Gå til innhold

Overvektige får gratis parkering, Jørgen Foss.


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men om fokuset flyttes litt på halve innholdet; Jørgen Foss som fronter dette så skjønner jeg ikke helt greia. Han selv hadde vel gått ned masse ved gastric bypass og wasa knekkebrød - hvorfor omfavner han ikke dette og går fram som et sunt eksempel for sine med-overvektige og la dem også tilrettelegge seg litt istedet for å tvinge staten til det..

Men igjen; hva taper vi ikke-overvektige på det? Parkeringsplasser?

Jeg er ganske sikker på at da jeg fikk krykker og tilbud om taxi til skolen i en mnd etter beinbruddet mitt i tenårene at saksbehandler ikke var dypt bekymret for at det tilbudet skulle medføre at jeg aldri kom til å gidde å gå normalt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om fokuset flyttes litt på halve innholdet; Jørgen Foss som fronter dette så skjønner jeg ikke helt greia. Han selv hadde vel gått ned masse ved gastric bypass og wasa knekkebrød - hvorfor omfavner han ikke dette og går fram som et sunt eksempel for sine med-overvektige og la dem også tilrettelegge seg litt istedet for å tvinge staten til det..

Men igjen; hva taper vi ikke-overvektige på det? Parkeringsplasser?

Jørgen Foss er representant for Landsforeningen for Overvektige. Han representerer deres meninger, og jobber sammen med dem mot de politiske mål som er satt av foreningen. Én av foreningens mål er å jobbe for nettopp tilrettelegging for de overvektige som trenger det. Han er representant, og altså foreningens ansikt utad. I media representerer han i all hovedsak foreningen, og ikke seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Foss er representant for Landsforeningen for Overvektige. Han representerer deres meninger, og jobber sammen med dem mot de politiske mål som er satt av foreningen. Én av foreningens mål er å jobbe for nettopp tilrettelegging for de overvektige som trenger det. Han er representant, og altså foreningens ansikt utad. I media representerer han i all hovedsak foreningen, og ikke seg selv.

Ja, du har rett.. Men synes jo heller han burde fokusere på forebygging og istedet fronte ting som rehabilitering kanskje.. Håper iallefall at om det går igjennom at det blir kriterier og ikke bare å vifte med en bmi- over 26 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett.. Men synes jo heller han burde fokusere på forebygging og istedet fronte ting som rehabilitering kanskje.. Håper iallefall at om det går igjennom at det blir kriterier og ikke bare å vifte med en bmi- over 26 :(

Jørgen Foss sier eksplisitt at han ikke ønsker spesifikke BMI-grenser. Det er heller ikke lagt opp til nye kriterier for tildeling av parkeringsplass.

Det virker ikke som du vet hva saken handler om i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du har rett.. Men synes jo heller han burde fokusere på forebygging og istedet fronte ting som rehabilitering kanskje.. Håper iallefall at om det går igjennom at det blir kriterier og ikke bare å vifte med en bmi- over 26 :(

Sånn helt seriøst: Ser du for deg en realitet hvor det er mulig å få politisk gjennomslag for et forslag om at man får tildelt handicap-parkeringstillatelse utelukkende basert på BMI? Det er kanskje verdt å spørre seg om det i det hele tatt noen vits å innta et vokalt ståsted i en slik sak basert på et så fjernt hypotetisk scenario, og i stedet forholde seg til det som faktisk står på trykk, synes du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Foss sier eksplisitt at han ikke ønsker spesifikke BMI-grenser. Det er heller ikke lagt opp til nye kriterier for tildeling av parkeringsplass.

Det virker ikke som du vet hva saken handler om i det hele tatt?

