Jump to content

fjellsirkling

Members
  • Content Count

    334
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About fjellsirkling

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 06/16/1983

Contact Methods

  • Website URL
    http://lopehund.wordpress.com

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. For mye?! Aldri hørt noe så dumt. Hilsen ultraløper
  2. Jeg vil bare legge til at du da mest sannsynlig har et talent for løping. Nå har jeg aldri løpt en maraton, men jeg hadde vært strålende fornøyd med 3:30, og det med betydelig mer volum i beina. Men enig i poenget ditt: Trådstarter kan fint la dette være grunnlaget for en halvmaraton- eller maratondeltakelse. Treningen kan muligens organiseres litt mer, med variasjon mellom rolig økt, tempoøkt, intervall, osv. Men grunnlaget er godt for videre trening.
  3. Til korte turer, enten moderat eller tempoøkter, spiser jeg sjelden mer enn en skive (ofte med peanøttsmør og syltetøy) og kanskje en banan eller annen frukt. Kan fint løpe på tom mage også. Det er ikke noe i veien for å ta rolige langturer på tom mage også, kanskje med litt reservesnacks i baklommen i tilfelle man går tom. Det sies at kroppen da vil bli bedre til å bruke kroppens fettlagre som energi. Måltidet (eller måltidene) etter trening er kanskje viktigere.
  4. Jeg ville kanskje antatt beinhinnebetennelse, men den høres ikke ille ut om du kan løpe på det. Jeg ville redusert løpingen (spesielt løping på asfalt/hardt underlag) en periode (du kan drive alternativ trening, for eksempel sykling/spinning for å holde kondisjonen ved like), så forsøkt opptrening igjen når symptomene er borte eller i hvert fall svakere. Men hvis det er noe du kun kjenner i starten, som gir seg etter hvert under løpingen, så tror jeg ikke det er noe som har blitt veldig ille. En overbelastning som kan utvikle seg til beinhinnebetennelse, kanskje? Er ikke ekspert, kun erfaring med beinhinnebetennelse fra fotballdagene i ungdommen.
  5. Taco (bønner av forskjellige sorter, mais, løk, chili, avocado, lime, krydder, tomat, agurk, et lass med salat, og quinoa inneholder min).
  6. Jeg har ikke peiling på hva dette går ut på, men kom tilfeldig (spam mail i innboksen min) over denne boken i dag, skrevet av en Harvard-utdannet lege. Noen som vet hva dette går ut på?
  7. Ikke spist enda, en gedigen salat med couscous, grønn salat, grønnkål, tomater, oliven, feta og en god dæsj olivenolje.
  8. Apropos filosofi, nært til dette temaet kan jeg anbefale den norske filosofen Arne Johan Vetlesen sin bok Smerte. Han er blant annet inne på det han kaller smerten ved å drive rovdrift på en selv ved hele tiden å tilpasse seg krav fra folk og samfunnet rundt seg. Jeg tror han er inne på noe der, og at mye psykisk smerte og lidelse kan forklares nettopp ved disse kravene om å være ekstraordinær, entreprenør, og at du helst skal ha gått noen ekspedisjoner, klatret noen fjell, og hoppet ut fra noen fly. Man skal være best på alle fronter, som elev, som student, som samboer og livspartner, som idrettsutøver, som arbeidstaker, som pappa eller mamma, osv. Dette underbygges også av den selvhjelpskulturen vi lever i, hvor vi hamstrer bøker og forelesninger som Bli best med mental trening, Tenk deg glad, Prosjekt sterk, osv.
  9. http://forskning.no/2015/04/spis-deg-vekk-fra-tykktarmskreft Interessant studie, men litt lite datagrunnlag.
