Gå til innhold

Norske skoler dreper treningsglede!


Anbefalte innlegg

Først av alt læreplan i Kroppsøving : http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=583858936

Jeg er nyutdannet lærer, blant annet i Kroppsøving. Jeg forstår veldig mange av argumentene deres, samtidig er de basert på erfaring, og noen erfaringer er gjerne ti år gamle.

Kroppsøvingsfaget har utfordringer, blant annet på kompetansen blant lærere. Dessverre er dette et fag som har blitt nedprioritert fleres steder (ikke alle vel og merke), hvor lærere som "liker idrett" har fått være lærere i faget. Noen av dem gjør selvfølgelig en god jobb, men jeg tror (som også forskning har vist) at det ofte blir lagt vekt på et prestasjonsorientert læringsklima. Da mener jeg timer hvor det er om å gjøre å løpe raskest, hoppe høyest, være best i fotball osv. Dette fremmer IKKE bevegelsesglede med mindre du er glad i Kroppsøving i utgangspunktet.

Til testing.

Det står ingen steder at en elev må ta 20 push ups, eller løpe 3000 på 12 min for å få karakteren 6. Igjen, det fremmer de som er "flinke", men ikke dem som sliter. Det skaper sprik,og igjen ikke bevegelsesglede(som er min kjepphest).

Testing kan og skal eventuelt brukes for å se på forbedringer. Hvis en elev løper raskere etter en gitt periode, ja, så fortjener han eller hun bedre karakter. Skal en teste, så bør en heller ikke gjøre det slik at alle står og glor på hverandre. Her har læreren et ansvar i organisering. Igjen, om å gjøre å fremme bevegelsesglede!

Karakter:

Karakteren skal være tredelt. Innsats, kunnskap og ferdigheter. Fair play er et viktig moment også. Det hjelper ikke om eleven viser gode ballferdigheter hvis han eller hun ikke viser evne til å prøve å spille andre gode, da blir det ikke 6.

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil hen. Men i fagkretsen så er det også uenigheter om det skal være karakter eller ei. Jeg tror (enn så lenge) at jeg er for. Det handler blant annet om å vise at kroppsøvingsfaget er et like viktig fag som de andre. Kroppsøving handler ikke bare om å bli god i idrett. Det handler om å lære å bruke kroppen, lære gjennom kroppen. Oppleve bevegelsesglede, som igjen vil skape elever som har lyst til å være i aktivitet! Faget skal skape mesteingsopplevelser!

Tilbake til erfaringene dere deler, på godt og vondt. Det har hendt mye i faget siden jeg selv var elev på ungdomsskolen, for snart ti år siden, og da også siden mange av dere var elever. Faget har fått litt mer respekt, og en ser også i samfunnet hvor viktig det er at vi holder oss i form - der kommer helseaspektet i faget frem. Jeg mener at utviklingen i skolen nå går mot det positive. Håper færre elever får de opplevelsene dere beskriver.

Hvis det ikke er karakter i faget, mener jeg det sender ut et signal om at dette faget ikke er så viktig. Da blir det bare et sted å oppholde seg. Og hva med de elevene som virkelig får vist seg i disse timene, men som sliter ekstra i for eksempel matematikk? Forskning viser at elever som er dyktige i Kroppsøving gjør det bedre i akademiske fag som norsk og matematikk, mesteingsopplevelser en opplever i Kroppsøving kan være overførbare til inn i klasserommet.

Det er ikke karakteren i faget som eventuelt dreper idrettsgleden. Det er vurderingsmetodene og undervisningsopplegget og kommunikasjonen til den eventuelle læreren som gjør dette.

Som en siste kommentar, vurdering i Kroppsøving er en av de største utfordringen som er i faget, enten elevene skal få karakter eller ei. For vurdering har de krav på, og den skal fremme videre læring. De skal vite hvor de står, hvor de kan komme, og hva som skal til for å komme dit- feed up, feed back, og feed forward.

Gi meg noen år som lærer, så kan det være jeg har endret syn på karakter. Skal aldri si aldri.

Beklager eventuelle språk og skrivefeil, skriver på iPad...

Bra skrevet! Du kommer til å bli en bra lærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungdomsskolen: Musik: M til alle jentene og G til alle gutta, den enkle er ofte det beste...:rolleyes:

Gym på Gymnaset: Landslagsutøveren fikk 6 , de andre 5 og vi som ble spotte med en sneip i munnen(men likevel møtte og presterte i gytimene) fikk 4.

Ble også gjennomført et lite eksperiment, som sikkert mange andre har gjort. Samme norsk stil ble levert til to ulike lærere. Den ene ga 2 og den andre ga 4...

well well...håper dagens vurderingskriterier er mer objektive..og mindre moraliserende...:)

Lov å håpe;) det kommer vel Ann på skolen..... Mye bra, mye dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...