Gå til innhold

hvilken fettkilder bruker dere??


kamilla22

Anbefalte innlegg

De fleste vet jo at god mat blir bedre med ekstra fettm sukker og salt.

MEN - hørte også en gang en kjent kokk som sa at gode kokker kan lage nydelig mat av de tre komponentene, men en meisterkokk trenger ikke det ;) it takes a great chef to make brilliant food with brilliant content (brilliant in this context; healthy og fitness inspired)

Forsåvidt enig med deg i at det kreves en awesome kokk for å lage awesome mat, men at et superkokk ikke skulle trenge å justere smaken til det han serverer synes jeg høres litt underlig ut.

Men det kan jo hende det skyldes st jeg ikke er særlig awesome kokk.av meg enda heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men! Du som er kokk, ofte sies det (også av Ramsey, hehe) at "testen" på em god kokk er å koke egg!

Også i masterchef Australia og New zealand sa sjefskokken dette og hadde det som test, hardkokt, bløtkokt, omelett og porsjert. At egg liksom var ultimate kokke-testen, også på en del restauranter. Stemmer dette, er det liksom en sjargong innen yrket om å koke /tilberede perfekte egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt det samme,.men da om å lage omelett/eggerøre. ihvertfall når det gjelder franske kjøkkener så har egg en litt spesiell status siden det et veldig små marginer mellom føkket og fantastisk.

At dette er en test i mer oldschool franske kjøkken har jeg ingen problemer med å tro på. Her i Norge er det nok ikke like fremtredende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Delfiafett er herdet. Men gjør det det farlig?

http://bramat.no/kosthold/livsstil/101-derfor-er-transfett-farlig

"Forskjell på fullherdet og delvis herdet fett

Når oljer herdes, vil dobbeltbindingene i de umettete fettsyrene omdannes til enkeltbindinger, og dermed blir de umettete fettsyrene omdannet til mettet fett. Hvis fettet bare blir delvis herdet, vil noe av oljen omdannes til mettet fett, mens resten vil omdannes til transfett. Ved fullherding av fett, vil det derimot bare dannes en type mettet fett som heter stearinsyre. Denne typen fett øker ikke kolesterolet i samme grad som transfett eller andre typer mettet fett."

Så lenge fettet er fullherdet, skal det ikke være noen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...