Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Slik jeg har skjønt er hovedforskjellen mellom mettede og umettede fettsyrer enkelt- vs dobbeltbindinger, og dermed å være mettet med hydrogenatomer(?).

Men hvorfor blir den ene sett på som sunn, og den andre som mindre sunn? hvordan utgjør bindingene en så stor forskjell?

En litt spennende ting er noe Lyle McDonald og Alan Aragon skrev om for noen år siden - men vet ikke om det har blitt bekreftet eller ikke. Det gikk på hvilken type fett man spiste seg feit på og hva som ble lagret i fettcellene. Teorien (?) var da at om man spiste fett som ikke hasknet i romtemperatur eller som brukte lang tid på å harskne, så hadde ikke kroppen det travelt med å få det ut av cellene og inn i systemet der det kunne brukes som energi. Spiste man derimot fet fisk, der fettet harskner fort (tenk tran), eller at kroppen produserte eget fett fra protein- eller karbohydratinntak var det derimot mye viktigere for kroppen å dytte det ut av cellene - og dermed var det lettere å forbrenne. Når er det jo slik at fettcellene hele tiden slipper ut og tar opp igjen fett, men om det som ligger i bunnen av bøtta er herdet var visst det en ting som gjorde at det var vanskeligere å komme seg i skikkelig form igjen. Så...sunt eller ikke, så hadde de mye feltdata som ville tilsi at det var lettere å gå ned i vekt om man hadde overspist laks enn om man hadde overspist kebab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg en sånn som dette og en liten app til telefonen din: http://www.ebay.co.uk/itm/ELM327-Super-Mini-Bluetooth-Diagnose-Interface-CAN-Bus-OBD2-Adapter-Scanner-/331056590989?pt=UK_Diagnostic_Tools_Equipment&hash=item4d1482b08d

Du får ut all info de gjør på verkstedet, og om det bare er noe småkrøll kan du fjerne feilen selv.

Jøss, seriøst? Dritsmart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en Samsung S5? Isåfall vad tycks?

Kjøpte den i forrige uke... har plaga folk med snap fra dusjen og putta den i shaker'n full av vann mens den spiller video av akvariefisk osv.. :p

[ATTACH]144824[/ATTACH]

På den litt mer seriøse siden, jeg er ikke akkurat den som kikker meg om etter det siste og nyeste av telefoner, men angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte S5. Fantastisk skjerm, rask, veier relativt lite og ser ganske bra ut IMO. Noen plages sikkert av at dekselet bak er av plast, men jeg synes den ser helt ok ut. Kamera er bra, og det er også masse fitness-stuff (eks S Health) innebygget i S5 (og de kommer med mer).

post-29810-14440982433634_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den i forrige uke... har plaga folk med snap fra dusjen og putta den i shaker'n full av vann mens den spiller video av akvariefisk osv.. :p

[ATTACH]144824[/ATTACH]

På den litt mer seriøse siden, jeg er ikke akkurat den som kikker meg om etter det siste og nyeste av telefoner, men angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte S5. Fantastisk skjerm, rask, veier relativt lite og ser ganske bra ut IMO. Noen plages sikkert av at dekselet bak er av plast, men jeg synes den ser helt ok ut. Kamera er bra, og det er også masse fitness-stuff (eks S Health) innebygget i S5 (og de kommer med mer).

Haha :D Så med andre ord er den verdt penga. Bestemte meg for S5 etter jeg gikk gjennom specs, og at den er lett anvendelig som alle andre android-telefoner (Jeg bruker min ekstremt mye til jobb, der nytter ikke iphone.) Bra kamera er pluss, siden jeg tar mye #selfies. Fitnessstuff og hjertemåler driter jeg i, men det kan sikkert være moro på fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :D Så med andre ord er den verdt penga. Bestemte meg for S5 etter jeg gikk gjennom specs, og at den er lett anvendelig som alle andre android-telefoner (Jeg bruker min ekstremt mye til jobb, der nytter ikke iphone.) Bra kamera er pluss, siden jeg tar mye #selfies. Fitnessstuff og hjertemåler driter jeg i, men det kan sikkert være moro på fest.

har S4, og synes den overgår det meste, så det hadde vært gøy å prøve S5, som jo skal være bedre :X3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har S4, og synes den overgår det meste, så det hadde vært gøy å prøve S5, som jo skal være bedre :X3:

I min telefon-historikk så har jeg enda ikke hatt en samsung, så det er vel på tide. Dessuten ble jeg litt overbevist når jeg leste noen anmeldelser, spesielt det punktet angående batterikapasitet, der var jeg solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjell på HIPTHRUST og GLUTE BRIDGE?? Er det bare at det er lenger bevegelsesbane siden man har overkroppen støttet opp på en benk i hipthrust?

