Gå til innhold

hvilken fettkilder bruker dere??


kamilla22

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Andre kilder enn smør og oljer: Jeg er svært glad i peanøtt-, mandel-, hasselnøtt-, og andre nøttepålegg, som har godt med fett i seg. Kan begynne dagen med et par spiseskjeer mandelpålegg og en halv banan, før jeg stikker ut på en 1-2 times løpetur.

Avocado er en favoritt. Brukes mye i smoothie, til guacemole, og rett i salater og lignende. Kokosmelk brukes også en del i enkle wok-retter og supper. Jeg bruker gjerne hampmel som proteinkilde i smoothies/shaker, og det har noe fett også, sunne fettsyrer.

Ellers... ehm... majones? Jeg klarer meg ikke uten majones :D Yoghurt, rømme, fløte, osv. brukes mye til matlaging. Yoghurt gjerne også til mellommåltid. Er ikke opptatt av å spise mager yoghurt. Gresk yoghurt, rik på fett, er favoritt, sammen med litt chia-frø og nøtteblanding, godt sunt fett i sistnevnte matvarer også.

Ellers... jeg skjærer ikke bort fett fra kjøtt, og jeg spiser mye fet fisk. Spiser mindre kylling og annet magert kjøtt, men generelt spiser jeg moderat med kjøtt, kun 1-2 dager i uken det er kjøttmiddag (bor med en vegetarianer, og har selv spist vegetarisk i perioder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nå viktig at smaken er balansert. Smør,salt, sukker, og syre. Alle tre må til for at maten skal smake best mulig.

Utover det; Det er ingen restaurantdesserter som er laget på sukrin eller stevia.

Katti bynne du å lage det? Gjerne med mager kesam istede førr smør.

Jeg bruker avocado...og smør, og det er vel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ekstremt mye cashewnøtter i dietten min. Håper det er sunt!

Ellers steker jeg i smør og bruker også kokosmelk i likhet med mange andre her. Gir en vidunderlig smak på mange retter som i utgangspunktet er kjedelige.

Men et lite spørsmål. Andre som har hatt problem med kokosmelken de kjøper på Rema1000?

Når jeg begynte å bruke kokosmelk for litt tilbake, var hele boksen en hard masse, noe som første gang fikk meg til å tro at den ikke var som den skulle. Så opplevde jeg å kjøpe bokser som var nesten helt flytende og luktet litt rart. Gikk ut i fra at de var skadet. Nå den siste tiden er halve boksen hard og resten er flytende.

Hva er greien her? Jeg ønsker at ting blir som de var før (hele boksen en hard masse). :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...