Gå til innhold

Norske skoler dreper treningsglede!


Anbefalte innlegg

Vet ikke hva dere tenker, men jeg husker godt gymtimer hvor elever ble pushet og teknikken var ræva! Dette burde ikke være lov! Ikke nok med det så skal elever også få karakter i gym faget. Som om det ikke er nok press på elever fra før til å få gode karakterer skal de tilogmed få karakter utifra hvor bra de kaster ball.

Jeg mener dette er totalt feil! Hvorfor kan ikke aktivitet bli fremmet som noe elever kan ha glede av! I en ung alder kan man påvirke barn til å få gode treningsvaner.

Hvorfor skal 13åringer få karakter i hvor fort de løper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så begeistret for karakterer i gymfaget. Jeg har litt problemet med dybdesynet noe som gjør at jeg er håpløs i sporter som basketball, fotball, håndball, volleyball og dødball, dvs. standardsporter i norske gymtimer. Personlig foretrakk jeg alltid løping, sykling, bryting, orientering, svømming og vektløfting, eller med andre ord, ikke ballspill. Dessverre for meg og andre elever med samme preferanser var ikke økonomien til skolene jeg gikk på bra nok til å kunne bruke svømmehall, sykkelutleie, drive med vektløfting o.l., så dette ble det lite av. På grunn av dette har jeg dårlig karakter i gym, noe som i dag ikke betyr mye da jeg er ferdigutdannet, men jeg husker motivasjonen datt i bakken da læreren fortalte at vi skulle spille basketball. Fysisk aktivitet er så viktig for folkehelsen at det burde gå fra å være et fag man setter karakterer i (hvis konsekvens kan være skulking og videre redusert aktvitet), til å være et fag som gjør fysisk aktivitet morsomt. Selv om jeg er udugelig i volleyball, synes jeg det allikevel er awesome å spille fordi man får rørt på seg i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at gym på skolen er problemet, etter min mening er det flott at barn og ungdom får være i aktivitet og lære mer om trening på skolen. Det jeg syns er problemet er lærerene og hvordan gymfaget skal vurderes.

På ungdomsskolen hadde vi en lærer som så kun på det vi presterte på testene. Fikk man karakteren 4 på langløypa, ja, da var man en 4'er. Vi hadde kanskje 10 forskjellige tester, hvor standpunktkarakteren ble gjennomsnittet av disse testene (situps, pushups, chins, 1000-meter, 60-meter, høydehopp, lengdehopp, osv...). For min del ble dette veldig feil. Jeg var litt tung, og jeg løp verken fort eller langt, hoppet ikke særlig høyt og var ikke sterk nok til å dra meg selv opp og gjøre en pullup. Ballspill likte jeg derimot veldig godt - ble ofte "banens beste" i både basketball og volleyball. Likevel ble karakteren min en 3'er fordi det var jo snittet på karakterene på testene.

På videregående ble alt forandret. Læreren så personene, hver for seg, ikke bare elevene. Jeg ble dratt opp 2 karakterer fordi han mente at både innsats, deltagelse og vilje skulle være tellende på karakteren. Selv om jeg ikke kunne ta 6 pullups og løpe 3000 meter på cooper-testen så fikk jeg en god karakter. En venninne i klassen var svært god i svømming og deltok i NM og konkurrerte mye. Løping var ikke hennes sterkeste side, og hun løp vel til en 4'er på cooper-testen, men læreren vår brydde seg ikke så særlig mye om det. Han så jo at jenta var veldig flink i en annen sport og hun kunne ufattelig mye om trening, så hun fikk vel toppkarakter.

Som sagt mener jeg ikke at gymfaget er et problem. Jeg syns heller at det skal ansettes skikkelige gymlærere, og gjøre vurderingene litt annerledes. Gymlæreren min på vgs forandret hele mitt syn trening og aktivitet, og gym ble et favorittfag. Han mente at så lenge vi var i aktivitet og gjorde en innsats så var det bra. Hvorfor skal alle vurderes i løping når mange er mye flinkere i både svømming og skisport? Jeg syns at gym skulle handlet mye mer om aktivitet og allsidighet, ikke så mye om spesifikke øvelser og karakterer på tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at karakterkrav på u.skolen skal være likt uavhengig av kjønn.

Argumentasjonen om de faktiske forskjellene mellom kjønn er på hodet i den perioden, hvor alt ligger til rette for at det er jentene som skal prestere best.. Og vi har sitti igjen med argumentet om at "ja, men de trener ikke så mye som gutter".

Ved å følge dette syns jeg vi burde stille lavere krav til gutter i teoretiske fag, da de gjør mindre lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva dere tenker, men jeg husker godt gymtimer hvor elever ble pushet og teknikken var ræva! Dette burde ikke være lov! Ikke nok med det så skal elever også få karakter i gym faget. Som om det ikke er nok press på elever fra før til å få gode karakterer skal de tilogmed få karakter utifra hvor bra de kaster ball.

Jeg mener dette er totalt feil! Hvorfor kan ikke aktivitet bli fremmet som noe elever kan ha glede av! I en ung alder kan man påvirke barn til å få gode treningsvaner.

Hvorfor skal 13åringer få karakter i hvor fort de løper?

Linn Solvang, 1 min siden RedigerRapporter#1Svar

Hvordan teknikk er det som er ræva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan teknikk er det som er ræva?

Her er det først og fremst snakk om push ups i hovedsak samt knebøy.

Hvorfor skal 13 åringer få karakterer i skriving, så de kanskje er bedre til å lese og forstå tekster?

