Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2; har du prøvd magnesium? Evt se på grepsteknikken /bruke alternativgrep der relevant?

Jeg bruker kalk, grepsteknikk er bra - men jeg har dessverre dukkehender. Hendene mine går såvidt rundt stanga.

For å løfte mer i strakmark og ikke miste grepet på draøvelser (mister jeg grepet f.eks på nedtrekk så går det utover underarmene, spesielt venstre som jeg har dårligst grep på) så må muligens reimer til. De er hovedsakelig tenkt til draøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 spørsmål:

1. Noe annet enn salt som er digg på egg? Prøver å begrense saltinntak, men salt og egg hører sammen.

2. Reimer, hva er å anbefale? Er lær best? Jeg må ha til mine dukkehender.

Røklaks er selvfølgelig bankers. Ellers synes jeg tomat er sykt digg sammen med kokt egg, helst med majones.

Kaviar er kanskje det aller verste jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 spørsmål:

1. Noe annet enn salt som er digg på egg? Prøver å begrense saltinntak, men salt og egg hører sammen.

2. Reimer, hva er å anbefale? Er lær best? Jeg må ha til mine dukkehender.

1. Majones (sykt digg, men inneholder salt)

smør (sykt digg, men inneholder salt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Noe annet enn salt som er digg på egg? Prøver å begrense saltinntak, men salt og egg hører sammen.

Synes at krydderet Aromat smaker fantastisk godt med egg. Det inneholder riktignok litt salt, men naturligvis mindre salt enn rent salt. ;) Bruker aldri salt på eggene mine, kun aromat. Spesielt godt blandet i eggerøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at krydderet Aromat smaker fantastisk godt med egg. Det inneholder riktignok litt salt, men naturligvis mindre salt enn rent salt. ;) Bruker aldri salt på eggene mine, kun aromat. Spesielt godt blandet i eggerøre.

Men det er definitivt mye salt i det. 63 gram pr 100. Og det er hovedingrediensene :p

Kunne ellers gått for grillkrydder, men er litt samma greia.

Ellers så er det mange gode forslag. Jeg dessverre litt småkresen så verken majones og kaviar går ned. Spiser eggerøre som regel med salat så tomat er allerede inkludert. Tabasco skal prøves :)

Aioli kan ellers også muligens gå, men blir fort mange "tomme" kalorier. Kanskje jeg må prøve meg ut med masse krydder? Ser ikke helt for meg at chilikrydder vil gjøre susen, men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er definitivt mye salt i det. 63 gram pr 100. Og det er hovedingrediensene :p

Kunne ellers gått for grillkrydder, men er litt samma greia.

Ellers så er det mange gode forslag. Jeg dessverre litt småkresen så verken majones og kaviar går ned. Spiser eggerøre som regel med salat så tomat er allerede inkludert. Tabasco skal prøves :)

Aioli kan ellers også muligens gå, men blir fort mange "tomme" kalorier. Kanskje jeg må prøve meg ut med masse krydder? Ser ikke helt for meg at chilikrydder vil gjøre susen, men hvem vet?

Lov å spørre hvorfor du er bekymra for salt? Jeg mener.. det er ikke som om man har kilovis med salt på et par egg (håper jeg), og er det blodtrykket du er bekymra for gjør det akkurat samme nytta å få i seg nok kalium som det gjør å kutte ut smaken.. *err* saltet på maten. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden for dumme spørsmål:

Spørsmål: Skal bøysko være tight, som støpt? Foten min passer akkurat, og skoen er som støpt rundt foten ellers. Antar at det er sånn det skal være mtp at ting skal holdes stabilt osv?

Litt uvant fra "vanlige" slacke sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden for dumme spørsmål:

Spørsmål: Skal bøysko være tight, som støpt? Foten min passer akkurat, og skoen er som støpt rundt foten ellers. Antar at det er sånn det skal være mtp at ting skal holdes stabilt osv?

Litt uvant fra "vanlige" slacke sko.

