonell hjelp. Videre diskusjon om dette i denne tråden kommer til å bli fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en slik test på treningsstudioet mitt et par uker etter forrige DXA-måling. På DXA fikk jeg 11,3% og InBody sa 6,8%. Jeg vet også om mange andre som har fått utrolig lave resultater på dem. Metoden som benyttes gjør at de er høyst tvilsomme. Hvor i landet bor du?

I innlegget mitt pekte jeg til en kalkulator der du kan regne ut hvor mye du skal ligge på for å oppnå forskjellige resultater på IF. Den bruker jeg selv, og den er bra. Du må uansett ikke gå rett fra en PSMF over på en IF, for da er kroppen vant til lave kalorier og ingen ting vil skje. Det som er tingen å gjøre om PSMF stopper opp er å ta en pause og så finne ut hva du skal gjøre når kroppen din har hvilt i to uker. Det kan være ny PSMF eller det kan være en mer moderat diett. Det kan være IF, eller det kan være 10 måltider i døgnet. Eller det kan være å bygge litt muskler.

Du må uansett være forsiktig med "og det må skje så fort som mulig!"-tankegangen, da den ikke lønner seg i lengden.

Jeg bor i Trondheim, blir å satse på en fettkaliper istedet hvis jeg klarer å få tak i en.

Takk for innspill, skal smøre meg med tålmodighet å gjøre det du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå gjør du egentlig litt det samme som Berkhan gjør, Fjeldmann. Faktum er jo at mange folk faktisk BLIR sultne av å spise frokost. Skal vi ignorere det også?

Berkhan har forsøkt å forklare dette fenomenet. Tenk nå på at selve essensen i problemstillingen allerede er i favør av PF som spisemønster. Og problemstillingen er det ikke Berkhan som har funnet på – den er basert på empiriske data og han bare velger å diskutere den.

Hvis noen hadde skrevet en artikkel om hvorfor trær faller ned når du sager gjennom stammen, er det totalt meningsløst å kritisere denne personen for å ha en agenda fordi han digger trær som ligger på bakken og vise til studier som viser at nei, trær faller ikke når du sager gjennom stammen. Faktum er jo at de aller fleste trær faller ned når du sager gjennom stammen deres. På samme måte finnes det folk som blir sultne av frokost, og det er ikke noe Berkhan har funnet på; han forsøker bare å forklare det, og han gjør det på en fornuftig måte.

Det er åpenbart at resultatene fra Berkhans artikkel vil tale i favør av PF. Skulle han forklart problemstillingen "Why does breakfast make me hungry" ved å si "breakfast does not make you hungry"?

Skal Berkhan kritiseres for å ha en agenda, får man kritisere han for å ta opp problemstillingen i utgangspunktet, ikke for å finne resultater som faktisk forklarer den. Og å kritisere han for å ta opp en interessant problemstilling er rimelig respektløst.

Et annet sentralt poeng som kommer frem i artikkelen til Berkhan er at mekanismene som forårsaker denne økte appetitten kun er til stede hos personer med meget god insulinsensitivitet, altså godt trente personer. Han skriver jo til og med at Average Joe kan ha god nytte av frokosten sin:

Jeg sjekket ut studiene dine, og det er et par av dem som refererer til "healthy subjects." Det blir en litt for upresist til å sammenligne med Berkhans artikkel, som presist snakker om slanke folk med lav fettprosent (som slettes ikke har noe 1:1-forhold med BMI).

Faktum er fortsatt at det finnes personer som opplever at frokost gjør dem sultne, og man kan ikke forklare en slik problemstilling ved å fortelle dem at nei, du tar feil, frokost gjør deg ikke sulten, og vise til studier som støtter opp under dette.

hehe, noen poenger her. Jeg har nå sett at dette er et fenomen, selv om studier viser noe annet og ingen jeg har snakket med før har nevnt dette som et problem. Jeg har altså tilgode og møte en frisk, sunn, trent, fitt person som spiser en stor omelett og to grove skiver rapportere om sult 30 min etterpå. Martin mener jo at dette skjer med flere uavhengig av mat valg.