  10. Litt på siden, det kunne vært interessant å se forskning på dette i forhold til forskjellige samfunn. Det er for eksempel forsket en del på samfunn med sterk æreskodeks. To forskere, Dov Cohen og Richard Nisbett, sammenlignet hvite menn i nord og hvite menn i sør i USA, og i sør, et samfunn mer preget av nettopp sterk æreskodeks, liberale våpenlover, mer vold, osv., viste det seg blant annet at befolkningen hadde høyere verdier av kortisol, noe de knyttet til mer uro i denne befolkningen kontra befolkningen i nord. Siden de kun sammenlignet hvite menn i nord og sør, så mente de at dette skylte kulturelle forskjeller først og fremst, ikke genetiske forskjeller. Det kunne vært interessant å se på utbredelsen av depresjoner i de samme gruppene. (Nisbett og Cohen skrev boken Culture of Honor: The Psychology of Violence in the South basert på sin forskning, en bok som absolutt kan anbefales til alle som er interessert i psykologi.) Hvis det er sterk korrelasjon mellom kultur og psykisk helse, så vil jo det være et tegn på at "samfunnet" også må ta sin del av skylden i utbredelsen av psykisk sykdom og lidelse.
  11. Og kan skrive under på at det er slik i praksis. Er sammen med en med bipolar lidelse, og særlig dette med stress er det jeg ser hvor forskjellig jeg, som er frisk, responderer på vanskelige ting i hverdagen, i forhold til henne. Enten det er eksamen, jobb, eller annet. Det kan være vanskelig til tider, og det blir lett for å si ting som "bare slapp av", "ikke stress", osv. Og det hjelper ikke på saken. Det hjelper bedre å vise hvordan man roer ned, ved å gå en kort tur, lage en god middag, eller lignende, men igjen, hun responderer ikke nødvendigvis likt som meg på slike ting heller. (Det går ganske bra med min samboer nå, og hun har ikke brukt medisiner mot depresjon på over et år, så vi har det fint, men med en slik lidelse vet man aldri helt, og man skal være forberedt på nye perioder med depresjon.) Robert Sapolsky sin forelesning om depresjon er forøvrig svært lærerik:
  12. En annen er mulig sammenheng mellom inflammasjon og depresjon. I så fall kan kosthold også være relevant på veien til bedre psykisk helse.
  13. I Danmark har det vært "heftige" diskusjoner rundt mat og kunnskap den siste tiden, spesielt fra folk som promoterer såkalt "New Nordic Cuisine" eller hva de kaller det. Enkelte har også sagt at matkunnskap er like viktig som matte og dansk. Nå har vi vel mat i skolen. Vi har såkalt mat og helse i ungdomsskolen, i hvert fall. Det kunne kanskje vært enda mer. Personlig mener jeg matkunnskap må være like mye grunnet i tradisjoner som helse, da det viser seg at tradisjonelle kosthold og matvaner ofte korrelerer godt med sunne kosthold og matvaner. Ny nordisk mat-bølgen er et eksempel på at vi kan lage sunn og god mat etter nordiske tradisjoner. Samtidig så overføres ikke matkunnskap på samme måte som i "gamle dager", med hjemmeværende mødre, og hvor kunnskap gikk fra bestemor til mor til datter. Det er en god ting, likestilling skal vi ha mer av, men det har jo uventede konsekvenser, blant annet når det gjelder mattradisjoner og helse. Jeg har sett nok unge mennesker (studenter, hehe), mann som kvinne, som knapt kan steke en kjøttdeig og koke pasta ordentlig. Og det er jo bare trist.
  14. PTE er vel et mål på maks aerob ytelse, og vil være mest nøyaktige på høyintensive økter, ifølge Suunto selv. Jeg ville ikke brydd meg nevneverdig om dette, i hvert fall ikke på økter hvor du ikke er ute etter å trene aerob kapasitet. For å ta et eksempel: Mine viktigste økter er lange turer i lavt tempo, og da vil jeg aldri score bra på PTE. Er ikke dermed sagt at treningsøktene er mindre bra. Hvis du vil ha høyere puls på annen type trening vil jeg anta at du må øke motstanden. Tyngre vekter i styrketrening, osv. Men jeg vet ikke om det er så lurt å kun trene på høy intensitet. Da ville jeg ikke trent for mange ganger i uken, i hvert fall. Jeg vil tro crossfit-lignende trening også vil få opp pulsen, uten at jeg egentlig har peiling på hva crossfit er for noe. Alt i alt ville jeg ikke brydd meg mye om PTE.
×
×
  • Create New...