Gå til innhold

Hva er hemmeligheten din da?!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle mennesker ha jo baktanker på en eller annen måte i en elelr annen setting,men det er ikke snakk om det her nå ,hjelpes.

Selvfølgelig skriver jeg dette utifra egne erfaringer,både meg selv og andre. Og situasjoner jeg har funnet meg selv i.

Hvis det er snakk om fordommer så har jo folk mye av det her på fitnessbloggen. For eksempel at de velge å tolke en ting som noe og da er det slik,uansett hva man prøver å si.

Men saken er at det handler om hvordan man skal si til en som ikke tror på for eksempel energi ut og energi inn da...jeg har flere jeg kjenner som faktisk ikke tror på at dette er tilfelle sant. Og a det bare handler om hysteri.

(for mange er jo dette med å for eksempel telle kalorier noe som bare er tilhørt hysteriske slankere,og ja det høres svært fordomsfult ut men det er mange som tenker slik). Og dette med Bmr da...jeg har også noen som ikke tror på dette..at dette altså ikke eksisterer,gjerne.

Og ja det kan fort bli det samme som for eksempel å tro på gud som ble nevnt her,men jeg synes fremdeles det er forskjell på å tro på gud og vite at gud finnes. For det er jo faktisk ingen som VET dette. Og man VET faktisk at kroppen trenger energi o at det i form av kcal ut vs inn avgjører vekta uansett og at forbrenningen ikke stopper opp.

Saken er bare hvis dette er så avgjørende og viktig kunnskap ,hvorfor får man aldri høre en lege si dette? Familien min for eksempel får bare høre dette andre preiket fra sine leger...noe som ikke har ført til noe som helst positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det handler ikke om fordommer og nedlatenhet,jeg har overhodet ikke fordommer eller nedlatenhet mot noen. Men det er svært vanskelig når noen ber om råd og tips o kaller deg en løgner fordi de vet bedre fordi det har de lært på husmorvikarksolen i 1940 eller på sykepleierskolen i 1970... Og det finnes ikke noe andre måter å gjøre dette på.:unsure: Og disse blir jo også veldig sint og frustrert nr noen kommer å sier at det faktisk finnes en logisk forklaring..på hvordan man gjør det..ja,det er ikke lett å forklare når alle er bestemt opptatt av å tolke alt man sier helt annerledes. Men det er også litt av poenget mitt her.;)

Så hvorfor orker du ? Gi opp, gjør din greie, la de gjøre sin ting og la naturen gå sin gang. Hjelp er noe man gir til de som ønsker det, ikke bli en fitnessforkynner.

Fitnessbloggens Vitner:

"Hei, har du et øyeblikk å snakke om 5:2 dietten?"

071801_jehovah_witness_6_aeh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk ja...

Å møte et menneske uten forutinntatthet, fordommer, baktanker og skjulte agendaer - lar det seg egentlig gjøre?

Eller dreier det hele seg kun om i hvilken grad en er i stand til å kamuflere sine intensjoner på best mulige måte?

:(

Vi er alle offer for dette, men en kan være kritisk til seg selv og granske sin egen forutinntatthet og fordommer. Dessuten kan en moderere seg selv i sin formidling så eventuelle baktanker og skjulte agendaer ikke blir like synlige ;).

En skjult agenda bør nødvendigvis ikke være negativ hvis intensjonen er god. Eksempelvis hvis en har lyst til å hjelpe noen (som også selv ønsker hjelp til å leve sunnere), ved å gi god info (men ikke for mye) og motivasjon. Det største problemet med å hjelpe folk til å trene/spise sunnere, er at man inntar den fanatiske rollen og overøser den det gjelder med for mye informasjon samtidig som en overtar deres prosjekt.

Jeg tror mye av motivasjon for folk til å endre livsstil er at de føler at det er deres reise og at de oppnår egne mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg skjønner det Keegil. Men det er jo vært fordomsfult av dere andre å tenke på den måten;). Skal alle her assoisere hver eneste post som blir skrevet av samme person med de gamle postene for eksempel så blir det jo svært vanskelig for flere her å kunne trives på forumet og kunne diskutere i forskjellige settinger.

At jeg da ikke forstår den kritikken som blir rettet mot meg synes jeg ikke er så rart da jeg ikke lever i fortiden og bærer nag for ting som har blitt diskutert her i forrige uke eller i fjor liksom:p.

