Gå til innhold

Fjellturer i Norge


HeleneJ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Her var det dårlig oppdatert om Jotunheimen gitt!

For de som befinner seg i nærheten av Beitostølen er Mugnetind en relativt enkel topp å bestige, med en fantastisk utsikt fra toppen til de høyeste toppene i Jotunheimen og vestover. http://ut.no/tur/2.3053/

Fra Beitostølen er det enda kortere vei til Bitihorn, men her går du typisk i kø slik som på Besseggen. Fin tur for unge og gamle. Jeg gikk opp for egen maskin da jeg var 4 år, så det bør ikke være noe problem for de fleste.

Like ved Bitihorn ligger Synshorn. Det er en kort tur, men relativt bratt hele veien. Ikke så bratt at man føler seg utsatt, men bratt nok til at det er god trening å bare gå rett opp.

I nærheten av Gjende ligger det godbiter på rekke og rad. Besseggen kjenner vel alle til, men Bukkelægret (Gjendebu-Memrubu over Bukkelægret) er en vel så flott tur utsiktsmessig. Selve Bukkelægret er bratt og det er satt opp kjetting og tau på de mest utsatte stedene. Bortsett fra den delen er resten av turen piece of cake og det er bare å nyte utsikten. Anbefaler alle å gå OPP Bukkelægret og ikke ned. UT.no opererer med ned Bukkelægret på denne linken http://ut.no/tur/2.8398/

Tar du båten til Gjendebu kan du gå gjennom Svartdalen (Gjendebu-Torfinnsbu). Det er en spesiell tur, med litt dystert og spesielt landskap. Svartdalen er ikke så bred, og er omgitt av høye topper på begge sider. Et skue i seg selv. Inkludert på denne turen kan du velge å gå opp noen av toppene som f.eks Svartdalspiggane, Store Knutholstind og Torfinnstiden. Selve turen gjennom Svartdalen tar ca 5 timer og velger du å bestige en topp må du regne minst 3-5 timer ekstra. En god ide er å slå opp telt inne i Svartdalen og få med seg alle toppene over et par-tre dager.

Knutshøe er en liten, men flott topp i nedre Leirungen som ofte kalles Vesle Besseggen. Det er en brattere og luftigere versjon av Besseggen, men som tar kortere tid. Nok en flott tur, og her er deler av turen nede i koselige Nedre Leirungsdalen. http://ut.no/tur/2.2991/

Besshøe ligger i umiddelbar nærhet fra både Gjendesheim og Bessheim. Kan bestiges til fots på sommeren eller med ski på vinteren. http://ut.no/tur/2.2855/

Det var noen turforslag foreløpig, kommer sikkert med mer en senere gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har faktisk tilgode å dra dit, enda jeg er herfra og bodd her i tilsammen 22 år (av mitt snart 31 år gamle liv)

Shame on me!

Nå har jeg vært der :) Ligger noen bilder derfra i loggboka mi :)

For å gjøre dette til en skikkelig treningstur vil jeg anbefale å ta store deler av turen på mountainbike. Parker ved E6, sykle innover mot Langvassgrenda og følg skilt mot Marmorslottet, ca 3,5 mil en vei. Går ikke å sykle stien videre til elva, men parkere sykkeln i ei grøft er null stress :) Videre, for å ta det helt ut, kan man sykle mot Svartisen. Campe et sted på veien (storslått natur uansett), ta båten over og gå til breen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Har dere noen anbefalinger på fjellturer man kan ta alene, for en "nybegynner"? (altså lett å komme seg fra sted til sted uten noen særlig bruk av kart og kompass for det er jeg dårlig på...) Tenker en helgetur, med telt (evt. hytte). Vurderer dette til neste sommer, kjenner så få som kunne tenke seg fjellturer, så tenkte jeg kunne ta noen turer alene. Vinterturer for vente til jeg har fått lært meg alpint og gått litt mer på ski :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har dere noen anbefalinger på fjellturer man kan ta alene, for en "nybegynner"? (altså lett å komme seg fra sted til sted uten noen særlig bruk av kart og kompass for det er jeg dårlig på...) Tenker en helgetur, med telt (evt. hytte). Vurderer dette til neste sommer, kjenner så få som kunne tenke seg fjellturer, så tenkte jeg kunne ta noen turer alene. Vinterturer for vente til jeg har fått lært meg alpint og gått litt mer på ski :p

