Gå til innhold

Hvor mange av dere veier egentlig maten?


Markmus

Anbefalte innlegg

Hei! Har selv gått ned en del kilo uten noe form for kaloritelling, men kun med rasjonale mengder mat og lurere matvalg. Dette gjorde jeg i 2 1/2 før jeg nå rett før sommeren 2015 begynte å telle kalorier fordi jeg trodde dette skulle gi meg resultater (les: cutte fett), men jeg har opplevd et større opphold i vektnedgangen siden jeg begynte med dette kontra perioden hvor jeg ikke telte. Hvorvidt dette er fordi vekten min er såpass lav nå i forhold til før eller fordi jeg spiser mer kalorier vet jeg ikke. Selv vurderer jeg å slutte å telle for en periode fordi jeg føler det gir en falsk "garanti". Men uansett spør jeg dere av ren nyskjerrighet; Teller du kalorier? Hvorfor/Hvorfor ikke? ^_^^_^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg teller kalorier! :) Det gjør jeg fordi jeg vil ha en jevn ukentlig vektnedgang på 300-500g, og for å kontrollere det best mulig er jeg nødt til å vite et relativt nøyaktig ukesgjennomsnitt. Har jeg gått opp i vekt den ene uken kan jeg se på gjennomsnittet og justere litt ned, og har jeg gått for mye ned kan jeg justere litt opp også videre. Ulempen med å telle er at man lett kan bli litt for opphengt i gram, men for min del fungerer det fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det siste året gått ned ganske mange kilo og i den forbindelse har jeg fortsatt god kontroll på kcal-inntaket per dag. Erfarte at de siste 2-3 kiloene satt utrolig fast og måtte gjennomføre temmelig strikte grep for å bli kvitt disse. Tar etterhvert mesteparten av maten på øyemål, veier hvis jeg er usikker, utenom grønnsaker der spiser jeg temmelig fritt. Logger på diett.no for å ha kontroll på protein/fett/karb-fordelingen. Det er sikkert ikke nødvendig lengre men jeg får ro ved å ha sånn noenlunde oversikt over inntaket, er ikke helt klar for å slippe opp på kontrollen enda selv om gode matrutiner etterhvert begynner å bli godt etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg starta med trening gikk jeg ned litt i fettmasse bare ved å spise sunnere generelt. I vår begynte jeg å telle kalorier en stund, dette er utrolig vanskelig! Nå teller jeg ca halvparten av maten jeg får i meg, altså kaloriene, men jeg syns det er krevende å gå fra full kontroll til å stole på at man ikke overspiser som en tulling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier når jeg bevist vil endre vekt opp/ned. Når jeg er i mål går jeg over på "sunn fornuft" og øyemål og ligger stort sett alltid stabilt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At vektnedgangen din har stoppet opp har i hvert fall ingenting med at du veier maten å gjøre, så sant det ikke gjør deg STRESSET (som ikke er bra for vektnedgang). :)

Jeg veier det meste av maten min når jeg er hjemme. F.eks 200-250 g karbonadedeig, 40-50 g nøtter, 40-50 g proteinpulver. Enkelte matvarer er jo ferdig veid i porsjonen jeg bruker, så da gjør jeg det ikke. 

Gjør det for å ha noenlunde kontroll, ikke nødvendigvis fordi jeg er redd for mye mat, men også fordi jeg er redd å få i meg for lite. 

Om jeg ikke skal ned i vekt, har jeg dog ingen fast matplan. Har bare en noenlunde oversikt over hva jeg trenger og får i meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å veie maten en periode siden jeg mistenker at jeg ikke får i meg nok. Ga opp etter en dag eller to. For mye pirk.:wacko:

Nå spiser jeg bare litt mer så får jeg se om det blir noe progresjon på muskelfronten etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) jeg teller kalorier sånn hver dag. Jeg lever på 1300-1600 for dagen.  Jeg er ganske slank, veier 52kg og er 168cm. Hva syntes du egentlig om det ? Altså du som gutt. Lurer ofte på hva dere syntes om at noen jenter er ekstrem forsiktig med kosthold pga kroppen. :-) ( mener du det er en spiseforstyrrelse?) selv syntes jeg ikke det, forde jeg velger dette frivillig for å kunne holde den figuren jeg har. Hva mener du/dere om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) jeg teller kalorier sånn hver dag. Jeg lever på 1300-1600 for dagen.  Jeg er ganske slank, veier 52kg og er 168cm. Hva syntes du egentlig om det ? Altså du som gutt. Lurer ofte på hva dere syntes om at noen jenter er ekstrem forsiktig med kosthold pga kroppen. :-) ( mener du det er en spiseforstyrrelse?) selv syntes jeg ikke det, forde jeg velger dette frivillig for å kunne holde den figuren jeg har. Hva mener du/dere om dette? 

Hei du. Jeg som gutt (gubbe) tenker du er på vei til å sulte deg i hjel. Det er en forskjell på å være tynn og slank/trent. Overfølsomme/ekstremt forsiktige matdamer er ikke moro å være med. Spis litt mer og lev litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veide nesten all mat i et halvt år, og greide med dette, Lifesum + god hjelp av PT på trening å gå ned nesten 10 kg. Det har gjort at jeg har mye bedre oversikt over hvor mye mat jeg egentlig skal spise. Jeg veier maten innimellom nå også, men har stort sett oversikt over hvor mye jeg bør spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...