Gå til innhold

Folkeopplysningen i kveld: Supermat! 2045 NRK


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fra Sigurdsdatter.com : Da Märtha og Elisabeth lanserte Astarte, "Engleskolen" i Oslo, ble jeg helt varm av glede og visste at det var noe jeg måtte gjøre, så der har jeg gått i tre år. En stund visste jeg ikke helt hvilken retning jeg skulle gå i, men skjønte etter hvert at jeg gjerne ville starte min egen Engleskole i Skien. Jeg spurte først Elisabeth og Märtha om de synes det var en god idé, og fikk bare positiv respons tilbake. Så i to år har jeg drevet Skien Engleskole; en reise i glede og vekst av en annen verden. Da tiden var inne til å bli suveren, og kutte båndene til staten, ga jeg roret videre til to av mine flinke elever som driver skolen videre i Skien.

Ja, kanskje noen skulle hørt med kongehuset hva de mener om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På forsiden av Adresseavisen kunne man forrige lørdag lese et sitat fra Märtha fra et englekurs i Trondheim:

"Du trenger ikke være trist for å ta kontakt med englene. Det kan like gjerne være noen helt enkle situasjoner, som at du står der og ikke vet om du skal velge gulrøtter eller poteter til middagen."

Det er akkurat slike situasjoner jeg ser for meg innby til interaksjon med engler. To carb or not to carb. Viktig shit de holder på med disse englene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

"– Jeg er bekymret for en sammenblanding mellom skolemedisin og alternativ behandling, som bidrar til å gi inntrykk av at for eksempel homøopatiske legemidler har en medisinsk effekt, noe de ikke har. Jeg mener derfor at homøopatiske legemidler hører hjemme andre steder enn på apoteket, sier Paul Joakim Sandøy i Civita."

http://www.nrk.no/norge/vil-ha-alternativ-medisin-ut-av-apotekene-1.12065883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Jeg er bekymret for en sammenblanding mellom skolemedisin og alternativ behandling, som bidrar til å gi inntrykk av at for eksempel homøopatiske legemidler har en medisinsk effekt, noe de ikke har. Jeg mener derfor at homøopatiske legemidler hører hjemme andre steder enn på apoteket, sier Paul Joakim Sandøy i Civita."

http://www.nrk.no/norge/vil-ha-alternativ-medisin-ut-av-apotekene-1.12065883

"– Mange av de homøopatiske legemidlene inneholder noen av de sterkeste giftene vi kjenner, og vi må være helt sikre på at det er fortynnet godt nok til at det ikke er farlig for pasientene."

Altså...... Mjo, mjaa, men alikevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"– Mange av de homøopatiske legemidlene inneholder noen av de sterkeste giftene vi kjenner, og vi må være helt sikre på at det er fortynnet godt nok til at det ikke er farlig for pasientene."

Altså...... Mjo, mjaa, men alikevel!

Jeg er fristet til å si at hvis du kjøper homøopatiske "legemidler" og du blir forgiftet, så er det Darwin som prøver å fortelle deg noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å si at hvis du kjøper homøopatiske "legemidler" og du blir forgiftet, så er det Darwin som prøver å fortelle deg noe...

Problemet er at det er umulig å bli forgiftet av homeopatiske legemiddler om de er i henhold til homeopatisk vissvass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I praksis betyr kvalitetssikring av homeopatiske legemidler å sikre at de ikke har noen virkelig effekt (ellers vil de kunne være potensielt svært farlige)! ;)

Det er temmelig spaced når man tenker på det. For at de skal få lov å selge de, må vi kunne garantere at de ikke virker, slik at de kan selge det å tjene penger...?

Som å selge seterrømme uten fett, men påstå at det er seterrømme... Om det ikke er svindel så vet ikke jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de blir underlagt kvalitetssikring som medisiner (for å sikre at det ikke er faktiske virkestoffer i dem) står jo forsåvidt ikke i noe motsetningsforhold med å la de være tilgjengelig i butikk. (paracet/ibux/nesespray osv.)

