Gå til innhold

Hva er hemmeligheten din da?!


Anbefalte innlegg

Flere som har fått høre den hundremillionerogtredve ganger siden de begynte å gå ned i vekt,fettprosent ,trene osv?:p

Jeg lar meg fascinere og filosofere over enkelte menneskers vane av å bare leve i fornektelse. Og ja,jeg syns regelrett synd på de som nekter å innse fakta. Og at verden og ting vi vet vokser med årene og at det vi trodde for 3o år siden ikke er helt det samme som vi vet i dag.

De jeg hører dette fra er ofte unge jenter eller middelaldrende damer. Begge har da lite kunnskap selvsagt,det er jo selvfølgelig ikke noe galt i det men spesielt andrenevnte er den gruppen mennesker som ofte lever i fornektelse og tror at begrepet eller "trikset" å spise ofte og lite faktisk er noe magisk.o_O

Så hva tror disse menneskene egentlig at vi skal svare når de spør oss hva hemmeligheten er? Tror de vi drikker en spesiell eleksir som er laget av magiske urter og blessed av tibetanske munker for tusenvis av år siden eller,hva?:unsure: Jeg blir liksom litt oppgitt av at de faktisk tror det er en hemmelighet,triks eller noe fantastisk som ikke menneskeheten har oppdaget enda eller noe...for de skjønner jo ikke at om det er tilfellet så hadde jo ikke for eksempel akkurat deg eller meg sittet på den hemmeligheten alene akkurat...Det ville jo vært på forsiden av alle aviser og blader og vitenskapen ville jo gått amok osv osv..

De blir så skuffa når man svarer trening og sunn mat med fornuft og vett...! Og da blir de nemmelig ikke så begeistra lengre fordi dette har de selvsagt prøvd i mange år siden uten noe resultater...Og når vi da prøver å forklare litt hvordan dette faktiskfunker så får vi bare høre at " Neimen man må spise ofte og lite for forbrenningan sin del" osv osv....Hvor mang kcal man inntar vs ut nei det er bare tull,man raser ed i vekt av mange små måltider hel sporadisk utover dagen...

Og jeg jeg bare spør meg selv hvorfor vedkommende da ikke har gått ned til ønsket vekt enda om de er sikker i sin sak...

Jeg er selvsagt mest oppgitt fordi de tror at det finnes snarveier og lette løsninger.

Flere som har tenkt på dette og føler seg like oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,grunnen til det er fordi jeg tror alle som er i denne fornektelsen VET at det først og fremst er fornektelse men de lever i den fordi de så gjerne ønsker at det finnes noe magiske løsninger liksom..jeg synes det er svært komisk på flere måter. Men som sagt,synes jeg vel mest synd i slike folk som nekter for ting de faktisk egentlig vet er sant. det må være slitsomt å ha det slik tenker jeg mens jeg samtidig føler at jeg er glad jeg ikke er en av dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja,grunnen til det er fordi jeg tror alle som er i denne fornektelsen VET at det først og fremst er fornektelse men de lever i den fordi de så gjerne ønsker at det finnes noe magiske løsninger liksom..jeg synes det er svært komisk på flere måter. Men som sagt,synes jeg vel mest synd i slike folk som nekter for ting de faktisk egentlig vet er sant. det må være slitsomt å ha det slik tenker jeg mens jeg samtidig føler at jeg er glad jeg ikke er en av dem selv.

Dette minner meg litt om noe jeg ble fortalt av en kristen bekjent. Han mente at alle innerst inne vet at det finnes en Gud og at de som ikke bekjenner seg troen på Gud, lever i fornektelse. Han syntes også synd på alle som nektet at det finnes en Gud og den evige pine som venter de som ikke tror. Samtidig var han også veldig glad for at han ikke var en av disse som skal til helvete.

