Gå til innhold

Er melk og meieriprodukter bra for helsen?


RubenK

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Melk og meieriprodukter finnes det ikke naturlig at vi inntar. Vi er den eneste "arten" som drikker melk i voksen alder, og også den eneste "arten" som drikker melk fra en annen art. Er ikke det unaturlig så vet ikke jeg.

Jeg drikker melk og spiser kjøtt, men naturlig eller nødvendig at mennesker drikker melk, det er det ikke.

Ang om det er sunt så vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_nature

Er det "naturlig" at vi filtrerer skummet melk og lager proteinpulver av det? Er det "naturlig" å innta kreatin? Er det "naturlig" at vi avler grønnsaker og frukt slik at de gir produserer mer næring som vi kan spise? Er det "naturlig" at du sitter foran PCen din eller telefonen din og skriver innlegg på Fitnessbloggen? Vi mennesker gjør masse shit som ingen andre arter gjør, så hvis du begynner på den argumentasjonen så møter du fort på problemer.

Masaier lever på blod og melk. Eskimoer lever på kjøtt og fett. Mennesker har tradisjonelt levd på hva som er tilgjengelig. "Naturlig-argumentet" holder ikke mål.

Botulisme? Naturlig

Miltbrann? Naturlig

Nå selges det faenmeg "paleo water" på flaske. Det er liksom kjempenaturlig, med mineraler og whatnot som blir filtrert bort av vannverkene. Vannet er ikke "naturlig" lenger. Yeh, right. Jeg liker sitatet "Want some real paleo water? Find a pond, take a dump in it, then have a drink." Mmmm, naturlig. Parasitter og andre mikroorganismer, kjempenaturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk og meieriprodukter finnes det ikke naturlig at vi inntar. Vi er den eneste "arten" som drikker melk i voksen alder, og også den eneste "arten" som drikker melk fra en annen art. Er ikke det unaturlig så vet ikke jeg.

Vi er også eneste arten som varmebehandler maten vår, og som systematisk konserverer og tilbereder for å ha mat til senere. Merkelig nok er dette antatt å være en av årsakene til at vi har utviklet oss til det vi har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jo ikke noe galt med melk. Uten melk fra ku ville ikke kalven overlevd.

At det en gang var en raring som dyttet bort kalven og ville sutte på juret til kua selv, og at han klarte å overbevise folk flest om at det var en bra ting å gjøre, er jo en annen historie. Høyst merkverdig spør du meg.

Selv elsket jeg melk og ost, men med tiden gikk det opp for meg at det kanskje ikke var verdens lureste ting å drive med, så jeg kuttet det til slutt ut, og livet mitt ble mye bedre på mange områder, f.eks. ble det slutt på dårlig fordøyelse og sure promper. Ikke så rart, råtten melk er kanskje den jævligste lukten jeg vet om, å ha det i tarmen vil jeg helst ha meg frabedt. :)

Men det er sikkert bra for oss da. Hvis melk.no sier det mener jeg, må jo stole på det. Har jo ikke noe å si at meieriene tjener milliardervis årlig på at folk flest skal tro på at det er sunt og normalt å drikke morsmelken til en annen dyreart, de ville selvfølgelig ikke skrevet at det var bra hvis det kanskje ikke var det. Jeg vet mange sier at business er business, men man må jo stole på noen selv om de tjener masse penger på at du tror på det de forteller deg. Ærlighet kommer alltid først.

En annen ting. John McDougall har jo bare jobbet med nøyaktig dette hele sin karriere som lege, og har jobbet med titusenvis av mennesker og har et forskningsgrunnlag vi ikke engang klarer å forstå. Men han er sikkert forutinntatt og plukker informasjon til å passe sin agenda. Fokkings hippie! Han burde heller lese upartisk informasjon fra melk.no.

Jeg mener, hvis ikke melk hadde vært sunt så hadde jo folk flest hatt litt dårlig helse, eller hva? At ikke folk bare kan spise kebaben sin med ost på og drikke aspartam til uten å klage over "helse" og alt det alternativet crappet der. Livsstilsproblemer er GENETISK, det samme er fedme, dette vet vi jo. Det finnes ingen forskning som beviser at fri vilje engang eksisterer, så der! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det en gang var en raring som dyttet bort kalven og ville sutte på juret til kua selv, og at han klarte å overbevise folk flest om at det var en bra ting å gjøre, er jo en annen historie. Høyst merkverdig spør du meg. Selv elsket jeg melk og ost, men med tiden gikk det opp for meg at det kanskje ikke var verdens lureste ting å drive med, så jeg kuttet det til slutt ut, og livet mitt ble mye bedre på mange områder, f.eks. ble det slutt på dårlig fordøyelse og sure promper. Ikke så rart, råtten melk er kanskje den jævligste lukten jeg vet om, å ha det i tarmen vil jeg helst ha meg frabedt. :)

Kanskje du er en av de få som har laktosintoleranse, uten å vite det? Det er ingen som tvinger deg å drikke melk, det er ikke snakk om dine personlige prefereanser eller ignoranse, men generell informasjon. Jeg tåler ikke gluten pga. cøliaki, det betyr ikke at alle andre bør unngå gluten av den grunn.

