Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ettersom jeg jobber på PC'en mesteparten av dagen, har jeg skaffet meg en pult som kan heises opp slik at jeg kan stå oppreist. Spørsmålet er om det kan bli 'for mye av det gode'. Er det sunnest å stå oppreist hele arbeidsdagen, eller å alternere (og i så fall i hvilken grad - f.eks. 75% oppreist?). Jeg har ingen problemer med beina.

Det viktigste er at du ikke står dårlig. Å stå dårlig er like ille som å sitte. Ca.

Er det noen som har en god huskeregel for hvordan man kan sortere opplysninger i lineær optimering? Sliter med hvor jeg skal plassere hva når jeg får x,y og z... Sånn skal det jo ikke være.

Har du et eksempel på hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortuity.

Guns, Germs and Steel.
Steven Eriksson - The Crippled God.
American Gods av Neil Gaiman. Helst på engelsk.
Juksesvar; en Kindle fullproppet av awesome bøker; tar like stor plass som en vanlig bok.

Dance of dragons eller tre way of kings eller,hmmm... Hvor lang reise snakker vi?

Takk for tips, folkens - skal undersøke alle bøkene nærmere. Kindle er egentlig litt smått genialt, Aurelius, men jeg 'må' ha papirutgave - da jeg skriver, markerer og noterer underveis. Også er det noe med det å holde en bok i hendene, da. #Magisk.

Turen er 2-3 måneder lang, så gjerne noe som kan leses opptil flere ganger (som f.eks. Dostoevsky eller Tolstoy) - der du oppdager noe 'nytt' for hver gang du leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, folkens - skal undersøke alle bøkene nærmere. Kindle er egentlig litt smått genialt, Aurelius, men jeg 'må' ha papirutgave da jeg skriver, markerer og noterer underveis. Også er det noe med det å holde en bok i hendene, da. #Magisk.

Turen er 2-3 måneder lang, så gjerne noe som kan leses opptil flere ganger (som f.eks. Dostoevsky eller Tolstoy) - der du oppdager noe 'nytt' for hver gang du leser.

http://www.aftenposten.no/kultur/Larte-a-dusje-av-urfolk-7322932.html#.U2c4eFcfPCs

Her har du forresten forfatteren av GGS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen er 2-3 måneder lang, så gjerne noe som kan leses opptil flere ganger (som f.eks. Dostoevsky eller Tolstoy) - der du oppdager noe 'nytt' for hver gang du leser.

Jeg vet ikke hvor du skal reise, men her er et par tips som også har "reise" som tema. Alle kan med fordel leses mer enn en gang:

On the road - Jack Kerouac

The Great Railway Bazaar - Paul Theroux

The Road to Oxiana - Robert Byron

The Sun Also Rises - Ernest Hemingway

A Short Walk in the Hindu Kush - Eric Newby

Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter S. Thompson

The Journals of Captain Cook

Og til sist, min soleklare favoritt av alt jeg har lest mens jeg har vært ute på reise;

South: The Endurance Expedition - Ernest Shackleton

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amazon banner deg om de finner ut av det etter hva jeg har hørt :p Ille nok at jeg bruker unblock-us for å få full tilgang til alle bøker :p

Hva!! Går det?! Vet du om det funker på Kindle 4?

Edit: Dumt spørsmål, kan jo bare google. MEN UANSETT; BØKER! :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, folkens - skal undersøke alle bøkene nærmere. Kindle er egentlig litt smått genialt, Aurelius, men jeg 'må' ha papirutgave da jeg skriver, markerer og noterer underveis. Også er det noe med det å holde en bok i hendene, da. #Magisk.

Turen er 2-3 måneder lang, så gjerne noe som kan leses opptil flere ganger (som f.eks. Dostoevsky eller Tolstoy) - der du oppdager noe 'nytt' for hver gang du leser.

Høhø. Tenkte jeg skulle foreslå noe slikt, men #pretensiøst osv. :p Hva har du lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fortuity.

Høhø. Tenkte jeg skulle foreslå noe slikt, men #pretensiøst osv. :p Hva har du lest?
Av de to forfatterne, eller generelt? Generelt blir vanskelig da jeg har lest et fire-sifret antall bøker i min tid, men av disse russiske herrene så har jeg lest: "War and Peace", "Anna Karenina", "Resurrection", "The Idiot", "The Brothers Karamazov" og "The Possesed".

Så, har du noen gode forslag til meg? :happy:

Edit: Glemte "The Cossacks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de to forfatterne, eller generelt? Generelt blir vanskelig da jeg har lest et fire-sifret antall bøker i min tid, men av disse russiske herrene så har jeg lest: "War and Peace", "Anna Karenina", "Resurrection", "The Idiot", "The Brothers Karamazov" og "The Possesed".

Så, har du noen gode forslag til meg? :happy:

Edit: Glemte "The Cossacks".

Forbrytelse og straff må du ta med da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et evolusjonsperspektiv: Ville det ikke vært hensiktsmessig å leve lenger enn bare rundt 80-100 år? føler det er relativt kort tid å leve...

Hvordan skulle det vært hensiktsmessig i et evolusjonsperspektiv?

Hvis det var slik at vi fortsatte å få unger som gamle, så ville muligens evolusjonen presset i favør av de som fikk mange unger..

Men sånn det er nå så er omtrent alle ferdig med å få unger før de er 50, og da er det lite som presser alderen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger helt på treningsgrunnlaget ditt. Hvor mye har trent utholdenhet (da spesifik løping) de siste par månedene?

Jeg løper ikke, har hatt beinhinnebetennelse, så jeg jogger av og til for å styrke leggene.

Intervallene kjører jeg på sykkel, jeg er ok trent og beina blir uthvilt dagen etter en intervall trening, så burde være greit å trene 3x i uka? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper ikke, har hatt beinhinnebetennelse, så jeg jogger av og til for å styrke leggene.

Intervallene kjører jeg på sykkel, jeg er ok trent og beina blir uthvilt dagen etter en intervall trening, så burde være greit å trene 3x i uka? :)

Men har du trent mye utholdenhet i det siste?

Selvfølgelig er det ok å trene 3x i uka om du er trent til det. Men 4x4 intervaller er trening som krever en del restitusjon. Har du trent lite utholdenhet den/de siste par månedene så ville jeg heller startet med to økter og bygget opp til 3.

Hvis målet er å få bedre kondisjon så er selvfølgelig intervalltrening viktig, men mengdetrening som langekjøringer er vel så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...