Jeg konstanterer at fordommer og fanatisme kommer i mange former. Det være seg religion eller fitness. Stakkars dumme, feite og late mennesker som ikke har skjønt at veien til lykke (og frelse?), er gjennom kokt torsk og brokkoli, samt trening minst 3 ganger i uka. For de er det fortapelsen, sykehuset eller P-plasser med handikappreservering som venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det får være måte på selvforherligende opplegg. La oss bygge vårt ego på fascinasjon, oppgitthet, forbarmelse og medynk – i den rekkefølgen – over våre egne fordomsfulle forestillinger om andre menneskers angivelige fornektelse, kunnskapsløshet og karakterfeil. Da føler vi oss bra, og slipper å være bevisste på at vi oppfører oss på akkurat samme måte selv i andre kontekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er poenget da?

At det er rart å tenke på at ikke alle har kunnskap eller erfaring om hvordan trene og å spise for resultater? Eller at de har kunnskapen, men fornekter den? Samtidig som du er fornøyd med at du har svaret og ønsker bekreftelse fra andre om det samme?

Er det egentlig så rart at noen tror på mirakelkurer når man blir bombardert med annonser om det ene vidunder middelet etter det andre? Ikke alle leser fitnessbloggen eller er spesielt opptatt av trening eller kosthold, det betyr ikke at folk generelt er idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ingenting om at jeg og mange andre ikke oppfører oss slik i mange andre situasjoner jeg. Selvfølgelig gjør alle det. Jeg sier heller ikke at jeg har fordommer imot at folk er slik men at det er veldig synd på mange måter. At man ikke har kunnskap er som jeg skrev noe jeg ikke klandrer de for men når man ikke er åpen for det heller så er det en grunn til å bli oppgitt. Hvis man sier til en person at man ikke får resultater av å sitte på rumpa for eksempel og de da fortsetter å sitte på rumpa og bære seg over bælgen sin..da er det jo litt trist. Og det er også veldig vanskelig å skulle hjelpe denne personen. Altså nå er det snakk om at denne personen vil ha hjelp men ikke er forberedt på å gjøre det de må får å få den hjelpen. Og dermed heller setter seg på bakbena og nekter for det du forteller om erfaringer osv og sier at du juger. Ja da er det det rimelig trist.

Hva erfaringer gjelder så er alles erfaringer ofte forskjellige til og med rundt samme sak men man kommer jo ikke vekk fra fakta heller da. Å tro en ting er ikke det samme som at det er sant. Uansett om et er en selv man juger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Dette minner meg litt om noe jeg ble fortalt av en kristen bekjent. Han mente at alle innerst inne vet at det finnes en Gud og at de som ikke bekjenner seg troen på Gud, lever i fornektelse. Han syntes også synd på alle som nektet at det finnes en Gud og den evige pine som venter de som ikke tror. Samtidig var han også veldig glad for at han ikke var en av disse som skal til helvete.

For en usmakelig fyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, det får være måte på selvforherligende opplegg. La oss bygge vårt ego på fascinasjon, oppgitthet, forbarmelse og medynk – i den rekkefølgen – over våre egne fordomsfulle forestillinger om andre menneskers angivelige fornektelse, kunnskapsløshet og karakterfeil. Da føler vi oss bra, og slipper å være bevisste på at vi oppfører oss på akkurat samme måte selv i andre kontekster.

Litt irriterende at du alltid formulerer deg så hveldi mye bedre enn meg når vi begge formidler samme poeng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,dette handler ikke om å være bedrevitnende eller sitte på noen høy hest. Da har nok dere misforstått her.

Man trenger ikke kunnskap om man er villig til å lære eller høre på det andre har å si da. Poenget er at det er frustrerende å skulle prøve å overbevise noen om generelle tiltak som trengs for å for eksempel gå ned i vekt når de tror at det ikke finnes noen andre metoder enn å spise ofte og lite for eksempel. Og bak denne ofte og lite prinsippen så finnes det ikke noen forklaring,det bare er slik...

