Gå til innhold

Veltrente jenter og mensen


Neona

Anbefalte innlegg

Og til alle som har mistet mensen som etterfølge av p-pilleslutt; Alle leger sier det kan ta flere år før den kommer tilbake, så det er ikke noe å være redd for. Naturligvis synd og litt ubehagelig, men det kommer.

Ta meg selv som eksempel. Jeg sluttet på p-piller i november/desember og har ikke hatt mensen siden. På torsdag var jeg hos legen, og nevnte at jeg ikke hadde hatt mensen på tre-fire måneder etter at jeg sluttet. "Det er heeelt normalt, og ingenting å bekymre deg for. Du må nok vente en god stund til!"

Fredag morgen dukket den opp igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har, til jeg får svar på alt av prøver som legene har tatt, satt tanken på å få mageruter på vent da jeg ikke har hatt mensen på noen måneder og det kan komme av lav vekt/lite fett på kroppen. Det ene er at jeg kanskje ikke veier så mye som jeg burde (ca. 49kg på 164cm), det andre er at jeg har gått på medisiner som kan ha kortsluttet noe hormongreier. Det vet jeg enda ikke.

Samtidig har jeg veldig lyst på mageruter, men jeg har ikke lyst til å gjøre noe før kroppen er i orden igjen. Kan jenter ha mageruter og mensen? Det er sikkert individuelt og alt det der, men er det noen her som har det og det går greit?

les innlegget mitt to hakk over det du skrev.....en kan ha sixpack og mensen dersom krppen er i balanse! men hvorvidt en får six-pack eller ikke avhenger veldig av gener (hvor fettet legger seg, kroppsbygning, o.l), treningsmetode og kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, til jeg får svar på alt av prøver som legene har tatt, satt tanken på å få mageruter på vent da jeg ikke har hatt mensen på noen måneder og det kan komme av lav vekt/lite fett på kroppen. Det ene er at jeg kanskje ikke veier så mye som jeg burde (ca. 49kg på 164cm), det andre er at jeg har gått på medisiner som kan ha kortsluttet noe hormongreier. Det vet jeg enda ikke.

Samtidig har jeg veldig lyst på mageruter, men jeg har ikke lyst til å gjøre noe før kroppen er i orden igjen. Kan jenter ha mageruter og mensen? Det er sikkert individuelt og alt det der, men er det noen her som har det og det går greit?

Kvinnekroppen må ha en viss andel kroppsfett for at hormonene skal fungere slik de er ment til å fungere. For å få sixpack på en kvinnekropp må man ha rimelig lav fettprosent, langt under det som er anbefalt for å opprettholde en frisk og sunn kropp. Dette er en av grunnene til at kvinner ikke er ment til å gå rundt med tydelig, definert sixpack året rundt.

Jeg tipper fettprosenten din er alvorlig lav fra før av, med 49 kg delt på 164 cm og at grunnen til din manglende menstruasjon ligger der. Fettprosenten for sixpack ligger under 15 og du ligger nok sikkert allerede i det leiet fra før av. Ser du ingen synlige mageruter nå vil jeg bare minne om at mageruter avhenger av gener og trening, de kommer ikke automatisk fram av lite fett på kroppen.

Jeg vil sterkt anbefale deg å legge på deg litt av både muskler og fett. Hos deg skal det ikke så mye til før fettprosenten din øker betraktelig dersom du går inn for det. Man kan ha synlige mageruter og mensen men da skal man også være heldig med kosthold, søvn, mosjon og alle de andre 150 parametrene som spiller inn i kroppens samfunksjoner siden mageruter som sagt krever en fettprosent langt under optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ligger litt lavt i vekt, og jeg spiser en god del (rundt 1800-2000 daglig ifølge diett.no) men jeg har noen hormonproblemer og jeg vet ikke hva som utredes. Som sagt ligger mageruter på vent til kroppen er i orden igjen, og om det ikke blir mageruter på meg pga. fettet samles på magen (jeg har lite på lår/rumpe) så får det bare være sånn. Det hadde bare vært morsomt å ha.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg vet ikke om det har blitt sagt før. Om ikke, så er det på høy tid. Om det har blitt sagt, så synes jeg det er nødvendig å gjenta det: Når jenter mister mensen, så har ting gått for langt. Da er kroppen i ulage, og man er langt fra å være sunn...

Kjenner jeg føler meg litt truffet her.

Har gått til legen, fått p-piller og beskjed om å gå opp i vekt. Gått opp i vekt, brukt og avsluttet pillene.. Venter på at legen skal ringe meg opp om hva som skal skje videre.

Hvordan er det egentlig om mensen blir fremstilt kunstig(via piller), og ikke kommer naturlig. Kan man ikke bi gravid da? Noen som vet av gode artikler om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner jeg føler meg litt truffet her.

