Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok bare luft. Luftsmerter kan opptre hvor som helst i magen. Når luftsmerter oppstår i øvre og venstre del av bukhulen kan det kjennes ut som det komer fra hjertet.

Tips til mindre oppblåst mage:

- "Blant de mest provoserende matslagene er bønner, erter, løk, hodekål, kålrabbi, brokkoli, rosenkål, blomkål, artisjokker, asparges, pærer, epler, fersken, sukkerfrie gotterier og tyggegummi, helkornbrød, frokostblandinger, melk, krem, is, ost, øl, brus og andre kullsyreholdige drikker."

- Reduser inntak av melkeprodukter

- Reduser inntak av stekt og fet mat.

Kutt ut en og en matgruppe eller enhet, og se hva som får deg til å føle deg bra/dårlig.

Kilde: http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/luft-i-magen-26206.html

Takk for tips! Kosten min har bestått av det meste på den listen du skriver så. Så må prøve å kutte litt ner, ekstremt ubrhageligt til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dette et sted, for en stund siden, uten at jeg klarer finne det igjen. Kan man steker 100gr kylling med 20gr protein; man oversteker det så mye at man ender opp med 15gr protein (bare et eksempel med random tall). Altså, spørsmålet er om kan man steke/koke maten så mye at det mister/taper mengden med protein/karb/fett/etc?

Og nei, jeg spør ikke om dette for å finne mulighet til å steke/koke vekk fett/sukker/etc :p

Nei.

Når du steker kjøtt tvinger du muskelfibrene til å trekke seg så mye sammen at de skviser ut vann /vann fordamper. Proteinene er der fremdeles. Om noe er konsentrasjonen av næringsstoffer høyere fordi du fjerner vann.

Men man kan f.eks smelte ut fett fra maten hvis du har noe riktig feite saker til middag (andebryst eller ribbe) ved å bruke svak varme og god tid. Dette gjelde såvidt jeg vet ikke farseprodukter.

Men du KAN derimot koke/steke mat så lenge at de ender opp med å smake bedritent og seigt som gummistrikk.

Anbefales ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Når du steker kjøtt tvinger du muskelfibrene til å trekke seg så mye sammen at de skviser ut vann /vann fordamper. Proteinene er der fremdeles. Om noe er konsentrasjonen av næringsstoffer høyere fordi du fjerner vann.

Men man kan f.eks smelte ut fett fra maten hvis du har noe riktig feite saker til middag (andebryst eller ribbe) ved å bruke svak varme og god tid. Dette gjelde såvidt jeg vet ikke farseprodukter.

Men du KAN derimot koke/steke mat så lenge at de ender opp med å smake bedritent og seigt som gummistrikk.

Anbefales ikke.

Takker så mye for at du tok deg tid til å svare og bekrefte at jeg ikke går glipp av noe pga mine dårlige kokke-skills (y)

Og at ting kan smake bedritent pga oversteking/koking er så absolutt sant :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driver her og skal regne ut kaloriforbruk med kalkulatoren til fitnessbloggen, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal sette på aktivitetsfaktor.

Trener tung styrke tre dager i uka, og i tillegg jobber jeg på gård 2-3 dager i uka med ganske mye gåing, tung løfting og en god del fysisk arbeid. Og som en del av dette blir det og gjerne 2-3 rideturer/økter i uka.

Har nå satt det som "Moderat aktiv" - Høres det rett ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver her og skal regne ut kaloriforbruk med kalkulatoren til fitnessbloggen, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal sette på aktivitetsfaktor.

Trener tung styrke tre dager i uka, og i tillegg jobber jeg på gård 2-3 dager i uka med ganske mye gåing, tung løfting og en god del fysisk arbeid. Og som en del av dette blir det og gjerne 2-3 rideturer/økter i uka.

Har nå satt det som "Moderat aktiv" - Høres det rett ut?

Prøv med makroene for moderat i ett par uker, se hvordan du føler deg og hvordan kroppen din har reagert og juster deretter. Kalkulatoren er uansett kun ett estimat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet om Xperia Z1/Z1 Compact er greie mobiler? Min Xperia Ray tar snart kvelden... Har lest litt, men av alt i verden jeg er skeptisk til er mobiler på toppen (I dunno why,,,)

Jepp. En kollega har den og er veldig fornøyd. Har selv S4, og den er grei, og jeg er litt skuffet. Personlig ville jeg valgt Nexus 5, men det er mest for å slippe bloatware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. En kollega har den og er veldig fornøyd. Har selv S4, og den er grei, og jeg er litt skuffet. Personlig ville jeg valgt Nexus 5, men det er mest for å slippe bloatware.

Ok, takk :) Jeg tror jeg velger Xperia Z1 Compact, for jeg liker ikke store mobiler. Klarer ikke å holde i Samsung mobilene, de er som nettbrett for meg :p Bare å vente på neste lønning da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk :) Jeg tror jeg velger Xperia Z1 Compact, for jeg liker ikke store mobiler. Klarer ikke å holde i Samsung mobilene, de er som nettbrett for meg :p Bare å vente på neste lønning da...

Har Z1 Compact selv, og har hatt den i et par måneder nå. Er knallfornøyd! Har ikke funnet noe jeg ikke liker ved den enda ihvertfall. Også er den god å holde i, og føles solid og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Z1 Compact selv, og har hatt den i et par måneder nå. Er knallfornøyd! Har ikke funnet noe jeg ikke liker ved den enda ihvertfall. Også er den god å holde i, og føles solid og bra.

Da tror jeg det blir den :) Har sett på den en stund, men har ikke turt å kjøpe ennå. Tåler den mye slag og sånt? Mobilen min har gått i bakken tre sifret antall ganger, men fortsatt ikke riper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det blir den :) Har sett på den en stund, men har ikke turt å kjøpe ennå. Tåler den mye slag og sånt? Mobilen min har gått i bakken tre sifret antall ganger, men fortsatt ikke riper :lol:

Min har gått i flisgulvet på badet flere ganger, ikke ei ripe :p I tillegg er det veldig praktisk at den tåler vann når jeg har hatt den i ikke vanntette lommer i pøsregn :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...