Jeg tror i grunnen at veldig mange ,faktisk de fleste,greier å lese imellom linjene også og når man legger godviljen til så forstår man budskapet til de aller fleste. Det er selvsagt opptil hver enkelt om de velger å mistolke ting som blir skrevet uansett da. Hvis man vil så kan man mistolke det meste som er ganske uskyldig til å bli noe veldig stygt.

At det var SÅ vanskelig å forstå poenget mitt her det hadde jeg da ikke trodd ,men ok,det får så være da i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er alle offer for dette, men en kan være kritisk til seg selv og granske sin egen forutinntatthet og fordommer. Dessuten kan en moderere seg selv i sin formidling så eventuelle baktanker og skjulte agendaer ikke blir like synlige ;).

En skjult agenda bør nødvendigvis ikke være negativ hvis intensjonen er god. Eksempelvis hvis en har lyst til å hjelpe noen (som også selv ønsker hjelp til å leve sunnere), ved å gi god info (men ikke for mye) og motivasjon. Det største problemet med å hjelpe folk til å trene/spise sunnere, er at man inntar den fanatiske rollen og overøser den det gjelder med for mye informasjon samtidig som en overtar deres prosjekt.

Jeg tror mye av motivasjon for folk til å endre livsstil er at de føler at det er deres reise og at de oppnår egne mål.

Enig i dette, Zigma.

Dette med å jobbe med selvinnsikt, kan gi store resultater. Kommunikasjon, som av mange holdes frem som noe av det vanskeligste en kan drive med, sånn mennesker imellom, kan plutselig bli mye enklere om en gjør nettopp det.

Og stort mer er det vel ikke å si til trådstarter om den saken.

Tenker jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
eirich Hvorfor jeg orker? Nei, fordi jeg er sta kanskje. Dette gjelder ikke for absolutt alle,i dette tilfellet er det snakk om mennesker jeg er svært glad i og da er det litt værre å bare la det gå.

True dat, bare nevnte det. Noen ganger er det bedre å bare stå over, en å slite seg ut. Men et tips på veien er:

Ikke utfordre deres "sannheter", der kommer du ingen vei, det vil føre til at de hopper i skyttergrava og blir enda mer sikker i sin sak. Utfordre deres forståelse av det. Hvorfor vet du det du vet? Det er her du har sjanse til å så et lite frø med tvil som gjør at de åpner seg litt og lurer, det er din sjanse.

Bevis hjelper ikke om overbevisningen deres ikke er bygget på bevis.

Når noen står fast på at "ofte og lite" er eneste sannhet, spør hvorfor. Om de svarer fordi de leste det i KK, så spør hvorfor alt som står i KK er sant, kom med forslag som konkurrerer med tanken, ikke konklusjonen og la de kverne på det faktum at de er overbevist over en sak, uten å egentlig vite hvorfor. "det har bare alltid vært slik". Hardt mot hardt hjelper ikke, eller for å si det slik, du kan lede hesten til vannet, men du kan ikke tvinge den til å drikke. Du kan bare overbevise den om at det ikke er gunstig å være tørst, å la den drikke når den er klar ;)

horse-drinking-water.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg skjønner det Keegil. Men det er jo vært fordomsfult av dere andre å tenke på den måten;). Skal alle her assoisere hver eneste post som blir skrevet av samme person med de gamle postene for eksempel så blir det jo svært vanskelig for flere her å kunne trives på forumet og kunne diskutere i forskjellige settinger.

At jeg da ikke forstår den kritikken som blir rettet mot meg synes jeg ikke er så rart da jeg ikke lever i fortiden og bærer nag for ting som har blitt diskutert her i forrige uke eller i fjor liksom:p.

Jeg tror i grunnen at veldig mange ,faktisk de fleste,greier å lese imellom linjene også og når man legger godviljen til så forstår man budskapet til de aller fleste. Det er selvsagt opptil hver enkelt om de velger å mistolke ting som blir skrevet uansett da. Hvis man vil så kan man mistolke det meste som er ganske uskyldig til å bli noe veldig stygt.

At det var SÅ vanskelig å forstå poenget mitt her det hadde jeg da ikke trodd ,men ok,det får så være da i så fall.

