Gå til innhold

Er melk og meieriprodukter bra for helsen?


RubenK

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og det er poenget mitt - folk er naive nok til å ta alt de leser for god fisk. Bare vent, plutselig setter melkefrykten inn i samme grad som fjordårets potetfrykt. Til de som diskuterer disse nye kostrådene før de går hen og følger de - BRA!

Men for folk som har god helse og egentlig ikke trenger forandre kostholdet men gjør det fordi de har lest tittelen på denne tråden for eksempel; ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det blir jo et helt feil perspektiv uansett. Hvor mange sykdommer og livssituasjoner som krever spesiell tilrettelegging har ikke vi kontra steinalderen og apemenneskene? Evolusjonen krever nye metoder for overlevelse, derfor kan vi ikke basere oss på hvordan folk levde da, vår levesituasjon er jo helt annerledes

Som Vegard L skriver så mener også jeg at når vi i Norge har en forventet levealder på 80 år, så er det mye "maskineri" som blir slitent og helt naturlig at vi ser mer sykdom og skavanker i høy alder. Ettersom forventet levealder er 50 år lengre enn gjennomsnittlig reproduksjonsalder så er det ikke så sannsynlig at naturlig seleksjon vil redusere forekomsten av disse heller.

Et annet moment, og her synser jeg mer, er at jeg tror det er mye mer sutring i dag enn for 30, 40, 50, 100 år siden. I 2014 forventer eller krever vi at livet helst skal være smertefritt og lykkelig. Vi skal ikke ha vondt noe sted, ekteskapet skal være en lykkelig dans på roser i forelskelse gjennom hele livet, mens det tidligere var akseptert og kanskje også forventet at en arbeidskar på 60 år hadde en vond rygg og et vondt kne og at ekteskapet var bra om man skaffet mat på bordet, holdt hjemmet i stand og fødte og oppdro barna skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukker, eller for høyt kaloriinntak og lite fysisk aktivitet over lang tid?

Mest sannsynlig en kombinasjon av det hele. Uansett bunner det i valg man selv tar, og som man selv lett kan korrigere om man ønsker det. Bedre å ta de valgene før enn siden, uten at man behøver bli hysterisk av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva godt får "eksperten " ut av å påsta at mjølk er usunt, kven er denne ekperten?

Mitt kosthold er sunt, (hardt ) , regelmessig , og god variasjon.

Eg har ein mistanke om at menge her inne er mykkje meir proteinfiksert enn meg og det er sikkert minst lika mange som er kalsiumgalne. Det er sikker dei som ete "resturangmat og eller kioskmat".

Men eg begynnar å lura på kva for nokre produkt kan eg ete som ikkje er farlig for meg , ikkje er sunt.

Om nokon seiar til meg at godteri er sundt då hadde er blitt morsomt og tenkt , morsom no?

Men i mitt kosthold kjem eg ikkje utanom, mykje poteter , mykje brød, og regelmessig bruk av grønt.

3-4 dagar i månaden fisk og 2 dager i månaden steik.

Eg et lett eit minimum av 4 skikklige måltider.

Her snakkar me då om nermare 1 brød (skive rmed pålegg, grovt), 6-10poteter 150g grønsakar. Frukt 3 stk.

Ganske ofte havregrøt til kvelds (2dl) med nøtter, yoghurt, rosiner. Vatn 1l --> (usikker) Mjølk: 1-2ltr daglig.

Om nokon skulle sei at eg skulle slutta og drikka mjølk måtte eg ha levd på vatn.

Eg taklar ikkje lenger å drikka appelsinjuice , og eplejuice på kartong på grunn av overforbruk. Det vil sei eg synast det smakar vondt.

Derimot brus kan eg ikkje drikka til alle øgnets tider (?) Eg drikk sjølvsagt ikkje mjølk rett før eg legg meg da.

Om mjølk er usunt og fett er uaktuelt, bli vegitarianer og bli slapp.

Personleg drikk eg mjølk for restruksjon , tyrstedrikk, fordi det er godt. Det er kjølig.

Det er nok mange ting som er verre og drikka og eta enn mjølk.

Eg teller deffinitivt ikkje kallorier, er kroppen min sulten da gir eg den mat . Som oftast er eg så flink at eg etar på faste tidspunkt kvar dag. Ete eg ikkje så skal du banna på at kroppen seiar ifrå.

Mine to matråd er:

* Et alt men, ikkje alltid.

* If you ain`t hungry , you ain`t happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...