Gå til innhold

Treningsåret 2014


Swålruz

Anbefalte innlegg

Bra tråd scyther! Hadde egentlig ikke tenkt å skrive her, men ved nærmere ettertanke fant jeg ut at å se ting i perspektiv innimellom slett ikke er så dumt.

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Høydepunkt: At jeg har blitt merkbart sterkere i løpet av året. Markløften har eksempelvis gått fra 70 kg til 135 kg.

Nedturer: Ingen. Jeg har vært frisk og skadefri, og det vil jeg fortsette å være.

Hvilke mål nådde du?

Nådde alle målene mine i bøy, benk og mark med god margin. Sammenlagt har jeg økt (den uoffisielle) totalen min med 110 kg :) Det viktigste målet mitt var å begynne å konkurrere i styrkeløft, og nå har jeg 6 stevner bak meg med NM som årets siste.

Beste treningsminner fra året?

Vet at det er nevnt opptil flere ganger, men jeg sier det igjen: alle øktene på BSK med alle de fine menneskene :love:

Noe du vil klare før året er omme?

Det er det ikke tid til, men forrige uke fikk jeg opp 135 kg i mark på trening. Uoffisiell norgesrekord på en vanlig fredag er ganske greit!

Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

Jepp!

Hva er målene for 2015?

MERE VEKTER. Og så skal jeg ta kravet for junior-VM utstyrsfritt. Sånn, nå har jeg sagt det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Høydepunktene == målene jeg nådde. I tillegg at jeg skjønte at jeg kan ta i mye mer, og gikk fra 35 til 70 kg mark på svært kort tid. Nedturen er helt klart hofteskaden, med både betennelse i leddkapsel og i sene. Torpederte markløftprogresjonen min og gjorde at jeg måtte ta en lengre pause fra øvelsen. Får fortsatt ikke lov til å ta knebøy, og utfall er totalt uaktuelt.

Hvilke mål nådde du?

  • 1 chinup uten assistanse
  • 3x5 pushups
  • Politihøyskolekravet for benkpress (1p: 32,5 4 reps)
  • Politihøyskolekravet for horisontal roing (1p: 4 reps)
  • Fast rutine med trening min. 6 dager i uken
  • Løpe ute en gang i uken

Beste treningsminner fra året?

Beste minnet er nok mitt møte med kettlebells, samt det vanvittige antallet high fives jeg har fått hos PT-en min.

Noe du vil klare før året er omme?

Få til ei trening til midt i romjulsstresset :)

Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

Definitivt. Kroppen min er bedre og hodet mitt er virkelig langt bedre. Jeg har muskler som vises nå og jeg har fått midjen min tilbake. Hurra!

Hva er målene for 2015?

  • Politihøyskolekravet for benkpress (3p 32,5 x 18)
  • Politihøyskolekravet for horisontal roing (3p x 18)
  • 3x6 uassistert chinups
  • Godkjent KB snatch

For markløft skal jeg sette meg ned med min personlige trener så vi finner ut hva som er realistisk. Skal også begynne med pullups, men målsettingen der må jeg også ta med han. Foreløbig klarer jeg 3x2 assistert med lilla strikk med svært hårfin margin.

I tillegg skal jeg få såpass kontroll på senebetennelse både i armer og hofte, slik at jeg ikke trenger å begrense programmet mitt og kan få til alle baseøvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydepunkter og nedturer:

Daglige høydepunkter, måtte, og må stadig klype meg i armen over at jeg fortsatt trener. Toppen på kransekaka er de gangene jeg ikke har orket eller villet trene, men gjort det likevel. Hadde en god dag på 100 i benkpress og 250 i widowmaker.

Nedturene kom med de evindelige ryggplagene som toppet seg med en tur på legevakta etter et forsøk på 170 i markløft… måtte kutte 40-50% i alle øvelser der ryggen er innvolvert.

Hvilke mål nådde du?

Trene 4 til 5 ganger i uken, følge kostholdsoppsettet. Ca 80% oppnåelse på kost, 100% på trening.

Beste treningsminner fra året?

Mange, men ingen som utmerker seg.

Noe du vil klare før året er omme?

Nix.

Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

Definitivt sterkere. Bedre og mer selvsikker må andre som kjenner meg svare på;)

Hva er målene for 2015?

120 i benk

170 i knebøy

Få litt bedre sixpack etter bulkingen.

150 i markløft

120 i strakmark

70 i skulderpress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2014 var året jeg startet med styrketrening. Og året jeg fant løsningen på hvordan jeg skulle unngå å bli delvis ufør.

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Høydepunktene: Å klare min første pullup. Og så de fem første. De to treningene hvor jeg bare synes alt var lett og kunne holde på og holde på.

Nedturer: Når smerter og skader har gjort treningene vanskelige.

Hvilke mål nådde du?