Etter å ha tatt en rask titt på forskriften , så hadde det ikke, slik jeg leser det, krevet en forskriftsendring engang å få det ut i butikk. Det krever at statens legemiddelverk setter det opp på lista som omfattes av forskriften § 1 første ledd a. (eller på lista over naturlegemidler i forskriftens § 1 første ledd B), og deretter på lista over legemidler som kan plasseres fritt (men under oppsyn) iht § 10 annet ledd. Det er iaf. vanskelig å se at det skulle være noen andre betenkeligheter (f.eks det som nevnes i forskriftens § 6 annet ledd) ved at et homeopatisk middel som er kvalitetssikret som uvirksomt kan settes opp på de listene slik disse beskrives, og dermed plasseres slik mtp. salg.

Det er vel heller det at rundingen ikke passer inn i firkanten - silk systemet er per i dag "må" de klassifiseres som medisiner for å komme inn under denne kvalitetskontrollen, og da følger det regler om distribusjon osv på grunn av klassifiseringen og ikke noe annet. Det som da blir vanskelig, er å hive de ut av apoteket som sådan, all den tid det er klassifisert som legemidler. I så fall måtte de endret forskriften til å gjøre dette til et legemiddel som ikke kan selges i apotek - bare i butikk. Eller legge kvalitetskontrollen et annet sted enn som legemiddelkontroll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de blir underlagt kvalitetssikring som medisiner (for å sikre at det ikke er faktiske virkestoffer i dem) står jo forsåvidt ikke i noe motsetningsforhold med å la de være tilgjengelig i butikk. (paracet/ibux/nesespray osv.)

Etter å ha tatt en rask titt på forskriften , så hadde det ikke, slik jeg leser det, krevet en forskriftsendring engang å få det ut i butikk. Det krever at statens legemiddelverk setter det opp på lista som omfattes av forskriften § 1 første ledd a. (eller på lista over naturlegemidler i forskriftens § 1 første ledd B), og deretter på lista over legemidler som kan plasseres fritt (men under oppsyn) iht § 10 annet ledd. Det er iaf. vanskelig å se at det skulle være noen andre betenkeligheter (f.eks det som nevnes i forskriftens § 6 annet ledd) ved at et homeopatisk middel som er kvalitetssikret som uvirksomt kan settes opp på de listene slik disse beskrives, og dermed plasseres slik mtp. salg.

Det er vel heller det at rundingen ikke passer inn i firkanten - silk systemet er per i dag "må" de klassifiseres som medisiner for å komme inn under denne kvalitetskontrollen, og da følger det regler om distribusjon osv på grunn av klassifiseringen og ikke noe annet. Det som da blir vanskelig, er å hive de ut av apoteket som sådan, all den tid det er klassifisert som legemidler. I så fall måtte de endret forskriften til å gjøre dette til et legemiddel som ikke kan selges i apotek - bare i butikk. Eller legge kvalitetskontrollen et annet sted enn som legemiddelkontroll...

Kanskje problemet bare er at homeopatiske remedier sorterer under feil direktorat. Ettersom det faktisk er rent vann det er snakk om, burde det ligge under Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt spørsmål, men kan noen forklare meg hvordan et homeopatisk middel liksom kun skal inneholde "minner" av virkemiddelet, og ikke alt annet i hele verden?

NB! Jeg siterer her ikke primærkilden, men fra Gunnar Tjomlids "Placebodefekten":

"Så er det viktig å riste denne beholderen i alle tre retningsakser, opp og ned, inn og ut, høyre og venstre. Ristingen var i følge Hahnemann svært viktig fordi det frigjorde "immateriell og spirituelle krefter"."

Dette forklarer riktignok ikke hvordan kun avtrykket av molekylet homeopaten fokuserer på blir avsatt i vannet og ikke avtrykkene av alle andre molekyler enn H2O som også befinner seg i vannflasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dumt spørsmål, men kan noen forklare meg hvordan et homeopatisk middel liksom kun skal inneholde "minner" av virkemiddelet, og ikke alt annet i hele verden?

Det blir egentlig et spørsmål som er umulig å svare på siden svaret ikke eksisterer. Vann har ikke minne, så derfor kan svaret være alt og ingenting, uavhengig av hva homeopater selv mener :)

Når det er sagt forklarer Tomla det noe ovenfor, og som man ser, det er bare humbugg og nonsense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...