Gå til innhold

Hva er hemmeligheten din da?!


Anbefalte innlegg

Denne artikkelen på Frisk og Funksjonell om den fundamentale attribusjonsfeil (FAF) tar forøvrig for seg en del av det jeg har forsøkt å formidle her på en ryddig og vitenskapelig måte.

Attribusjon handler om hvordan vi årsaksforklarer ulike fenomener, og akkurat her snakker vi om andre menneskers handlinger. FAF begås når vi årsaksforklarer hva andre mennesker har gjort ved å overfokusere på interne kvailteter ved personen og underfokusere på situasjonen.

Personlige egenskaper ble fokusert for mye på. Det er kanskje litt vanskelig å se hvordan dette egentlig fungerer, men se for deg at du står i butikken og ser en tykk person kjøpe inn enorme mengder godterier en fredags ettermiddag. Det er lett å anta at vedkommende er lat og med lav viljestyrke. Men kanskje er vedkommende i realiteten ute og handler til et stort selskap som han/hun skal arrangere neste dag? Eller hvis du ser en person råkjøre nedover gaten er det lett å anta at vedkommende er en idiot som skulle ha blitt fratatt førerkortet på stedet. Men kanskje har han/hun en akuttsyk person i bilen som trenger umiddelbar legehjelp? Situasjonen ignoreres og permanente personlige egenskaper vektlegges.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hvorfor gjør vi dette? Hvorfor gir vi ikke folk «benefit of the doubt» som det kalles, og holder dem uskyldig inntil det motsatte er bevist? Grunnen handler sannsynligvis om at hjernen vår liker regler og løsninger, ikke usikkerhet."

Benefit of the doubt ja... "Skjønner ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt", spiser 9 muffins en time senere. Er ikke mye usikkerhet med i bildet her, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor gjør vi dette? Hvorfor gir vi ikke folk «benefit of the doubt» som det kalles, og holder dem uskyldig inntil det motsatte er bevist? Grunnen handler sannsynligvis om at hjernen vår liker regler og løsninger, ikke usikkerhet."

Benefit of the doubt ja... "Skjønner ikke hvorfor jeg ikke går ned i vekt", spiser 9 muffins en time senere. Er ikke mye usikkerhet med i bildet her, gitt.

Det du må skjønne er at fundamental attribution error er en helt FUNDAMENTAL tankefeil som ALLE mennesker, inkludert meg og Keegil og alle andre mennesker her på dette forumet begår HELE tiden. Det handler ikke om hvordan virkeligheten er, men hvordan vi forklarer det vi observerer med begrenset informasjon tilgjengelig. Prøvde å forklare det nærmere i kommentarfeltet ettersom det var en annen som også hang seg opp i det eksempelet med feit person:

"Eksempelet fant jeg på selv mest fordi F&F er en helse- og kostholdsrelatert side. Den typen psykologi som jeg beskriver her faller egentlig kanskje litt utenfor det som leseren forventer. Derfor prøvde jeg å relatere det litt.

FAF har ingen nytteverdi som sådan; FAF er faktisk i mange tilfeller negativt. Den handler om tendensen til å overfokusere på disposisjonelle faktorer (ting relatert internt til personen) og ignorere situasjonelle faktorer.

Et oftere brukt eksempel er at hvis du tenker at du observerer et «quiz-show» hvor en person stiller spørsmålene og sitter med fasit, mens en annen svarer på spørsmålene og får dem rett, si, 7/10 ganger. Blir du bedt om å vurdere hvor smart de to menneskene er vil du vurdere quiz-masteren som smartere. Du klarer ikke å ta med i betraktningen situasjonen (han har fasit; deltakeren har ikke), og antar at den som vet ALLE svarene er smartere enn den som bare vet noen. Om du har rett eller ikke er helt likegyldig. Uansett har du gjort antakelser du egentlig ikke hadde grunnlag for å gjøre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om du har rett eller ikke er helt likegyldig. Uansett har du gjort antakelser du egentlig ikke hadde grunnlag for å gjøre."

Mener at dette overhodet ikke er likegyldig, og derfor er vi fundamentalt uenige. Ekempelet som ble nevnt er også satt veldig på spissen.

Jeg forblir politisk ukorrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Om du har rett eller ikke er helt likegyldig. Uansett har du gjort antakelser du egentlig ikke hadde grunnlag for å gjøre."

Mener at dette overhodet ikke er likegyldig, og derfor er vi fundamentalt uenige.

Jeg forblir politisk ukorrekt.

FAF er et veletablert universielt psykologisk fenomen. Det å være uenig i det blir sammenliknbart med å være uenig i at jorden er rund eller at tyngdekraften eksisterer. Må jo bare dra frem denne quoten igjen: "The great thing about science is that it's true whether you believe it or not". FAF eksisterer hos deg og alle andre mennesker uavhengig av om du tror på det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAF er et veletablert universielt psykologisk fenomen. Det å være uenig i det blir sammenliknbart med å være uenig i at jorden er rund eller at tyngdekraften eksisterer. Må jo bare dra frem denne quoten igjen: "The great thing about science is that it's true whether you believe it or not". FAF eksisterer hos deg og alle andre mennesker uavhengig av om du tror på det eller ikke.

tumblr_m4se00IBwc1r3jsrko1_500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, touché. Jeg ser absolutt at jeg kunne moderert utsagnet mitt noe, ettersom jeg helt klart har møtt på folk som har tendenser til det som beskrives her. Jeg synes imidlertid at å hive seg rett på attribusjon til fornektelse og formidle sin oppgitthet oppfordrer mer til en sirkelrunk enn noe annet, og det var hovedsakelig det jeg reagerte på. Folk kan få bygge egoet sitt akkurat slik de vil, men når de gjør det i det offentlig rom kan jeg ikke garantere at jeg ikke vil benytte meg av muligheten til å arrestere dem på det.