Men Jeg lurer på et par ting. Og dette er ikke for og kritisere artikkelen (enda mer). Om jeg forstår Martin riktig, vil man bli mer sulten av å spise frokost enn hvis man spiser det samme måltidet senere på dagen fordi man spiser måltidet idet cortisol nivåene når en topp, da blir insulin produksjonen boostet som videre fører til et raskere/større fall av bloduskker nivåer som gjør deg sulten, sant? Dette skjer hos 12-14% ish står det (Som da er hans erfaring?) . Hvorfor skjer dette hos 12-14% og ikke resten? Slik det blir lagt frem høres jo det ut som en prosess som bør være lik for de fleste? Høye kortisol nivåer på morgenen, økt effekt av insulin og et raskere/større fall i blodsukker som gjør deg mer sulten enn på kvelden feks. Hva skjer hos de 12 prosentene? Får de en super boost? Er de super sensetive? Hvorfor blir ikke de andre sultne når den samme prosessen skjer hos de? Ta meg til eksempel, jeg går rundt med 6-10 i fett prosent hele året. Litt egg, brød, frukt til frokost og jeg spiser lunsj av ren rutine, ikke av sult spesielt. Stiller spørsmålet kritisk ser jeg når jeg leser igjennom. Men dersom dette er en fenomen hos noen få personer hadde det vært spenene og vite hvorfor. srs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev dette naar jeg sluttet med periodisk faste for en tid tilbake siden. Priser denne diettformen for alle som skulle kunne klare aa leve med den, og syns selv det var enkelt aa gaa opptil 20 timer uten mat.. Det er dog en del drawbacks og de pr;ver jeg aa ytre her, slik JEG ser de :

Slutten på et prøveprosjekt --> periodisk faste

Da har min prøveperiode på 2 år med periodisk faste kommet til veis ende. Har vært til tider krevende, vanskelig, men også givende, belønnende å teste denne måten å spise/leve på, og det har forøvrig vært morsomt å sett hvilke bakdeler å fordeler det kunne ha hatt.

La meg starte med å si at periodisk faste er ikke uvoerkommelig. Det "kan" funke for folk flest men det krever at det par faktorer faktisk er til stede.

1. Du må kunne å planlegge, du har et spisevindu på 4-8 timer så du må være klar til å spise i denne tiden.

2. Du må vite mengde, og type mat. Du har kanskje 2 måltider i løpet av en dag og må sørge for at kroppen får den næringen den trenger av både vitaminer, proteiner, karbohydrater og fett. Dette er i og for seg greit for de som kjenner godt til kost og har erfaring på¨dette området, men kanskje ikke like lett for alle?

3. Du må synes det er greit å ofre sosiale sider av livet, da mat o.l ødelegger hele prinsippet med periodisk faste (økt forbrenning dess lengre kroppen er uten føde)

Hva er belønningen(e) med periodisk faste?

1. Om du er flink til å spise sunt, smart, og strukturert vil du etter ikke så alt for lang tid merke forskjellen. I mitt tilfelle økte jeg svagt i vekt men tapte store mengder fett i en gitt forsøksperiode. Fikk den laveste fettprosenten jeg noen sinne har hatt samtidig som jeg økte i styrke( noen %, ikke nevneverdig mye)

2. Det gjør det lettere å ikke overspise. De fleste av oss syns ikke det er lett å hive i seg 4000 kcal på 2-3 måltider, dermed blir spørmålet ofte hva man kan spise på disse 6 timene for å KLARE å få nok mat til kroppen. =)

3. Det oppforder til å trene fastende, gjerne med BCaa innenbors, som for meg har hatt ekstremt styrkeøkende effekt(dvs å trene fastende, men ferskt uthvilt)

Hvorfor velger jeg å slutte?

Vel, det passer streng talt ikke for meg. . Når jeg starter skolen klokken 08.00, er der til 15.00 så burde jeg jobbe videre. I steden må jeg hjem for å spise, evt så frister det å dra hjem for å spise selv om matpakken er med. Denne form for diett utelukker nemlig en sen middag med mindre jeg begynner spisetiden i 3-4 tiden, men da er det svært vanskelig å være konsentrert om formiddagen før fasten tar slutt.

I tilegg syns jeg det er vanskelig å ikke kunne løpe, trene på kveldstid, o.l fordi da bør man få inn proteiner/karbohydrater for å stoppe nedbryting av muskelatur. Dette kan man ikke på periodisk faste som gjør at man må trene på en angitt del av dagen. Dette gjør igjen at studier, o.l får lide, og dette passer dårlig per dags dato.