Har gått til legen, fått p-piller og beskjed om å gå opp i vekt. Gått opp i vekt, brukt og avsluttet pillene.. Venter på at legen skal ringe meg opp om hva som skal skje videre.

Hvordan er det egentlig om mensen blir fremstilt kunstig(via piller), og ikke kommer naturlig. Kan man ikke bi gravid da? Noen som vet av gode artikler om dette?

Du bør ikke gå på p-piller når du ikke har mensen - da vet du ikke om den er "i gang"... Når du går på p-piller får du ikke vanlig mensen, og etter at en slutter på pillene kan det lang tid før det kommer i gang igjen. Jeg fiokk beskjed om å holde meg unna p-pillene slik at jeg kunne se om jeg fikk menstruasjonen tilbake. Hos meg var østrogennivåene for lave og også fettprosenten for lav (under 10%). Ikke vent på at legen skal ringe deg - min lege sa hele tiden at "Vi venter litt til" - og du, det gikk TO ÅR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke gå på p-piller når du ikke har mensen - da vet du ikke om den er "i gang"... Når du går på p-piller får du ikke vanlig mensen, og etter at en slutter på pillene kan det lang tid før det kommer i gang igjen. Jeg fiokk beskjed om å holde meg unna p-pillene slik at jeg kunne se om jeg fikk menstruasjonen tilbake. Hos meg var østrogennivåene for lave og også fettprosenten for lav (under 10%). Ikke vent på at legen skal ringe deg - min lege sa hele tiden at "Vi venter litt til" - og du, det gikk TO ÅR

Det jeg fryktet også. Min fett % er nok ikke så lav, men lavere enn den tidligere har vært.

Ouch! Skal ringe legen snarest! Får høre hva hun sier da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg lest gjennom en del av denne tråden og har blitt lettere forvirret. Hvor alvorlig er det egentlig å miste menstruasjonen? Jeg har ikke hatt mensen siden begynnelsen av januar, og tror grunnen kan være at jeg har hatt et stort vekttap på veldig kort tid. Ser at mange av dere her er bare "glad for å slippe styret", mens andre tar det veldig alvorlig. Burde jeg oppsøke lege, eller skal jeg bare vente å se om den kommer tilbake igjen? Jeg er bare 16 år gammel, men har hatt mensen regelmessig i snart 7 år. Har absolutt ikke lyst til å miste muligheten til å få barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mister menssturasjonen, så er det kroppens måte å si; "akkurat nå er ikke forholdene til rette for å få barn, så da stoppen jeg mensturasjonen til ting fungerer"....

Hvordan har du gått ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har jeg lest gjennom en del av denne tråden og har blitt lettere forvirret. Hvor alvorlig er det egentlig å miste menstruasjonen? Jeg har ikke hatt mensen siden begynnelsen av januar, og tror grunnen kan være at jeg har hatt et stort vekttap på veldig kort tid. Ser at mange av dere her er bare "glad for å slippe styret", mens andre tar det veldig alvorlig. Burde jeg oppsøke lege, eller skal jeg bare vente å se om den kommer tilbake igjen? Jeg er bare 16 år gammel, men har hatt mensen regelmessig i snart 7 år. Har absolutt ikke lyst til å miste muligheten til å få barn :)

Det er kroppen din som sier at nå må den fikse opp i andre problemer først, eller den må stresse ned. F.eks så har du lav fettprosent (nå veit ikke jeg hvor lav den er da, men den er jo ikke skyhøy) og det kan hende at kroppen din kjemper fordi den ikke har nok fett på kroppen.

Det kan også hende at kroppen din rett og slett er veldig stresset eller veldig underernært siden du har hatt ett stort vekttap på kort tid. Mister du mye hår, forresten?

  1. Det er mye bedre å gå til legen enn å ikke gå til legen.
  2. Hjemmebehandling: Sørg for å spise godt med mat (vedlikeholdish), gi kroppen søvn, hvile og ikke stress.
  3. Når du har mensen, hvor lang er syklusene dine, hvor mye blør du og har du spesielt mye vondt når du har mensen (snakker ikke om vanlig magekramper, men skikkelig ondt av typen trenger smertestillende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du gått ned i vekt?

Hm... jeg har gått ned i vekt ved å trene mye og spise lite. Får i meg 1300 kcal daglig, og trener 6 - 7 ganger i uken. Dette har ført til at jeg har gått ned 15 kg på 17 uker, veier nå 53 kg. Er ikke undervektig ifølge BMI, så jeg har hele tiden sagt til meg selv at det ikke er noen fare. Begynte likevel å lure da jeg mistet menstruasjonen.