Joda, jeg ser også iveren etter å arrestere folk for uttalelser som tilhører offentligheten. Jeg forsto det allikevel ikke sånn at Metal_Barbie forsøkte å si at "Karikatur A er feit og gjør X, derfor er alle feite folk late og i fornektelse."

Jeg tror enkelt og greit at hun forsøkte å uttrykke misnøye og vantro rundt dem som uoppfordret spør deg hvordan du har blitt så slank og/eller trent som du er, for så å avfeie enhver forklaring du gir på det grunnlag at de har prøvd "Spis lite og ofte" eller juicefaste eller detox i noen uker uten noe nevneverdig resultat, eller på basis av at venninna/tanta/homeopaten/KK/Allers har sagt et eller annet helt på jordet fjernt som for ethvert oppegående menneske åpenbart er vås men som er en beleilig løgn å leve med eller gjemme seg bak.

Kall gjerne sånne mennesker karikaturer, men de finnes i såpass volum at man stadig støter borti noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser også iveren etter å arrestere folk for uttalelser som tilhører offentligheten. Jeg forsto det allikevel ikke sånn at Metal_Barbie forsøkte å si at "Karikatur A er feit og gjør X, derfor er alle feite folk late og i fornektelse."

Jeg tror enkelt og greit at hun forsøkte å uttrykke misnøye og vantro rundt dem som uoppfordret spør deg hvordan du har blitt så slank og/eller trent som du er, for så å avfeie enhver forklaring du gir på det grunnlag at de har prøvd "Spis lite og ofte" eller juicefaste eller detox i noen uker uten noe nevneverdig resultat, eller på basis av at venninna/tanta/homeopaten/KK/Allers har sagt et eller annet helt på jordet fjernt som for ethvert oppegående menneske åpenbart er vås men som er en beleilig løgn å leve med eller gjemme seg bak.

Kall gjerne sånne mennesker karikaturer, men de finnes i såpass volum at man stadig støter borti noen av dem.

this

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg forstår hva du mener. Når man selv har klart noe og noen spør hvordan klarte du det/hvilken diett går du på. Og du svarer: jeg spiser sunt og trener. Da er skuffelsen nesten til å ta og føle på, fordi mange håper på ett svar typ: jeg spiste potet i tre uker og gikk ned ti kg. Mange ønsker en mirakelkur (jeg også egentlig) som gir en rask og behagelig vektnedggang hvor man ikke må ofre så mye så veldig lenge. Det nytter heller ikke å svare når noen spør om råd, hvis de ikke vil vite svaret de får, de diskuterer deretter på hvorfor du som har hatt resultater tar feil på spørsmålet til den som ikke har hatt resultater.

Resten av denne diskusjonen på tråden her kan jeg ikke si at jeg forstår. For meg virket det bare som om du skulle dele frustrasjon over at folk ber om råd, men ikke tar til seg svarene de får men heller diskuterer sin motvilje mot en sannhet som egentlig er enkel men slitsom å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt misunnelig, egentlig. Jeg vil også møte alle disse skuffede, fornektende folka som lurer seg selv hele tiden. Da hadde jeg følt meg ekstra fornuftig og oppegående.

Kanskje noe jeg ikke har fått med meg her, men det virker som at du fremstiller det som at siden du ikke har sett noen av disse menneskene, så finnes de ikke? Det kan godt hende det er noe jeg har oversett i denne tråden, men mitt inntrykk er det at siden du visstnok ikke har møtt en slik person, kan de umulig finnes, og alt som har med de Metal_Barbie snakker om bare er oppspinn og fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe jeg ikke har fått med meg her, men det virker som at du fremstiller det som at siden du ikke har sett noen av disse menneskene, så finnes de ikke? Det kan godt hende det er noe jeg har oversett i denne tråden, men mitt inntrykk er det at siden du visstnok ikke har møtt en slik person, kan de umulig finnes, og alt som har med de Metal_Barbie snakker om bare er oppspinn og fantasi.

Ja, du har oversett noe, du har blant annet oversett den posten der jeg sier ordrett at jeg ikke betviler disse menneskenes eksistens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt misunnelig, egentlig. Jeg vil også møte alle disse skuffede, fornektende folka som lurer seg selv hele tiden. Da hadde jeg følt meg ekstra fornuftig og oppegående.

Kjenner jeg er litt misunnelig, egentlig. Jeg vil også være helt fantastisk politisk korrekt, og kunne disse alle de som ikke er det. Da hadde jeg følt meg ekstra fornuftig og oppegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt misunnelig, egentlig. Jeg vil også være helt fantastisk politisk korrekt, og kunne disse alle de som ikke er det. Da hadde jeg følt meg ekstra fornuftig og oppegående.

Kjenner jeg er litt misunnelig, egentlig. Jeg vil også gjerne være så ignorant og tenke at dette handler om politisk korrekthet. Det hadde vært behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...