Nei, du skjønner det ikke... Du fortsette å attribuere misforholdet mellom det du mener du sier og det andre oppfatter at du sier til andres motvilje og mangel på forståelse. Jeg har ikke referert til noen av dine gamle poster eller tråder noe sted. Kritikken som rettes mot posten din – i hvert fall fra min side – er basert på denne faktiske innhold, som rett og slett er en vanvittig overbærende egotripp på alle måter. Resten av postene dine her i tråden gjør ikke stort annet enn å sementere det ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke folk er så krasse her. Man blir ikke noe bedre på å formulere seg om alle tier og heller "vrir seg i smerte".

Jeg synes måten det var formulert på var brautete, fordomsfull og lite reflektert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jeg har vært krass i flere av kommentarene til deg Metal_Barbie, og sånn sett har jeg praktiksert det motsatte av det jeg selv ville formidle. Det beklager jeg.. jeg lot mine fordommer for fitnessfolk som #diggersegselv mens alle andre er #feiteoglate, få utløp på deg. Jeg skal ikke tilskrive deg disse meningene basert på det du skriver her og uansett er nok effekten på deg, sannsynligvis like lite fruktbart som ditt forsøk på å hjelpe de du er glad i.

Kanskje får du mer suksess med å hjelpe dine nære om du prøver på noe slikt?

  • Kun svarer på det de spør om (da unngår du å bli oppfattet som "hysterisk"/"fanatisk"
  • Dersom de ikke tror på det du sier, så henviser du til seriøs forskning/artikler som underbygger det du sier (eller som eirich skriver setter spørsmålstegn ved deres "sannheter".
  • Du lar det være deres prosjekt ved å ikke innta en for aktiv rolle
  • De får selv definere egne mål som du kan hjelpe de med å nå
  • Du er positiv til endringer de gjør, ikke negativ til hvordan de nå lever.

Når det er sagt, så er det ingenting som hjelper på de som ikke ønsker endring. Og vi har alle rett til å leve de livene vi selv ønsker (på godt og vondt). Kanskje vi får det bedre med oss selv også om vi aksepterer andre for hva de er, samtidig som vi er bevisste på hvem vi er og hvordan vi oppfattes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Tamara- Ja,her har du faktisk forstått det. Det er faktisk bare dette og intet annet. Ingenting jeg har skrvet er ment som noe annet ,faktisk.

Jeg kan ikke si annet enn at min post ikke var ment som egotripp,formdomsfull,eller for å være brautete eller lite reflektert.

Jeg kan jo si det samme om mange av dere her,men jeg kjenner ikke dere,dermed sier jeg ikke slike ting til folk jeg faktisk ikke kjenner personeligheten til-og når dette faktisk ikke handler om disse tingene heller.

Og ja,@Eirich-takk,veldig gode tips:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zigma - henvise til seriøs forskning? Oh, how I wish. "MEN JEG LESTE I VG I GÅR AT VITENSKAPEN SIER OVERVEKT ER SUNT FOR HJERTET". Confirmation bias is strong shit bro. En shitloaded enkektstudie blir tillagt større vekt en seriøse metastudier av urovekkende mange individer, så jeg har gitt opp å henvise til "seriøs forskning" med mindre jeg diskuterer med et over gjennomsnittlig oppegående vesen. Folk klarer ikke differensiere bæsj fra belgisk sjokolade.

Forøvrig sterkt kritisk til individualismebølgen som herjer. Vi har alle et ansvar for samfunnet som helhet, og man kan ikke alltid bare godta hvordan folk ønsker å leve. Av og til er det hensiktsmessig å tilstrebe endring, både for individet og for at fellesskapet skal bestå. Vi har ikke alle rett til å leve som vi vil. Ja, vi har rettigheter - men også plikter - og det virker som noe den generelle samfunnsborger har glemt. Pliktene konstituerer rettigheter, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zigma - henvise til seriøs forskning? Oh, how I wish. "MEN JEG LESTE I VG I GÅR AT VITENSKAPEN SIER OVERVEKT ER SUNT FOR HJERTET". Confirmation bias is strong shit bro. En shitloaded enkektstudie blir tillagt større vekt en seriøse metastudier av urovekkende mange individer, så jeg har gitt opp å henvise til "seriøs forskning" med mindre jeg diskuterer med et over gjennomsnittlig oppegående vesen.

