Gå til innhold

Fjellturer i Norge


HeleneJ

Anbefalte innlegg

Må få slå eit slag for Helgelandsfjella, og eg ser jo at Sju Søstre og Visten allereie er nemnte her. Plenty av turar som startar omtrent ved havnivå og går opp til 800-1000 meter. Fantastisk utsikt i klårver! Luftigare fjell ute ved kysten, slakare terreng lenger inn. Mange er godt merka og lettgåtte så lenge fjellet er tørt. Kan få anbefale Dønnmannen, Tomskjevelen, Lovund og kven som helst av Sju Søstre ute ved kysten. I området Rana/Hemnes er det også ein gjeng med fjell, det er berre å boltre seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Oslo, så i og med at jeg er den eneste som har lappen så setter jeg en grense på 5 timer i bil :p

Det er ikke så mye ledig så snart midt i sesong, men jeg har trua på denne:

https://www.inatur.no/hytte/50f2eac5e4b097bd8c0ac7fa/legerhytta-skjak-almenning

Ledig begge de siste helgene i august, ca 5 timer kjøring fra Oslobygda, bilveg helt frem, sengeplass til 8, 1500 kroner for en normalhelg fordelt på x antall personer er ikke ille og det er både fiske og toppturmuligheter i nærheten.

Jeg er ikke kjent i området, men siden man kan få leid båt i vatnet nedenfor regner jeg med det er fisk der. Rent instinktivt ville jeg ha prøvd stanga oppe i Hamsedalen en halv mil nordøst for hytta (gå inn fra Hamsevik).

Turmessig ville jeg kanskje ha kjørt i retning Geiranger (som ikke ligger langt ifra), der er det turmuligheter med utsikt som står i kø.

Hytta ligger riktignok bare 150 meter fra RV15 Strynefjellsvegen, men det blir kanskje ikke all verden med trafikkstøy på en slik avstand? Det fins andre fine hytter som er ledig i Oppland og Hedmark, men de ligger gjerne et par timers gange fra bilveg og jeg skjønte det som uaktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye ledig så snart midt i sesong, men jeg har trua på denne:

https://www.inatur.no/hytte/50f2eac5e4b097bd8c0ac7fa/legerhytta-skjak-almenning

Ledig begge de siste helgene i august, ca 5 timer kjøring fra Oslobygda, bilveg helt frem, sengeplass til 8, 1500 kroner for en normalhelg fordelt på x antall personer er ikke ille og det er både fiske og toppturmuligheter i nærheten.

Jeg er ikke kjent i området, men siden man kan få leid båt i vatnet nedenfor regner jeg med det er fisk der. Rent instinktivt ville jeg ha prøvd stanga oppe i Hamsedalen en halv mil nordøst for hytta (gå inn fra Hamsevik).

Turmessig ville jeg kanskje ha kjørt i retning Geiranger (som ikke ligger langt ifra), der er det turmuligheter med utsikt som står i kø.

Hytta ligger riktignok bare 150 meter fra RV15 Strynefjellsvegen, men det blir kanskje ikke all verden med trafikkstøy på en slik avstand? Det fins andre fine hytter som er ledig i Oppland og Hedmark, men de ligger gjerne et par timers gange fra bilveg og jeg skjønte det som uaktuelt?

Høres bra ut, takk for tips. Det er 28-31 august vi skal dra, så dette passer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne noen fine områder i Hordaland:

Gullfjellmassivet, alt fra turer i lavland og dal til nesten 1000moh med flere topper.

IMG_0040.jpg

Stølsheimen, mellom sognefjorden og Voss. Veldig fint oppi her.

Bergsdalen, lett tilgjengelig. Mellom Voss og Vaksdal. Fine fiskemuligheter.

Hardanger, her er det bare å ta for seg av fantastiske fjell og natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en del topper og få slår Breiskrednosi og Bakkanosi på grensa mellom Hordaland og Sogn og Fjordane når det gjelder utsikt. Her får man panoramautsikt over Nærøyfjorden. Dessuten har jeg ikke sett et menneske noen av gangene jeg har vært der.

