Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg tingen med karbohydrater? Jeg tenker karb er karb, men så er det alltid noen som mener at det ene og det andre ikke teller... For eksempel produkter fra Atkins. Gitt at der står at en porsjon gir karbohydrater = 40g, MEN det er bare 20g av de "som teller"... Hvordan det? Må man spise to porsjoner for å egentlig få i seg 40g karbs da??? Hoho, skjønner nada!

Og så er det noe med polyol? Fiber, etc...

Når man spiser etter f.eks Atkins teller man bare med de karbohydratene som får blodsukkeret til å stige. Kunstig søtstoff og fiber har ingen innvirkning på blodsukkeret, og kan derfor trekkes fra totalen. DVS: hvis et produkt inneholder 100 g brutto karbohydrater (totalt), men 50 av dem er kunstig søtstoff og 30 av dem er kostfiber, teller du bare med netto gram, som er 20 g karbohydrater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor ligger mange så lavt på karbohydratene når de er på diett og skal ned i vekt?

håper noen kan svare på dette! hehe

Kort og godt: Fordi det er lettere å bli mett på mat som inneholder lite karbohydrater (kjøtt og grønnsaker, meieriprodukter, nøtter, osv), og det er lettest å småspise og snacke på ting som typisk inneholder mye karbohydrat (snop, kjeks, brødskiver, yoghurt, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ligger mange så lavt på karbohydratene når de er på diett og skal ned i vekt?

håper noen kan svare på dette! hehe

Dietten som holder søtsuget unna - Fitnessbloggen

Sterk, frisk og slank med LCHF - Fitnessbloggen

Vegard Lysne er en jævel på å forklare akkurat dette, så krysser fingrene for at han ikke har tatt påskeferie helt enda og forklarer litt nærmere hvorfor det er sånn som det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dietten som holder søtsuget unna - Fitnessbloggen

Sterk, frisk og slank med LCHF - Fitnessbloggen

Vegard Lysne er en jævel på å forklare akkurat dette, så krysser fingrene for at han ikke har tatt påskeferie helt enda og forklarer litt nærmere hvorfor det er sånn som det er :)

Det er mange grunner, men den mest sentrale er at karbohydratrestriksjon ser ut til å gi en spontan reduksjon i energiinntaket. Utover dette er det også holdepunkter for å hevde at karbohydratrestriksjon reduserer søtsuget hos mange.

Kort oppsummert ser det ut som om karbohydratrestriksjon gjør det lettere å oppnå energiunderskudd uten sultfølelse og søtsug :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner, men den mest sentrale er at karbohydratrestriksjon ser ut til å gi en spontan reduksjon i energiinntaket. Utover dette er det også holdepunkter for å hevde at karbohydratrestriksjon reduserer søtsuget hos mange.

Kort oppsummert ser det ut som om karbohydratrestriksjon gjør det lettere å oppnå energiunderskudd uten sultfølelse og søtsug :)

takker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man spiser etter f.eks Atkins teller man bare med de karbohydratene som får blodsukkeret til å stige. Kunstig søtstoff og fiber har ingen innvirkning på blodsukkeret, og kan derfor trekkes fra totalen. DVS: hvis et produkt inneholder 100 g brutto karbohydrater (totalt), men 50 av dem er kunstig søtstoff og 30 av dem er kostfiber, teller du bare med netto gram, som er 20 g karbohydrater. :)

Aah.. men da har jeg et til dumt spørsmål :p Når man ikke går på Atkins da? Da teller de? ;p La oss si man vil spise 50g karb i et måltid etter trening.. da teller alt ? Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt bidrag: Kjedelig å bruke samsung galaxy s3'en på trening med spotify premium. Går det an å bruke ein eldre mobil til dette formålet, med offline spelelister? Har SE W995 og Nokia C7 liggande.

Jeg bruker min gamle HTC wildfire s til spotify. Det har ikke noe å si om det står i simkort eller ikke. Du må sjekke om det finnes Spotify til de to telefonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...