Jump to content

HeleneJ

Members
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

  1. Hei! Høres akkurat ut som meg det: Begynte å spise sunt, osv. men merket at jeg var konstant oppblåst og hadde vondt i magen. Plutselig begynte jeg å lese om irritabel tarm og Low Fodmap-dietten, og da løsnet alt for meg! Jeg fant ut at det er ganske mange matvarer jeg reagerer på, spesielt en del frukt og grønnsaker. Knekkebrød er også ille, havegryn er verstingen. Jeg sier ikke at du også har irritabel tarm, men jeg tror at maaange kan få bedre fordøyelse og "sunnere" mage hvis de reduserer inntaket av matvarer med høy fodmap! Anbefaler denne artikkelen: http://mat-helse.no/2013/03/low-fodmap-dietten/
  2. Såvidt jeg har forstått er det ikke noe sammenheng mellom FODMAP og gluten, men mellom FODMAP og hvete. Derfor kan mange på FODMAP-diett ha speltmel selv om det inneholder gluten. Selv spiser jeg low FODMAP og reagerer på hvetemel og på glutenfrie produkter som inneholder hvetestivelse. Noen produkter med gluten går greit, men hvete og hvetestivelse blir helt katastrofe.
  3. - brød, knekkebrød, riskaker, energibarer, havregryn, osv. holder seg lenge - pålegg som ikke trenger å holdes kaldt: peanøttsmør, tubeoster, makrell i tomat (spørs hvor mye du har lyst til å plage dine medelever med lukten, da...) - kjøp frukt på veien, det har de vel over alt
  4. Jeg fant noen utrolig praktiske matbokser på Traktøren Kjøkkenutstyr helt tette med mange rom.
  5. Liker denne tråden! Selv er jeg er dødsgod til tungegymnastikk, jeg kan faktisk gjøre allslags forskjellig med tunga. Blir alltid spurt om å vise frem "kunstene" mine på fest. Og så er jeg flink til å få ting til å høres feil ut.
  6. Det finnes mange gode bøker ja, takk for tips:) tenkte det var greit å høre om andre sine erfaringer, bøker oppdateres jo ikke og ting forandres jo på 10-15 år. Rondane står skrevet under Oppland, såvidt jeg forstod er det innom 3 fylker. Kom gjerne med mer informasjon om stedene du nevner!
  7. Herlig! Aldri hørt om turen faktisk, skrevet inn på listen. Keep'em coming(y) Fint å nevne "småturer" også! Absolutt ikke bare de hardeste og lengste turene som skal nevnes her. Listen er oppdatert!
  8. Mange her inne er nok mest interessert i styrketrening og #fitness, men jeg har inntrykk av at en hel del også er glad i fjellturer i fin, norsk natur selv har jeg lyst til å kjøre litt rundt i Norge og bestige flere fjell, og jeg tenkte vi kunne lage en liste over flotte turer rundt om i landet til inspirasjon! Skriv gjerne ned turer du vet om, helst litt generell informasjon om turen (lengde, høyde, vanskelighetsgrad, tidsbruk, parkering...), så oppdateres listen etter hvert. "Små" turer er selvsagt også lov, ikke bare de mest kjente fjellene i Norge. Bilder vedlagt er ekstra gøy 1. Østfold 2. Akershus 3. Oslo 4. Hedmark - Rondane 5. Oppland - Galdhøgpiggen, 2469 moh. - Besseggen [ATTACH]148750[/ATTACH] - Rondane - Jotunheimen - Snøhetta, 2286 moh. 6. Buskerud - Hardangervidda 7. Vestfold 8. Telemark - Gaustatoppen, 1883 moh. - Hardangervidda 9. Aust-Agder - Lindeknuten, 858 moh. Les mer i post nr. 15 10. Vest-Agder 11. Rogaland - Prekestolen, 604 moh. [ATTACH]148747[/ATTACH] - Kjerag, 1084 moh [ATTACH]148746[/ATTACH] - Flørlitrappene, 4444 trappetrinn [ATTACH]148748[/ATTACH] 12. Hordaland - Trolltunga, 1100 moh [ATTACH]148749[/ATTACH] - Hardangervidda - Over Vidden (mellom Ulriken og Fløyen). 