Jo altså - men greia er jo den at det egentlig ikke handler om selve overvekten her, det er folk som har fått problemer PÅ GRUNN av overvekten, så det blir jo helt feil å skrive artikkelen på denne måten hvor det får det til å virke som han vil ''tilrettelegge'' for de overvektige når det han egentlig vil er å tilrettelegge for de handicappede. Det jeg mente var at om det skulle være slik at det var på grunn av selve overvekten og at det var litt slitsomt å gå burde det vært kriterier for det slik at ikke alle og enhver som var litt overvektig (uten spesielle skader oppstått pga dette) kunne få tak i gratis parkering - for det ville vært urettferdig mot samfunnet. Artikkelen burde være klarere på at det handler om handicap og skader og ikke ''fordi man er overvektig''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo altså - men greia er jo den at det egentlig ikke handler om selve overvekten her, det er folk som har fått problemer PÅ GRUNN av overvekten, så det blir jo helt feil å skrive artikkelen på denne måten hvor det får det til å virke som han vil ''tilrettelegge'' for de overvektige når det han egentlig vil er å tilrettelegge for de handicappede. Det jeg mente var at om det skulle være slik at det var på grunn av selve overvekten og at det var litt slitsomt å gå burde det vært kriterier for det slik at ikke alle og enhver som var litt overvektig (uten spesielle skader oppstått pga dette) kunne få tak i gratis parkering - for det ville vært urettferdig mot samfunnet. Artikkelen burde være klarere på at det handler om handicap og skader og ikke ''fordi man er overvektig''

Det har vært nesten hele poenget i tråden her.

Jørgen Foss påpeker at sykelig overvekt kan føre til skader som kan kvalifisere til handicapplass.

Media vinkler artikkelen om til at "Jørgen Foss, du veit han feitingen, mener at feite skal få parkeringsplass fordi de er feite!"

Det handler på ingen måte om Jørgen Foss, men billige journalistiske virkemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo altså - men greia er jo den at det egentlig ikke handler om selve overvekten her, det er folk som har fått problemer PÅ GRUNN av overvekten, så det blir jo helt feil å skrive artikkelen på denne måten hvor det får det til å virke som han vil ''tilrettelegge'' for de overvektige når det han egentlig vil er å tilrettelegge for de handicappede. Det jeg mente var at om det skulle være slik at det var på grunn av selve overvekten og at det var litt slitsomt å gå burde det vært kriterier for det slik at ikke alle og enhver som var litt overvektig (uten spesielle skader oppstått pga dette) kunne få tak i gratis parkering - for det ville vært urettferdig mot samfunnet. Artikkelen burde være klarere på at det handler om handicap og skader og ikke ''fordi man er overvektig''

Hæ?

Vær så snill, dra ut tekstutdrag fra artikkelen som antyder noe i nærheten av det du snakker om.

http://www.tv2.no/2014/03/17/nyheter/helse/innenriks/5417915#.UzAjzfl5OhP

Overvekt alene er ikke nok til å få et slikt parkeringskort, men med overvekt følger tilleggssykdommer som hjerteproblemer, skjør kropp, nedslitte knær eller sosial angst. Det kan gjøre slik tilrettelegging nødvendig, sier Foss.

....

På grunn av de nevnte sekundærproblemene mener Foss det ikke burde være noen BMI-grense på hvem som skal få et handikapkort,[/QUOTE]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært nesten hele poenget i tråden her.

Jørgen Foss påpeker at sykelig overvekt kan føre til skader som kan kvalifisere til handicapplass.

Media vinkler artikkelen om til at "Jørgen Foss, du veit han feitingen, mener at feite skal få parkeringsplass fordi de er feite!"

Det handler på ingen måte om Jørgen Foss, men billige journalistiske virkemidler.

Det tragiske er hvor mange som lar seg fyre opp og uttaler seg basert på en overskrift som bommer fullstendig på målet, og som ikke tar seg bryet med å faktisk lese det som står i saken. Selv etter at jeg har påpekt hva innholdet er, så har jeg blitt anklaget for kverulering og for å ta fokus vekk fra det "virkelige poenget" (i en annen diskusjon om samme sak). Det "virkelige poenget" var forøvrig at de feite var for kravstore.. #lostfaithinhumanity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt seriøst: Ser du for deg en realitet hvor det er mulig å få politisk gjennomslag for et forslag om at man får tildelt handicap-parkeringstillatelse utelukkende basert på BMI? Det er kanskje verdt å spørre seg om det i det hele tatt noen vits å innta et vokalt ståsted i en slik sak basert på et så fjernt hypotetisk scenario, og i stedet forholde seg til det som faktisk står på trykk, synes du ikke?

Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg mente at Foss gjerne kan fronte denne saken fordi den er god og rett i sin helhet, men ikke slik den er vinklet i artikkelen - altså at selve overvekten skal kunne være et kriterie for å parkere gratis.

Men istedet for å i det hele tatt skulle lage fler handicap-plasser for å få plass til alle ekstremovervektige, rullestolbrukere etc kunne de kanskje lagt til rette på andre måter som å streke opp større parkeringsruter for eksempel. Om en overvektig kommer seg rundt omkring inne på butikken/ treningssenteret etc skjønner jeg ikke hvorfor de skal slippe de ti meterne de sparer seg på å parkere inntil døra, eller hvorfor de når de har råd til å kjøpe mat nok til å opprettholde en slik overvekt ikke kan betale for parkeringsplass som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg mente at Foss gjerne kan fronte denne saken fordi den er god og rett i sin helhet, men ikke slik den er vinklet i artikkelen - altså at selve overvekten skal kunne være et kriterie for å parkere gratis.

Overvekt alene er ikke nok til å få et slikt parkeringskort,

Omg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg.

Overskriften tilsier at dette er kriteriet, noe som er misledende og antageligvis gjør at mange går på Jørgen med kritikk. Det er så klart avisen som skal ha hets, ikke Jørgen, men når han snakker om å tilrettelegge for overvektige personer som sliter med sosial angst, knær etc handler det om flere enn de sykelig fete. Det handler plutselig ikke om overvekt i det hele tatt, og skal da alle som går på NAV tilrettelegges for? mange der har sosial angst. Jeg tror egentlig heller ikke at det å la dem parkere nærmere døra vil lette denne angsten, eller at de overvektige vil føle seg mer akseptert og i ett med samfunnet om de skal ha slike ''goder''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fortsatt ikke hva du prøver å komme frem til.

De som allerede har HC-parkering i dag skal få fortsette å ha det: Ja/nei?

Det er diskusjonen. Hva du personlig mener fungerer av tilretteleggingstiltak er egentlig ganske irrelevant i den sammenhengen.

Det er akkurat det jeg vil fram til; hele diskusjonen blir jo teit fordi det ikke ligger noen forskjell i forslaget fra slik det er idag og slik Foss vil det skal være, og å skulle diskutere hvorvidt overvekt er ok grunn til å få tilrettelagt på denne måten blir også tøv fordi det kun er artikkelens overskrift som tilsier forandring fra hvordan ting er idag. Det er en dårlig vinkling fra avisen som skaper et unødvendig styr, så jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen i det hele er igang.

Og mine personlige meninger ang hva som kunne funka var sett under forbehold det at artikkelen var reell, noe forsåvidt all synsing under denne tråden blir fordi det ikke egentlig er noe å diskutere.

Det er vel ingen av de som går imot Foss som har noe imot hvordan handicap-ordningen er idag, de er imot hans forslag fordi det tilsier forandring (som egentlig ikke er forandring i det hele tatt) og det er ikke hans feil utenom det at han ikke ser at han jobber for en sak som allerede er realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg mente at Foss gjerne kan fronte denne saken fordi den er god og rett i sin helhet, men ikke slik den er vinklet i artikkelen - altså at selve overvekten skal kunne være et kriterie for å parkere gratis.

Ja, men artikkelen er jo ikke vinklet slik. Arikkelen sier ingenting om at overvektige skal få handicapplass fordi de er overvektige. Overskriften antyder det riktignok, og er derfor en elendig overskrift, men hvis man debatterer en sak på bakgrunn av overskriften alene så bør man legge fra seg tastaturet, skru av EDB-maskinen og rygge sakte tilbake før man forårsaker uopprettelig idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...