Helt greit med teoretiske fag, dette er jo trossalt noe alle må gjennom for å forstå diverse ting. Poenget mitt går ut på at jeg mener det er feil å gi karakterer i gym faget til 13åringer. Ikke alle Har foreldre som driver aktivitet eller trening. Hvorfor ikke heller gi dem gode treningsvaner og et sunt forhold til aktivitet?

Er man god i faget er det jo greit, men er man dårlig blir man ikke bedre av å høre det hundre ganger. Og det er jo tross alt de som er dårlige i faget gym som kanskje trenger det mest? Hvorfor ikke hjelpe den med å etablere gode vaner isteden for å si hvor dårlige de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatet også alltid gymfaget fordi karakteren avhang av hva man presterte, ikke av innsatsvilje etc. På vgs hadde vi en gymlærer som favoriserte de elevene som var i avisen hver uke (vi hadde flere som spilte fotball/håndball eller gikk på ski på høyt nivå), og vi andre stod ikke like høyt i kurs. Da sier det seg selv at treningsgleden forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emin. Syns du karakteren din i matte skal være avhengig av hva du presterer eller innsatsvilje? ;)

(jeg er sterkt imot at karakteren i gym skal være utelukkende avhengig av de fysiske testene, da de som regel bare tester ett aspekt, og derav må prestasjonene i de andre områdene være like viktige. Men det betyr likefult at det er prestasjonene som er viktigst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være greit å gi karakterer i fag som først og fremst innebærer mentale ferdigheter, men ikke i fag som først og fremst innebærer fysiske ferdigheter. Det er ikke alle som har foreldre som er flinke til å skrive og regne heller, men man må like fullt innfinne seg med å få karakter i norsk og matematikk. Og jo, akkurat som med pugging av skriving og regning så blir man definitivt bedre i ballkasting av å kaste ball hundre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emin. Syns du karakteren din i matte skal være avhengig av hva du presterer eller innsatsvilje? ;)

(jeg er sterkt imot at karakteren i gym skal være utelukkende avhengig av de fysiske testene, da de som regel bare tester ett aspekt, og derav må prestasjonene i de andre områdene være like viktige. Men det betyr likefult at det er prestasjonene som er viktigst)

Når trynefaktor blir så til de grader avgjørende som det ble i mitt tilfelle, der så og si kun de som presterte på toppnivå utenfor skoleregi, fikk de beste karakterene så blir det ikke rettferdig, mener nå jeg. Greit nok at de gjorde en grei figur i gymtimene også, men det var ingen hemmelighet at avisoppslag trakk populariteten opp, og det ble diskutert blant oss elevene også.

Synes å huske at jeg klarte å karre til meg en 4'er til slutt, etter å ha bli vektet til å trekkes ned en karakter i et annet fag, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trynefaktor er på ingen måte noe som skal spille noen rolle (ja, det gjør det... men sånn blir det. Dårlige lærere og alt det der), og var heller ikke noe jeg diskuterte.

Det endrer likevel ikke det faktum at jeg mener at en karakter skal representere prestasjonene gjort i timen/på prøver.

Det vil derfor være likegyldig hva du har prestert på fritiden, eller hvorvidt du gir alt i timen. Dersom prestasjonene i timen tilsvarer en toer, så er det en toer du "skal" ligge på.

Ja, det går imot konseptet vi har om at innsats skal være det viktigste. (det viktigste er at du gjorde ditt beste), men det hender faktisk at "ditt beste" ikke er bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man vurdere om man skal ha karakterer i det hele tatt.

I klassen min hadde vi en fyr som ga faen i alt, bortsett fra testene (som han var helt overlegen i)

Men han var blant landets beste i langrenn, sykkel og fotball :p

Så her har vi en som presterer voldsomt, gir voldsomt ellers. Men har null innsats bortsett fra når han skal testes. Han fikk en firer.

Basert på deg, ThereseHag, skulle han strøket.

Flere linjer har ikke gym på vgs, så jeg snakker primært om u.skolen.

INGEN fag fra u.skolen teller for arbeidsgivere.

I heimkunnskap og kunst&håndverk får du karakter etter prestasjon, de driter i om du har lagt 100 timer i å lage en perfekt majones hvis resultatet er muggent og at den har skilt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så begeistret for karakterer i gymfaget. Jeg har litt problemet med dybdesynet noe som gjør at jeg er håpløs i sporter som basketball, fotball, håndball, volleyball og dødball, dvs. standardsporter i norske gymtimer. Personlig foretrakk jeg alltid løping, sykling, bryting, orientering, svømming og vektløfting, eller med andre ord, ikke ballspill. Dessverre for meg og andre elever med samme preferanser var ikke økonomien til skolene jeg gikk på bra nok til å kunne bruke svømmehall, sykkelutleie, drive med vektløfting o.l., så dette ble det lite av. På grunn av dette har jeg dårlig karakter i gym, noe som i dag ikke betyr mye da jeg er ferdigutdannet, men jeg husker motivasjonen datt i bakken da læreren fortalte at vi skulle spille basketball. Fysisk aktivitet er så viktig for folkehelsen at det burde gå fra å være et fag man setter karakterer i (hvis konsekvens kan være skulking og videre redusert aktvitet), til å være et fag som gjør fysisk aktivitet morsomt. Selv om jeg er udugelig i volleyball, synes jeg det allikevel er awesome å spille fordi man får rørt på seg i flere timer.

Heeeelt enig! Burde jo fremme aktivitet som noe positivt! :)

Synes det er helt fint med karakter i gym, så lenge man bedømmes basert på innsatsvilje og hvor godt man utvikler seg gjennom semesteret (altså sammenlignet med eget utgangspunkt).

Ja, godt poeng. Dessverre gjøres ikke dette bra nok på alle skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...