20 - 662 moh. Lengde: 15 km. Estimert tid: 5 timer - Gullfjellmassivet, høyeste topp 987 moh. Post 24. - Stølsheimen. Post 24. - Bergsdalen. Post 24. - Hardanger. Post 24. 14. Sogn og Fjordane - Jotunheimen - Bakkanosi, 1389 moh. Les mer i post nr. 25. - Breiskrednosi, 1189 moh. Les mer i post nr. 25 15. Møre og Romsdal - Vinsåshornet i Geiranger, les mer i post nr. 4 - Romdalstrappa - Romdalseggen, 1222 moh 16. Sør-Trøndelag - Storsylen, 1762 moh - Trekanten i Trollheimen. Les mer her. - Bymarka i Trondheim 17. Nord-Trøndelag 18. Nordland - Visten - Eiterådalen. 23 kilometer. Hvert år arrangeres en marsj over fjellet til minne om våpentransport som gikk over fjellet under 2. verdenskrig. - De sju søstre. Mellom 900 - 1100 moh. Alle syv toppene på en dag vil ta ca. 10 - 15 timer for veltrente. Les litt mer i post nr. 21. [ATTACH]148779[/ATTACH] - Saltfjellet 19. Troms 21. Finnmark - Finnmarksvidda - Stuorroaivi - Alta - Porsangermoen
  9. Jeg syns ikke at gym på skolen er problemet, etter min mening er det flott at barn og ungdom får være i aktivitet og lære mer om trening på skolen. Det jeg syns er problemet er lærerene og hvordan gymfaget skal vurderes. På ungdomsskolen hadde vi en lærer som så kun på det vi presterte på testene. Fikk man karakteren 4 på langløypa, ja, da var man en 4'er. Vi hadde kanskje 10 forskjellige tester, hvor standpunktkarakteren ble gjennomsnittet av disse testene (situps, pushups, chins, 1000-meter, 60-meter, høydehopp, lengdehopp, osv...). For min del ble dette veldig feil. Jeg var litt tung, og jeg løp verken fort eller langt, hoppet ikke særlig høyt og var ikke sterk nok til å dra meg selv opp og gjøre en pullup. Ballspill likte jeg derimot veldig godt - ble ofte "banens beste" i både basketball og volleyball. Likevel ble karakteren min en 3'er fordi det var jo snittet på karakterene på testene. På videregående ble alt forandret. Læreren så personene, hver for seg, ikke bare elevene. Jeg ble dratt opp 2 karakterer fordi han mente at både innsats, deltagelse og vilje skulle være tellende på karakteren. Selv om jeg ikke kunne ta 6 pullups og løpe 3000 meter på cooper-testen så fikk jeg en god karakter. En venninne i klassen var svært god i svømming og deltok i NM og konkurrerte mye. Løping var ikke hennes sterkeste side, og hun løp vel til en 4'er på cooper-testen, men læreren vår brydde seg ikke så særlig mye om det. Han så jo at jenta var veldig flink i en annen sport og hun kunne ufattelig mye om trening, så hun fikk vel toppkarakter. Som sagt mener jeg ikke at gymfaget er et problem. Jeg syns heller at det skal ansettes skikkelige gymlærere, og gjøre vurderingene litt annerledes. Gymlæreren min på vgs forandret hele mitt syn trening og aktivitet, og gym ble et favorittfag. Han mente at så lenge vi var i aktivitet og gjorde en innsats så var det bra. Hvorfor skal alle vurderes i løping når mange er mye flinkere i både svømming og skisport? Jeg syns at gym skulle handlet mye mer om aktivitet og allsidighet, ikke så mye om spesifikke øvelser og karakterer på tester.