Haha de utvider seg sikkert litt med tiden :) Mine kjøpte jeg en str for liten, men nå merker jeg ikke lenger noe klem, alt sitter bare helt perfekt på foten. Generelt greit å ikke skli inni skoa hvis du har hæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha de utvider seg sikkert litt med tiden :) Mine kjøpte jeg en str for liten, men nå merker jeg ikke lenger noe klem, alt sitter bare helt perfekt på foten. Generelt greit å ikke skli inni skoa hvis du har hæl.

Da er det garantert "working as intended" :D Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lov å spørre hvorfor du er bekymra for salt? Jeg mener.. det er ikke som om man har kilovis med salt på et par egg (håper jeg), og er det blodtrykket du er bekymra for gjør det akkurat samme nytta å få i seg nok kalium som det gjør å kutte ut smaken.. *err* saltet på maten. :p

Hehe, jeg er nok litt vel glad i salt. Og som vi alle vet så binder salt en del vann til kroppen, når det vannet skal bort så kan det være en fordel å ikke spise for mye salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Fitnessbloggen's kalorikalkulator sier jeg skal ha 1933 kalorier som "middels aktiv" (trening 1-3 ganger i uka), er det dette jeg skal ligge på de dagene jeg trener styrke? Trener fullkropp 3 ganger i uka... (Jeg er det jeg ville regne som middels aktiv ellers, utenom et par joggeturer nå og da som jeg "legger til" i kaloriregnskapet)

Sikkert et *veldig* dumt spørsmål, men jeg er forvirra som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Fitnessbloggen's kalorikalkulator sier jeg skal ha 1933 kalorier som "middels aktiv" (trening 1-3 ganger i uka), er det dette jeg skal ligge på de dagene jeg trener styrke? Trener fullkropp 3 ganger i uka... (Jeg er det jeg ville regne som middels aktiv ellers, utenom et par joggeturer nå og da som jeg "legger til" i kaloriregnskapet)

Sikkert et *veldig* dumt spørsmål, men jeg er forvirra som alltid.

1933 kcal er det daglige (snitt)behovet ditt for å opprettholde kroppsvekten din ved middels aktivitet. Om du skal ligge ca der kommer jo helt ann på målsetningene dine;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1933 kcal er det daglige (snitt)behovet ditt for å opprettholde kroppsvekten din ved middels aktivitet. Om du skal ligge ca der kommer jo helt ann på målsetningene dine;)

Målet er muskelvekst og muligens litt ned i fettprosent- som langsiktig mål her altså. Ikke no crashdiet/sommerform opplegg, men ønsker samtidig å ikke gå unødvendig mye opp i fettprosent. Vil altså få i meg nok til å sikre fremgang mtp muskelvekst, men ikke så mye at det blir, ja, for mye. Føler meg usikker på hva jeg burde legge meg på kalorimessig, siden jeg prøver å ikke gå full retard hverken den ene eller den andre veien! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Slik jeg har skjønt er hovedforskjellen mellom mettede og umettede fettsyrer enkelt- vs dobbeltbindinger, og dermed å være mettet med hydrogenatomer(?).

Men hvorfor blir den ene sett på som sunn, og den andre som mindre sunn? hvordan utgjør bindingene en så stor forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt er hovedforskjellen mellom mettede og umettede fettsyrer enkelt- vs dobbeltbindinger, og dermed å være mettet med hydrogenatomer(?).

Men hvorfor blir den ene sett på som sunn, og den andre som mindre sunn? hvordan utgjør bindingene en så stor forskjell?

Du har blant annet endret hydrokarbonet, ved å legge til et hydrogen, fra å være et alken til å være et alkan.

Litt på samme måte som at kiraliteten har ekstremt mye å si for metaboliseringen i kroppen. Eksempelvis som i thalidomid. Strukturelt hadde den ene kirale versjonen av molekylet ingen bivirkninger. Blei brukt for å forhindre kvalme hos gravide kvinner.

Meeen, under metaboliseringen endret kiraliteten, og ungene fikk store misdannelser. Teratogent, altså.

Meeen, det er kanskje ikke svaret du leiter etter.

Kort; mettet kan øke mengden LDL

Enkeltumettet KAN senke mengden LDL, vedlikeholde HDL

Flerumettet kan senke HDL.

Og så kan vi dra inn kiralitet igjen, ved å se at cis-fett og trans-fett er to "identiske" fettmolekyler som har vidt forskjellig effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...