Det viktigste målet: Å bli så godt som smertefri. Jeg har fremdeles smerter, men kan ikke sammenlignes med for et år siden. Og det er styrketreninga som har gjort det. Det handler ikke bare om å trene, men å trene rett - så min beste avgjørelse treningsmessig var å få meg personlig trener. Ikke bare en PT, men en som virkelig kan det hun driver med - takk flinke Therese!!!
http://forum.fitnessbloggen.no/members/therese.154/

Første treningsmålet jeg har satt meg styrekemessig var å klare dips, og det gjorde jeg. Så var det å klare en pullup, og det gjorde jeg. Og så fem, og det gjorde jeg. De andre målene jeg har er mer langsiktige.

Beste treningsminner fra året?

Treningen med David og Therese, har aldri lært så mye på så kort tid noen sinne før. Og aldri har en kropp hatt mer nytte av to timer noen sinne tror jeg.
:)

Noe du vil klare før året er omme?

Klare repstaket på knebøy så jeg kan øke i 2015

Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

Gjorde meg friskere!!

Hva er målene for 2015?

Holde meg mest mulig smertefri

Holde meg skadefri

Ikke glemme hvorfor jeg prioriterer treningen så høyt, så jeg kan fortsette å fungere godt i hverdagen

Ha det gøy

Trene meg så sterk og stabil at jeg kan gjøre det jeg ønsker - spille innebandy, hoppe, leke.

Jevnlig Yoga

Jobbe mot de langsiktige målene jeg satt meg - KV i bøy, 1,5 KV i mark ++

Resultater etter første året med styrke, såvidt startet min reise, de resultatene som ikke kan sees er viktigst:[ATTACH]156163[/ATTACH]

post-32345-14440994890577_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Høydepunkt: ta kontakt med Menno, ikke slitt med skader

Nedtur: der og da: innse at konkurransehøsten ikke gikk - nå kunne jeg ikke gitt mer faen. Og selvsagt koffeintabben, den kunne jeg ærlig tatt vært foruten

Hvilke mål nådde du?

Leve av å være PT og kun det, samt jobbe under Børge sitt mentorship, et mål jeg aldri turte å sette meg eller hadde forventet

Bli generelt sterkere, slik at øvelser som vanligvis ble begrenset av stabilitet ikke var en begrensning i like stor grad.

Beste treningsminner fra året?

Testøktene i starten av programmet med Menno, aldri vært så sliten :D

Noe du vil klare før året er omme?

Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

Definitivt, men absolutt ikke hvis jeg ikke hadde tatt et tak i meg selv og sett meg selv utenfra

Hva er målene for 2015?

Bli bedre, være flinkere til å "se meg selv", overgå 2014 jobbmessig

Vedlikeholde leangain på 3500kcal +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy tråd
:)

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Mitt største høydepunkt i 2014 må være at jeg endelig har lært meg å stresse ned og lytte til kroppens signaler. Etter 15 år på en berg-og-dalbane, er dette det ALLER viktigste jeg har oppnådd i året som gikk.

"Så fort" jeg lærte meg å slappe litt mer av, kom også resultatene.. veldig gøy og true story!

Nedtur: har hatt et kjempeår, så kan ikke komme på noe spesifikt..

Hvilke mål nådde du?

Ref. punktet over; resultatet av å la kroppen "styre skuta" er 5-6 kg ned i 2014, mye sterkere, gladere, lyst til å trene stort sett hver dag - rett og slett å være fornøyd med meg selv!
:)

Dette er et enormt skritt i riktig retning for en kontrollfrik som tidligere måtte ha koll på hver eneste kalori som gikk ned i gapet samt hadde et minimum for antall kalorier som skulle forbrennes på gymmet hver dag.

Snakk om å drepe treningsgleden 'a!

Beste treningsminner fra året?

Utallige timer på gymmet i selskap med mange fine folk
:)

Prestasjonsmessig har ikke fokuset ligget på maksløft og sånt, men styrken øker jevnt og trutt.

Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

JA! Spesielt siste punktet - selvsikkerheten er på god vei oppover, og det er det beste med å holde seg i form, mener jeg.

Hva er målene for 2015?
1. Klare Chin-ups uten strikk

2. Ned bittelitt til i fettprosent, 2-3 kg uten tap av styrke

3. Bygge mer booty
;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Høgdepunktet må vere at eg har klart å kome ned i ein decent feittprosent, utan at det var eit mål i seg sjølv. Nedturane var at eg får vondt ein ny stad omtrent annakvar økt og at eg fekk tilbake albogeskaden frå 2011 og hofteskaden frå 2012.

Hvilke mål nådde du?