Jeg har aldri sagt at noen er idioter. Hvorfor er det slik at det blir satt ord i kjeften på en?:p

Folk flest vet godt at ting ikke kommer gratis eller av seg selv,men det er veldig frustrerende å skulle hjelpe noen som ikke vil ha hjelp- Når de i dette tilfelle vil ha hjelp men ikke tror at det som sies av erfaring er sant.

Ja,media er jo en stor grunn til dette men også leger ,faktisk. Uten å si at alle leger er idioter,det er heller ikke påstått men jeg har selv hatt leger som kommer med ting som er helt uti bushen av råd og tips. Og det er gjerne de som er en del eldre. Hvorfor de lever i fortida er selvsagt forståelig men det må d agå an å oppdatere seg litt,spesielt som lege.

Da jeg for eksempel gikk til legen sist for å snakke om vektnedgang og slikt så fikk jeg beskjed om å starte med aerobic...:huh:..altså dette for å få høyere forbrenning mente legen...og da ble jeg bare litt paff..og ja ,jeg har byttet lege siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ingenting om at jeg og mange andre ikke oppfører oss slik i mange andre situasjoner jeg. Selvfølgelig gjør alle det. Jeg sier heller ikke at jeg har fordommer imot at folk er slik men at det er veldig synd på mange måter. At man ikke har kunnskap er som jeg skrev noe jeg ikke klandrer de for men når man ikke er åpen for det heller så er det en grunn til å bli oppgitt. Hvis man sier til en person at man ikke får resultater av å sitte på rumpa for eksempel og de da fortsetter å sitte på rumpa og bære seg over bælgen sin..da er det jo litt trist. Og det er også veldig vanskelig å skulle hjelpe denne personen. Altså nå er det snakk om at denne personen vil ha hjelp men ikke er forberedt på å gjøre det de må får å få den hjelpen. Og dermed heller setter seg på bakbena og nekter for det du forteller om erfaringer osv og sier at du juger. Ja da er det det rimelig trist.

Hva erfaringer gjelder så er alles erfaringer ofte forskjellige til og med rundt samme sak men man kommer jo ikke vekk fra fakta heller da. Å tro en ting er ikke det samme som at det er sant. Uansett om et er en selv man juger til.

Jeg ville heller ikke tatt imot hjelp fra noen som mener jeg er lat som sitter på ræva. Jeg vil tippe at folk generelt er mer motakelig for informasjon og hjelp, hvis man ikke møter disse med fordommer og nedlatenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ¨,nå var tråden fjernet så jeg skjønner ikke hva du siktet til Baugen,men det handler ikke om å vite bedre enn andre.

Hvis jeg spør en dame for eksempel eller en kar for den del om hva som er hemmeligheten bak den fine kroppen dere for eksempel da...og jeg da får til svar at det er trening og kosthold...og jeg da bare fnyser ogsier.nei...det tror jeg ikke noe på,det må være noe annet fantastisk..noe fra tvshop kanskjeo_O.

Altså..d er det ikke akkurat logisk for meg å spørre i utgangspunktet om jeg ikke er interessert i å høre hva personen har gjort mene jeg.

Nei,det går ikke an å hjelpe folk som ikke vil ha hjelp,det skjønner jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om fordommer og nedlatenhet,jeg har overhodet ikke fordommer eller nedlatenhet mot noen. Men det er svært vanskelig når noen ber om råd og tips o kaller deg en løgner fordi de vet bedre fordi det har de lært på husmorvikarksolen i 1940 eller på sykepleierskolen i 1970... Og det finnes ikke noe andre måter å gjøre dette på.:unsure: Og disse blir jo også veldig sint og frustrert nr noen kommer å sier at det faktisk finnes en logisk forklaring..på hvordan man gjør det..ja,det er ikke lett å forklare når alle er bestemt opptatt av å tolke alt man sier helt annerledes. Men det er også litt av poenget mitt her.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...