Lukter råttent kjøtt eller råtten fisk eller råtne grønnsaker eller råtne egg særlig godt? Er dét et argument du vil bruke for hva som skal i tarmen din eller ikke? Kanskje like greit å unngå råtten shit i all sin generellhet, eh?

En annen ting. John McDougall har jo bare jobbet med nøyaktig dette hele sin karriere som lege, og har jobbet med titusenvis av mennesker og har et forskningsgrunnlag vi ikke engang klarer å forstå. Men han er sikkert forutinntatt og plukker informasjon til å passe sin agenda. Fokkings hippie! Han burde heller lese upartisk informasjon fra melk.no.

https://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_authority

John McDougall anbefaler også høykarbdiett til diabetespasienter(!). At han er lege gir han ingen kredibilitet når han publiserer informasjon som beviselig er tvilsom eller direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs eller ironisk?

Alt frem til første smiley var seriøst, alt etter er vel åpenbart av var ironisk. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_authority

John McDougall anbefaler også høykarbdiett til diabetespasienter(!). At han er lege gir han ingen kredibilitet når han publiserer informasjon som beviselig er tvilsom eller direkte feil.

At det han gjør ikke passer inn i din oppfatning av hva som forårsaker diabetes har jo ingenting å gjøre med hvorvidt han har kredibilitet eller ikke.

Bare for å ha sagt det, jeg er antakeligvis den minst forutinntatte personen på hele dette forumet. Jeg sier ikke at det ene eller det andre er riktig. Det er nettopp det å ikke holde fast ved EN forståelse som gjør at man vokser og lærer mer.

Det er masse rart vi ikke vet at vi ikke vet, og den eneste måten å utvikle oss forbi det på er å utfordre det vi vet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The fail is strong in this one. Have phun, guyz & galz (y)

Bror, det har ingenting å si hva hverken jeg eller du tror på. Sannheten vil være sannheten uansett, den av oss som er nærmest vil ha minst problemer og mest fordeler. Du gjør det du tror på, jeg gjør det jeg tror på, så vil tiden vise. Om 200 år er det ingen som engang vet at vi har levd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tipper du er av typen som ville ledd av de første som foreslo at jorden var rund.

Nja, kommer an på hvilke argumenter som ble lagt frem i teoriens favør, og hvilke teoretiske/empiriske bevis som støttet teorien. Akkurat som med de fleste andre teorier.

Jeg antar dog at du refererer til den almenne antagelsen om at folk i "gamle dager" trodde at jorden var flat. Dette er feil. De gamle grekerne argumenterte for og imot, men Phytagoras og Aristoteles holdt begge på en rund jord. Det var også kjent under styret til Abbassid (kalif, ca 800 f.Kr) at jorden var rund. De kom til og med frem til en formel for å beregne jordens diameter :)

Vil videre henvise til: http://www.bede.org.uk/flatearth.htm

Edit: denne er også fin: http://www.news24.com/MyNews24/The-Late-Birth-of-a-Flat-Earth-For-atheists-by-an-atheist-20130410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Bare for at noe kan vise seg å være feil, betyr ikke at det motsatte er korrekt. Det er vell åpenbart at det finnes flere alternativ en "melk er bra" og "melk er ikke bra" alt ettersom hvem, hva, hvor, hvor mye, hvor lenge, hvor ofte etc.

Det som dog er ganske vanlig er at om du har sterke nok funn for å endre på etablerte grenseverdier f.eks, så er ikke youtube stedet du vil starte, selv om det er et fristed for alt mulig konspiratorisk rask.

Men jeg får føre "melkeindustrien" opp på listen over organisasjoner som styrer verden, sammen med "legemiddelindustrien", "sukkerindustrien", "Aspartamindustrien", "Glutenindustrien" etc.

leaving-now-grandpa-simpsons.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om ikke melk var bra for oss ville vi vel drukket noe annet fra fødselen av. Det har fra tidenes morgen vært en viktig næringskilde for både mennesker og dyr.

Men om melk var bra for deg, ville vel mora di ammet deg gjennom hele livet? Og som en annen skrev etter deg, stor forskjell på kumelk og morsmelk. Også forskjell på hva et spedbarn trenger og et voksent menneskes behov vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...