Ingen. Hadde som mål å springe 11. etappe på Holmenkollstafetten på 4:30 og dermed kjempe om beste etappetid i A1. Var ikkje i nærleiken. Deretter var målet å komen under 10 i Stoltzen, men vart skada og måtte stå over. Til slutt hadde eg tenkt å jogge meg ein maraton under 3 berre for å ha gjort det, men klarte ikkje eingong det.

Beste treningsminner fra året?

Nordmarka rundt og oppkøyringa til Amsterdam maraton. Hadde mellom anna ein progressiv 3-milstur på 2:05 der eg følte eg lett kunne fortsett å auke farten i 10 km til og ei terskeløkt i 3:30-fart. Klarte midlertid ikkje å levere på løpsdagen, men tar med meg at eg fekk ti skadefrie løpsveker.

Noe du vil klare før året er omme?

Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

Sterkare fysisk: Ja. Meir sjølvsikker: Ja på nokon punkt. Betre versjon: Nei, har mista litt eye of a tiger.

Hva er målene for 2015?

Hovudmålet for 2015 er å springe rundt Sognsvann på under 10 minutt, helst setje aldersrekord (9:56). Men viss eg ikkje klarar 10:30 før 1. juli, droppar eg mellomdistansesatsinga. Då går eg heller for Oslo triatlon og eit maratonløp før eg trappar ned på kondistreninga. Kanskje eg gjer eit forsøk på å kome under 10 i Stolzen i 2016.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Høydepunktene var vel å melde seg inn på Magnat og begynne med vektløfting. Nedturene har vært plagsomme knær og skuldre. Har gått glipp av mye trening på grunn av knærne.

Hvilke mål nådde du?

Alle mål i baseløft med god margin og målet jeg satte med i rykk. Hadde også et mål om at lårene ikke skulle få plass i buksene jeg hadde, noe som gikk :)

Beste treningsminner fra året?

Det er for mange til å ramse opp på grunn av Magnatgjengen<3 KamillaK Dag Ojive ielill Kristin Charm burny_ +++

Noe du vil klare før året er omme?

Jeg ville sette 100 kg i støt, men det ble med 90 kg på nyttårsaften. Som gikk ganske lett, så 100 kg er ikke langt unna. Likevel ikke missfornøyd mtp at persen kom etter nesten en mnd med treningsfri.

Hva er målene for 2015?

Har valgt å ikke sette konkrete mål i vektløftingsøvelser, men å gå for en total som kvalifiserer til NM. Skal også begynne å konkurrere og har allerede meldt meg på mitt første stevne. Skal også lære meg å spise nok mat og gå opp mange kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Høydepunkt i mestringssammenheng må vel sies å være 200kg i mark (til tross for at jeg drar mer enn det nå). Noe med stort, rundt tall osv :D

Ellers er jeg ekstremt fornøyd med at jeg tok steget og betalte for veiledning av PT, først av Mathieu Charles, deretter av forumets egen burny_. Lært masse som jeg kan ta med meg videre.

Nedturene ble heldigvis ikke så mange, men har pludret litt med et venstre kne de siste tre-fire årene, og hadde en periode da det hindret meg noe.

Også var jeg fast bestemt på å bikke 500 i raw total forrige gang jeg testet 1RM, men endte på 497,5 :banghead:

Hvilke mål nådde du?

Hadde egentlig ingen konkrete mål for 2014 bortsett fra å fortsatt være awesome, men det vil jeg påstå at jeg traff ganske greit :cool:

Beste treningsminner fra året?

Fellestreninger med bloggen-folk :D

Og 4 dager vandring på Hardangervidda. Latterlig pene omgivelser og superbra vær :D

Hva er målene for 2015?

Moar tøying.

Hårete ambisjoner om 550kg totalt på samme eller lavere kroppsvekt.

10+ strikte chins

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var dine høydepunkter og nedturer?

Høydepunktet er egentlig at jeg tok kontakt med Therese og har hatt en fremgang jeg bare kunne drømme om. Jeg ville egentlig bare få opp motivasjonen igjen og få et lite dytt på veien.

I høst tok jeg push ups mot racket i bakgrunnen (ja, sånn ca i hoftehøyde for meg), dagens situasjon sees under.

post-1245-14440995260857_thumb.png

Tror egentlig ikke at jeg har hatt noen store nedturer, og har jeg hatt det har jeg i så fall glemt dem.

Hvilke mål nådde du?

Trene jevnt og trutt og ha det gøy på trening. Ble de oppnådd? Ja :) Selv om det har vært knalltøffe økter som T satte opp og som jeg aldri trodde jeg kom til å gjennomføre.

Beste treningsminner fra året?

Det beste treningsminnet og generelt beste minne fra 2014 var i sommerferien da jeg trente yoga hver morgen på en takterasse i en landsby i Hellas med utsikt over havet mens solen stod opp og jeg følte at livet falt på plass.

Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

Ja, så absolutt! (y)

Hva er målene for 2015?

Danse mer, le mer og bli sterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...