  10. Hvis jeg ikke tar feil er trådstarter 17 år og faktisk ikke et voksent menneske, enda i følge loggboken hennes veier hun også rundt 59 kilo, så noen diett trenger hun strengt talt ikke. Jeg ser poenget ditt, hun trenger ikke forsvare seg, men ofte vil jo folk spørre, og hva skal man da svare? "Det har ikke du noe med, jeg er 17 år og bestemmer selv!!!!"?. Jeg ville heller gått for en grei forklaring som får folk til å forstå, og kanskje faktisk bli litt inspirert til et sunnere liv selv.
  11. Selv bruker jeg aldri ordet "diett", fordi for meg har det ordet en så negativ ladning og folk legger mye forskjellig i ordet "diett". Jeg pleier for eksempel å si at "nei, takk, jeg spiser helst ikke sukker. Hvis jeg spiser et kakestykke eller godteri eller noe annet med mye sukker, blir jeg veldig skjelven og dårlig en halvtime etterpå pga. blodsukkersvingninger. Jeg tåler altså ikke så godt sukker, jeg blir rett og slett fysisk dårlig, så jeg prøver å unngå det, selv om det betyr at jeg må takke nei til god mat". Dette er helt sant for min del. Du kan jo finne grunnene til hvorfor du vil spise sunt og takke nei til mat som blir servert. Du trenger ikke si at du er på diett, du kan jo bare si at du har lyst til å spise sunnere og kutte ut sukker fordi det er bra for kroppen?
  12. http://tv.nrk.no/serie/kunnskapskanalen/MDFP17003212/22-12-2012 denne dokumentaren er lang, men virkelig verdt å se! Hjalp meg å forandre livsstil
  13. Jeg sliter også med mye mageproblemer, og har etter mye prøving og feiling funnet ut sånn halvveis hva som fungerer for meg. Fremdeles mye jeg ikke har funnet ut av, men her er mine erfaringer: - sukrin og søtning (alle søtningsstoff som slutter på -ol) gir luft i magen. Dette gjelder også yoghurt og andre produkter tilsatt kunstig søtning, jeg holder meg helt unna yoghurt med søtning. Spiser naturell yoghurt og drypper heller et par dråper stevia i. - mye frukt og bær (over ca. 100 - 150 gram) gir luft og vondt i magen. Epler, appelsiner, pærer, jordbær og vannmelon er verstingene. Banan går bra. - kokte grønnsaker går myyye bedre enn rå grønnsaker - hele korn og nøtter gir vondt i magen. Maler derfor alltid opp havregryn til havremel, spiser nøttesmør i stedet for nøtter, osv.. Havremelet skal også helst svelle i vann i noen timer før det skal spises. Min beste oppskrift er: 1 dl havremel, 1 dl vann, noen ss med naturell yoghurt og cottage cheese, en klype salt --> blandes i skål, settes i kjøleskap under et lokk gjennom hele natten --> herlig frokost når du våkner! - store måltider gir ofte urolig mage. Jeg trives best med måltider hver 3. - 4. time - måltider sammensatt av både karbohydrater, proteiner og fett er best. For eksempel er kylling og salat ikke så godt for magen, men om jeg tilsetter avokado/ost og søtpotet går det mye bedre. - magre produkter, altså produkter som er "tuklet" med og fjernet fett fra, det gjør meg dårlig. Spiser både fullfett cottage cheese, kesam, smør, osv! - tyggegummi og alle slags pastiller er helt katastrofe. Verstingene av alle verstinger! Og så er det jo selvsagt tips som å spise sent og passe på å tygge maten godt. For meg er det også svært viktig å ha ro rundt måltidene! Her funker det ikke å spise i farten på vei til jobb eller stresse rundt med noe mat i hånden. Sitt ned og vær i rolige omgivelser rundt måltidene, det har hjulpet veldig for meg! Lykke til!
  14. Disse fitnessjentene tar jo over treningssentrene med fete rutiner. Hva er det neste vi ser, hipthrust i leg-extensions-apparatet? oh, wait...
  15. Å, kjære vene.. forskjellige brød har forskjellige effekter, som kan veies for og i mot. Hilsen rettskrivningspolitet
×
×
  • Create New...