Dette er utsikt fra Breiskrednosi (1189 moh)

post-73-14440986456396_thumb.jpg

Breiskrednosi. Bakkanosi er toppen man ser til høyre

post-73-14440986454106_thumb.jpg

Bakkanosi 1389 moh. med Breiskrednosi til venstre

post-73-14440986455052_thumb.jpg

Turene til Breiskrednosi har jeg kjørt fra Bergen til Gudvangen. Derfra videre til Bakka og parkert rett bortenfor Bakka kirke. Der begynner det en sti som heter Rimstigen. Det er en bratt bakke på 2.7km. Når man har kommet opp den blir turen betraktlig lettere. Totalt er turen på ca. 17km. Hvor lang tid man bruker på turen varierer jo veldig utifra form og formålet med turen.

Bakkanosi har jeg kun vært på ski. Da kjører jeg til Nærøydalen og tar av til Jordalen og går derfra. Tror det er greieste vei uten snø også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fjellturtråd uten noen gromturer fra Stryn.

Skålatårnet på 1848 meter over havet er en klassiker, og om du mener alvor med å få opp kondisen i løpet av de kommende 12 månedene, så melder du deg på motbakkeløpet Skåla Opp. http://www.skaala.no/

norway_skalaHutClose.jpg

En drøy kilometer lenger borte ligger norges kuleste Via Ferrata opp Hoven (1010 moh). Her kan du teste høydeskrekken, få opp pulsen, nyte en vill utsikt og samtidig få en haug med likes på instagram.

http://www.loenactive.no/

86903_2912523.jpg

Via_Ferrata_og_utsikt_mot_Lodalen.JPG

20110917_131206.jpg?w=1400&h=560&mode=crop&anchor=middlecenter

Andre gullturer i området er Lodalskåpa (2083 moh), Storskredfjellet (1814) og Kattanakken (1450).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordland har massevis av turmål.

- Okstind, Oksskolten og Okstindbreen. Kan nås fra DNT hytte nr 500, Rabothytta, som ligger på ca 1100 moh.

- Bre-vandring Svartisen

- Hauknestind, 799 moh, ca 1,5 times gange fra Vatnadalen (10 min kjøring ut fra Mo sentrum). Passer fint som ettermiddagstur eller tur for besøkende. Gir GOD utsikt over byen og området :)

- Mofjellet, Mo i Rana

- Snøfjellet - Randonee mekka

- Trænstaven og mange "små" fjelltopper og høyder uti havgapet.

ut.no har mange forslag til turer. Har brukt den siden litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Marius123. Skåla er bare helt fantastisk, også på vinteren.

post-73-14440986921187_thumb.jpg

post-73-14440986922527_thumb.jpg

Når det gjelder utsikt vil jeg anbefale Bruviknipa på Osterøy rett utenfor Bergen. Lett tur hvor belønningen er massiv både sommer og vinter! Man kan kjøre til Bruvik og videre opp fjellet til man får en parkeringsplass på venstre side. Derfra er det ca. 1.5t opp.

Utsikt mot vest

post-73-14440986923711_thumb.jpg

Utsikt mot Øst

post-73-14440986924751_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stabbeskaret - som en del av Trollveggen i Romsdalen

"Følg Fv 63 Trollstigvegen. Parker utenfor kafeen på Trollstigen, i turistsesongen bruk plassen lengst borte fra resturanten. Følg gangveg som krysser elva ved bygget og mot utkikksplassen. Ta av på godt merket sti opp til høyre, like før gangvegen begynner å gå ned trapper til utkikken. Kort bratt parti sikret med kjetting leder opp til et platå med anleggsveg som leder inn mot elva som kommer fra Stigbotn.

Bratt oppstigning til høyre for elva leder opp til Stigbotn. Herfra er stien tydelig merket med varder. Følg høyrekanten av Stigbotn først, før den krysser over ura til venstrekanten av Stigbotn. Herfra er det slak stigning oppover til en rygg som følges innover til ei ny grov ur med bratt stigning. Følg vardene opp gjennom ura til terrenger legger seg litt igjen. Følg en senking i ura videre oppover til en ser baksiden av Trolltindene. Herfra følges dalen over en liten bre, og deretter ura til venstre for breen videre innover til frokostplassen. Frokostplassen ligger helt på kanten til venstre i laveste punktet før det går opp igjen mot Trolltindene.