Det er kroppen din som sier at nå må den fikse opp i andre problemer først, eller den må stresse ned. F.eks så har du lav fettprosent (nå veit ikke jeg hvor lav den er da, men den er jo ikke skyhøy) og det kan hende at kroppen din kjemper fordi den ikke har nok fett på kroppen.

Det kan også hende at kroppen din rett og slett er veldig stresset eller veldig underernært siden du har hatt ett stort vekttap på kort tid. Mister du mye hår, forresten?

  1. Det er mye bedre å gå til legen enn å ikke gå til legen.
  2. Hjemmebehandling: Sørg for å spise godt med mat (vedlikeholdish), gi kroppen søvn, hvile og ikke stress.
  3. Når du har mensen, hvor lang er syklusene dine, hvor mye blør du og har du spesielt mye vondt når du har mensen (snakker ikke om vanlig magekramper, men skikkelig ondt av typen trenger smertestillende)

Jeg har ikke lav fettprosent, har fremdeles mer fett å ta av kan du si! Kan godt hende det er stress, da jeg stresser veldig mye med maten og treningen. Skjedde også veldig mye vanskelig i livet mitt i en liten periode som førte til mye stress og tanker, det var også på denne tiden at jeg mistet menstruasjonen. Mister ikke noe hår nei - iallefall ikke mer en normalt :p

For å svare på punkt 3: pleier å ha mensen i ca. 5 dager. Blør (blødde) veldig mye, men har ikke mye vondt. Det hender selvsagt en gang i blandt at jeg må ta smertestillende, men det er sjelden. Har sluppet lett unna med mensensmerter egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... jeg har gått ned i vekt ved å trene mye og spise lite. Får i meg 1300 kcal daglig, og trener 6 - 7 ganger i uken. Dette har ført til at jeg har gått ned 15 kg på 17 uker, veier nå 53 kg. Er ikke undervektig ifølge BMI, så jeg har hele tiden sagt til meg selv at det ikke er noen fare. Begynte likevel å lure da jeg mistet menstruasjonen.

En ting er helt sikkert; ro ned på treningen. Jeg vet ikke hva du trener, men styrketrening 3 ganger i uken er nok for fremgang. Du kan legge inn litt kondisjon inn på de dagene, eller ta det på de dagene du ikke trener. Å trene moderat er som regel bedre enn å trene for mye eller ikke trene. Nå har kroppen din sagt ifra at det er nok, og hører du ikke på det, så kan du få konsekvenser senere i livet.

Ønsker du fortsatt å gå ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er helt sikkert; ro ned på treningen. Jeg vet ikke hva du trener, men styrketrening 3 ganger i uken er nok for fremgang. Du kan legge inn litt kondisjon inn på de dagene, eller ta det på de dagene du ikke trener. Å trene moderat er som regel bedre enn å trene for mye eller ikke trene. Nå har kroppen din sagt ifra at det er nok, og hører du ikke på det, så kan du få konsekvenser senere i livet.

Ønsker du fortsatt å gå ned i vekt?

Jeg trener styrke 3 - 4 ganger i uken, og kondisjon de andre dagene. Hvilke konsekvenser snakker du om?

Vet ikke helt hva jeg ønsker videre angående vekt. Føler meg "trygg" på vekta mi nå, når den verken går opp eller ned. Folk rundt meg blir veldig bekymret når jeg går ned i vekt, og jeg hadde blitt veldig bekymret hvis jeg hadde gått opp. Så ønsker mest å stå på stedet hvil, samtidig som jeg blir veldig glad når jeg ser vekta går nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke 3 - 4 ganger i uken, og kondisjon de andre dagene. Hvilke konsekvenser snakker du om?

Vet ikke helt hva jeg ønsker videre angående vekt. Føler meg "trygg" på vekta mi nå, når den verken går opp eller ned. Folk rundt meg blir veldig bekymret når jeg går ned i vekt, og jeg hadde blitt veldig bekymret hvis jeg hadde gått opp. Så ønsker mest å stå på stedet hvil, samtidig som jeg blir veldig glad når jeg ser vekta går nedover.

Hvor høy er du? Du skal være rimelig lav (kortvokst) for at du faktisk trenger å gå ned mer i vekt når du bare veier 53 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke 3 - 4 ganger i uken, og kondisjon de andre dagene. Hvilke konsekvenser snakker du om?

Når kroppen ikke får nok næring, kan/vil bl.a. følgende skje:

- sterilitet (ikke i stand til å få barn)

- osteoporose/osteopeni ("sprøere" ben som knekker lettere")

- rynkete hud

- ødelagte tenner

- mister hår (på hodet)

- fryser lettere

- konsentrasjonsproblemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... jeg har gått ned i vekt ved å trene mye og spise lite. Får i meg 1300 kcal daglig, og trener 6 - 7 ganger i uken. Dette har ført til at jeg har gått ned 15 kg på 17 uker, veier nå 53 kg. Er ikke undervektig ifølge BMI, så jeg har hele tiden sagt til meg selv at det ikke er noen fare. Begynte likevel å lure da jeg mistet menstruasjonen.

