Gå til innhold

Er melk og meieriprodukter bra for helsen?


RubenK

Anbefalte innlegg

Hei, dere!

Inntil fire eller fem dager siden så var jeg sikker på at melk var bra for meg; at kalsium fra melken styrket benene mine og at det var et fint drikkelig tilskudd av protein. Altså, dere: jeg elsker melk - det er bare så godt. Det jeg nå har funnet ut er at det faktisk ikke er så bra som alle skal ha det til. Det fant jeg ut etter at jeg så en timeslang youtubevideo; et foredrag av en ganske smart kar.

For de av dere som ser hele filmen, som forstår innholdet (det er ganske tung info) og som rett og slett følger med: hva tenker dere? Dette var helt slående for meg. :p Synes den er verdt å se og anbefaler deg til å ta deg en times fri til å lære noe du blir lært til å ikke lære.

http://www.youtube.com/watch?v=EvWf0Bv90cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en manns mening hvor han har kirsebærplukket ut litteratur som utelukkende støtter hans syn. I tillegg øker sannsynligheten at man i tillegg har inkludert forskning av svært varierende kvalitet, for så lenge det taler hans sak så er det "godt nok." Så gjør han det til en kjernesak og presenterer dette svært selektivt. Sleng på litt karisma, legg det ut på youtube og se snøballen rulle videre.

Meieriprodukter er næringsrikt og om du ikke har kumelkalergi ser jeg svært få holdepunkter for å ekskludere meieriprodukter som en helhet fra kosten. Det finnes utrolig mye forskning rundt dette og rådene som ligger for grunne er tatt fra en helhetsvurdering. Stol heller mer på disse. Jeg gjetter meg til at han blant annet nevner syre-base (pH) balansen? Vi har flere utmerkete buffrer hvorav disse er i aktivitet samtidig. Dette har som hensikt å opprettholde homeostasen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er enig med dere gutta, men han har faktisk flere poeng som er verdt å få med seg. Hele livet har vi jo fått høre hvor bra meieriprodukter er, men sjeldent har vi fått høre de negative sidene ved det. Vi i Norge spiser jo utrolig mye meieriprodukter; spiser mange av oss for mye av det? Jeg mener meieriprodukter skal være en del av kostholdet, men det, som alt annet, må tas inn i moderat mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! I følge Berit Nordstrand er fettet som finnes i melk bra for oss. Sjekk ut foredraget hennes "Hjerneføde og ribbefett", det ligger på nrk.no. Nordstrand er overlege på St.Olavs hospital og har en litt annen kvalitetssikring enn en random på youtube :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Tall fra den norske undersøkelsen Norkost viser at halvparten av voksne kvinner får i seg under 800 mg kalsium hver dag." De skriver det som at dette skal være lite. Etter jeg så den videoen så leste jeg meg litt opp på kalsiuminntak og diverse. Det er faktisk helt villt sprikende fakta om hva som er riktig daglig dose, men det er en sjelden sykdom å få i seg for lite kalsium, så noe sier meg at tallene kan være overdrevet. Dessuten så er ikke kalsium en så stor del av skjelettet våres, fosfor utgjør en større del. 60% av skjelettet våres består av fosfor og kalsium, av disse 60% utgjør kalsium 40%. Virker det ikke litt vel mye å si at 800mg per dag skal være en tålig dose? Jeg synes det er verdt å stille litt spørsmålstegn ved hva som er anbefalt inntak, for jo høyere det er jo mer penger tjener noen mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kilden er Opplysningskontoret for Meieriprodukter, så er det vel verdt å være rimelig kritisk:

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (melk.no) as er et bransjeeid selskap som driver markedsovervåkning og -påvirkning på vegne av meieribransjen. Selskapet ble etablert i 2003 og kontoret offisielt åpnet i april 2004. Selskapet driver PR-og reklameaktiviteter på vegne av aktørene i meieribransjen. TINE SA og Q-meieriene as har vært med siden starten, og i 2008 kom også Synnøve Finden as med på eiersiden.

http://no.wikipedia.org/wiki/Opplysningskontoret_for_Meieriprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se linken som Danisan la ved og se hva Afterfall skrev. I teksten sier de at å ligge under 800mg kalsium per dag er lite. Hvor kan man finne en offisiell og objektiv forskningsstudie på anbefalt inntak? Jeg mener ikke det er feil med meieriprodukter, men kan det hende vi blir ledet til å tro på et større inntak er bra av diverse selskaper? Melk som et kjapt proteintilskudd etter trening er bra (takk til Tronaldo for linker), men hvor mye meieriprodukter får man faktisk i seg? Jeg stiller meg litt kritisk til begge sider for jeg elsker melk, men føler det er flere fakta rundt meieri som er utrolig sprikende; det er jo faktisk ikke sånn at noen tror at jorda er rund og andre at den er flat - faktaen har blitt satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at melk.no eies av blant annet bøndene men dem har gjentatte ganger presisert at formålet er å basere seg på godt nok vitenskap og de forskjellige etatene er heller ikke uenige med hverandre. Alle etater må ha klingende mynt i kassen for å overleve. Her er som sagt hensikten å øke det generelle kunnskapsnivået hos befolkningen og Statens Landbruksforvaltning er jo med her. Nå har spørsmålet hvor mye kalsium vi får i oss kommet igjen og melk.no har referanser. NORKOST-studiene er statelige kostholdsundersøkelser som har som hensikt å observere hva vi spiser og om dette er adekvat eller ikke. Du kan enten laste ned rapportene og gå inn og titte på tallene selv eller lese utdraget fra blant annet her : http://www.melk.no/helse-og-livsstil/sunt-kosthold-for-voksne/nordmenns-kosthold-er-kartlagt/

Kilder til kalsium i eldre dager kom fra andre kilder; noen spiste fiskebein sammen med fisken, noen fikk det via kalkstein og noen igjen fikk det i en blanding ifra vegetabilske kilder. At noe var annerledes før behøver ikke å bety at andre nyere metoder ikke er mer gunstig å innta, i dette tilfellet kumelk. Vi er også en av de få organismene som har muligheten til å spise heterogent; både fra plante- og dyreriket. Dette er om noe en mer for enn imot argument.

Behovet for kalsium er satt i fra som en helhetsvurdering som skal ta hensyn til både gjennomsnittspersonen så vel som avviker fra gjennomsnittet skal få i seg mengder uten at man skal risikere å få for mye eller for lite. Behovet varierer fra gruppe til gruppe og kroppen regulerer i tillegg dette selv.

Meieriprodukter er en bra metode for å få kalsiumbehovet lettere dekket og vitD på sin side øker opptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...