Glutebridge er litt som Charmander fra Pokemon, altså der du begynner. Når du har fått grunnstyrke kan du tilføye vekter, så blir du en Charmeleon, før du kaster på enda mere vekter og blir Charizard. You see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden for dumme spørsmål:

Spørsmål: Skal bøysko være tight, som støpt? Foten min passer akkurat, og skoen er som støpt rundt foten ellers. Antar at det er sånn det skal være mtp at ting skal holdes stabilt osv?

Litt uvant fra "vanlige" slacke sko.

Leste endel før jeg kjøpte mine, og da fant jeg ut at de skal være skikkelig trange, så du er så stabil som overhodet mulig i skoen.

I tillegg utvider de seg litt også, som noen andre sa over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste endel før jeg kjøpte mine, og da fant jeg ut at de skal være skikkelig trange, så du er så stabil som overhodet mulig i skoen.

I tillegg utvider de seg litt også, som noen andre sa over her.

Testa de "in-field" igår og de var awesome :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoo, noen her som vet hvorfor proteinlukt som først setter seg i shakercups ikke forsvinner uansett hva man gjør?

har per nå vasket den i såpe, latt den stå over natten i bakepulver, hatt den i vaskemaskinen og latt den stå i kokende vann, men den forsvinner fortsatt ikke.

Prøvd å vaske den med edikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å vaske den med edikk?

Han spurte egentlig ikke om hvordan å få det vekk, men hvorfor det setter seg så jævlig.

(jeg gir alltid opp og bare hiver de og kjøper nytt. Blitt en nazi på å vaske de nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål..

Jeg har gått på p-pillene Loette i tre måneder. Har den siste måneden fått ekstreme smerter i brystene. Har tidligere hatt lignende opplevelser da jeg var i puberteten og når jeg var innlagt for spiseforstyrrelse første gangen, da vekten økte, men aldri så ille. Gikk på p-pillene yasmin frem til sommeren 2013, men sluttet da jeg ønsket å se hvor kroppen lå an når det gjaldt naturlig mens osv..

Nå har vekten min vært stabil (litt mer enn normal vekt) i over et halvt år (godt over ett år siden min siste ut-skrivelse fra psykiatrisk), og kroppen har vel kommet inn i en egen syklus igjen. Men smertene er jo helt ekstreme! Kan ikke komme borti brystet uten at det gjør kjempevondt, ei heller la dem bevege seg fritt uten bh/sportsbh :p Er dette naturlig?? Slet jo en del med at de mistet sin fylde da jeg gikk uten p-piller nesten ett år, pga en kropp uten hormoner.. Men det virker som de vokser igjen? Er vel positivt! Men de smertene kunne jeg vært foruten altså.. Har sjekket om jeg var gravid, men den gang ei.:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål..

Jeg har gått på p-pillene Loette i tre måneder. Har den siste måneden fått ekstreme smerter i brystene. Har tidligere hatt lignende opplevelser da jeg var i puberteten og når jeg var innlagt for spiseforstyrrelse første gangen, da vekten økte, men aldri så ille. Gikk på p-pillene yasmin frem til sommeren 2013, men sluttet da jeg ønsket å se hvor kroppen lå an når det gjaldt naturlig mens osv..

Nå har vekten min vært stabil (litt mer enn normal vekt) i over et halvt år (godt over ett år siden min siste ut-skrivelse fra psykiatrisk), og kroppen har vel kommet inn i en egen syklus igjen. Men smertene er jo helt ekstreme! Kan ikke komme borti brystet uten at det gjør kjempevondt, ei heller la dem bevege seg fritt uten bh/sportsbh :p Er dette naturlig?? Slet jo en del med at de mistet sin fylde da jeg gikk uten p-piller nesten ett år, pga en kropp uten hormoner.. Men det virker som de vokser igjen? Er vel positivt! Men de smertene kunne jeg vært foruten altså.. Har sjekket om jeg var gravid, men den gang ei.:rolleyes:

Har du fått tilbake menstruasjonen?

Jeg begynte nemlig på p-piller for å fremprovosere menstruasjonen, for at kroppen skulle "komme seg" fra langvarig underernæring, ift hormoner. For normalisering rett og slett. Det tok en stund før det virket, og rett før min første "p-pillemens", føltes det litt som å oppleve puberteten på nytt. Såre bryster, ekstremt ustabilt humør(sur, glad, og trist i samme setning:p)

Men jeg er ganske sikker på at dette med såre bryster er en normal bivirkning for bruk av p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...