Gå til innhold

Fjellturer i Norge


HeleneJ

Anbefalte innlegg

I artikkelen jeg så stod det 50k og 5000 høyedemter. Er det si 55k og 4300 høydemeter skal det være doable på veldig godt under 24t :D

Ah, midt i blinken. Denne ruten så jo helt knall ut.

Gi meg en dato. Jeg er med:love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Siden jeg er vestlending/bergenser har jeg savnet fjell her på østlandet. Kan nevne nærmeste fjell fra der jeg bor, som absolutt duger for en helgetur eller så, nemlig området Holleia, Vikerfjell og Vassfaret, hvor både skog og fjell kan oppleves. Topper som Høgfjellet (Oslos nærmeste høyfjell), Vikerfjell, Gyranfisen, Bukollen, osv. er ypperlig for dagsturer, og det finnes DNT-hytter i området som man kan bruke som base (men telt er vel så fint).

xW.sized.JPG

Vikerfjell i bakgrunnen. Ser disse fjellene i det fjerne når jeg er høyt i marka, og drømmer meg bort til åpne fjellandskap:

8205.jpg

Ellers er jo Norefjell en mulighet også, men har ikke kommet meg dit enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min topp 10 liste over fine "fjelltopper" i Norge (i litt tilfeldig rekkefølge):

- Tafjordfjella: Gå fra Pyttbua, over Karitind-Høgstolen og Puttegga(høyeste fjell i møre og Romsdal, 1999moh) og ned til pyttbua igjen. Ganske lang, men fantastisk tur!

- Oksskolten (høyeste fjell i Nordland). Også ganske lang, men får gått over bre og får en fantastisk utsikt over isbreen!

- Møysalen (Lofoten). Høyeste fjell utenom fastlandsnorge. Ser hele Lofoten fra toppen, også lang tur (8-10timer, finnes guidet turer hvor man blir kjørt med båt et stykke og sparer et par timer på dette)og kan behøve stegjern om is.

- Romsdalseggen. Nydelig utsikt mot trollveggen

- Glittertind, mye kulere enn galdhøpiggen

- Rondeslottet (Rondane)

- Trollhetta (og trekanten i Trollheimen)

- Storskrymten (høyeste fjell i sørtrøndelag)

- Kolåstinden (sunnmørsalpene)

- Trolltunga

- Innerdalstårnet

Samler for øvrig på 2000metersopper og høyeste topper i hvert fylke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å gå opp alle ti 2000 m toppene i Rondane på kortest mulig tid? Har muligheten til å bli med på en sånn tur, men usikker på om formen kommer til å bli god nok..

Det står på lista;) Også plan om å gå trekanten i Trollheimen i en etappe, og de syv søstre i Nordland på en dag! (y) Skal prøve meg på å jogge 7-fjellsturen i Bergen nå i mai, men det er jo ingenting i forhold:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Noen som kan anbefale en rute i Jotunheimen? Tenkte meg en tur i August i 3-6 dager med telt (må reise med buss/tog fra Oslo for å komme meg frem). Målet er en skikkelig fototur (y)

Om målet er fototur kan jo fastleir være et alternativ. Finne et spektakulært område type Hurrungane, sette opp leir og ta lange dagsturer med lett sekk. Da kommer man seg lettere til de plassene det er verdt å ta bilder og man KAN få mer ut av hver tur med tanke på lett sekk og større mobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er fototur kan jo fastleir være et alternativ. Finne et spektakulært område type Hurrungane, sette opp leir og ta lange dagsturer med lett sekk. Da kommer man seg lettere til de plassene det er verdt å ta bilder og man KAN få mer ut av hver tur med tanke på lett sekk og større mobilitet.

Hvilke topper i Hurrungane kan en nå til fots alene? Ser ut som om noen krever litt klatring.

Tror i første omgang så blir det:

8-16 August:

  • Dag 1: Buss til Fondsbu
  • Dag 2: Fondsbu - Skogdalsbøen
  • Dag 3: Skogdalsbøen - Leirvassbu
  • Dag 4: Dagsturer ved Leirvassbu (?)
  • Dag 6: Leirvassbu - Gjendebu
  • Dag 6: Båt til Gjendesheim og buss til Oslo
    eller
  • Dag 6: Gjendebu - Memurubu
  • Dag 7: Memurubu - Gjendesheim og buss til Oslo

22-30 August:

  • Fra Hjerkinn gjennom Dovre og Rondane til Otta eller Straumbu?
    eller
  • Utforskning av Hurrungane/Sognefjellet/Turtagrø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke topper i Hurrungane kan en nå til fots alene? Ser ut som om noen krever litt klatring.

Store Soleiebotntind, Lauvnostind, Nordre Dyrhaugstind, Vestre Austabotndalstind og Fanaråki er ihvertfall relativt enkle.

Boka "Norges Fjelltopper over 2000 meter" beskriver alle toppene og angir vanskeligshetsgrad og om turen innebærer klyving eller klatring med sikring. http://glittertindforlag.no/

Du finner også alle toppene på peakbook.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Soleiebotntind, Lauvnostind, Nordre Dyrhaugstind, Vestre Austabotndalstind og Fanaråki er ihvertfall relativt enkle.

Boka "Norges Fjelltopper over 2000 meter" beskriver alle toppene og angir vanskeligshetsgrad og om turen innebærer klyving eller klatring med sikring. http://glittertindforlag.no/

Du finner også alle toppene på peakbook.org

Takker, jeg gleder meg allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er fototur bør du ihvertfall få med den Nordre Dyrhaugstind. Beste utsikiten mot Store Skagastølstind og generelt meget fin utsikt mot toppene i Hurrungane.

Det skal jeg definitivt gjøre en gang, enten i år som siste ukestur eller neste år. Burde kanskje være mulig å ta det på en langhelg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...