Jeg har ikke lav fettprosent, har fremdeles mer fett å ta av kan du si! Kan godt hende det er stress, da jeg stresser veldig mye med maten og treningen. Skjedde også veldig mye vanskelig i livet mitt i en liten periode som førte til mye stress og tanker, det var også på denne tiden at jeg mistet menstruasjonen. Mister ikke noe hår nei - iallefall ikke mer en normalt :p

For å svare på punkt 3: pleier å ha mensen i ca. 5 dager. Blør (blødde) veldig mye, men har ikke mye vondt. Det hender selvsagt en gang i blandt at jeg må ta smertestillende, men det er sjelden. Har sluppet lett unna med mensensmerter egentlig :)

Bra du har "begynt å lure"..

BMI-en du har i dag sier ingenting om prosessene i kroppen din hvis du har gått ned 15 kilo på 17 uker. Fortsetter du slik vil du fort bli undervektig, uten å gjøre noen endringer i forhold til kostholdet. Det du gjør nå fungerer tydeligis ikke for kroppen din. Den vektnedgangen du har hatt er ekstremt drastisk, og må ha krevd et ekstremt høyt kaloriunderskudd.

Reagerer også litt på kroppsbildet du ser ut til å ha. Aner ikke hvor høy du er, men den vektnedgangen kombinert med en tanke om at du bør gå ned enda mer, høres ikke bra ut. Det er kanskje ikke så enkelt, men det beste er nok om du kan finne en å snakke med dette om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kroppen ikke får nok næring, kan/vil bl.a. følgende skje:

- sterilitet (ikke i stand til å få barn)

- osteoporose/osteopeni ("sprøere" ben som knekker lettere")

- rynkete hud

- ødelagte tenner

- mister hår (på hodet)

- fryser lettere

- konsentrasjonsproblemer

... det der høres lite fristende ut! Bør vel begynne å lytte til kroppens signaler nå - uansett hvor vanskelig det er psykisk å trene mindre og spise mer.

Bra du har "begynt å lure"..

BMI-en du har i dag sier ingenting om prosessene i kroppen din hvis du har gått ned 15 kilo på 17 uker. Fortsetter du slik vil du fort bli undervektig, uten å gjøre noen endringer i forhold til kostholdet. Det du gjør nå fungerer tydeligis ikke for kroppen din. Den vektnedgangen du har hatt er ekstremt drastisk, og må ha krevd et ekstremt høyt kaloriunderskudd.

Reagerer også litt på kroppsbildet du ser ut til å ha. Aner ikke hvor høy du er, men den vektnedgangen kombinert med en tanke om at du bør gå ned enda mer, høres ikke bra ut. Det er kanskje ikke så enkelt, men det beste er nok om du kan finne en å snakke med dette om. :)

Tusen takk for så mange gode svar dere kommer med! Jeg er ganske lav, 160 cm, så det er ikke noe "fare". Men ja, det har vært en drastisk endring og et høyt kaloriunderskudd.

Er klar over dette med et forvrengt kroppsbilde. Får profesjonell hjelp av psykolog nå, og har en god mamma jeg snakker mye med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... det der høres lite fristende ut! Bør vel begynne å lytte til kroppens signaler nå - uansett hvor vanskelig det er psykisk å trene mindre og spise mer.

Tusen takk for så mange gode svar dere kommer med! Jeg er ganske lav, 160 cm, så det er ikke noe "fare". Men ja, det har vært en drastisk endring og et høyt kaloriunderskudd.

Er klar over dette med et forvrengt kroppsbilde. Får profesjonell hjelp av psykolog nå, og har en god mamma jeg snakker mye med :)

Bare hyggelig, og det er bra du har folk rundt deg som kan hjelpe :) Mat er så viktig, selv om fokuset ofte er motsatt i det samfunnet vi har i dag. Mat er jo det som gir oss energi og næring - som får huden til å stråle og håret til å skinne ;) Husk også at det er under restitusjonsperioden at musklene bygger seg opp igjen. Det som skjer når du trener styrke er nemlig en nedbrytning av musklene, og i perioden etterpå trenger musklene hvile og næring for å kunne vokse seg større og sterkere enn de var før treningen. Å trene 6 dager i uken krever av ulike grunner god grunntrening noen år først. Dessuten er de færreste skapt for å være like tynne som modellene man ser rundt omkring. Tenk heller at den vekten du har når du spiser nok og trener 2-3 ganger i uken er den vekten du er ment å skulle ha. :) De fleste som går hardere til verks på dette forumet er nok voksne, og da er det lettere å holde et sunt fokus på det man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...