Sant nok. Henvise til "seriøs forskning" er kanskje ikke det mest effektive i mange tilfeller. Da er det vel bedre å snu på det og stille utfordrende spørsmål ved deres "sannheter".

Forøvrig sterkt kritisk til individualismebølgen som herjer. Vi har alle et ansvar for samfunnet som helhet, og man kan ikke alltid bare godta hvordan folk ønsket og leve. Av og til er det hensiktsmessig å tilstrebe endring, både for individet og for at fellesskapet skal bestå. Vi har ikke alle rett til å leve som vi vil. Ja, vi har rettigheter - men også plikter - og det virker som noe den generelle samfunnsborger har glemt. Pliktene konstituerer rettigheter, ikke omvendt

Jeg skjønner godt hva du mener og er på mange måter enig. Man har ikke bare rettigheter, men også plikter. Ansvar er noe som veldig mange fraskriver seg.

Men så lenge vi ikke har lov til å tvinge folk til mosjonere eller spise sunt, så må de selv finne motivasjon til å tilstrebe endring. Tror du at du som individ får motivert noen til å trene mer/spise sunnere, dersom du kaller noen for feiten mens du pisker de på tredemølla? Sannsynligvis finner de seg ikke i det..

Om man innfører tvang på samfunnsnivå blir noe annet da det ikke er like lett å motsette seg. Men ønsker man en samfunn hvor en må løpe i hamsterhjul i 4 timer for å få nok strøm til å se 1/2 time Tv eller hvor man ikke kjøpe energitett mat på butikken? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å få folk til å løpe i hamsterhjul fire timer daglig - men til å være aktive (gå, sykle) totalt 30 min (3x10min bolker) i løpet av dagen, og/eller trene 150 min/uke. I tillegg bør man velge grovt brød, spise mer frukt og grønt, unngå sukkerholdig brus og holde godteriet til lørdagskvelden. Det er ikke så voldsomt #fitness, og krever ikke særlig oppofrelse fra individet om samfunnet gjør tiltak rettet mot dette målet. Det er en sunn befolkning man ønsker, og det synes jeg man må få lov til å kjempe for uten å bli klassifisert som fitnesshore :D (Snakker nå obv for meg selv, ikke Metal_Barbies mål/mening/whatevvd)

Zigma - orker ikke quote på mobilen :p (beklager litt OT, Jung-Il)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å få folk til å løpe i hamsterhjul fire timer daglig - men til å være aktive (gå, sykle) totalt 30 min (3x10min bolker) i løpet av dagen, og/eller trene 150 min/uke. I tillegg bør man velge grovt brød, spise mer frukt og grønt, unngå sukkerholdig brus og holde godteriet til lørdagskvelden. Det er ikke så voldsomt #fitness, og krever ikke særlig oppofrelse fra individet om samfunnet gjør tiltak rettet mot dette målet. Det er en sunn befolkning man ønsker, og det synes jeg man må få lov til å kjempe for uten å bli klassifisert som fitnesshore :D (Snakker nå obv for meg selv, ikke Metal_Barbie).

Zigma - orker ikke quote på mobilen :p (beklager litt OT, Jung-Il)

Jeg er ikke uenig i noe av du skriver her, så vi har ikke noe å diskutere. Men det skal bli interessant å se reaksjonen blant folk dersom det blir straff/belønning tiltak rettet mot dette formålet. Det vil nok bli møtt med endel større motstand enn røykeloven (men helsegevinsten er kanskje større også).

For å kvalifisere til fitnesshore må du hashtagge rompebilder av deg selv med #datass, #fitspo, #fitgirls etc og fortelle alle som ikke har #veins at de er late og bare sitter i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bare ikke vitsen med å skrive sånt:

For å kvalifisere til fitnesshore må du hashtagge rompebilder av deg selv med #datass, #fitspo, #fitgirls etc og fortelle alle som ikke har #veins at de er late og bare sitter i sofaen.

Du hadde meg liksom helt til det der..og det er unødvendig synes jeg.

Men ok,jeg synes en ting,noen her synes andre ting..det jeg mener er at det faktisk burde vært slik at man burde kunne få lov til å være litt hard mot de som ikke virker som du vil jobbe for å bli slankere,bedre form etc uten at man må bli hengt ut som hysterisk fanatsisk bedreviter,fitnesshore og fordomsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...