Jump to content

Ninsom

Members
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

  1. Hehe. Nå har det seg slik at fagplanen sier at elevene både skal ha ferdigheter innen langspill og individuelle idretter (og friluftsliv)En skulle vel alltids ønske at en kunne gjøre det en liker best? Hadde et vært opp til meg når jeg var elev, så ville jeg vært ute å løpt hver time, ellers dansa, og ikke spilt for eksempel fotball. Slik er det likevel verken i Kroppsøving eller norsk for den saks skyld. En har godt av å møte utfordringer, gå litt ut av komfortsonen. Å lære å samarbeide er viktig også i andre deler av livet. Her er det en overføringsverdi. Vi lærere har en læreplan å følge. Vi lager årsplaner ut fra læreplanen. Hvis en elev opplever å bare ha lagidrett, følger ikke læreren læreplanen. Det skal dermed være både lagidrett, individuelle idretter, leik, orientering, friluftsliv osv.
  2. Skulle liksom få med at jeg svarte deg, men glemmer det hver gang
  3. Jeg ser hva du mener. Det er veldig vanskelig å skulle sitte her å diskutere dette på generell basis, for Kroppsøving g er så utrolig mye. Ikke bare lagidrett. Jeg håper at jeg som lærer hadde sett hvis en person - som du sier, havnet på et helt håpløst lag, hvor gjerne ingen viser verken initiativ eller innsats. Da er det vanskelig å både klare og ville spille andre gode. Vurdering i faget skjer heldigvis ikke bare basert på en time. Elever blir vurdert i hver time. Men det nytter ikke å skulle spille innebandy og ikke involvere de andre på laget fordi du helst vil spille solo. Det er langspill, slik er det bare. Hvis det å vise evne til å spille på lag i en lagidrett ikke skulle telle, så gjør en narr av hele lagidretten... Det et mer enn langspill i timene, så er det en som foretrekker soloidretter, eks innen friidrett, får han muligheten blant annet der. Er eleven redd for at læreren ikke se hvor dyktig han er, hvis han involverer de andre, så de det viktig st læreren formidler nettopp det til den gjeldende eleven, at han nettopp ser dét. For det gjør vi, ganske tydelig. De svake, middels og over gjennomsnittet gode elever har alle krav på utfordringer på sitt nivå - tilpasset opplæring, lovfestet i opplæringsloven paragraf 1.3.
  4. Der har du rett på flere områder, både flisespikkeri, og at det kom feil frem. La meg omformulere meg. En elev som er teknisk god, men som ikke (eller enten, dette er jo bare et case) viser evne til fair play, eller viser evne til å spille andre gode( kan altså snakke om to forskjellige moment her) - god langspiller er ikke en toppkarakterkandidat. Det viktigste poenget mit her er at det er ikke nok med de tekniske ferdighetene. Men dette føler jeg er litt på siden av hva mitt hovedpoeng var...
  5. Først av alt læreplan i Kroppsøving : http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=583858936 Jeg er nyutdannet lærer, blant annet i Kroppsøving. Jeg forstår veldig mange av argumentene deres, samtidig er de basert på erfaring, og noen erfaringer er gjerne ti år gamle. Kroppsøvingsfaget har utfordringer, blant annet på kompetansen blant lærere. Dessverre er dette et fag som har blitt nedprioritert fleres steder (ikke alle vel og merke), hvor lærere som "liker idrett" har fått være lærere i faget. Noen av dem gjør selvfølgelig en god jobb, men jeg tror (som også forskning har vist) at det ofte blir lagt vekt på et prestasjonsorientert læringsklima. Da mener jeg timer hvor det er om å gjøre å løpe raskest, hoppe høyest, være best i fotball osv. Dette fremmer IKKE bevegelsesglede med mindre du er glad i Kroppsøving i utgangspunktet. Til testing. Det står ingen steder at en elev må ta 20 push ups, eller løpe 3000 på 12 min for å få karakteren 6. Igjen, det fremmer de som er "flinke", men ikke dem som sliter. Det skaper sprik,og igjen ikke bevegelsesglede(som er min kjepphest). Testing kan og skal eventuelt brukes for å se på forbedringer. Hvis en elev løper raskere etter en gitt periode, ja, så fortjener han eller hun bedre karakter. Skal en teste, så bør en heller ikke gjøre det slik at alle står og glor på hverandre. Her har læreren et ansvar i organisering. Igjen, om å gjøre å fremme bevegelsesglede! Karakter: Karakteren skal være tredelt. Innsats, kunnskap og ferdigheter. Fair play er et viktig moment også. Det hjelper ikke om eleven viser gode ballferdigheter hvis han eller hun ikke viser evne til å prøve å spille andre gode, da blir det ikke 6. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil hen. Men i fagkretsen så er det også uenigheter om det skal være karakter eller ei. Jeg tror (enn så lenge) at jeg er for. Det handler blant annet om å vise at kroppsøvingsfaget er et like viktig fag som de andre. Kroppsøving handler ikke bare om å bli god i idrett. Det handler om å lære å bruke kroppen, lære gjennom kroppen. Oppleve bevegelsesglede, som igjen vil skape elever som har lyst til å være i aktivitet! Faget skal skape mesteingsopplevelser! Tilbake til erfaringene dere deler, på godt og vondt. Det har hendt mye i faget siden jeg selv var elev på ungdomsskolen, for snart ti år siden, og da også siden mange av dere var elever. Faget har fått litt mer respekt, og en ser også i samfunnet hvor viktig det er at vi holder oss i form - der kommer helseaspektet i faget