Fortsett oppover ryggen mot Semletind og opp i skaret (laveste punktet) mellom Semletind og Stabben.

Det er og mulig å fortsette innover til Bruraskaret der en kan se ned selveTrollveggen. Stien inn dit tar av til venstre et par hundre meter før skaret."

Fra: http://romsdal.com/route.xsp?Id=FH8FUG3K

Fin tur dersom man ønsker seg en luftig avslutning fremfor en luftig tur underveis.

Bok på toppen(y) Bruker vel en to timer opp, litt avhengig av form og tempo.

post-23745-14440986926621_thumb.jpg

På veg opp ser vi baksiden av trolltindene komme frem over ura!

post-23745-14440986926913_thumb.jpg

Over kanten og ned i Romsdalen! 1000 meter rett ned!

post-23745-14440986927314_thumb.jpg

På veg ned igjen - mot Bispen og Trollstigen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland har massevis av turmål.

Åh, Nordland!

Ikke glem marmorslottet (Mo i Rana)! Fy fario så magisk <3

original.jpg

Edit: Dette er ikke en fjelltur. "Bare" en geologisk liten gullskatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, Nordland!

Ikke glem marmorslottet (Mo i Rana)! Fy fario så magisk <3

original.jpg

Edit: Dette er ikke en fjelltur. "Bare" en geologisk liten gullskatt!

Har faktisk tilgode å dra dit, enda jeg er herfra og bodd her i tilsammen 22 år (av mitt snart 31 år gamle liv)

Shame on me!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topptur til Rondslottet (2178 moh) og Vinjeronden er en fin tur i Rondane.

Ta av E6 litt sør for Otta og kjør mot Mysusæter og videre mot spranget. Her parkerer mann. Når Rondvassbu er betjent er det mulig å leie sykkel fra spranget og inn til Rondvassbu (6 km). Mann betaler når man kommer fram.

Turen opp til Rondslottet er på 6,1 km og 1120 høydemeter, Vinjeronden passerer mann på veien.

Det er også mulig å overnatte på Rondvassbu, men turen er mulig som dagstur om en starter tidlig, spesielt om en leier sykkel.

post-549-14440986950593_thumb.jpg

post-549-1444098694922_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møre og Romsdal

Sunnmørsalpane, selv har jeg vært på Slogen og i molladalen.

Slogen er en tung tur med litt enkel klyving opp til toppen, men det er virkelig verdt det når man kan nyte en helt fantastisk utsikt på toppen. Spisse fjell som ender rett i fjorden. Anbefales virkelig!

I Molladalen ligger Bladet, en pinakkel som er ganske enkel å klatre opp. Det er veldig høyt ned på baksiden så sikring kreves. Om ikke du har utstyret til det kan man heller gå opp på en (eller flere) av toppene der, randers topp, mohns topp og jøhnshornet. Også i Molladalen er det helt nydelig utsikt.

Når vi var der hadde vi bare to dager, men Sunnmøre har definitivt blitt min favorittplass og jeg skal garantert tilbake for flere toppturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daltinden i Lyngen (Troms) er en fin topptur både sommer og vinter. Fantastisk utsikt fra toppen der.

post-549-14440986952789_thumb.jpg

Om mann ikke har gode nok kunnskaper om skredvurdering, bør mann imidlertid gå med guide her. Går hvert år noen gigantiske skred i dalen på vei inn og mann vil helst ikke være der når det skjer.

Ellers er Lyngen helt fantastisk for alle som liker fjell. Helt utrolig hvor vakre fjell det er der.

post-549-14440986951839_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Marius123. Skåla er bare helt fantastisk, også på vinteren.

[ATTACH=full]149290[/ATTACH]

[ATTACH=full]149291[/ATTACH]

Når det gjelder utsikt vil jeg anbefale Bruviknipa på Osterøy rett utenfor Bergen. Lett tur hvor belønningen er massiv både sommer og vinter! Man kan kjøre til Bruvik og videre opp fjellet til man får en parkeringsplass på venstre side. Derfra er det ca. 1.5t opp.

Utsikt mot vest

[ATTACH=full]149292[/ATTACH]

Utsikt mot Øst

[ATTACH=full]149293[/ATTACH]

Bra bilder du har, hva slags kamera bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...