Min konklusjon er at periodisk faste har enormt potensiale, men det krever strengt talt at man har frihet til å styre livet litt rundt dette. Det krever også at man aksepterer sosiale tap som mindre snax kvelder med venner, familie o.l¨

For de som vil prøve periodisk faste så mener jeg dere har en spennende periode framfor dere. Dere vil lett klare å holde vekta, kanskje øke i styrke, finne ut nye ting om din/deres egen kropp, og oppnå gode resultater, men prisen kan for enkelte av dere, kanskje være for mye

Lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev dette naar jeg sluttet med periodisk faste for en tid tilbake siden. Priser denne diettformen for alle som skulle kunne klare aa leve med den, og syns selv det var enkelt aa gaa opptil 20 timer uten mat.. Det er dog en del drawbacks og de pr;ver jeg aa ytre her, slik JEG ser de :

Slutten på et prøveprosjekt --> periodisk faste

Da har min prøveperiode på 2 år med periodisk faste kommet til veis ende. Har vært til tider krevende, vanskelig, men også givende, belønnende å teste denne måten å spise/leve på, og det har forøvrig vært morsomt å sett hvilke bakdeler å fordeler det kunne ha hatt.

La meg starte med å si at periodisk faste er ikke uvoerkommelig. Det "kan" funke for folk flest men det krever at det par faktorer faktisk er til stede.

1. Du må kunne å planlegge, du har et spisevindu på 4-8 timer så du må være klar til å spise i denne tiden.

2. Du må vite mengde, og type mat. Du har kanskje 2 måltider i løpet av en dag og må sørge for at kroppen får den næringen den trenger av både vitaminer, proteiner, karbohydrater og fett. Dette er i og for seg greit for de som kjenner godt til kost og har erfaring på¨dette området, men kanskje ikke like lett for alle?

3. Du må synes det er greit å ofre sosiale sider av livet, da mat o.l ødelegger hele prinsippet med periodisk faste (økt forbrenning dess lengre kroppen er uten føde)

Hva er belønningen(e) med periodisk faste?

1. Om du er flink til å spise sunt, smart, og strukturert vil du etter ikke så alt for lang tid merke forskjellen. I mitt tilfelle økte jeg svagt i vekt men tapte store mengder fett i en gitt forsøksperiode. Fikk den laveste fettprosenten jeg noen sinne har hatt samtidig som jeg økte i styrke( noen %, ikke nevneverdig mye)

2. Det gjør det lettere å ikke overspise. De fleste av oss syns ikke det er lett å hive i seg 4000 kcal på 2-3 måltider, dermed blir spørmålet ofte hva man kan spise på disse 6 timene for å KLARE å få nok mat til kroppen. =)

3. Det oppforder til å trene fastende, gjerne med BCaa innenbors, som for meg har hatt ekstremt styrkeøkende effekt(dvs å trene fastende, men ferskt uthvilt)

Hvorfor velger jeg å slutte?

Vel, det passer streng talt ikke for meg. . Når jeg starter skolen klokken 08.00, er der til 15.00 så burde jeg jobbe videre. I steden må jeg hjem for å spise, evt så frister det å dra hjem for å spise selv om matpakken er med. Denne form for diett utelukker nemlig en sen middag med mindre jeg begynner spisetiden i 3-4 tiden, men da er det svært vanskelig å være konsentrert om formiddagen før fasten tar slutt.

I tilegg syns jeg det er vanskelig å ikke kunne løpe, trene på kveldstid, o.l fordi da bør man få inn proteiner/karbohydrater for å stoppe nedbryting av muskelatur. Dette kan man ikke på periodisk faste som gjør at man må trene på en angitt del av dagen. Dette gjør igjen at studier, o.l får lide, og dette passer dårlig per dags dato.

Min konklusjon er at periodisk faste har enormt potensiale, men det krever strengt talt at man har frihet til å styre livet litt rundt dette. Det krever også at man aksepterer sosiale tap som mindre snax kvelder med venner, familie o.l¨

For de som vil prøve periodisk faste så mener jeg dere har en spennende periode framfor dere. Dere vil lett klare å holde vekta, kanskje øke i styrke, finne ut nye ting om din/deres egen kropp, og oppnå gode resultater, men prisen kan for enkelte av dere, kanskje være for mye

Lykke til =)

Forsøksperiode på TO år? Har du bilder eller?

Vil si du har misforstått hele prinsippet om du tror du må ofre trening, sosialt liv og jobb for å følge pf altså.. Vet ikke engang hvor jeg skal begynne, ble bare frustrert av å lese det her. PF er en tilnærmingsmåte som gjør hverdagen enklere i forhold til mindre matlaging, spesielt for de som ikke er glad i å spise tidlig på morgenen. Du sier du går sulten og ukonsentrert på skolen, vet du hvordan du skal unngå det? Man spiser maten sin på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...