frem. Jeg mener at utviklingen i skolen nå går mot det positive. Håper færre elever får de opplevelsene dere beskriver. Hvis det ikke er karakter i faget, mener jeg det sender ut et signal om at dette faget ikke er så viktig. Da blir det bare et sted å oppholde seg. Og hva med de elevene som virkelig får vist seg i disse timene, men som sliter ekstra i for eksempel matematikk? Forskning viser at elever som er dyktige i Kroppsøving gjør det bedre i akademiske fag som norsk og matematikk, mesteingsopplevelser en opplever i Kroppsøving kan være overførbare til inn i klasserommet. Det er ikke karakteren i faget som eventuelt dreper idrettsgleden. Det er vurderingsmetodene og undervisningsopplegget og kommunikasjonen til den eventuelle læreren som gjør dette. Som en siste kommentar, vurdering i Kroppsøving er en av de største utfordringen som er i faget, enten elevene skal få karakter eller ei. For vurdering har de krav på, og den skal fremme videre læring. De skal vite hvor de står, hvor de kan komme, og hva som skal til for å komme dit- feed up, feed back, og feed forward. Gi meg noen år som lærer, så kan det være jeg har endret syn på karakter. Skal aldri si aldri. Beklager eventuelle språk og skrivefeil, skriver på iPad...
  6. Nå er ikke jeg noen form for fysioterapaut, men tenker at du hvertfall ikke bør gjøre noe som forårsaker mer vondt, for smerter er kroppen din som sier fra at muskelen trenger hvile/rehabilitering. Dumt å utvikle noe kronisk. Du må nesten bare prøve litt. Knebøy/bulgarsk utfall er jo øvelser hvor det hovedsakelig er quadriceps og gluteusmuskulaturen som jobber. Med tanke på at Tibialis Anterior spenner fra tibia til mellomfotsknokkel, så er det ikke ekstensjon og fleksjon i kneet nødvendigvis en bevegelse som belaster muskelen noe mer, det er bevegelsene i ankelleddet du må ta hensyn til. Ville nok venta med mer løping Kjedelig med vondt, håper det gir seg fort!
  7. Hvis du bur på Sviland, så e d 3 min. Å kjøra te Arborete. Der har du utallige stier og veier å løpe/sykle på. E kobla sammen me melsheia. Er en fin 10 km runde å starte i Arborete, springa øve te melshei, ner te bråsteivatne, langs Vatne og videre til Arborete Ellers kan eg anbefale å ta bilen te Seldal og springa innøve mod Bynuden det e sti, men går fint å springa. God tur!
  8. Kan være du må kjøpe nytt pulsbelte? Jeg måtte det etter noen år. Blanding av at jeg var dårlig til å skylle beltet etter trening, men også at det var slitt. Nå virker klokka knirkefritt:) ps. Det er forskjell på beltene til polar. De nyeste skal ikke vasker i vaskemaskinen, men de med "grått inni" kan det...
  9. Kan legge til gode sokker som ikke gnager
  10. Nå vet ikke jeg hvordan du løper, men jeg har vært ute for å løpe med venninner som sier de ikke klarer å løpe så og så lenge sammenhengende, og de tror de løper seint. Det som viser seg er at de starter hardere enn de tror, og dermed også må gi seg. Men nå sier du at det ikke er tilfelle, men det er en tankevekker for mange Prøv forslagene over, gå, løpe gå. Løp så sakte du kan, rett deg opp, fram med brystkassen og pust. Tenk "tre takter ut, en/to takt innpust". Og jobb med psyken, for den kan spille oss noen store puss! Det med løpeteknikk skal ikke jeg gå innpå, da jeg ikke er ekspert. Men jeg løper på hel, og ruller frem, dette fungerer for meg, og har hatt veldig lite skader med tanke på antall mil jeg har i beina. Er det bakke, løper jeg på tærne/ruller bak. Jeg er da plattfota og er blitt advart mot å prøve barfotløping, dessverre:/ Lykke til, sett deg et mål, dette klare du
  11. Jeg må alltid sjekke med kartet om den har tracket riktig. Først hadde jeg runkeeper, den tracked aldri riktig. Så langt har jeg vært relativt fornøyd med endomondo, men den har tatt meg med på en svømmetur så langt( løp rundt et vann, plutselig hadde jeg løpt 1 km på 2 min, ser på kartet etterpå, og har krysset vannet...), er veldig kjedelig når en skal løpe testløp osv. Men kan ha noe med at den da var i en pose pga regn...Aldri prøvd med pulsbelte til, da det jeg har ikke kan kobles til appen...
  12. Hei! I sommer skal jeg bort 1.mnd på sommerstudie, og det er ikke lagt til rette for treing. Jeg er vandt med å trene 7/8 økter i uka blanda kondisjon og styrke, så det å gå fra dette til 0 trening blir rart. Veldig rart. Så da begynte jeg å tenke - hva med et program som ikke krever utstyr? Prøvde å søke etter forslag men fikk ingen treff... Dermed går spørsmålet mitt til deg: Har du forslag til et helkroppsprogram som ikke krever utstyr? Tenker i ugangspunktet fullt oppsatt med øvelse, reps osv. Om du ikke har det, men har generelt forslag til øvelser så tar jeg imot det også med stor takk. Å ta seg en løpetur uten videre er ikke aktuelt pga variert sikkerhet i områdene vi skal i. Eller, egentlig så har jeg ikke helt peiling, men tror ikke det. Tanker jeg har selv: Pushups Dips Pullups( hvis jeg kan finne meg noe å henge i) former for froskehopp osv Planke Kan føye til at jeg ikke reiser på denne turen for å toppe noen form, reiser jo for å studere. Er belaget på at forandringer vil skje med både form og kropp, men å bevege seg litt er aldri dumt, og heldigvis blir det mye gåing. Takker for alle svar:)
  13. Så bra! Frister det til gjentakelse?
×
×
  • Create New...