Kart og kompass er lett å lære seg. Siden du ikke skal på tur før til neste år kan du jo bruke høsten og våren til å trene på dette. Ta med kart og kompass på turen i marka og legg merke til formasjonene i terrenget hvor du går.

http://www.statkart.no/Kunnskap/Posisjon-og-navigasjon/Slik-finner-du-kompasskursen/

Steder som har litt variert terreng er oftere lettere å navigere i da du har flere holdepunkter. Rondane kan f.eks være et fint sted for en helgetur. Der har du valget både mellom hytter og telt og om det er fint vær kan mange av turene legges om en av toppene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart og kompass er lett å lære seg. Siden du ikke skal på tur før til neste år kan du jo bruke høsten og våren til å trene på dette. Ta med kart og kompass på turen i marka og legg merke til formasjonene i terrenget hvor du går.

http://www.statkart.no/Kunnskap/Posisjon-og-navigasjon/Slik-finner-du-kompasskursen/

Steder som har litt variert terreng er oftere lettere å navigere i da du har flere holdepunkter. Rondane kan f.eks være et fint sted for en helgetur. Der har du valget både mellom hytter og telt og om det er fint vær kan mange av turene legges om en av toppene der.

Det har du rett i, skal sjekke det ut. Var nettopp i Rondane, men er jo en mulighet likevel, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter en høst i Sunnmøre kan jeg absolutt anbefale folk som liker bratte fjell og ta turen hit. Da muligens spesielt Ørsta kommune. Her kan man boltre seg fritt i alt fra lettere turer, lange turer, BRATTE turer og klatreturer. Masse rygger, topper og egger.Muligheten er rett og slett uendelige.

Sett fra Liadalsnipa mot Saudehornet, en planlagt tur en dag været er bra nok

DSC_0209.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

For de av dere som er interessert i turer i Jotunheimen/Breheimen, og spesielt rundt Leirvassbu(Fritt Vilt filmene), følg Fjellfører sin blogg. Masse gode tips og flotte bilder der.

http://www.fjellforer.blogspot.no/

Vi er to kompiser som er på Leirvassbu hver sommer med småjentene våre, på 8 og 10 år, og i fjor, etter 7 år kom vi oss endelig opp på Kyrkja. Stolte barn, og imponerte foreldre :)

Kyrkja.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å gå opp alle ti 2000 m toppene i Rondane på kortest mulig tid? Har muligheten til å bli med på en sånn tur, men usikker på om formen kommer til å bli god nok..

Har ikke prøvd nei, kun vært på Rondslottet og Vinjeronden i Rondane. Har lyst til å prøve å klare 8/10 på en helg til sommeren, det er utfordrende nok for mitt nivå.

Det kreves litt klyving mellom Veslesmeden og Storesmeden og også litt enkel klyving mellom de to toppene til MidtRonden. Kan nok være en fordel med erfaring fra Rondane fra tidligere før man prøver seg på en slik tur. Mye skiferstein og løs ur i Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd, men håper å gjøre et forsøk på å ta alle på under 24 timer i år :)

Og da skal du ha med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer.

Når er det sesong for sånt?

Tror ikke det er veldig mye snø i Rondane i år. Slutten av juni bør nok være greit. Litt snøfenner å springe/skli ned på kan bare være en fordel i forhold til å gå i løsblokk. Juli og august er det veldig mye folk. September kan være en bra måned med mindre folk, ikke fullt så varmt og snøfritt.

Er ikke mer enn 4 mil da (målt på kartet, sikkert 5-6 mil effektivt) og 4300 høydemeter.

http://www.lommekjent.no/ruter/1785058

Kanskje jeg også skulle prøve meg. Men høydeskrekken min vil nok ikke være helt glad i den litt mer eksponerte klyvingen mellom Vesle og Storesmeden. Denne kan evt omgås, men da blir det ekstra km og ekstra høydemeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...